علل داشتن عزت نفس پایین

تحقیقات نشان داده است که وقتی عزت نفس پایینی دارید ، نسبت به هر زمان دیگری مستعد ابتلا به افسردگی هستید. به این خاطر که افکار منفی در مورد خودتان می تواند به راحتی دید شما را نسبت به همه چیز  منفی کند. کم کم ، وارد یک مارپیچ منفی خواهید شد که خارج شدن از آن بسیار دشوار است ، و مستقیماً به عزت نفس پایین و افسردگی منجر می شود.

بهترین راه برای بالا بردن عزت نفس ، تفکر مثبت است. باید به عادت های روزانه خود نگاهی طولانی و سخت بیندازید و موارد سمی که شما را به سمت گود افسردگی سوق می دهد ، شناسایی کنید. در هنگام داشتن اعتماد به نفس پایین این کار هرگز آسان نخواهد بود، ولی “تلاش خود را بیشتر کنید”. با این حال ، هرچه زودتر باید یاد بگیرید که موانع منفی را رد کرده ، تا کنترل زندگی در آینده برای شما راحت تر شود.

1. کمال گرایی

مهم نیست که کسی چند بار  به شما بگوید خوبِ که کمال گرا هستی ، کمال گرا بودن فقط به این معنیِ که شما استانداردهای بالا (و غالبا غیرقابل تحقق) را برای خود تعیین می کنید. کمال گرا ها به احتمال زیاد با کمبود عزت نفس و افسردگی ، اضطراب و احساس خودپسندی می جنگند. وقتی نوار زندگی رو بزور بخواید بزنید جلو و توقع داشته باشید از تمام مشکلات و موانع اون بدون هیچ زحمتی عبور کنید، پذیرش شکست برای شما بسیار سخت تر می شود. کمال گرایی می تواند به ترس از تلاش برای هر چیز جدیدی منجر شود ، زیرا  از شکست خوش تان نمی آمد.

راه ترک عادت های کمال گرایی ، تشخیص این مسئله است که شکست یک روش معتبر و مؤثر برای یادگیری است. مردم از اشتباهات خودشان بهتر یاد می گیرند. اگر از ترسیدن بی مورد دست بردارید ، خواهید دید که همه اشتباهات کشنده نیستند. روی کلیات متمرکز شوید و به یاد داشته باشید که چیزهای مهمتری در زندگی وجود دارد، تا اینکه همه چیز کامل و عالی شود.

2. خود کم بینی

این مسئله در افرادی که از اضطراب ، اعتماد به نفس پایین و افسردگی رنج می برند بسیار متداول است. وقتی مشکل عزت نفس داشته باشید ، تمایل دارید که جلو دیگران نشانش دهید و تصور کنید که آنها شما را به چشم دیگری می بینند. کم کم شروع به تردید در هر رابطه ای که تا به حال بوده اید یا در حال حاضر هستید می کنید ، و از خود می پرسید آیا بقیه از من متنفرند یا خیر. این ناشی از ناامنی نسبت به خود حقیقی تان است، و نگرانی از این واقعیت که هرگز نمی دانید چه کسی  درباره شما چه فکری می کند. خودتان را در همان استانداردی که دوست دارید نگه دارید و قدر خود را بدانید. به این ترتیب ، خواهید فهمید که مسائل مربوط به عزت نفس شما بیشتر از آنکه توسط اطرافیان ایجاد شود ، خود کم بینی بوده است.

3. مردم دوستی افراطی

هرگز لذت بردن از همه چیز امکان پذیر نیست ، اما فرد با عزت نفس پایین مطمئناً تمام تلاش خود را خواهد کرد. به این دلیل که آنها نیاز به اثبات و تأیید شدن دارند. ترسیدن از “نه”  گفتن به مردم ، ناشی از ترس عمیق ترد و کنار گذاشته شدن، در این افراد است. همیشه به یاد داشته باشید که خود را در اولویت قرار دهید. دوستان واقعی هیچ وقت انتظار ندارند که همیشه یک  بله قربان گو باشید. اگر تمام وقت سعی کنید همه را خوشحال نگهدارید ، از شما سود جویی خواهد شد و آزار خواهید دید. بپذیرید که مقابله با شر ضروری است و اجازه ندهید که خواسته های افراد دیگر بر دوش شما سنگینی کند.

4. راهنما

هرکسی اشتباه می کند. همه در برخی از نقاط زندگی خود ناکام هستند. افرادی که عزت نفس پایین و افسردگی  دارند ، در هنگام ناکامی بسیار اذیت می شوند و خارج شدن از آن حال برایشان دشوار است. ممکن است وسوسه شوید که مرتباً خود را سرزنش کرده و هی اشتباهاتتان را یادآوری کنید. با ادامه این مارپیچ ، شما باور خواهید کرد که حتما مشکل دارید و به دلیل آنچه اتفاق افتاده ، ارزش خود را پایین می آورید. وقتی خودتان را به خاطر کارهایی که واقعاً نمی توانستید انجام دهید محکوم می کنید، این امر به عنوان مقصر دانستن الکی خود شناخته می شود. یاد بگیرید که خودتان را ببخشید همانطور که دیگران را می بخشید. شما به همان اندازه مستحق و  شایسته بخشش هستید. پس “نسبت به خود مهربان تر باشید.”

5. بازخوانی گذشته

بازگشت به زندگی گذشته هیچگاه اتفاق نمی افتد! نمی توانید به طور مداوم به کارهای اشتباهی که کرده اید یا به روش هایی که شکست خورده اید ، فکر کنید. گذشته ها گذشته است و هیچ کاری برای تغییر آن در حال حاضر وجود ندارد. به دام انداختن خود در اندیشه هایی کهنه ، نگرشی سالم یا مولد برای شما به ارمغان نمی آورد. اما می توانید کارهای خوبی که در گذشته انجام داده اید را به خود یادآوری کنید ، زمان هایی که مردم را خوشحال کرده اید و انرژی مثبتی که با اعمال خود به دیگران بخشیدید. این به شما نشان می دهد که زندگی فقط سیاه و سفید نیست. فراز و نشیب وجود دارد. در نهایت ، بیاموزید که به آینده نگاه کنید و در زمان حال زندگی کنید ، زیرا هر چقدر هم که تلاش کنید ، گذشته قابل تغییر نیست.

یادگیری پذیرش خود یکی از مهمترین مهارت های اتخاذ یک زندگی مثبت و موفق است. اعتماد به نفس بهترین راه برای محافظت از خود در برابر افکار و احساسات افسرده کننده است و هنگام ملاقات با افراد جدید شما را به بهترین شکل ممکن نشان می دهد. سعی کنید از عادت های بدی که می تواند باعث عقب افتادن شما از زندگی حال حاضرتان شود ، جلوگیری کنید. به خود آموزش دهید تا درباره خودتان و کارهایی که انجام می دهید مثبت فکر کنید. ممکن است نیاز به کار باشد ، اما این اشکالی ندارد. اگر مایل به بله قربان گفتن هستید ، به محض متوقف کردن این عادات ، زندگی شما بهتر می شود.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.