افزایش طول عمر چای ساز

چای ساز چیست و طرز کار آن چگونه است! چای ساز یک وسیله برقی با سطح تکنولوژی پایین است، که برای تهیه و گرم نگه داشتن چایی استفاده می‌شود. این دستگاه از یک کتری و قوری تشکیل شده است، کتری از طریق المنت حرارتی گرم شده و آب داخل آن به جوش می‌آید.

سیستم قطع کن خودکار بعد از به جوش آمدن آب، برق کتری را قطع می‌کند. قوری نیز بر روی صفحه‌ای قرار می‌گیرد که خاصیت گرم نگهدارنده دارد و دارای صافی مخصوص ای است. این دستگاه در عین حال که طراحی ساده‌ای دارد، بسیار کاربردی بوده و مکان‌های مختلفی نظیر شرکت‌ها و ادارات و… نیز استفاده می‌گردد.

برای اینکه چای ساز مدت زمان بیشتری سالم بماند و بتوانید بیشتر از آن استفاده کنید، باید طرز استفاده صحیح از آن را بلد باشید.

استفاده صحیح از چای ساز

بعد از اینکه چای ساز مورد نظرتان را خریداری کردید، لازم است که مکان مناسبی برای آن در نظر بگیرید. مکان مناسب برای چای ساز، مکانی است به دور از اجاق گاز و سینک ظرفشویی. اگر چای ساز در نزدیکی سینک ظرفشویی قرار بگیرد، احتمال برخورد آب با چای ساز بسیار زیاد خواهد بود، که باعث لکه‌ای شدن بدنه کتری و قوری شده و همچنین احتمال آسیب رساندن به صفحه نیز وجود دارد. در برخی موارد که کنترل پنل چای ساز لمسی بوده، امکان دارد بر اثر پاشیدن آب این صفحه لمسی با مشکل مواجه شود. همچنین نزدیکی چای ساز به اجاق گاز هم با مشکلات خاصی همراه است، از کثیف شدن دستگاه بر اثر روغن و بخار گرفته تا خرابی دستگاه بر اثر درجه حرارت بالای اجاق گاز.

برخی چای سازها دارای سیستم هشدار خالی بودن کتری هستند؛ اما برخی دیگر از چنین سیستمی بی بهره‌اند. در واقع این سیستم امنیتی زمانی که دستگاه خالی از آب باشد، جریان برق را قطع خواهد کرد و از سوخته شدن کتری جلوگیری خواهد کرد. اگر چای ساز شما این قابلیت را دارد چه بهتر، ولی اگر فاقد این سیستم بود لازم است که حواستان بیشتر جمع باشد و مراقب میزان آب داخل کتری باشید، که خالی نباشد. گفتنی است که نشانگر میزان آب به راحتی شما را از حجم آب مطلع می‌سازد.

یکی از نکات مهمی که در حین استفاده از چای ساز باید به آن دقت نمایید، نزدیکی به پریز برق می‌باشد. معمولاً اکثر چای سازها دارای سیمی به طول 1 متر هستند، پس نزدیکی به پریز برق برای استفاده صحیح از چای ساز بسیار اهمیت دارد، در صورت کشیدن سیم، احتمال پارگی سیم و اتصالات برق نیز وجود دارد. لازم است این نکته را هم در نظر بگیرید که بعد از خاموش کردن چای ساز از پیچاندن سیم دور آن جلوگیری کنید.

از پایه چای ساز به عنوان مکانی برای نگهداری لوازم دیگر استفاده کنید. دقت داشته باشید که پایه یا صفحه از جنس شیشه و یا پلاستیک است و احتمال دارد بر اثر گذاشتن موارد سنگین، صفحه شکسته و یا خط و خراش زیاد بردارد. بنابراین این صفحه تنها مکان نگهداری کتری و قوری است. اگر می‌خواهید چای ساز شما طول عمر بیشتری داشته باشد، لازم است از دستگاه بصورت سحیح استفاده نمایید.

یکی از مشکلاتی که امکان دارد طعم و رنگ چایی را دستخوش تغییر کند، لایه‌ای چربی از موادد معدنی آب است. برای اینکه از شر این لایه چربی خلاص شوید، باید از آب تصفیه شده استفاده کنید و به علاوه سعی کنید چای سازی بخرید که جنس کتری آن استیل باشد. در نهایت سعی کنید قوری و صافی را بعد از هر بار استفاده بصورت صحیح با آب سرد و مایع ظرفشویی بشویید.

کتری که به همراه چای ساز عرضه می‎‌شود، تنها برای جوشاندن آب درست شده است. با این فرضیه که اگر شیر یا هر مایع دیگری را داخل کتری بجوشانیم، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید، از کتری برای جوشاندن مایعات دیگر استفاده نکنید.

به هنگام پر کردن کتری چای ساز، سعی کنید زیر کتری خیس نشود، چرا که مهمترین قطعه چای ساز در زیر کتری قرار دارد و در صورت خیس شدن احتمال سوختگی و شو الکتریکی وجود دارد. این قطعه همان رسانای دستگاه است و کارآیی آن گرم کردن و به جوش رساندن آب داخل کتری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.