چرا باید مجتمع آموزشی فرهنگ را بشناسیم؟

مقدمه: در این مقاله سعی شده به سوال که چرا باید مجتمع آموزشی فرهنگ را در شرق تهران بشناسیم، پاسخ دهیم. مجتمع آموزشی پسرانه فرهنگ کجاست؟ چه اهمیتی دارد؟ چرا ارزش شناخته شدن را دارد؟ چرا مجتمع آموزشی پسرانه فرهنگ ما را شگفت زده می کند؟ چرا عنوان بهترین دبستان پسرانه منطقه 4 و بهترین دبیرستان پسرانه منطقه 4 را یدک می کشد؟

با ما همراه باشید.

مجتمع آموزشی فرهنگ تجسم یک آرزو

مجتمع آموزشی فرهنگ در سال 1370 افتتاح شد. جناب آقای عبدالعلی فاتح راد بعد از 30 سال تجربه اندوزی در تمامی سمت‌های آموزشی و مدیریتی تصمیم به ساخت یک مرکز آموزشی پسرانه در یکی از محروم ترین مناطق تهران گرفتند. مدرسه‌ای که با پشتوانه عشق، تجربه، آرزو و دانش ساخته شد. آقای عبدالعلی فاتح راد از ابتدای تاسیس مجتمع آموزشی فرهنگ هدفی را سرلوحه تمامی سیاست ها و تصمیم ها و فعالیتهای خود قراردادند: هدف ما ساخت انسان‌های آزاد، شاد، پرسشگر و متعادل است. این هدف از روز آغاز تا به امروز در تمامی ارکان مجتمع آموزشی پسرانه فرهنگ جریان دارد.

ایشان مصمم بود مدرسه خود را در یک منطقه کم برخوردار ساخته ولی هر آنچه را که لازم بود تا رشد اجتماعی و فرهنگی این دانش آموزان را فراهم کند در دسترس آنها قرار دهد. اینگونه بود که شرقی ترین قسمت از منطقه 4 تهران که آن روزها خاک سفید نامیده می شد را انتخاب کردند. تربیت انسانهای آزاد، شاد، پرسشگر و متعادل از آرزو به عمل رسید و بهترین مجتمع آموزشی پسرانه منطقه 4 از دانه‌ آرزو به درخت تناور واقعیت تبدیل شده است.

مجتمع آموزشی فرهنگ فراتر از یک مدرسه

مجتمع آموزشی فرهنگ از دو بخش دبستان و دبیرستان تشکیل شده است که با اینکه در یک مجموعه ساختمانی قرار دارند ولی هیچگونه تماسی با هم نداشته و حتی مسیر و ساعت ورود و خروج دانش آموزان جدا از هم است. اطلس دبستان پسرانه فرهنگ در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب به روشنی فضای این دو مدرسه را نشان می دهد.

این موضوع از نظر سلامت روانی دانش آموزان بسیار مهم است و تاکیدی است بر این نظر کارشناسان آموزش و پرورش که دانش آموزان سنین پایین در مقطع دبستان نباید با دانش آموزان سنین بالا در دبیرستان تماس داشته باشند.

مجتمع آموزشی فرهنگ را باید دارای یک جسم و یک روح دانست. هر دو وجه در این مدرسه به کمال رسیده اند.

جسم مجتمع آموزشی فرهنگ در ساختمان و امکانات فیزیکی مدرسه تجسم یافته است. روح مجتمع آموزشی فرهنگ در سیاست گذاری، شخصیت سازی، کرامت‌پروری، آموزش مهارت های اجتماعی، آشنا سازی دانش آموزان با اجتماع، استعدادیابی، حل مشکلات، اهمیت به سلامت روح و روان و جسم دانش آموز، ارتباط با والدین و ده ها مورد دیگر یافت می شود که به حق مجتمع آموزشی فرهنگ را تبدیل به بهترین مجتمع آموزشی – دبستان و دبیرستان- نه تنها در منطقه 4 یا شرق تهران بلکه به حق باید آن را یکی از بهترین مجتمع های آموزشی پسرانه در تمام ایران دانست.

ولی چرا؟ نگاهی داشته باشیم به جسم و روح مجتمع آموزشی پسرانه غیردولتی فرهنگ.

امکانات مجتمع آموزشی فرهنگ

جناب آقای فاتح راد، موسس محترم مجتمع آموزشی فرهنگ از ابتدای ساخت مدرسه خود می دانستند که باید مدرسه ای را بسازند که نیازهای کودکان و نوجوانان قشر متوسط را در منطقه ای پاسخ دهند که والدین هنوز با ذهنیت مدارس سنتی زندگی می کنند و از آموزش و پرروش و مدرسه تنها انتظار سوادآموزی به فرزندان خود را دارند واز طرفی نونهالانی که قرار است پا به هزاره سوم بگذارند که در آن عرصه هر نوع عقب افتادگی به سختی قابل جبران است.

معماری ساختمان بطور تخصصی برای مدرسه بودن ساخته شد. کلاس‌های بزرگ 50 متری و پرنور، سیستم های آموزشی مدرن هوشمند که از تخته های هوشمند کلاس ها تا سیستم حضور و غیاب، آزمون، کارنامه، ارتباط با والدین، آموزش آنلاین واستودیو مجهز تولید محتوا و غیره را در بر می گرفت. امکانات ورزشی از زمین بازی، اتاق بازی، تجهیزات و وسائل، مسابقات داخلی همه فراهم شدند. آزمایشگاه های فیزیک، شیمی، زیست شناسی، کارگاه ریاضی، کتابخانه، غذاخوری، کارگاه کامپیوتر، رباتیک، چرتکه، کارگاه های فنی و مهارتی مانند: نجاری، تولید محتوای الکترونیکی، عکاسی، تولید پادکست، برق، الکترونیک و غیره بعلاوه اتاق مشاوره، اتاق مراقبت های بهداشتی، کتابخانه، سالن مطالعه، سالن سلف سرویس، آشپزخانه و بسیاری امکانات دیگر که تمامی نیازهای یک مجتمع آموزشی را برآورده سازد.

گام بعدی معلمان و کادر آموزشی و اداری بود. دکتر غزاله فاتح راد شیوه پدر و استاد خود را در پیش گرفته و با اخذ دکترا در رشته مدیریت آموزشی خود را آماده مسیری کردند که پدر بنا نهاده است و با آگاهی و علم روز مدیریت بخش دبستان را به عنوان مقطعی که پایه گذار باقی عمر خواهد بود را به عهده گرفتند و توانستند حسن شهرت بهترین دبستان پسرانه منطقه 4 را به دست آوردند. در کنار این مسئولیت، معاونت پدر در بخش دبیرستان را نیز عهده دار شدند. با علم به اینکه این دانش آموزان باید وارد اجتماعی شوند که نیاز است حرفه ای آموخته باشند روش تدریس مهارت-محوری در اولویت قرار گرفت. شعار: کشف کن، خلق کن، یاد بگیر؛ همسو با روش تدریس مهارت محور دانش آموزان را واداشت تا تمامی مراحل آموختن را در عمل، خود کشف کنند. دانش آموزان به حدی از مهارت رسیده که تمامی محتوای دیجیتالی دروس توسط خود دانش آموزان زیر نظر مربی متخصص تولید محتوا، ساخته و ارائه می شود. آموزش هیبریدی (دوگانه حضوری- دیجیتالی) در سرلوحه آموزش های رسمی قرار دارد. رادیو تراش منعکس کننده تمام فعالیت های تولید محتوا و پادکستی دانش آموزان مدرسه فرهنگ است.

با توجه به علاقمندی جامعه پسران نوجوان و نقش مهم فوتبال از نظر شغلی و حرفه ای در جامعه امروز آکادمی فوتبال فرهنگ با هدف استعدادیابی و آموزش حرفه ای فوتبال دانش آموز مستعد را زیر چتر خود گرفته و راه ورود به ورزش محبوب فوتبال را از سالم ترین مجرا فراهم کرده است.

انچه که تا به اینجا از آن سخن گفته شد در واقع همان جسم مجتمع آموزشی فرهنگ است. مجتمع آموزشی فرهنگ روح خود را در شخصیت دادن به روح و روان دانش آموزان و والدین یافته است.

در واقع آموزش سوادآموزی و دروس مصوب رسمی کمترین و ابتدایی ترین آموزش در مجتمع آموزشی فرهنگ است. پروژه فرافرهنگ بخشی است که آموزشهای علمی فراتر از دروس رسمی در آن اجرای می شود. فرافرهنگ، 4 هدف اصلی را در نظر دارد: ایجاد فضای امن، کارگاه های متنوع عملی، تفریحی و آموزشی توامان، تمرین زیست جمعی با هدف حضور موثر فرد در جمع که این اهداف در قالب 4 دپارتمان عملیاتی می شود:

  • دپارتمان زبان انگلیسی: این دپارتمان با همکاری موسسه فرالن بطور بسیار جدی از دوران دبستان آموزش زبان را شروع کرده و در پایان دبیرستان دانش آموزان با اتمام ترم‌های آموزشی امکان ارتباط با دنیای خارج از کشور را بخوبی بدست آورده اند.این قابلیت همچنین باعث ایجاد یک مزیت در کنکور سراسری شده است.
  • دپارتمان هنر و خلاقیت: شامل آموزش نقاشی، موسیقی، ادبیات، تئاتر، معماری، سینما و مجسمه سازی است. این بخش روی خلاقیت و مهارت دانش آموزان تمرکز کرده و زمینه بالندگی ایشان را فراهم کرده است.
  • دپارتمان ورزش و سلامت: با هدف حفظ و ارتقا سلامت فیزیکی، اصلاح وضعیت جسمی، تامین سلامت و تشکیل پرونده بهداشت و سلامت از دوره پیش دبستان تا پایان دوره دبیرستان، پایش همیشگی فاکتورهای سلامت امروزی بخصوص وزن و در نهایت استعدادیابی ورزشی فعالیت می کند، این بخش همچنین خدمات مشاوره روانشناسی، خانوادگی، تحصیلی را بطور رایگان برای تمامی دانش آموزان و والدین آنها فراهم کرده است.
  • دپارتمان فلسفه و کتابخوانی: آموزش اندیشیدن بطریق علمی، تفکر خلاق، خود مراقبتی و تفکر انتقادی در قالب طرح فبک.

مجتمع آموزشی فرهنگ برای هر فصل فعالیت های خاص آن فصل را دارد که مدرسه را تبدیل به پایگاه فصلی فرهنگ کرده است. بعنوان مثال در فصل بهار اردوهای مطالعاتی برای پایه های بالاتر دبیرستان و گردشهای علمی برای پایه های پایین تر، پایگاه پاییزی که تمرکز بر آموزش های دروس و کارگاه های فنی دارد و پایگاه تابستانی که تمرکز آن بر آموزشهای مورد درخواست، ورزش، مدرسه فوتبال و تفریحات است.

مجتمع آموزشی فرهنگ برنامه های آموزش های اجتماعی و مهارت های نرم را در قالب آموزش های محیط زیستی (مدرسه سبز)، کلاسهای فوق برنامه، جشنواره های متنوع با حضور والدین و حتی پدربزرگ و مادربزرگها، برنامه‌ فعالیت‌های جمعی، تفریحات سالم مانند: شب مانی در کوهستان یا مدرسه، نمایشگاه‌ها و مسابقات ورزشی، هنری، فرهنگی و علمی عملیاتی می کند. آموزش مهارت‌های اجتماعی مانند: سواد مالی، سواد عاطفی، شناخت احساسات و کنترل آن، فن بیان و مذاکره، تحلیل منطقی، فردیت موثر و مفید در جمع و ده ها برنامه دیگر برای آشنا کردن دانش آموزان با زندگی واقعی خارج از مدرسه را در دست اقدام دارد. با چنین برنامه‌ریزی و سیاست ورزی‌های بود که دبیرستان پسرانه فرهنگ بعنوان بهترین دبیرستان پسرانه منطقه 4 شناخته شده است.

می توان به عینه دید که موسس و مدیریت مجتمع آموزشی فرهنگ به تمام اهداف خود برای تربیت انسانهای آزاد، شاد، پرسشگر و متعادل دست یافته است. البته این تلاش‌ها نتیجه خود را در نرخ بالای موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری نشان داده و دبیرستان فرهنگ با اجرا کردن سیستم فرهنگ پلاس برای دانش آموزان پایه یازده و دوازده دبیرستان توانست بالاترین درصد قبولی دانشگاه‌های کشور را در منطقه 4 به دست آورده است. گوشه‌ای از دستآوردهای دبیرستان پسرانه فرهنگی را می توانید در اطلس دبیرستان پسرانه فرهنگ در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب مشاهده کنید.

نقطه قوت و دلیل اقبال ساکنین منطقه 4 و مناطق مجاور به مجتمع آموزشی فرهنگ شهریه منطقی و مناسبی است که در برابر تمامی این امکانات، برنامه‌ها و فعالیتها دریافت می گردد.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.