اینترنت اشیا چیست؟

معرفی اینترنت اشیا (IOT یا Internet of Things)

مفهوم اینترنت اشیا (Internet of Things – IoT)، به نظر شبیه داستان‌هایی علمی تخیلی است که در آن یخچال‌ها حرف می‌زنند و خودروها به‌طور خودکار استارت می‌خورند؛ اما ارتباط با بستر اینترنت در وسایلی که دائم به یکدیگر متصل هستند، بسیار بیشتر از یک‌خانه یا خودرو هوشمند بر زندگی ما اثر خواهد گذاشت.

برای کارگران، اینترنت اشیا روش اشتغال آن‌ها را با حفظ وقت و منابع و ایجاد فرصت‌های تازه در رشد صنایع و اختراعات تغییر خواهد داد.

سیر تکامل اینترنت اشیا

مرحله نخست در بازه زمانی بین سالهای 1990 تا 2005 به وقوع پیوست. این مرحله را میتوان به زمان حیات مارک وایسر، دانشمند ارشد شرکت Xerox Park ،نسبت داد که در سال 1991 کتاب “کامپیوتر برای قرن بیست و یکم” را نوشت.

از سال 1950 به بعد، انرژی و زمان زیادی برای کوچکتر کردن کامپیوترها و ساخت شبکه های فناورانه برای میزبانی آنها و خلق چارچوبی روانی و اجتماعی برای وارد کردن کار به خانه صرف شد. وایسر دریافت که داشبورد این مدلها، تصویرسازی و شرایط تجربی هیچگاه برای اشخاص مهم نبوده است، اما در عوض برای سیستم ها و شرکت های بزرگ، مؤسسه ها و ایده پردازان اهمیت دارد.

وایسر نخستین کسی بود که موضوعات مسئله دار در ارتباطات روزانه و تعامالت میان آنها را مطرح کرد. در ادامه به مطالعه و بررسی برای ارائه بهترین روش دسترسی به این دنیای مجازی نه فقط با استفاده از ماوس و صفحه کلید، بلکه به طور مستقیم و با استفاده از تمام ظرفیت های کامپیوترها کرد.

وایسر در سال 1991 گفت:” هدف ناپدید کردن کامپیوتر است که به روشهای مختلفی میتواند به وقوع بپیوندد و ناپدید شدن نیز میتواند در اشکال مختلفی انجام شود؛ به طوریکه به دو شیوه فیزیکی و ذهنی میتوان کامپیوترها را ناپدیدکرد”.

روند ناپدید شدن کامپیوتر

روند ناپدید شدن کامپیوتر از سال 2001 آغاز شد! در مجموع، 17 پروژه با موضوعات و نمایه های گسترده در ارتباط با الگوها و مشکلات تألیف شدند که توسط گروههای تحقیقاتی چندمنظوره به مرحله مطالعه و اجرا درآمدند. هدف این پروژه ها کشف این موضوع بود که چگونه فناوری اطلاعات میتواند در اشیای روزمره تلفیق شود.

اصطلاح اینترنت اشیا

اصطلاح اینترنت اشیا اولین بار توسط کوین اشتون در سال 1999 بکار برده شد و برای نخستین بار توسط انتشارات مؤسسه MIT  به دنیا معرفی گردید و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‏ها را سازماندهی و مدیریت کنند.

مفهوم اینترنت اشیا

مفهوم اینترنت اشیا بوسیله یکی از افراد کمیته توسعه RFID در سال 2000 رقم خورد. او به امکان  کشف  اطلاعات در مورد یک شیء برچسب خورده بوسیله جست و جو در یک آدرس اینترنت خاص و یا محتوای یک بانک اطلاعاتی اشاره نمود.

اینترنت اشیا در واقع شبکه‌ای از اشیاء هستند که می‌توانند ( با کمک کامپیوتر و از طریق ارتباط اینترنتی ) با سایر اشیاء ارتباط برقرار کنند. “اشیاء” می تواند شامل هر “چیزی” باشد که قابلیت جمع آوری داده ها،کنترل شدن و یا ارتباط از راه دور را داشته باشد.

اشیاء روزمره تنها شامل وسایل الکتریکی نیست ، بلکه اشیایی که به هیچ وجه به آن‌ها به دید یک وسیله الکتریکی نمی‌نگریم را هم شامل می شود.  مانند غذا، پوشاک، مواد، قطعات و  …

تعریف اینترنت اشیا

تعاریف زیادی از اینترنت اشیا توسط انجمن‌های مختلف تحقیقاتی بر اساس نوع نگرش آن‌ها به نقاط قوت این ایده بیان‌شده است. دلیل چندوجهی بودن این مفهوم به نام‌گذاری این ایده یعنی اینترنت اشیا برمی‌گردد. این نام از دو کلمه تشکیل‌شده است، کلمه اول به دیدگاه شبکه گرایی این مفهوم تأکید دارد درحالی‌که کلمه دوم به حرکت به سمت اشیاء عمومی که در یک بسته مشترک قرارگرفته‌اند تأکید می‌کند.

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیا  بدین ترتیب است که به سوژه‌ی مورد نظر یک شناسه‌ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ی مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

آدرس‌دهی منحصر به فرد، نمایش و ذخیره‌سازی اطلاعات تبادل شده در اشیاء، موضوعات چالش‌برانگیزی است که سومین دیدگاه از « اینترنت اشیا » یعنی معناگرایی را در برمی‌گیرد.

تحلیل اینترنت اشیا

اریک فیسچر، متخصص با تجربه آمریکایی در زمینه ی دانش و فناوری، به تحلیل این قابلیت جدید یعنی اینترنت اشیا «Internet Of Things» پرداخته که نتایج آن توسط مرکز تحقیقات کنگره آمریکا منتشر شده است.

وی در توضیح اینترنت اشیا (IoT) به شبکه‌ای از اشیاء اشاره می‌کند که می‌توانند (با کمک کامپیوتر و از طریق ارتباط اینترنتی) با سایر اشیاء ارتباط برقرار کنند. “اشیاء” می­‌تواند شامل هر “چیزی” باشد که قابلیت جمع آوری داده­‌ها، کنترل شدن و یا ارتباط از راه دور را داشته باشد.

به عنوان نمونه خودروها، اسباب و وسایل مختلف خانگی، ابزارآلات پزشکی، شبکه­‌های الکتریکی، ابزارآلات مختلف صنعتی و ساختمانی و … مثال­‌هایی از این “اشیاء” هستند. به عبارت دیگر، ” اینترنت اشیا ” در برگیرنده ی تعداد زیادی از اشیاء به هم وابسته است. در حقیقت، این پدیده به عنوان مرحله ی اصلی در سیر تکامل فضای مجازی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.