چطور در زمان خود صرفه جویی باشیم؟

چقدر دوست دارید که 60 ساعت در سال وقت اضافه به شما داده شود تا در نقش یک مادر و زن خانه دار هر کار که دلتان می خواهد انجام دهید؟ تمام آنچه به این منظور نیاز دارید صرفه جویی در زمان ده دقیقه ای می باشد.لیزا دراکسمن در کتاب خود با عنوان  قدرت دادن به یک مادر ، فهرستی از ایده های گوناگون را برای رسیدن به این 60 ساعت در سال، ارائه داده است :

10 ایده برای اینکه در روز ده دقیقه در زمان صرفه جویی داشته باشیم:

1. برای کودک خود برنامه ای از فهرست کارهای روزانه تهیه کنید

قبل از اینکه کودکان خواندن و نوشتن را بیاموزند می توان فهرست کارهایشان را از طریق ترسیم اشکال برایشان شرح داد.به این ترتیب آنها می دانند که پیش از رفتن به مدرسه  یا باشگاه ورزشی چه کارهایی لازم است انجام دهند .کارهایی نظیر آماده کردن وسایل و بستن آنها، غذا خوردن، کفش پوشیدن و انجام تکالیف درسی. این برنامه را ورق به ورق در دسترسشان قرار دهید تا بتوانند هر روز آن را بررسی کنند.

صرفه جویی در زمان
صرفه جویی در زمان

2.تمام  مواد غذایی  مورد نیازتان را یک بار در هفته بشویید و بسته بندی  کنید

می توانید از طریق محصولاتی مانند شوینده مواد غذایی که به شکل اسپری و آماده موجود هستند تمام مواد غذایی مورد استفاده خود را به یکباره با اختصاص دادن زمان مشخص، تمیز کنید . به این ترتیب نه تنها غذای سالمتری می خورید بلکه در زمان خود از طریق خودداری کردن از پشت سر گذاشتن  مراحل گوناگون شستن، بریدن و بسته بندی کردن روزانه مواد غذایی  که وقت زیادی را از شما می گیرد، صرفه جویی می کنید.

3.دورتا دور خانه سبدهای دستی قرار دهید

برای اینکه وقت خود را برای جستجوی  وسایلی که بطور مرتب در خانه نیاز دارید از دست ندهید، بهتر است از سبدهای  دستی استفاده کنید تا بتوانید چنین وسایلی را داخل آنها قرار دهید.بطور مثال برای مادرانی که به تازگی بچه دار شده اند وسایلی مانند دستمال و پوشک بچه بهتر است داخل چنین سبدهایی باشد.اینگونه وسایل برای هریک از ما می تواند متفاوت باشد مانند قلم، شانه سر، عینک مطالعه، دفترچه های کوچک یادداشت یا برگه های یادداشت چسبدار.

4.یکی بگیرید یکی بدهید

چنانچه برای  کودک،  یک وسیله اسباب بازی جدید  یا لباسی نو  تهیه کرده اید، از او بخواهید که اسباب بازی قدیمی یا لباس کهنه اش را به کسی که نیاز دارد بدهد . با این کار نه تنها هدیه  بخشیدن را به کودک خود آموزش می دهید بلکه خانه خود را از ازدحام وسیله خالی کرده و زمان زیادی که برای تمیزی خانه شلوغ  از شما گرفته می شود را به تعادل خواهید رساند.

5.از زمان مطالعه و ورزش فرزندانتان برای  خود فرصت خلق کنید

می توان درک کرد که مادران مایل هستند ورزش کردن کودکشان را تماشا کنند اما حقیقت به شکل دیگری رقم می خورد و ما شاهد هستیم که مادران تمام وقتی که در محل ورزش کودک هستند ، به جای تماشای فعالیت های فرزندشان، سرگرم گوشی های هوشمندشان هستند.درحالیکه این مدت زمان بخشی از زمان ارزشمند آنهاست که به هدر می رود.

6.کودک خود را ده دقیقه زودتر از زمانی که نیاز است، آماده کنید

نه تلویزیون ، نه بازیهای ویدئویی و نه بازیگوشی کردن هیچیک نباید پیش از اینکه  کودکان کاملا آماده شوند صورت گیرد. آموزش آنها برای  اینکه بتوانند سریع آماده شوند، مهارت مهمی است که آنها را از رشد عادت دیر کردن، به دور نگه خواهد داشت.

7.جوراب کودکانتان را به شکل عمده  و مشابه تهیه کنید

با خرید عمده  جوراب های مشابه، به میزان زیاد می توانید در وقتی که صرف پیدا کردن لنگه جوراب هایشان می کنید، صرفه جویی کنید.

8.خوراکی های مصرفی کودکان را در ظرف های جداگانه قرار دهید

بطور مثال می توانید آشامیدنیها، میوه ها، چیپس و بیسکویت ها را هرکدام در ظرف هایی جدا قرار دهید.به این ترتیب این فرصت را به کودک خود می دهید تا متوجه شود که نیازش به خوراکی های موجود در  هر ظرفی به چه اندازه است ؟ با چنین سازمان دهی ساده ای، کودک زودتر از آنچه فکرش را بکنید قادر به مدیریت برنامه تغذیه اش می شود.

9.تقویم دیجیتال با هم به اشتراک بگذارید

با همسر و سایر افرادی که نگهدای از کودک را بر عهده دارند تقویمی دیجیتال به اشتراک بگذارید تا زمانیکه کودک به اندازه کافی بزرگ شود و او را هم در این اشتراک سهیم کنید.تمام برنامه های مربوط به زمان های ورزش، روزهای مسابقات، میهمانی ها ،تولد و همه فعالیت ها و کارهای روزمره را در تقویم موردنظر مشخص کنید.این کار به همه کسانی که مسوول نگهداری از کودک هستند نشان می دهد که چه

بطور مثال می توانید آشامیدنیها، میوه ها، چیپس و بیسکویت ها را هرکدام در ظرف هایی جدا قرار دهید.به این ترتیب این فرصت را به کودک خود می دهید تا متوجه شود که نیازش به خوراکی های موجود در  هر ظرفی به چه اندازه است ؟ با چنین سازمان دهی ساده ای، کودک زودتر از آنچه فکرش را بکنید قادر به مدیریت برنامه تغذیه اش می شود.

10.برخی فعالیت ها را دو برابر کنید

حداقل یک بار در هفته، مقدار غذایی که برای شامتان تهیه می کنید را دوبرابر کنید تا بتوانید مقداری از آن را در فریزر ذخیره کنید.این حجم از غذا می تواند در شبهایی که سرتان شلوغ است مورد استفاده شما قرار گیرد.در واقع بیش از آنچه تصور کنید می توانید غذا در فریزر ذخیره کنید. اینگونه می توانید صرفه جویی در زمان داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.