تفاوت روانشناس و مشاور

خیلی از افراد فکر می کنند روانشناس و مشاور یکی هستند و گاها این دو کلمه را به جای یکدیگر به کار می برند. در حالی که اصلا چنین نیست و این دو با هم تفاوت دارند.اگر به صورت خلاصه بخواهیم این دو را توضیح دهیم، باید بگوییم که کار روانشناس درمان اختلالات روانی و کار مشاور هم پیشگیری از مشکلات در زندگی افراد است.

به چه فردی مشاور می گویند؟

مشاور فردی تحصیل کرده است که با استفاده از مهارت های روانشناختی که آموخته است، به افراد در زمینه های مختلف کمک می کنند تا زندگی بهتری داشته باشند. مشاوره حوزه های مختلفی دارد مانند: مشاوره  ازدواج، مشاوره ی شغلی و مشاوره ی خانواده. مشاور تلاش می کند جلوی به وجود آمدن مشکلات در زندگی افراد را بگیرد و با راهنمایی هایش به بهبود زندگی آن ها کمک میکند. مشاوره به صورت فردی و گروهی انجام می شود.

به چه فردی روانشناس می گویند؟

روانشناس فردی است که در یکی از حوزه های روانشناسی تخصص دارد و کار وی درمان اختلالات روانی بیماران است. روانشناس در تلاش است تا با استفاده از روش های درمانی مناسب افرادی که مبتلا به بیماری های روانی هستند را درمان و به زندگی عادی برگردانند. روانشناسان در حوزه های مختلف مانند: روانشناس کودک، روانشناس نوجوان، روانشناسی سلامت، روانشناسی رشد، روانشناسی بالینی و… به درمان بیماران می پردازند.

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

این سوال ممکن است سوال خیلی از افراد باشد. در چه شرایطی بایستی به روانشناس مراجعه کنیم؟ برخی تصور می کنند تنها کسانی که دچار اختلالات روانی شدید شده اند باید به روانشناس مراجعه کنند. اما این تصور کاملا اشتباه است. با پیشرفت فناوری و ماشینی تر شدن زندگی افراد و گسترش مشکلات اقتصادی و اجتماعی، کم تر فردی را می توانید پیدا کنید که ادعا کند به لحاظ روحی در شرایط کاملا خوبی به سر می برد. دغدغه های فکری زیاد، فشارهای روحی، اضطراب و استرس می تواند سلامت روحی افراد را به خطر بیندازد. روانشناس می تواند با علم خود به افراد در جهت رسیدن به آرامش روحی و داشتن روانی سالم کمک کند.

به روانشناس مراجعه کنیم یا مشاور؟

اگر در زندگی خود مشکل اساسی ندارید و در زمینه های مختلف مانند: تحصیلی، شغلی و … نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با مراجعه به مشاور از خدمات مشاوره ای بهره ببرید. اما اگر مشکل شما درونی است و احساس می کنید از زندگی خود لذت نمی برید یا علاقه ای به پیشرفت در زندگی ندارید، احتمال اینکه شما افسرده باشید وجود دارد و باید برای حل مشکل خود از روانشناس کمک بگیرید.

ویژگی های یک روانشناس خوب چیست؟

روانشناس ممکن است در مواجه با بیمارانی که کنترل چندانی بر روی رفتار خود ندارند، درگیری های جدی ای را تجربه و به چالش کشیده شود. بنابراین یک روانشناس خوب باید بتواند آمادگی رویارویی با چنین شرایطی را داشته و بتواند آن را مدیریت کند. یکی دیگر از ویژگی های یک روانشناس خوب، خودکنترلی است به این معنی که روانشناس این توانایی را داشته باشد که احساسات خود را آگاهانه و مستقل از آن چه برای بیماری روی می دهد، مدیریت و کنترل نماید. داشتن حس همدلی و اینکه روانشناس با بیمار خود همدردی  و مشکلات وی را درک کند، نیز بسیار مهم است. از سایر ویژگی های یک روانشناس خوب  می توان به : داشتن ذهنیت باز نسبت به عقاید دیگران و به خصوص بیماران، صبور بودن، داشتن مهارت ارتباطی قوی، اهمیت و توجه به روند درمان و انعطاف پذیری در مورد روش درمان اشاره کرد.

ویژگی های یک مشاور خوب چیست؟

یک مشاور خوب باید بتواند به  به صحبت ها مراجعانش گوش دهد و به راحتی با آنها ارتباط برقرار کند. مشاور بایستی مراجعینش را به خوبی درک کند و تمامی زوایا را مورد بررسی قرار دهد. داشتن احساس همدردی و همدلی نیز بسیار مهم است. هنگامی که مراجعه کننده، توجه، همدلی و درک مشاور را ببیند، به او اعتماد می کند و سعی می کند از راهنمایی های مشاور به نحو احسن بهره ببرد. تسلط و کنترل بر هیجانات یکی دیگر از ویژگی های یک مشاور خوب است. یک مشاور کاربلد از صحبت های مراجعه کنندگان متعجب نمی شود و سعی می کند عمیقا وی را درک کند. سایر ویژگی های یک مشاور با تجربه و موفق عبارتند از: داشتن مهارت های بین فردی، مثبت نگری، صبور بودن، محرم اسرار بودن، تشویق مراجع و انعطاف پذیر بودن.

مراجعه به روانشناس چه مزایایی دارد؟

با مراجعه به روانشناس می توانید تعارض های مختلفی که در زندگیتان به وجود می آید را مدیریت کنید. درمان اختلالات مختلف روانی مانند: افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس و… از دیگر مزایای مراجعه به روانشناس می باشد. در صورت ابتلا به هر کدام از اختلالات روانی می توانید به یک روانشناس با تجربه و خبره برای درمان مشکل خود مراجعه کنید. با مراجعه به روانشناس به خودآگاهی می رسید و بهتر می توانید خود را درک کنید. بهتر شدن روابط با افراد خانواده و ترمیم روابط تخریب شده ی شما با اطرافیان نیز می تواند توسط روانشناس ایجاد شود. دیگر مزیت مراجعه به روانشناس، یادگیری مهارت های مختلف برای مقابله با مشکلات و اختلالات روحی است. همچنین روانشناس به شما کمک می کند که با افراد ارزشمندی رابطه برقرار کنید و افراد مضر را از زندگی خود حذف کنید. کمک به تغییر رفتار و ذهنیت ما، تغییر الگوهای فکری و بهبود سلامت جسمانی هم می تواند از مزایای مراجعه به روانشناس باشد.

مراجعه به مشاور چه مزایایی دارد؟

کمک گرفتن از مشاور می تواند باعث تسکین احساسات ناخوشایند در وجود شما شود. مشاور  به شما کمک می کند تا شخصیت خود را بپذیرید و خود را دوست داشته باشید. در مشاوره فرد با راهکارهای جدیدی برای حل مشکلات خود مواجه می شود که می تواند از بهترین آن ها برای بهبود بخشیدن به زندگی خود استفاده کند. بهبود مهارت های ارتباطی با دیگران و خانواده یکی از مهم ترین مزیت های مراجعه به مشاور است. آشنایی بیشتر با رفتارهای خود و خودآگاهی از آثار مثبت مراجعه به مشاور است. مشاور به شما در کشف باورها و ارزش های درونی تان و یافتن معنای زندگی تان کمک خواهد کرد.

آیا من نیاز به مشاوره ی روانشناسی دارم؟

اگر در روند موفقیت های شما مانع ایجاد شده است، و کمک های اطرافیان، دوستان و اعضای خانواده نتوانسته به حل مشکل شما منجر شود، میتوانید برای برطرف کردن مشکل خود در زمینه های مختلف به مشاور مراجعه کنید. در صورتی که احساس افسردگی و عدم رضایت در زندگی را دارید و زندگی برای شما مفهوم چندانی ندارد، به احتمال فراوان شما درگیر یکی از اختلالات روانی هستید که در چنین شرایطی بهتر است به یک روانشناس باتجربه و کاربلد برای درمان مشکل روحی خود مراجعه کنید.

https://www.drshaghayeghdarvishi.ir/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.