چگونه رابطه دوستانه داشته باشیم

داشتن روابط دوستانه خوب برای هر شخصی لذت بخش است به صورتیکه افراد علاقه دارند روابط دوستانه خود را پایدار و محکم نگه دارند. برای برقراری روابط دوستانه قوی بایستی در تمام شرایط خوب و بد کنار دوستان خود باشیم، با آنها وقت بگذرانیم و تماس با یکدیگر  را حتی هنگامیکه از هم دور هستیم حفظ کنیم. در نهایت بایستی مهارت گفتگوی سازنده داشته باشیم و از مشاجرات و سوء برداشت ها به دور باشیم.در ادامه با ارائه رهنمودهایی شما را برای خلق روابط گرم و دوستانه تر کمک می کنیم:

از دستاوردهای دوست خود خوشحال باشید

چنانچه تمایل دارید یک دوست حامی باشید بایستی برای دستاوردهای دوست خود شادمانی کنید.خود را یکی از بزرگترین طرفداران دوست خود کنید. خیلی مهم است که بتوانید مشوق دوست خود باشید .همه انسانها دلشان می خواهد در کنار کسانی باشند که کمک می کنند نسبت به خود حس خوبی پیدا کنند. منتظر نمانید تا دوست شما موفقیت های چشمگیر داشته باشد یا اینکه کارهای فوق العاده ای از او سر بزند تا تحسینش کنید، بلکه بایستی برای هر عملکرد خوب حتی کوچک، او را مورد تشویق و تحسین خود قرار دهید. توانمندیهای دوستتان را به او یادآور شوید بطور مثال به او بگویید از اینکه همیشه لبخند بر لب دارد و انرژی خوبی از او می گیرید قدردانش هستید یا از اینکه او در تمام مناسبت ها مثل روزهای تولد، تبریک گفته و هدیه ای تهیه می کند بسیار برایتان ارزش داشته و کار قشنگ او را تقدیر می کنید.

زمانیکه دوستتان نیاز به گفتگو با شما  دارد به صحبت هایش گوش کنید

شنونده خوب بودن یکی از پایه های اصلی رابطه موفق داشتن است. اگر در جریان هستید که دوستتان روز بدی را سپری کرده اجازه دهید که با دردل کردن با شما خودش را تخلیه کند. نیازی نیست به او راهکار ارائه دهید یا اینکه نصیحتش کنید. اجازه دهید احساسات و عواطفش را بدون اینکه قضاوتش کنید با شما در میان گذارد. بوسیله گوش کردن فعالانه صحبت های دوست خود یعنی با نشان دادن توجهتان به او ، کمکش کنید تا احساسات بیشتری را برایتان بازگو کند. در ادامه لازم به ذکر است که شنونده خوب بودن بایستی از جانب هر دوی شما اتفاق بیفتد به این صورت که زمان هایی هم که شما نیازمند یک گوش شنوا برای بیان دغدغه هایتان هستید، دوست شما بایستی متقابلا مشابه شما عمل کند تا دوستی شما پایاپای و متعادل پیش برود و دوام بیشتری پیدا کند.

اعتماد میانتان را شکل دهید

از علاقه مندیها و مسایلی که آزارتان می دهد برای هم صحبت کنید. نقاط قوت و ضعف خود را بازگو کنید.از شکست ها و موفقیت هایتان برای هم حرف بزنید تا هر دو صمیمیت بیشتری بین خود احساس کنید و راحت تر بهم اعتماد کنید. زمانیکه دوست شما از مسایل شخصی خود با شما سخن می گوید این مساله را پیش زمینه ای برای شکل گرفتن یک رابطه دوستانه عمیق در نظر بگیرید و به این فکر نکنید که به حریم شخصی او سرک بکشید و اسرارش را به گوش دیگران برسانید یا از این نکات  به نفع خود استفاده کنید. صادقانه و شفاف باشید. در رابطه دوستانه خود رازدار هم باشید و نسبت به حال خوش دوست خود حساس باشید تا اعتمادی قوی میان شما شکل بگیرد. به حرف هایی که بهم می زنید عمل کنید و بر سر وعده های خود باقی بمانید و در صورت عدم توانایی در عمل کردن به قولی که داده اید، با دوست خود گفتگویی در این باره ترتیب دهید.

برای رابطه دوستی خود وقت بگذارید

بایستی به دوست خود نشان دهید که حضورش در زندگی شما چقدر باارزش است و قدردان وجودش هستید. دور از ذهن نیست که با وجود مشغله های زیاد زندگی مدرن، حفظ تماس های مستمر با دوستان کار ساده ای نباشد اما برای حفظ روابط دوستانه، بایستی برای دوستان خود هم زمان در نظر بگیرید. شما می توانید ارتباط خود را از طریق تماس تلفنی، فرستادن ایمیل یا تماس آنلاین، گرم نگه دارید.اگرچه لازم است با ترتیب دادن ملاقات های رودررو رابطه خود را صمیمی تر کنید.دیدار های حضوری شما می تواند برای صرف شام، نوشیدن قهوه پیش از شروع به کار، پیاده روی کردن در کنار هم یا تماشای یک مسابقه ورشی با هم باشد. مهم این است که بین شما احساسات خوب رد و بدل شده و با دوست خود مانند یک شخص خاص و مورد احترام برخورد داشته باشید.در واقع با دوست خود به گونه ای رفتار کنید که دلتان  می خواهد با شما رفتار کند.

روزهای مهم زندگی دوست خود را به یاد داشته باشید

رعایت برخی مسایل کوچک پایه های بزرگی برای ساخت یک رابطه دوستی خوب محسوب می شوند. سعی کنید روزهای مهم زندگی دوست خود را به یاد داشته باشید مثل روزهای تولد،  سالگرد ازدواج و موارد مشابه. با تلفن زدن، نامه فرستادن و موارد مشابه در روزهای مهم زندگی دوستتان، کنارش باشید و اجازه دهید انرژی حضور شما را در زندگیش در زمان های خاص احساس کند.

علاقه مندیهای مشترکتان را در کنار هم تجربه کنید

بیشتر دوستیها بر مبنای نقاط مشترک مورد علاقه طرفین شکل می گیرد.چنانچه مواردی وجود دارد که شما و دوستتان را به لذت های مشترک می رساند این فرصت را برای با هم بودن از دست ندهید. تجربه علاقه مندیهای مشترک، پیوند احساسی میانتان را تقویت می کند. بطور مثال چنانچه رابطه دوستی شما در یک کافه کتاب شکل گرفته با خواندن کتاب های مشترک و درمیان گذاشتن ایده های شخصی خود می توانید تجربه لذت بخشی داشته باشید یا اینکه در صورت علاقه مندی هر دوی شما به ورزش شنا ، باهم به استخر بروید.

از دانستن نظرات دوست خود استقبال کرده و از او درخواست کنید تا در مورد شما بازخورد بدهد

در مورد کارهای خود و مسایل زندگیتان، از دوست خود نظرخواهی کنید. با دریافت عقاید دوستتان در مورد خود و در واقع بازخوردی که از شخصیت و رفتارهای شما می دهد، هم به خود آگاهی بیشتری نسبت به خود می رسید هم اینکه به دوست خود نشان خواهید داد که تا چه اندازه نظرات و تفکرات او برایتان ارزشمند می باشد. چه نظرات و ایده های مشابه و هماهنگ با هم داشته باشید چه تفاوت دیدگاه و نقطه نظرات گوناگون، به هر شکل یک دوست، دنیایی جدید از ایده ها و باورها به زندگی شما وارد می کند.

در دوستیها نسبت به هم وفادار باشید

وفاداری یکی از مهمترین ابعاد رابطه دوستی خوب است. حسادت ،دشمنی، بددلی کردن و بی اعتمادی به  هم، احساسات منفی هستند که توان شما را برای وفادار بودن در یک رابطه دوستانه کم می کنند. سعی کنید که از ایجاد این احساسات در روابط خود پیشگیری کرده و از آنها عبور کنید.از بدگویی کردن دوستتان در نزد دیگران  بدون حضور خودش خودداری کرده و در صورت رنجیده بودن از دوست خود اجازه دهید پس از رسیدن به یک آرامش نسبی بطور مستقیم و با نرمی رنجش هایتان را با او در میان بگذارید.از انتخاب ها و تصمیمات دوست خود حمایت کنید، تنهایش نگذارید و همیشه کنارش باشید.

اختلافات میان خود را با احساساتی بالغانه حل و فصل کنید

مشاجراتی که در روابطتان با دوستان پیش می آید را با بیان آنچه در ذهنتان می گذرد برطرف کنید تا اختلاف میانتان اوج نگیرد.با بیان نظرات و دیدگاه های خود، دوستتان را هم ترغیب کنید تا با شما تبادل نظر کند و در مورد موضوعات  مورد بحث، به شفافیت برسید.چنانچه قصد دارید رابطه دوستی خود را ادامه دهید به زبان آوردن  ترسها، باید و نبایدها  ،مقصر شمردن ها و هرگونه احساس ناخوشایند مشابه را کنار بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.