مراقبت از کودکان اوتیسم

شما می‌توانید فرزند ASD (مبتلا به اختلال طیف اوتیسم) خود را در کنار آمدن با جهان یا حتی فضای خانه یاری کنید. از این ابزارها برای کمک به فرزندتان و ساختن یک محیط سالم و رشد محور استفاده کنید. در اینجا برخی از این راهکارها برای کمک به شما آورده شده‌است.

فراهم کردن محیط آرامش بخش برای کودکان اوتیسم

حفظ ثبات. ممکن است کودک شما در درک کردن دنیای اطرافش دچار مشکل شود. حفظ ثبات به فرزند شما کمک می‌کند تا کارهای روزانه، آداب و رسوم (مانند مسواک زدن در یک زمان خاص یا بعد از خوردن هر وعده غذایی) را یاد بگیرد، این آموزش و تکرار هم به فرزندتان و هم به خود شما کمک می‌کند تا یک برنامه مشخص روزانه داشته باشید و سپس در صورت امکان آن را دنبال کنید. نمونه ای از روال آغاز (برنامه *) در ادامه آورده شده‌است:

  • ساعت 8 بیدار شوید.
  • به دست شویی بروید.
  • دست و صورت خود را بشویید.
  • به آشپزخانه بروید.
  • روی صندلی خود بنشینید.
  • صبحانه بخورید.
  • بعد از غذا خوردن، بشقاب را داخل سینک بگذارید.
  • برنامه تلویزیون آموزشی، کودک محور X را تماشا کنید…

از ایجاد تغییرات غیرضروری خودداری کنید.

تغییر باعث افزایش ترس و اضطراب در نظم و ترتیب می‌شود. در صورت نیاز به تغییر، فرزند خود را در این فرایند درگیر کنید تا بعد از انجام کارها با تعجب و چالش ذهنی عوض شدن جای وسایل مواجه نشود. به عنوان مثال اگر مبلمان را جابجا می‌کنید، از کودک خود بخواهید آنجا حضور داشته باشد حتی اگر کمکی از دستش بر نیاید، از او بخواهید با راهنمایی‌های خود در تغییر جای مبلمان به شما کمک کند، یا حداقل به آنها اجازه دهید تا تغییرات را مشاهده کرده و از آن آگاه باشند.

  • توضیح دقیق این جریان به آنها در درک چرایی این تغیرات کمک کرده و ترس بی موردشان را رفع می‌کند.
  • هنگامی که تعویض در وسایلی مانند لباس یا غذا رخ می‌دهد، تلاش کنید مواردی مشابه را برای آنها تدارک ببینید، اینکار وحشت کودک شما را نسبت به تغییرات ناگهانی کم می‌کند.
  • برخی از افراد مبتلا به اوتیسم نمی‌توانند بافت‌های خشن را تحمل کنند، و تنها در پارچه‌های پنبه ای و نرم احساس راحتی می‌کنند. لباس و پارچه‌های پنبه ای را به لیست جدا نشدنی نیازهای فرزندتان اضافه کرده و همان طیف رنگی را برای انتخاب لباس‌هایشان حفظ کنید.

مراقب نور طبیعی و چراغ‌ها باشید.

کودکان غالباً تحت فشار نور فلورسنت قرار دارند. افراد غیر اوتیسم غالباً نمی‌توانند این موضوع را درک کنند، اما بسیاری از افراد اوتیسمی از آن اذیت می‌شوند. اگر می‌بینید که فرزند شما مضطرب به نظر می‌رسد یا چراغ‌ها در حال لرزیدن و چشمک زدن هستند، از او بپرسید که نور برایش آزار دهنده است یا خیر.

سر و صداهای اضافه محیط را کم کنید.

کودکان اوتیسم اغلب در برابر سر و صدا حساس هستند. صداهای نویز مانندی که از بیرون اتاق می‌آید ممکن است برای یک فرد مبتلا به اوتیسم گیج کننده یا حتی دردناک باشد.
با قرار دادن پرده‌های تزئینی کلفت بر روی پنجره، استفاده از پارچه‌های نرم روی مبلمان و اساس، اضافه کردن عناصر تزئینی به دیوار اتاق مراقب صداهای خارجی باشید. اگر مهمان‌ها بلند صحبت می‌کنند و هم‌زمان تلویزیون هم روشن است همین امر باعث می‌شود مردم بلندتر حرف بزنند، پس صدای تلویزیون را کم کنید و از مهمان‌های خود بخواهید به خاطر ویژگی‌های خاص فرزند شما شرایط را درک کرده و مراعات کنند. هر چه صداهای اضافه در مهمانی کمتر باشد، احتمال دارد فرزند شما فقط صدای افراد داخل منزل را بشنود و کمتر دچار سردرگمی و اضطراب شود.

حالا وقتشه اینو بخونی: ترفندهایی سریع برای تمیز کردن مبلمان خانه

بگذارید وقتی که نیاز به آرامش دارند تنها باشند

اگر کودک شما شروع به درگیری کرد، طبیعتاً آنچه را که لازم دارد به موقع، خواهد یافت: صلح. سعی کنید همیشه جوی آرام در محیط منزل برقرار باشد تا در صورت لزوم بعد از نزاء بتوانند عقب‌نشینی کنند. اجازه ندهید که خواهران و برادران و سایر اعضای خانواده در صورت نیاز به آرامش، فرزندتان را آزار دهند. این می‌تواند منجر به طغیان وی شود. اگر آنها میان غذا خوردن یا انجام کارهای شخصی دچار هیجان می‌شوند، اجازه دهید در یک محیط آرام به فعالیت بپردازند یا حتی می‌توانند غذای خود را در اتاق شان بخورند.

کنجکاوی‌هایشان را مدیریت و رفع کنید

کودکان اوتیسم اغلب نسبت به محیط خود بسیار کنجکاو هستند. این شامل قسمتی جدی از رشد آنها است. پس مواردی که ممکن است برایشان خطر ساز باشد باید کنترل شود.

  • مرزها را مشخص کرده و توضیح دهید که چرا این قوانین تعیین شده‌است. به عنوان مثال، «بازی با پریز برق صحیح نیست، زیرا ممکن است به آنها صدمه بزند.»
  • اگر فرزند شما محتاط نیست شاید بهتر باشد آکواریوم ماهی یا مواردی مشابه را از دسترس دور کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم بخاری را با هم بررسی کنید و به بهترین شکل ممکن راجبه گاز CO2 به فرزندتان توضیح دهید. این امر به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام آموزش به فرزندتان، امنیت وسیله گرمایشی را هم کنترل کنید.
  • در صورت داشتن سن مناسب، به کودک خود شگفتی‌های اینترنت و بخش‌های آموزشی آن را نشان دهید. همچنین با آنها به کتابخانه‌های مربوط به کتاب‌های مصور و آموزشی بروید.
محیط آرامش بخش برای کودکان اوتیسم

حفظ ثبات. ممکن است کودک شما در درک کردن دنیای اطرافش دچار مشکل شود. حفظ ثبات به فرزند شما کمک می‌کند تا کارهای روزانه، آداب و رسوم (مانند مسواک زدن در یک زمان خاص یا بعد از خوردن هر وعده غذایی) را یاد بگیرد، این آموزش و تکرار هم به فرزندتان و هم به خود شما کمک می‌کند تا یک برنامه مشخص روزانه داشته باشید

نور طبیعی و چراغ‌ها برای کودکان اوتیسم

کودکان غالباً تحت فشار نور فلورسنت قرار دارند. افراد غیر اوتیسم غالباً نمی‌توانند این موضوع را درک کنند، اما بسیاری از افراد اوتیسمی از آن اذیت می‌شوند. اگر می‌بینید که فرزند شما مضطرب به نظر می‌رسد یا چراغ‌ها در حال لرزیدن و چشمک زدن هستند، از او بپرسید که نور برایش آزار دهنده است یا خیر.

سر و صداهای اضافه محیط برای کودکان اوتیسم

کودکان اوتیسم اغلب در برابر سر و صدا حساس هستند. صداهای نویز مانندی که از بیرون اتاق می‌آید ممکن است برای یک فرد مبتلا به اوتیسم گیج کننده یا حتی دردناک باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.