طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی در خانه

بدون شک بستنی سنتی زعفرانی که بوی خوش گلاب و طعم خوب پسته می‌دهد، هرکسی را جذب خود می‌کند. این بستنی خوشمزه زعفرانی و گلاب‌دار که پر از پسته است، با نام بستنی سنتی نیز خوانده می‌شود. خبر خوبی داریم و اینکه شما در منزل خود بدون نیاز به تجهیزات فانتزی بستنی‌ساز می‌توانید بهترین بستنی سنتی زعفرانی را تهیه کنید. البته شاید قیمت زعفران کمی برای شما شوکه‌کننده باشد، اما به هر حال ارزشش را دارد.

خوردن بستنی سنتی ما را به دوران کودکی‌ می‌برد. این خوراکی خوشمزه یکی از بهترین بستنی‌های ایرانی است که رنگ طلایی دارد و از زعفران، گلاب و پسته تهیه می‌شود. البته روش آماده کردن این بستنی چندان سخت نیست و شما با تهیه مواد غذایی اولیه می‌توانید به راحتی آن را در منزل آماده و میل کنید.

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی زعفرانی در منزل

خرید بستنی زعفرانی از مغازه‌ها را فراموش کنید و خودتان در منزل بهترین بستنی زعفرانی را تدارک ببینید. شما می‌توانید مهمانان خود را با بستنی زعفرانی ایرانی عالی برای دسر بعد از شام تحت تاثیر قرار دهید. این بستنی به قدری خوشمزه است که بدون شک مهمانان دستورالعمل آن را از شما درخواست خواهند کرد.

توصیه می‌کنیم این بستنی را میان 2 عدد ویفر نازک قرار دهید تا همانند ساندویچ بستنی به نظر برسد. با توجه به قیمت زعفران این امکان وجود دارد که خرید بستنی زعفرانی از فروشگاه‌ها چندان مقرون‌به‌صرفه نباشد؛ در ادامه مواد اولیه برای تهیه این بستنی خوشمزه را نام می‌بریم تا خودتان در منزل آن را تهیه کنید:

  • شیر پرچرب: 4 پیمانه
  • زعفران (دم‌کرده): به مقدار لازم
  • گلاب: نصف پیمانه
  • خامه : 100 گرم
  • ثعلب : 2 قاشق غذاخوری
  • شکر : 2 پیمانه
  • خلال پسته (برای تزیین): به مقدار لازم

با توجه به تعداد نفراتی که این نوع بستنی را برای آن‌ها تدارک می‌بینید، می‌توانید مواد اولیه را افزایش یا کاهش دهید. مقدار ذکرشده در بالا برای 6 نفر است.

مراحل طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی خانگی

Bastani+no+pistachios.jpg

بعد از اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه این بستنی خوشمزه و پرطرفدار را آماده کردید، نوبت به مراحل تهیه آن می‌رسد. شاید با بررسی قیمت زعفران از تهیه این بستنی پشیمان شوید، اما نگران نباشید؛ لازم نیست حجم زیادی از زعفران خود را درون این بستنی خوشمزه به‌کار ببرید. در بخش‌های بعدی مراحل طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی در منزل را به‌طور خلاصه شرح می‌دهیم.

مرحله اول

در ابتدا باید خامه را آماده کنید و برای این کار بهتر است خامه مورد نظر را برای مدتی کوتاه با چنگال هم بزنید. سپس آن را کف سینی لبه‌دار پهن کنید. توجه داشته باشید که بهتر است سطح این سینی لبه‌دار، پلاستیک فریزر پهن کنید و خامه را بر روی آن بریزید.

ضخامت خامه بسیار مهم است و نباید خیلی کلفت و قطور باشد. بعد از این کار باید سینی خامه را درون فریزر بگذارید و منتظر بمانید تا خامه به‌طور کامل یخ بزند.

مرحله دوم

تا زمانی‌که خامه یخ می‌زند، شما می‌توانید شیر را داخل قابلمه مورد نظر خود بریزید و آن را روی شعله گاز بگذارید تا با گذر زمان بجوشد. بعد از اینکه شیر جوشید، باید شعله زیر آن را کم کنید. اکنون نوبت آن رسیده که زعفران دم‌کرده خود را به همراه گلاب به ظرف شیر اضافه کنید.

وقتی بستنی به‌طور کامل شکل می‌گیرد، رنگ آن روشن‌تر از مراحل اولیه می‌شود؛ بنابراین با توجه به سلیقه خود مقدار زعفران را مشخص کنید. اگر دوست دارید بستنی شما خیلی زرد رنگ باشد، باید زعفران بیشتری به آن اضافه کنید.

مرحله سوم

اکنون باید ثعلب و شکر را با هم مخلوط کنید و آن را به‌صورت قاشق‌قاشق به مخلوط ایجادشده در مرحله قبل بیفزایید. بعد از اینکه ثعلب، شکر، شیر، زعفران و گلاب را روی هم ریختید، حالا باید آن را حسابی هم بزنید تا شکر و ثعلب در شیر حل شوند.

درنهایت از مخلوط این مواد، ماده‌ای غلیظ ایجاد می‌شود. در نظر داشته باشید که شکر و ثعلب را به تدریج به شیر اضافه کنید؛ زیرا با این کار مخلوط بستنی ایجادشده یک‌دست خواهد شد.

مرحله چهارم

در این مرحله می‌توانید قابلمه مواد مخلوط‌شده را از روی شعله گاز بردارید و بستنی آماده را درون ظرفی بریزید. باید کاسه پر از بستنی را روی قالب یخ بگذارید تا با گذر زمانی کوتاه خنک شود. اکنون نوبت آن رسیده بستنی را با همزن بزنید تا سفت شود و خودش را بگیرد. در چنین حالتی بستنی شما کش‌دار می‌شود.

مرحله پنجم

bastani-sonnati-recipe-wikimedia-commons.jpeg

بعد از اینکه بستنی شما کمی خنک شد، بهتر است روی آن را بپوشانید. در این مرحله باید بستنی را درون فریزر قرار دهید تا یخ بزند و منجمد شود. این مواد تنها نیم ساعت باید در فریزر باقی بمانند. بعد از این که مواد مورد نظر را مدت کوتاهی درون فریزر قرار دادید، آن را خارج کنید و هم بزنید.

این مواد با هم‌زدن کش پیدا می‌کنند. دوباره مواد بستنی کش‌دار را درون فریزر قرار دهید. در نظر داشته باشید برای اینکه بستنی شما به خوبی کش پیدا کند، باید تا 5 بار این کار را انجام دهید.

مرحله ششم یا آخر

در مرحله آخر می‌توانید خامه‌های یخ‌زده را از فریزر خارج و آن‌ها را خرد کنید. سپس این خامه‌های خردشده را به همراه مقداری پسته به بستنی خود اضافه کنید. حالا باید بستنی را حداقل برای 5 ساعت درون فریزر قرار دهید. بعد از این مدت زمان، بستنی سنتی شما آماده سرو است. به خاطر داشته باشید که برای تزیین بستنی خود می‌توانید از غنچه گل محمدی یا خلال پسته نیز استفاده کنید.

مواد لازم برای بستنی سنتی زعفرانی را به‌صورت آنلاین تهیه کنید

برای اینکه به راحت‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن، بستنی سنتی زعفرانی مورد نظر خود را تهیه و میل کنید، بهتر است مواد لازم را به‌صورت آنلاین بخرید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید. با بررسی قیمت زعفران متوجه می‌شوید که گران‌ترین ماده اولیه برای تهیه این بستنی خوشمزه تنها زعفران است و مابقی مواد را می‌توانید با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری به‌صورت اینترنتی خریداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.