راهکارهای کم کردن ولخرجی و پس انداز پول

همه ما در مورد پیگیری درآمد و هزینه هایمان شنیده ایم، تهیه لیست خرید و کنار گذاشتن پول برای روز مبادا، اما هیچکدام از این موارد تا به امروز باعث ثروتمند شدن ما نشده است. یکی از روش های مهم برای ثروتمند شدن پس انداز کردن و جلوگیری از ولخرجی کردن است. روش های پس انداز بسیاری از ما به محض کسب درآمد شروع به ولخرجی می کنیم. به همین دلیل ما در چندوچون تصمیم گرفتیم که ساده ترین و موثرترین راه ها و نکاتی را که به ما کمک می کند از خرید وسایل غیرضروری جلوگیری کرده و به تصمیمات منطقی “بله” بگوییم بپردازیم.

چگونه از ولخرجی جلوگیری کنیم؟

تصور کنید

برای جلوگیری از ولخرجی تصور کنید. شاید در نگاه اول برای شما تعجب آور باشد که چگونه با تصویرسازی می توانیم پول پس انداز کنیم. مغازه داران هر کاری می کنند، تا شما را به نوعی راضی کنند محصولاتشان را ببینید و شور و شوق خریدتان برانگیخته شود. به همین دلیل است که اتاق های پرو معمولا در دورترین نقطه فروشگاه و کالاهای شیک در جلوی چشمتان قرار دارند. در انبارهایشان محصولات ویژه ای دارند، و در مغازه هایشان لباس هایی با کارت تخفیف پلاستیکی، بوهای دلپذیر و موسیقی دلنشین دارند.

دراین شرایط تصمیم درست چه چیزی می تواند باشد؟

انتخاب اول

یک تست از خودتان بگیرید؟ آیا من به لباس نو نیاز دارم؟ یک مردی را تصور کنید که در دستانش آنچه که قصد خریدش را دارید گرفته است، و معادل آن لباس پول در دستش دارد. کدام یک را انتخاب می کنید؟ اگر پول را انتخاب کنید بدان معناست که شما به لباسی که مد نظرتان است نیازی ندارید.

خرید کمتر لباس برای کم کردن ولخرجی
خرید کمتر لباس برای کم کردن ولخرجی

انتخاب شماره دوم

6 ماه بعد خرید لباس را در نظر بگیرید. اینجا لباس است که شما تا به حال فقط یکبار آن را پوشیده اید و الان آویزان و بدون استفاده در کمد لباس شما است. از این لحظه برای تصمیم گیری درست استفاده کنید. بدون امتحان کردن این دو گزینه لطفا تسلیم نشوید.

چیزی که دوست ندارید را لمس نکنید.

چگونه از این روش استفاده کنیم؟ مردم واقعا برای چیزهایی که دارند ارزش زیادی قائل هستند، به همین دلیل است که وقتی فروشندگان کالاهایی که بیشتر مورد استفاده مردم قرار می گیرد را می فروشند، قیمت هایی که تعیین می کنند خیلی بالا است. اگر به چیزی فکر کنید، در ضمیر ناخودآگاه خود فکر می کنید که آن را به دست آورده اید و الان مال شما است. در اینجا قیمت بالا دیگر اهمیت خود را از دست می دهد، و توصیه های مربوط به پس انداز پول را فراموش می کنید، و در اینجا شما در حال خرید تلفن همراه هوشمند جدید هستید که به آن نیازی ندارید.

در این شرایط تصمیم درست چه چیزی می تواند باشد؟

برای جلوگیری از ولخرجی از فروشنده بخواهید به شما نشان دهد تلفنی که قصد خریدش را دارید چگونه کار می کند یا ژاکت مورد نظرتان را به شما نشان دهد. سعی کنید اینگونه کالاها را به صورت آنلاین خریداری نکنید. مطالعات نشان داده است که خریدهای اینترنتی گاها خارج از کنترل ما هستند و ما خریدهای زیادی از طریق اینترنت انجام می دهیم. مهم ترین توصیه ما به شما این است که، مهم نیست قصد خرید چه چیزی را دارید، چیزی که دوست دارید را لمس نکنید.

آدامس نجویید.

چگونه از این روش استفاده کنیم؟ افرادی که آدامس می جوند گردش خون بهتری در مغزشان دارند و عملکرد شناختی آنها بهبود می یابد. این کار باعث می شود که آنها دوست داشته باشند مدت زمان زیادی در کنار مردم باشند، و نگاه بیشتری به ویترین مغازه ها داشته باشند و زمان بیشتری برای فکر کردن عمیق در مورد آنچه که نیاز دارند داشته باشند.

در این شرایط تصمیم درست چه چیزی می تواند باشد؟ آدامس نجوید تا ولخرجی نکنید. طبق مطالعات انجام شده، این فرآیند به تنهایی باعث می شود شما زمان بیشتری برای فکر کردن در مورد اینکه چه چیزهایی لازم دارید داشته باشید و منجر به خرید چیزهایی شوید که برای آنها برنامه ریزی نکرده بودید.

بر روی چیزی که لازم دارید تمرکز کنید، و به پیشنهاد های خوب دیگر فکر نکنید. شما نیاز به یک لیست یا یک ایده شفاف از آنچه در ابتدا برای خرید به فروشگاه آمده اید دارید. زمانی که می خواهید در فروشگاه بگذرانید را محدود کنید. وارد فروشگاه شوید، آنچه را که لازم دارید را بخرید و فروشگاه را ترک کنید. آدامس نجوید، بر روی کنترل خود تمرکز کنید.

فقط به چیزی که نیار دارید توجه کنید

چگونه از این روش استفاده کنیم؟ وقتی شخصی محصولی را با تخفیف می بیند، بلافاصله می خواهد آن را بخرد تا از هزینه های بیشتر در آینده جلوگیری کند. این یک غریزه است: ضررهای احتمالی ما را بیش از خریدهای احتمالی نگران می کند، و این فکر که اگر اکنون چیزی نخرید،  شانس خود را برای خرید آن در آینده از دست می دهید احتمالا نگرانتان می کند.

در این شرایط تصمیم درست چه چیزی می تواند باشد؟ اگر محصول مورد نظر در لیست خریدتان نیست از خرید آن چشم پوشی کنید. پس از اینکه کالای مورد نیاز خود را انتخاب کردید، مستقیما به صندوق بروید و تحت هیچ شرایطی پیشنهاد صندوقدار راجع به اینکه 7 بسته آدامس را با قیمت 2 بسته آدامس بخرید را قبول نکنید. با ترس از دست دادن مبارزه کنید، مطمئن باشید همیشه از این راه پیروز خواهید شد.

به جای پول خرج کردن زندگی کنید

چگونه از این روش استفاده کنیم؟ اگر هر لحظه که وقت آزاد پیدا کردید وظیفه خود بدانید که باید خرید بکنید، لذت شیرین خرید کردن را دیگر از دست می دهید. وقتی چیزی را می خرید، مثلا برای 20 دقیقه روحیه خود را تقویت می کنید و سپس نگرانی ها در مورد پولی که خرج کرده اید شروع می شود. در این شرایط تصمیم درست چه چیزی می تواند باشد؟

فقط در صورت نیاز به خرید بروید، اگر چیزی لازم ندارید به هیچ وجه وارد فروشگاهی نشوید. برای بازدید از فروشگاه ها برنامه ریزی داشته باشید. شکی نیست که خرید می تواند لذت بخش باشد اگر به صورت آگاهانه اتفاق بیافتد. اگر خریدهای خود را از قبل برنامه ریزی کرده اید، از پولی که خرج می کنید پشیمان نخواهید شد. اگر برنامه ریزی نکنید، ممکن است 50 هزار تومانی که ته جیبتان مانده باشد را هم خرج کنید. خرید باید بخش کوچکی از زندگی مان باشد.

فقط برای یک هدف پس انداز کنید

برای جلوگیری از ولخرجی چگونه از این روش استفاده کنیم؟ ما همیشه چیزهای زیادی می خواهیم و اهداف زیادی در زندگی داریم. و سپس ما شروع به فکر کردن می کنیم، کدام هدف مهم تر است؟ چقدر باید برای خرید چیزی که نیاز دارم پول کنار بگذارم؟

در این شرایط تصمیم درست چه چیزی می تواند باشد؟ یک هدف را انتخاب کنید. لازم نیست هدف بزرگی باشد، مثل هدفی که دنیای شما را تغییر خواهد داد. فقط باید یک هدف داشته باشید، و از این طریق نتایج واقعی تلاش خود را خواهید دید، و از آنچه که فکر می کردید سریع تر به هدفتان خواهید رسید. وقتی به آنچه که می خواستید رسیدید دست از تلاش برندارید. وقتی پس انداز برای یک چیز را انجام دادید، شروع به پس انداز کردن برای چیز دیگری کنید. بعد از رسیدن به هدف اول، به سراغ هدف دیگری بروید و روی آن تمرکز کنید.

میزان پس اندازتان را همواره چک کنید

از دیگر راهکار های جلوگیری از ولخرجی چک کردن میزان پس انداز ماهیانه است. چگونه از این روش استفاده کنیم؟ خیلی اوقات، مردم  به جای اینکه به این فکر کنند که چقدر آنها نزدیک تر از گذشته به هدفشان هستند، بر روی اینکه تا رسیدن به هدفشان چقدر فاصله دارند تمرکز می کنند. شما پولتان را به یک صندوق یا یک حساب پس انداز می گذارید، اما پولی که پس انداز کرده اید را نه میبینید نه لمس می کنید.

در نتیجه، پول به یک چیز انتزاعی یا یک ارز تقلبی تبدیل می شود. این پول متعلق به شماست ولی شما را خوشحال نمی کند. در این شرایط تصمیم درست چه چیزی می تواند باشد؟ مثل اسکورج (اردک شخصیت کارتونی) که با پول ها و طلاهایش استخر شنا درست کرد و شیرجه ای داخل آن زد روند کار را دنبال کنید و از آن لذت ببرید. به تماشای رشد پس انداز خود بشینید.

آن را به یک آئین تبدیل کنید:

هر ماه، هر کاری که انجام می دادید را متوقف کنید و بررسی کنید که چقدر پس انداز کرده اید. فراموش نکنید که برای موفقیت خود پاداشی در نظر بگیرید: وقتی به یک مسیری که قبلا تعیین کرده بودید رسیدید- آن را جشن بگیرید و چیزی کوچک و زیبا برای خود بخرید. این اقدامات ساده می تواند میل شما را برای رسین به هدفتان با انگیزه تر و قوی تر کند.

سخن پایانی

شما چه راهکارهایی رو برای جلوگیری از ولخرجی داشتید، تو بخش کامنتها با ما و باقی عزیزان با بقیه اشتراک بذارید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.