این گیاهان دارویی را هرگز استفاده نکنید!

مصرف گیاهان دارویی به شکل صحیح و حساب شده می‌تواند یک عامل بسیار عالی به منظور بهبود سلامت شما عزیزان باشد. مشکل از آن‌جا آغاز خواهد شد که به شکل خودسرانه و بدون توجه به عوارض گیاهان دارویی به سراغ آن‌ها بروید و سعی کنید تنها به کمک همین گیاهان کلیه بیماری‌های خود را برطرف کنید.

به گفته سلام عطار، این امر در اکثر موارد نتیجه مثبتی نخواهد داشت و از سوی دیگر منجر به بدتر شدن وضعیت سلامتی شما عزیزان خواهد شد. در این متن قصد داریم به گیاهان دارویی مضر (در صورت مصرف نادرست) بپردازیم. با ما همراه بمانید.

اگر فشار خون دارید این گیاهان دارویی را مصرف نکنید

اولین موردی که قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم،‌ گیاهان دارویی خاصی هستند که در صورت مصرف بیش از حد می‌‌توانند منجر به افزایش میزان فشار خون شوند که خود خطرات بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد آورد. این بین این گیاهان دارویی باید به جنسینگ آمریکایی اشاره کرد. این گیاه دارویی می‌تواند منجر به افزایش میزان فشار خون و همچنین فعالیت‌های کرونوتروپیک شود که قطعاً برای فردی با سابقه فشار خون بالا امری مضر است.

علاوه بر جنسینگ می‌توانیم به افدرا نیز اشاره کنیم. این گیاه دارویی منجر به بالاتر رفتن فشار خون می‌شود و حتی می‌توان سکته و یا مرگ را در پی داشته باشد. بیمارانی که به شکل بیش از حد از افدرا استفاده میکنند معمولاً از لرزش و تشنج نیز رنج می‌برند به نحوی که انجام امور روزانه برای آن‌ها به شدت دشوار خواهد بود.

مورد بعدی، گیاه تاج الملوک است که احتمالاً نام آن را شنیده‌اید. در کتب علمی از این گیاه با نام aconitum نیز یاد می‌شود. به هر روی، باید به یاد داشته باشید که مصرف نادرست گیاه تاج الملوک منجر به فشار خون می‌‌شود، البته این گیاه در برخی افراد فشار خون را بالا می‌برد و در برخی دیگر منجر به پایین آمدن آن خواهد شد.

اگر دیابت دارید این گیاهان دارویی را مصرف نکنید

اکنون که در مورد عوارض مربوط به گیاهان دارویی در مبتلایان به فشار خون بالا صحبت کردیم، بهتر است به سراغ یکی دیگر از امراضی برویم که در جامعه ما افراد بسیار زیادی به آن مبتدا هستند.

در واقع قصد داریم به دیابت بپردازیم. دیابت یا قند خون بالا منجر به ایجاد مشکلات سلامتی بسیار زیادی در بدن خواهد شد. بنابراین، حتی در زمان به کارگیری گیاهان دارویی نیز باید نهایت دقت را به خرج دهید.

ریشه جینسینگ آمریکایی
ریشه جینسینگ آمریکایی

از جمله گیاهان دارویی خاصی که برای مبتلایان به بیماری دیابت مشکل‌ساز خواهند بود باید به مواردی همچون جنسینگ آسیایی اشاره کنیم. علاوه بر این گیاه، بهتر است از مصرف چای سبز خودداری کنید زیرا منجر به افزایش قند خون شما خواهد شد.

اگر بی‌خوابی دارید،‌ این گیاهان دارویی را مصرف نکنید

گیاهان دارویی اثرات مثبت زیادی دارند،‌ اما یک سری عوارض ناشناخته نیز برای برخی از افراد دارند. به عنوان مثال، سنبل الطیب برای افرادی که دچار بی خوابی هستند اصلاً مناسب نیست، زیرا می‌تواند شدت بی خوابی آن‌ها را افزایش دهد که خود اثرات بسیار بدی را بر روی سلامت بدن شما می‌گذارد.

یکی دیگر از مواری که ممکن است منجر به بیخوابی شود، همان چای سبز است که پیش از این نیز بدان اشاره کرده بودیم. این گیاه به دلیل برخورداری از کافئین قطعاً بی‌خوابی شما را بهبود نمی‌دهد و حتی آن را بدتر خواهد کرد. بنابراین، اگر با این بیماری‌ دست و پنجه نرم می‌کنید، به سراغ چنین مواردی نروید.

اگر افسردگی دارید، این گیاهان دارویی را مصرف نکنید

شاید تعجب کنید، اما برخی از گیاهان دارویی با داروهای مربوط به افسردگی تداخل دارند و می‌توانند منجر به ایجاد عوارض مختلفی در بدن شما شوند. اگرچه تعداد این گیاهان دارویی چندان زیاد نیست، اما به هر صورت باید در زمان صرف آن‌ها نهایت دقت را به خرج دهید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

از بین گیاهان دارویی خاصی که در این زمینه باید به آن‌ها اشاره کنیم می‌توان از گل گاو زبان یاد کرد. این گیاه خود منجر به کاهش استرس می‌شود، اما مصرف همزمان ان با داروهای ضد افسردگی ۳ حلقه‌های همچون نورتریپتیلین و یا ایمی پرامین و داکسپین منجر تغییر در رفتار فرد خواهد شد.

گیاه گل گاوزبان در طب سنتی
گیاه گل گاوزبان در طب سنتی

اگر تشنج دارید، این گیاهان دارویی را مصرف نکنید

گیاهی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم یعنی گل گاوزبان می‌تواند منجر به افزایش ریسک تشنج در بیماران مبتلا به صرع شود. این یک عارضه بسیار جدی است که نباید آن را دست کم بگیرید. گیاه بعدی در لیست ما، بادرنجبویه است که با داروهای ضد تشنج همچون فنوباربیتال و والپورات سدیم تداخل پیدا می‌کند. بنابراین، در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا شده است، توصیه می‌کنیم که از مصرف چنین گیاهان دارویی خاصی دوری کنید.

اگر مشکل انعقاد خون دارید، این گیاهان دارویی را مصرف نکنید

گیاه دارویی ختمی برای مواردی همچون کاهش تب و یا کاهش گلودرد مناسب است، اما می‌تواند منجر به اختلال در روند انعقاد خون شود. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که قصد داشته باشید جراحی خاصی را انجام دهید. زردچوبه یکی دیگر از گیاهان دارویی به شمار می‌آید که اگرچه برای کاهش میزان دردهای شکمی انتخاب بسیار خوبی به نظر می‌رسد، اما می‌تواند با داروهای ضد انعقاد خون اختلال پیدا کند. این گیاه حتی ممکن است منجر به ایجاد آلرژی و یا مشکل در مجاری صفراوی شود.

با متخصصان این امر مشورت کنید

مصرف مناسب و صحیح گیاهان دارویی به شما اجازه می‌دهد تا در کنار داروهای عادی خود از مهر طبیعت به منظور بهبود سلامتی‌تان بهره ببرید. نکته‌ای که در این زمینه باید به آن پایبند باشید، رعایت کردن کلیه دستورات پزشک و همچنین عدم اختلال گیاهان دارویی و داروهای معمولی است.

شناخت گیاهانی که برای بدن ضرر دارند به شما اجازه می‌دهد تا با توجه به نوع بیماری خود از آن‌ها دوری کنید. البته باز هم باید بر این نکته اشاره کرد که تنها در صورت زیاده‌روی در مصرف و یا مصرف همزمان با گیاهان معمولی عوارض چنین مواردی مشخص می‌شود. به هر روی، اگر با پرسش خاصی در این زمینه روبرو هستید، می‌توانید با کارشناسان سلام عطار تماس بگیرید و از آن‌ها یاری بجویید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.