نحوه رفتار با فرد افسرده چگونه باید باشد؟

اختلال افسردگی واژه‌ای که این روزها بسیار آن را می‌شنویم، اختلالی پنهان و منزوی‌کننده‌ای است؛ افراد مبتلا به این اختلال سلامت روان آن را به گونه‌ای متفاوت لمس می‌کنند و همین تفاوت تجربه باعث شده است تا نحوه‌ی برخورد با افراد افسرده کمی سخت و گیج‌کننده به نظر برسد! احتمالا برای شما هم پیش آمده است که یکی از عزیزان‌تان درگیر افسردگی باشد و شما دوست داشته باشید به او کمک کنید، اما چگونگی رفتار درست با فرد افسرده را ندانید.

علم روان‌شناسی تاکنون راه‌های متعددی را برای درمان این اختلال معرفی کرده است، همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که فاکتورهای متفاوتی در بروز افسردگی نقش دارند. اما تنها چیزی که کنار آمدن با افسردگی را راحت‌تر می‌کند، درک و آگاهی اطرافیان درباره‌ی این اختلال است تا در این شرایط کمک‌کننده باشد.

یکی از چالش‌هایی که ممکن است برخی از افراد آن را تجربه کنند، دانستنِ چگونگی نحوه رفتار با فرد افسرده است؟

آیا ما تا حدی با این اختلال آشنایی داریم که بتوانیم آن را درک کنیم و به فرد مد نظر کمک کنیم یا خیر؟ اگر شما هم تاکنون در برخورد با فردی که دچار افسردگی‌ست به نصیحت و یا سکوت بسنده کرده‌اید و فرد افسرده آن‌ها نپذیرفته است، وقت آن رسیده که خودتان را آماده‌ی شناخت بیشتر این اختلال کنید تا بهتر بتوانید حامی عزیزان و دوستان‌تان باشید؛ همراه ما باشید تا با برخی از مهم‌ترین رفتارها در این شرایط آشنا شوید.

افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟
افسردگی چیست؟

به نقل از سایت psychiatry افسردگی (depression)، جزو اختلال‎های خلقی است که با احساس غم، عصبانیت، از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت‌های مورد علاقه و… توصیف می‌شود. افسردگی یک اختلال شایع و جدی روانپزشکی به شمار می‎رود که روی احساسات، طرز فکر و نحوه انجام کارهای روزمره تاثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند باعث بروز انواع مشکلات جسمی و عاطفی شود و در نهایت توانایی فرد را کاهش دهد. علاوه‌بر این می‌تواند روی ارتباطات فرد هم تاثیر بگذارد و فرد را بسیار منزوی و گوشه‌گیر کند.

9 راه برای کمک به فرد افسرده

راهکار برای کمک به فرد افسرده
راهکار برای کمک به فرد افسرده

برخی از بایدونبایدهایی که در برخورد با فرد افسرده می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

کمک‌کننده باشید

نیازی نیست حرفی بزنید، سعی کنید آماده‌ی کمک به او باشید؛ بهترین کاری که برای فرد افسرده می‌توانید انجام دهید همین مورد است. بیان کردن جملات محبت‌آمیز، انتقاد و سرزنش نکردن، و… از جمله رفتارهایی هستند که می‌توانند به فرد افسرده امید دهند.

گام‌های کوچکی برای بهبود حال فرد انجام دهید

اگر برای شما بیان کردن احساسات‌تان در قالب کلمات سخت است، حمایت خودتان را در عمل به او نشان دهید. سعی کنید روزنه‌های امیدی برای فرد افسرده ایجاد کنید که به رهایی او از حالت افسردگی کمک کند.

از نصیحت کردن بیجا دوری کنید

طبیعی‌ست که بخواهید عزیزان‌تان این شرایط را به‌سرعت پشت‌سر بگذارند، اما باید توجه کنید با نصیحت‌هایی که از نظر شما درست هستند، آن‌ها را از خودتان دور می‌کنید. این راهنمایی‌ها به‌جای آنکه حال شخص را بهتر کند، باعث دوری میان شما می‌شود. زمانی که خود فرد از شما درخواست کمک و راهنمایی می‌کند، می‌توانید او را نصیحت کنید، اما در غیر اینصورت از نصیحت کردن بیجا دوری کنید.

هیچگونه قضاوتی انجام ندهید

فردی که درگیر افسردگی است، توانایی زیادی روی کنترل احساسات خود ندارد و به انتخاب خودش افسرده نشده است! قدرت و اثر حرف‌ها را دست‌کم نگیرید و از گفتن جملات زیر به فرد افسرده اجتناب کنید:

  1. باید دیدگاهت را عوض کنی!
  2. به نیمه‌ی پر لیوان نگاه کن!
  3. وارد اجتماع شدن، روی طرز فکر اثر می‌گذارد!

گفتن این جملات نه‌تنها غیراحساسی هستند، بلکه می‌توانند انزوای فرد افسرده را دوچندان کنند.

دردی را که تجربه می‌کند، کوچک جلوه ندهید!

حتی‌الامکان از گفتن جملاتی که باعث خجالت و سرافکندگی فرد افسرده می‌شود، بپرهیزید. فرد افسرده با اختلالی دشوار و پنهان دست‌وپنجه نرم می‌کند و اینطور نیست که به‌طور ارادی این احساس را داشته باشد.

صبور باشید

بخش اساسی حمایت از فرد افسرده، صبر است. زمانی که با برخورد با فرد افسرده صبور باشید، فرد متوجه می‎‌شود که شما در این مسیر همراه او هستید و می‌تواند به شما تکیه کند.

اطلاعات خود درباره افسردگی، افزایش دهید

با افزایش آگاهی در زمینه افسردگی، می‌توانید واکنش‌های درست در این شرایط را بلد باشید و جلوی واکنش‌های اشتباه و غلط را بگیرید.

فرد افسرده را سرزنش نکنید!

دنیا از دید فرد افسرده، محل زیبایی نیست و فرد در دوران افسردگی با احساسات منفی راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند تا احساسات مثبت! در این شرایط منفی‌نگری روی خلق‌وخوی فرد افسرده تسلط پیدا کرده است و سرزنش شما باعث می‌شود تا احساسات خشم، ناامیدی و گناه برای او بیشتر شود.

افسردگی به معنای غمگینی نیست!

افسردگی نشانه‌هایی مانند خستگی، اختلال فکری، اضطراب، بی‌قراری، از دست دادن علاقه، اشتها، تمرکز و… به‌همراه دارد. اگر یکی از عزیزان‌تان به افسردگی مبتلا شده است، فکر نکنید که به‌طور ارادی غمگین است و یا این احساسات را دارد؛ سعی کنید همدم او باشید و در این مسیر یاری‌دهنده باشید.

مراقب سلامت روان خودتان و اطرافیان‌تان باشید!

کمک به شخص افسرده
کمک به شخص افسرده

کسی که به افسردگی مبتلاست، در دنیای دیگری زندگی می‌کند و قوانینی که در دنیای دیگران وجود دارند، در دنیای او رنگی ندارند. فرد افسرده نمی‌تواند واقعیت‌های دنیای خودش را برای شخص دیگری توضیح دهد و در این دنیایی که ناخواسته در آن غرق شده است، منطق جایی ندارد. سعی کنید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و همواره مراقب سلامت روان خودتان و اطرافیان‌تان باشید.

فراموش نکنید افسردگی می‌تواند اختلال خطرناکی باشد، و اگر فرد افسرده درمان نشود ممکن است تبعات زیادی به‌همراه داشته باشد. اگر افسرده هستید و یا یکی از عزیزان‌تان به افسردگی مبتلا هستند، سعی کنید در اولین زمان ممکن به روانشناس مراجعه کنید.

منبع: مجله پزشک خوب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.