آموزش نکات مهم اقتصادی برای موفقیت در کسب سود از بازار طلا

کسب سود از بازار طلای ایران و بازار طلای جهانی بیشتر از هر عاملی به متغیرهای اقتصادی وابسته است. به عنوان مثال، اگر آمریکا نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهد، طلا در اولین واکنش به این موضوع با کاهش قیمت همراه خواهد شد. حتی اگر در ایران نیز بانک مرکزی، نرخ بهره بانکی یا همان سود بانکی را ۵۰٪ اعلام کند، قیمت طلا (در کوتاه مدت) کاهش خواهد یافت. با این حال، رابطه متغیرهای اقتصادی با قیمت طلا به صورت خطی نیست. بدین معنی که همیشه افزایش نرخ بهره، کاهش قیمت طلا را به دنبال نخواهد داشت.

منظور از متغیرهای اقتصادی چیست؟

متغیرهای اقتصادی، فاکتورهایی هستند که اقتصاددانان با استفاده از آنها به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط کلان اقتصادی در سطح کشورها می‌پردازند. به عنوان مثال، نرخ بهره و تورم دو مورد از متغیرهای اقتصادی هستند که بررسی آمار مربوط به آنها، سلامت اقتصادی یک کشور را تعیین می‌کند. اقتصاد کلان (Macroeconomics)، علمی است که این متغیرها را در کنار یکدیگر بررسی کرده و بر اساس آن، روندهای صعودی و نزولی را در اقتصاد کشورها پیش‌بینی می‌کند.

ارتباط متغیرهای اقتصادی و بازار طلا

اگر از کاربرد اقتصاد در سطح کشور بگذریم، به سطح فردی و سرمایه گذاری می‌رسیم. تمام افراد جامعه می‌توانند از دانش اقتصاد کلان جهت پیش‌بینی روندهای اقتصادی که بازارهای مالی همچون طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهند، استفاده کرده و پیش از دیگران افزایش قیمت طلا یا کاهش آن را پیش‌بینی کنند. با استفاده از آموزش اقتصاد کلان می‌توان به راحتی بخش کاربردی علم اقتصاد را برای موفقیت در سرمایه گذاری یاد گرفت. به عنوان مثال، کشوری همچون ایران با تورم بالایی رو به رو است و در عین حال برای حل مشکلات کسری بودجه خود، پول بسیاری چاپ کرده است. در این شرایط، روز به روز از ارزش ریال کاسته می‌شود و در عوض قیمت طلا و سکه افزایش می‌یابد. از جمله دلایلی که منجر به بروز این وضعیت می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم بالا، قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد. بنابراین مردم به دنبال کالایی همچون طلا که ضد تورم است، می‌روند.
  • قیمت طلا که قبلا در برابر افزایش تورم و نقدینگی واکنش نشان داده و افزایش یافته است، با افزایش تقاضای مردم برای خرید طلا، بیشتر نیز می‌شود.

اما تا چه زمانی روند افزایش قیمت طلا ادامه پیدا خواهد کرد؟ اگر متغیرهای اقتصادی تغییر کنند و تورم کاهش یابد، قیمت طلا چه تغییری می‌کند؟

نکته اقتصادی اول در خصوص بازار طلا؛ نرخ تورم در آمریکا و ایران را دنبال کنید.

تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات است و همان طور که قبلا عنوان شد یکی از متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار بر قیمت طلاست. در اغلب موارد، افزایش تورم به علت کاهش ارزش ارز، منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد. در واقع، مردمی که با کاهش ارزش پول کشور خود مواجه می‌شوند، ترجیح می‌دهند از طلا به عنوان یک پوشش ضد تورمی استفاده کنند.

بخشی از قیمت طلا و سکه در ایران متاثر از قیمت اونس طلای جهانی است. بنابراین احتمال افزایش قیمت طلا در ایران با افزایش قیمت اونس طلای جهانی وجود دارد. به همین دلیل در درجه اول باید آمار مربوط به تورم آمریکا را بررسی کنید تا بتوانید به یک پیش‌بینیِ نسبی از قیمت طلا دست پیدا کنید. در مرحله بعدی باید آمار مربوط به تورم ایران را دنبال کنید.

دقت داشته باشید که پیگیری این آمار باید به صورت تحلیل‌های هفتگی، ماهانه و سالانه باشد نه اینکه صرفا با شنیدین یک خبرِ افزایش تورم برای خرید طلا تصمیم‌گیری کنید. نکته مهم دیگر این است که چون تورم تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا نیست همواره افزایش تورم منجر به افزایش قیمت طلا نخواهد داشت. علاوه بر این، گاهی کُند شدن سرعت رشد تورم می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای کاهش قیمت طلا تلقی شود.

نکته اقتصادی دوم در خصوص بازار طلا؛ نرخ بهره در آمریکا و ایران را دنبال کنید.

یکی از سیاست‌هایی که دولت‌ها و بانکهای مرکزی برای کنترل تورم استفاده می‌کنند، افزایش و کاهش نرخ بهره بانکی است. بنابراین نرخ بهره، دیگر متغیرِ مهم اقتصاد کلان است که بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. سرمایه‌گذاران باید آمار مربوط به نرخ بهره در این دو کشور را در بازه‌های زمانی معین دنبال کرده و آنها را تفسیر کنند.

در اغلب موارد، افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا منجر به کاهش قیمت اونس طلای جهانی می‌شود. هنگامی که آمریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد، مردم تمایل بیشتری به نگهداری پول در بانک پیدا می‌کنند، بنابراین تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته و در نتیجه قیمت آن نیز کم می‌شود. البته این در صورتی است که تاثیر سایر متغیرها را بر قیمت طلا نادیده بگیریم.

اگر نرخ بهره یا سود بانکی سالانه در ایران که در حال حاضر 20.5٪ است به 40٪ و یا حتی 50٪ تغییر کند، افراد بیشتری به جای خرید طلا، پول خود را در بانک پس انداز می‌کنند. با این حال، وضعیت اقتصاد ایران به گونه‌ای بغرنج است که افزایش نرخ بهره نیز کمکی به حل مشکل تورم آن نخواهد کرد و حتی ممکن است فقط در کوتاه‌مدت به کاهش قیمت طلا منجر شود. در بازه بلندمدت ما شاهد افزایش بیشتر قیمت طلا و سکه در ایران خواهیم بود.

نکته اقتصادی سوم در خصوص بازار طلا؛ به گونه‌ای سرمایه گذاری کنید که نرخ سود شما بیشتر از نرخ تورم سالانه باشد.

هم اکنون نرخ تورم سالانه در ایران حدود 40٪ است. این بدین معنی است که 100 میلیون سرمایه شما در طول یک سال دچار کاهش ارزشی به اندازه 40 میلیون تومان خواهد شد. بنابراین سرمایه گذاری کردن برای تمام آحاد جامعه، امری الزامی است. اگر افراد بتوانند با سرمایه گذاری در بازار طلا، بازدهی 40 درصدی در سال داشته باشند، تنها توانسته‌اند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. این افراد به علت نرخ تورم 40 درصدی، سودی به دست نیاورده‌اند اما اگر سرمایه‌گذاران با استفاده از دانش اقتصاد کلان، بیشتر از 40 درصد در سال بازدهی داشته باشند، می‌توانند به سود واقعی دست پیدا کنند. بنابراین اگر تا به حال، به صورت ناآگاهانه و بدون توجه به روندهای اقتصادی، صرفا طلا را خریداری و نگهداری کرده‌اید و در اغلب موارد سود چندانی به دست نیاورده‌اید، تحلیل متغیرهای اقتصادی را با استفاده از علم اقتصاد آغاز کنید. در این راه نیازی به یادگیری فرمول‌های پیچیده نیست. تنها کافی است که از یک مرجع معتبر در زمینه سرمایه گذاری، این علم کاربردی را یاد بگیرید.

نکته اقتصادی سوم در خصوص بازار طلای ایران و سایر بازارهای مالی؛ آمار نقدینگی را دنبال کنید.

نقدینگی یا عرضه پول (Money Supply) مجموع پول نقدی است که در دست مردمان یک کشور و حساب‌های بانکی (سپرده جاری) آنها وجود دارد. در اغلب موارد، هرچه میزان نقدینگی یا چاپ پول توسط بانک مرکزی بیشتر شود، میزان تورم افزایش پیدا می‌کند و تورم بالا در کنار سایر شرایط نامطلوب اقتصادی می‌تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود.

سیاست چاپ پول بیشتر معمولا در مواقعی انجام می‌شود که تورم بسیار کم بوده و مردم کالاهای کمتری مصرف می‌کنند، در نتیجه رشد اقتصادی بسیار پایین است. در چنین شرایطی بانک مرکزی با افزایش نقدینگی، پول بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهد تا بیشتر مصرف کنند و اقتصاد رونق یابد اما چاپ بیش از حد پول می‌تواند منجر به تورم بالا باشد. مشکلی که ایران نیز، هم اکنون با آن رو به رو است. از این دیدگاه می‌توان گفت بررسی آمار نقدینگی منتشر شده توسط بانک مرکزی می‌تواند به سرمایه گذاری در بازار طلا، دلار، بورس، ملک و … در ایران کمک کند. بنابراین مادامی که نقدینگی کاهش نیابد، سرمایه گذاری در سایر دارایی‌های مالی ارزش بیشتری می‌یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.