چروک دور چشم را با چه روشی می‌توان درمان کرد؟

با بالا رفتن سن، احتمالا چین و چروک‌هایی دور چشم ایجاد شود، زیرا پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. چروک دور چشم را با چه روشی می‌توان درمان کرد؛ البته محصولات و راهکار‌های زیبایی ممکن است به کاهش این چین و چروک‌ها کمک کند. در این مقاله به چندین درمان خانگی و پزشکی می‌پردازیم.

درمان‌های خانگی

چروک دور چشم را با چه روشی می‌توان درمان کرد؟ بسیاری از مردم برای بهبود ظاهر چین و چروک اطراف چشم در کنار استفاده از کرم‌ها مانند کرم دور چشم ضد چروک، به درمان‌های خانگی روی می‌آورند. درمان‌های خانگی مختلف، مانند گذاشتن برش‌های خیار روی چشم یا استفاده از ماسک‌های موز، سال‌هاست که رایج بوده‌اند، اما شواهد علمی کمی برای تایید این روش‌ها وجود دارد.

با این‌حال، تحقیقات نشان می‌دهد که پلی فنول‌ها، یک ترکیب شیمیایی در غذاهایی مانند چای سبز و انار، می‌تواند به جلوگیری از چین و چروک کمک کند.

علاوه براین، یک مطالعه معتبر نشان داد که استفاده از کرم ویتامین C ممکن است ظاهر چین و چروک را کاهش دهد.

محصولات آرایشی و بهداشتی

صدها محصول ضد پیری و کرم‌های دور چشم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، اما شواهدی که اثربخشی آنها را تایید می‌کند متفاوت است.

آکادمی پوست آمریکا (AAD) برای افرادی که می‌خواهند بدانند چروک دور چشم را با چه روشی می‌توان درمان کرد، توصیه‌های زیر را دارد:

  • از مرطوب کننده‌ها برای به حداقل رساندن خطوط ریز اطراف چشم استفاده کنید.
  • به دنبال محصولی باشید که سازندگان به‌طور خاص برای درمان چین و چروک طراحی کرده‌اند.
  • از استفاده بیش از یک محصول ضدپیری در عرض چند روز یا چند هفته خودداری کنید.
  • از محصولاتی استفاده کنید که مناسب نوع پوست شما باشد.
  • به دنبال محصولاتی باشید که ضدحساسیت و غیر کومدوژن یا غیر آکنه‌‌زا هستند.

موادی که باید روی برچسب محصولات ضدپیری به آنها توجه کنید عبارتند از:

AAD در پاسخ به سوال چروک دور چشم را با چه روشی می‌توان درمان کرد، توصیه می‌کند که انتظارات واقع‌بینانه از محصولات مراقبت از پوست ضدپیری داشته باشید، و خاطرنشان می‌کند که این محصولات نتایج متوسطی را ارائه می‌دهند.

درمان‌های زیبایی و پزشکی

درمان‌های زیبایی و پزشکی متعددی برای رفع چین و چروک موجود است. این‌ها نسبت به داروهای خانگی و محصولات زیبایی موثرتر هستند، اما عوارض جانبی احتمالی بیشتری نیز دارند. برخی روش‌های رایج عبارتند از:

جوانسازی صورت

برای پاسخ به سوال چروک دور چشم را با چه روشی می‌توان درمان کرد، می‌توان به روش‌های جوانسازی اشاره کرد. در طول جوانسازی صورت، متخصص ماده‌ای به نام سم بوتولینوم یا بوتاکس را به پوست تزریق می‌کند.

بوتاکس با متوقف کردن حرکت عضلات زیر چین و چروک کار می‌کند. فرایند بهبود معمولا 3 تا 4 ماه طول می‌کشد. عوارض جانبی احتمالی شامل فلج عضلانی طولانی مدت، فلج بل و آسیب دائمی چشم است.

فیلرها

پزشکان از فیلرها به‌عنوان پرکننده‌های بافت نرم یا پوستی برای بازگرداندن نواحی توخالی مانند زیر چشم استفاده می‌کنند. در طول این عمل متخصص، کلاژن یا اسید هیالورونیک را به پوست زیر چشم تزریق می‌کند. نتایج معمولا فوری هستند.

عوارض جانبی احتمالی شامل کبودی، خونریزی و عفونت است و برخی افراد ممکن است واکنش آلرژیک به فیلر داشته باشند. در موارد نادر، فیلرها ممکن است منجر به انسداد عروق شوند که می‌تواند باعث مرگ بافت شود.

محصولات آرایشی و بهداشتی
محصولات آرایشی و بهداشتی

پیشگیری از چین و چروک

در جواب آن‌هایی که می‌پرسند چروک دور چشم را با چه روشی می‌توان درمان کرد، باید گفت چین و چروک بخشی اجتناب‌ناپذیر از پیری است، اما افراد می‌توانند برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهند. این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب باSPF حداقل 30
  • اجتناب از برنزه کردن
  • استفاده روزانه از مرطوب کننده
  • نکشیدن سیگار
  • رژیم غذایی سالم و متعادل

بهترین روغن‌ها برای از بین بردن چین و چروک دور چشم

درحالی‌که بسیاری از محصولات تجاری برای کاهش چین و چروک در دسترس هستند، برخی افراد در جستجوی جواب سوال چروک دور چشم را با چه روشی می‌توان درمان کرد، به جایگزین‌های طبیعی مانند موارد زیر فکر می‌کنند:

  • لیمو به دلیل محتوای ویتامین C و فواید بالقوه سلامتی برای سیستم ایمنی به کاهش علائم پیری مانند چین و چروک کمک کند.
  • روغن انار می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و به جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های جدید کمک کند.
  • دانه‌های هویج دارای برخی اثرات آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها می‌توانند با توقف تجزیه سلول‌های سالم در پوست از پیری جلوگیری کنند.
  • یلانگ یلانگ به بازسازی پروتئین‌ها و چربی‌های پوست کمک می‌کند و همچنین تعداد رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد.
  • آنتی اکسیدان‌های رزماری با جلوگیری از رادیکال‌های آزاد از شکستن خاصیت ارتجاعی پوست به جلوگیری از چین و چروک کمک کند.
  • روغن کندر زخم‌های پوستی، اسکار و دیگر ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. همچنین در از بین بردن چین و چروک دور چشم و خطوط ریز صورت تاثیر قابل توجهی دارد.
  • روغن گل رز ممکن است خواص آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی داشته باشد که می‌تواند پوست را برای مدت طولانی‌تری جوان نگه دارد.

توصیه می‌شود در کنار روغن‌های طبیعی از کرم‌های شناخته شده مثل ضد آفتاب ضد لک خارجی نیز به صورت روزانه استفاده کنید.

بهترین روغن‌ها برای از بین بردن چین و چروک دور چشم
بهترین روغن‌ها برای از بین بردن چین و چروک دور چشم

جمع بندی

با افزایش سن، پوست توانایی ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و روی آن چین و چروک ایجاد می‌شود. در جواب چروک دور چشم را با چه روشی می‌توان درمان کرد، باید گفت شواهد زیادی برای تایید تاثیر داروهای طبیعی ضد چروک وجود ندارد، اما کرم‌ها و لوسیون‌های زیادی در بازار وجود دارد که در بهترین حالت تاثیرات اندکی دارند. پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار نکشیدن و مرطوب کردن روزانه پوست نیز می‌تواند از چین و چروک‌ها جلوگیری کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.