راههای حمایت عاطفی چیست؟

حمایت های عاطفی، در اشکال متنوع و مقادیر متفاوتی ابراز شدنی هستند. تمایل و توانایی بخشیدن حمایت عاطفی در روابط احساسی بسیار حائز اهمی است. با دنبال کردن توصیه های ما در این باره، مهارت برخورداری از حمایت عاطفی را در خود پرورش داده و روابط پرشوری را تجربه کنید:

با یکدیگر تماس فیزیکی زیاد برقرار کنید

بیشتر انسانها، تشنه لمس شدن هستند. گرفتن دستان یکدیگر، قدم زدن در حالیکه بازوان دیگری را در دست گرفته اید و به آغوش کشیدن یکدیگر، تنها نمونه های ساده ای از لمس شدن هستند که می تواند تجربه موثری در گرما بخشیدن به روابط عاطفی باشد و موجب حمایت احساسی شما از یکدیگر شود.

بوسه یک حمایت عاطفی
بوسه یک حمایت عاطفی

احساسات یکدیگر را محترم شمارید

با ارزش قلمداد کردن احساسات طرف مقابل و احترام گذاشتن به عواطفش، نقش بسیار کلیدی در حمایت های عاطفی دارد. زمانیکه شریک عاطفی شما بی انرژی است و احساس ناامیدی دارد خود را در دسترس او قرار دهید تا بتواند با شما صحبت کند. همچنین احترام به خلوت و حریم شخصی او که بتواند خود را در این فضای شخصی از فرایند احساسات ناخوشایندش رها کند ،نشان دهنده توجه و حمایت شما خواهد داد.

به یکدیگر هدیه دهید

هدیه دادن حتی هدایای کوچک اما بدون مناسبت و فقط برای ابراز محبت و دلبستگی، تاثیر زیادی در گرما بخشیدن به روابط عاطفی دارند و فردی هدیه دریافت می کند احساس حمایت شدن خواهد داشت. سورپزایز کردن یکدیگر هر از گاهی و به شکلی غیر قابل پیش بینی مانند تهیه هدیه بی مناسبت، احساسات و عواطف شما را در رابطه پررنگ نگه می دارد و  شریک عاطفی شما را متوجه این موضوع می کند که برای شما جایگاه خاصی دارد.

یکدیگر را تحسین کنید

تحسین و تقدیر از یکدیگر به خصوص در مقابل سایر افراد، حمایت عاطفی قوی محسوب می شود. بیان خوبیها و قدردانی از حضور پرمهر و باارزش شریک عاطفیتان در حضور دوستان و آشنایان، یکی از قویترین حمایت های عاطفی است که می توانید در قبال یکدیگر انجام دهید. با این کار علاوه بر اینکه شریک عاطفی شما نسبت به خودش حس خوب پیدا می کند ، احساس و نظرش در مورد شما هم خوب و عاشقانه می شود.

اختلاف  نظرها را با ملایمت برطرف کنید

به هنگام اخنلاف نظر و پیش آمدن کشمکش های احساسی، دقت داشته باشید که به روشی نرم و با محبت مسایل را حل و فصل کنید. هرگز خواسته ها و عقاید شریک عاطفی خود را بدون تفکر به آنها، رد یا قضاوت نکنید. هر اختلاف نظری تا زمانیکه به شکلی مهربانانه و نرم بیان شود، مشکل آفرین نخواهد بود.

دوستت دارم را زیاد بگویید

به یکدیگر بگویید دوستت دارم . حقیقتا شنیدن این جمله از زبان شریک عاطفی، معجزه می کند. قطعا راههای بسیاری برای ابراز علاقه و نشان دادن مهر و محبت به یکدیگر وجود دارد اما بیان این جمله جادویی، اطمینان قلبی شریک عاطفیتان را  نسبت به احساسات عمیق شما صد در صد می کند.

به حضور شریک عاطفی خود در کنارتان بسیار توجه کنید

هرگز زمانیکه یار عاطفیتان کنار شماست او را نادیده نگیرید. هیچ چیز دردناک تر از این نیست که کنار کسی باشید که با او رابطه احساسی دارید اما به شما بی توجهی کند. حتی در زمان هایی که از یکدیگر عصبانی و ناراحت هستید هم منطقی نیست که  نسبت به هم  بی احترامی و بی اعتنایی نشان دهید. در این لحظات بهتر  است کمی مکث کرده و با خود فکر کنید که زندگی بدون شریک عاطفیتان برای شما چگونه خواهد بود ؟ به این ترتیب در آن لحظات خواهید توانست احساسات پر شورتان  را بازگردانید.

شنونده خوبی باشید

برای شنیدن صحبت های یار عاطفی خود، سرا پا گوش باشید و عمیق حرف هایش را بشنوید. انسانها از اینکه متوجه شوند شنیده می شوند، بسیار خوشحال و سرخوش خواهند بود. این عملکرد، راهکار بسیار خوبی برای حل و فصل اختلافات گذشته و حال موجود، می تواند باشد و از بسیاری سوء برداشت ها و کج فهمی ها پیشگیری می شود. خلاصه گویی، ارائه  بازخورد از شنیده ها و دریافت خود از صحبت های شریک عاطفیتان، به او می فهماند که تمام حواس شما به او بوده است.

با لبخند  و محبت صحبت  کنید

لحن صحبت کردن و حالتی که به چهره خود در روابط احساسیتان   می بخشید، در حمایت عاطفی شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود. در واقع نیمی از مکالمات بین فردی شنیداری و نیم بیشتر آن دیداری است. تن صدای گرم و بامحبت و سرشار از صداقت، این اطمینان قلبی را به یار عاطفی شما می دهد که مرکز توجه و حمایت عاطفی شماست.

به هنگام ناملایمات شریک عاطفی، کنارش باشید

چنانچه یارتان در حال تجربه بحران است، کنار او بودن ، بایستی اولویت اول شما باشد. از هیچ کمکی به او دریغ نکنید و مشکلش را پیش پا افتاده قلمداد نکنید. به هنگام مواجهه با چالش ها، تجربه حضور کسی که دوستش داریم، می تواند هدیه ای حقیقتا ارزشمند باشد.

حمایت عاطفی به این معناست که شریک عاطفی از بودن کنار یارش احساسات بهتری را تجربه کنید . اینکه در فراز و فرودهای زندگی، حضور پرمهر یار عاطفی را کنارمان احساس کنیم یکی از بهترین و ارزشمند ترین بخشهای رابطه عاطفی محسوب می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.