طلاق عاطفی چیست؟ و راه های درمان طلاق عاطفی کدامند؟

افراد بسیاری درون جامعه هستند که از زندگی مشترک خود راضی نیستند. اما به دلایل مختلفی که دارند از یک دیگر جدا نمی شوند. از این وضعیت نیز به عنوان نوعی طلاق یاد می شود که به آن طلاق عاطفی می گویند.

در واقع در این نوع طلاق افراد به خاطر نگرانی از پیامد های اجتماعی، عاطفی، مالی و فرهنگی که بعد از طلاق وجود دارد ترجیح می دهند که به خاطر فرزندانشان و دوری از این نوع پیامدها کنار یک دیگر زندگی کنند.

اما چه مسائلی در یک زندگی زناشویی سبب ایجاد این نوع از طلاق بین زوجین می شود؟. آیا می توان با انجام راهکارهایی ساده از بروز این نوع اتفاق جلوگیری کرد.

این ها مسائلی هستند که در ادامه قصد داریم به آن ها بپردازیم. پس لطفاً مثل همیشه تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

طلاق عاطفی چیست ؟

این نوع طلاق نوعی جدایی محسوب می شود که در آن زوجین با این که در کنار یک دیگر و درون یک خانه زندگی می کنند. اما هیچ گونه عشق و علاقه‌ای به یک دیگر ندارند و در اصطلاح به اجبار یک دیگر را تحمل می کنند.

در برخی موارد زوجین به خاطر حفظ ظاهر و آبرو اقدام به جدایی نمی کنند. در برخی موارد دیگر نیز پدر و مادر به خاطر سرنوشت و آینده فرزندان خود تن به زندگی اجباری کنار یک دیگر می دهند و اقدام به جدایی نمی کنند‌.

درون اینگونه زندگی ها هیچ عشق و علاقه‌ای بین زوجین وجود ندارد. زن و مرد نسبت به یک دیگر دلسرد و بدون محبت هستند، و احساس غریبگی در بین آن ها حاکم است.

البته باید بگوییم که این وضعیت به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد. و در زوج های مختلف شدت آن متفاوت است. طلاق عاطفی ممکن است که در برخی از زوجین تا پایان عمر ادامه داشته باشد. اما در برخی زوجین می تواند بعد از گذشت یک مدت زمان به دلیل خستگی طرفین از وضعیت موجود، باعث طلاق شود.

برخی افراد تصور می کنند که در این نوع طلاق آسیبی فرزندان را تهدید نمی کند. اما باید بگوییم که در نوع از روابط و جدایی های عاطفی نه تنها به زوجین آسیب وارد می شود. بلکه می تواند آسیب های جدی برای فرزندان نیز به همراه داشته باشد‌.

پیشنهاد بلد شیم مطالعه بیشتر : راهکارهای موثر در مشکلات زناشویی

مراحل طلاق عاطفی

همان گونه که اشاره کردیم جدایی عاطفی به مرور زمان اتفاق می‌افتد و یک اتفاق آنی نیست. مسائل و اتفاق های گوناگونی درون زندگی باعث ایجاد جدایی عاطفی بین زوجین می شوند. که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اما مراحل جدایی عاطفی به پنج مرحله تقسیم می شوند که عبارت‌اند از:

۱. سرزنش

در مرحله اول طلاق عاطفی، فرد، همسر خود را مقصر تمام اتفاق های گذشته و حال می داند. در چنین مرحله‌ای فرد تصویر بد و ناخوشایندی از خود دارد. و احساس غمگینی و کمبود انرژی می کند.

چنین فردی از نظر اطرافیان خود نیز دچار آشفتگی و نگرانی است. و در چنین شرایطی زوجی که درخواست طلاق داده است قصد دارد خود را از یک زندگی پر از استرس خارج کند.

زیرا او دچار خشم، استرس و افسردگی است. و در تلاش است که خود را از این حس سرزنش برهاند. هرچند که در ظاهر سعی دارد همه چیز را عادی جلوه بدهد.

۲. سوگواری

مرحله دوم از طلاق عاطفی، سوگواری است. در این مرحله شخصی که شروع کننده است، دچار غم و اندوه بسیاری می شود. نسبت به نظر دیگران به شدت واکنش نشان می دهد و درون افکار و احساس خود غرق می شود.

در چنین حالتی فرد تمرکز حواس خوبی ندارد و در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل می شود. در این مرحله از طلاق عاطفی اگر فرد دارای فرزند باشد این مشکلات سبب می شود که او در انجام کارهای فرزندش نیز سستی و بی‌حوصله‌گی به خرج بدهد.

۳. خشم

مرحله سوم از طلاق عاطفی شامل خشم می شود. درست است که در هر مرحله از این نوع جدایی عاطفی خشم متوجه اطرافیان نیز می شود. اما بیشترین این نوع خشم برای همسر وی خواهد بود.

در این مرحله ممکن است که فرد نسبت به تمام زن ها و یا برعکس زن نسبت به تمام مردها احساس خشم و ناراحتی کند. همچنین فرد خود را نسبت به همسر خود بر حق دانسته و به خود اجازه می دهد که عصبانی شود و همسر او نیز مقصر بوده و باید تاوان پس بدهد.

۴. تنهایی

در این مرحله از طلاق عاطفی افراد احساس می کنند که تنها هستند. و به تدریج شخصیت خود را به گونه‌ای شکل می دهند که دیگر نیازی به همسر ندارند. در این مرحله آن ها سعی می کنند که به خودشان اطمینان پیدا کنند. و در نهایت خود را بازسازی نموده و به تصویر بهتری از خود دست پیدا می کنند.

۵. بازگشت به زندگی

در نهایت ‌مرد و یا زن به زندگی خود باز می گردند. در چنین حالتی فرد احساس می کند که کنترل بیشتری بر روی زندگی خود دارد. در این صورت می تواند برنامه ریزی بلند مدتی برای زندگی خود داشته باشد. و به ندرت کارشان به محکمه های قضایی کشیده می شود. در این صورت است که فرآیند طلاق بدون هیچ گونه مراجعه‌ای به دادگاه انجام می شود.

راه های درمان طلاق عاطفی

جدایی عاطفی مانند موریانه‌ای به تدریج وارد زندگی زوجین می شود و زندگی آن ها را تا مرز فروپاشی پیش می برد. اما اگر طرفین بتوانند به موقع این مشکل را شناسایی کنند می توانند از راهکارهای ساده‌ای برای از بین بردن آن استفاده کنند.

از این رو به معرفی برخی از این راهکارها می پردازیم.

  • در قدم نخست علت و شدت جدایی عاطفی را بررسی کنید.
  • اشتباهات خود را بپذیر و به آن ها فکر کنید. درون یک رابطه دو طرفه، هر دو زوج مسئول وجود مشکلات و کاستی هایی هستند که درون زندگی‌شان وجود دارد.
  • به نیازهای طرف مقابل خود توجه کنید. سعی کنید ایده‌آل های یک دیگر را شناسایی کنید و برای خوش حال کردن یک دیگر تلاش کنید.
  • این که بین شما و همسرتان تفاوت سلیقه‌ای وجود ندارد به معنای عالی بودن یک رابطه نیست. بلکه رابطه‌ای عالی و زیبا است که با وجود تمام تفاوت های سلیقه‌ای بتوانید به خوبی با یکدیگر صحبت و مشورت نمایید.

و در نهایت با آگاهی از سلیقه و خواسته های یک دیگر با رضایت و خشنودی یک تصمیم نهایی بگیرید.

  • داشتن یک رابطه خوب و ایده‌آل به معنای نداشتن تفاوت در سلیقه و نظر نیست. بلکه به معنای درک متقابل از یک دیگر داشتن و توانایی در انتخاب درست داشتن است. از این رو در صورت هرگونه اختلاف و مشکل سعی کنید با گفت و گو با یک دیگر مشکلات خود را حل کنید.

دلایل طلاق عاطفی

عوامل بسیاری وجود دارد که باعث بروز این اتفاق درون زوجین می شوند. آگاهی از این عوامل و مشکلات می تواند به زوجین کمک کند تا به موقع از بروز این مشکلات جدی درون زندگی خود جلوگیری کنند. برخی از دلایل جدایی عاطفی شامل موارد زیر می شود.

  • بروز مشکلات در مسائل جنسی زوجین
  • دیر ازدواج کردن
  • ازدواج های اجباری و به تشخیص خانواده
  • مشکلات اخلاقی زوجین
  • تفاوت های شخصیتی زوجین
  • مشکلات مالی مرد
  • بیکاری مرد
  • وجود خشونت درون رابطه
  • ناسازگار بودن یکی از زوجین
  • دخالت اطرافیان درون زندگی

معایب و تبعات جدایی عاطفی

در نهایت شاید کمی هم بد نباشد از معایب و تبعاتی که طلاق و جدایی عاطفی به همراه دارد صحبت کنیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید صدمات وارده به زوجین و حتی فرزندان در طلاق عاطفی بسیار بیشتر از جدایی های رسمی است.

زیرا در این چنین زندگی هیچ یک از زوجین انگیزه‌‌ای برای رشد و پیشرفت ندارند. و در این میان فرزندان آن ها بیشترین آسیب را خواهند دید. زیرا همیشه درون یک محیط که سرشار از استرس و فشار است زندگی می کنند.

جدا از این مشکلات این نوع طلاق معایب دیگری نیز برای فرزندان و زوجین به همراه دارد. که شامل موارد زیر می شود.

  • انزوا و گوشه‌گیری زوجین و فرزندان
  • افت تحصیلی فرزندان
  • کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس
  • پرخاشگری و خشونت
  • اضطراب و استرس های شدید
  • انتقام جویی و کینه توزی
  • عدم ارضا نیازهای جسمی و روحی زوجین
  • بی حوصلگی و ناراحتی
  • افسردگی

سخن پایانی

طلاق عاطفی نوعی جدایی و از هم گسستگی به حساب می آید‌. با این تفاوت که درون این جدایی افراد بدون مراجعه به دادگاه از یک دیگر جدا می شوند. اما همچنان زیر یک سقف با یک دیگر زندگی می کنند.

مسائل مختلف بسیاری از جمله: فرزندان، آبرو، مشکلات مالی و …. باعث می شود که زوجین به چنین زندگی کنار یک دیگر تن بدهند. در موارد شدید از جدایی عاطفی زوجین از یک دیگر نفرت دارند ولی به اجبار کنار یک دیگر زندگی می کنند.

این نوع زندگی می تواند پیامد های جبران ناپذیر بسیاری را به همراه خود داشته باشد. پیامد هایی همچون: افت تحصیلی فرزندان، افسردگی والدین، پرخاشگری والدین و فرزندان، کاهش عزت و اعتماد به نفس والدین و… که همه آن ها در پی جدایی عاطفی رخ می دهند.

البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که جدایی عاطفی به مرور زمان درون زندگی زوجین اتفاق می افتد. مسائل و مشکلاتی که درون زندگی وجود دارند اگر به موقع رسیدگی نشوند سبب بروز این اتفاق درون زندگی افراد می شوند.

و در پایان طلاق عاطفی می تواند پیامد های بدتری نسبت به طلاق های رسمی داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.