طلاق و راهکارهای پیشگیری از آن

با تغییر دادن رفتارهای شخصی، گاهی می توان ذهنیت همسر را نیز دستخوش تغییر کرد. در بسیاری از طلاق هایی که اتفاق می افتد زوجین مدت ها بوده که نسبت به نشانه های نارضایتی همسرشان از زندگی مشترک، بی توجه بوده اند. هیچ یک از این نشانه ها را زنگ خطری در مسیر رسیدن به طلاق در نظر نگرفته اند تا اینکه رابطه شان واقعا در آستانه طلاق قرار می گیرد. با اینحال شاید بتوان با بکار بستن راهکارهایی، جاری شدن طلاق را متوقف کرد.

برای پیشگیری از طلاق دست به کار شوید

چنانچه دلهره طلاق به سراغتان آمده و قصد پیشگیری از آن را دارید بایستی به سرعت اوضاع را آرام کرده، ماتم و غصه را کنار گذارید و برای عملکردهای لازم برنامه ریزی کنید. مرحله به مرحله برای پیوند دوباره خود و همسرتان گام بردارید تا با قدرت از طلاق فاصله بگیرید.دست به کار شوید و اقدام کنید.

دست از بازی کردن نقش قربانی بردارید تا طلاق نگیرید

اینکه بخواهید با قربانی نشان دادن خود، توجه  و محبت همسرتان را بار دیگر بدست آورید پیشاپیش یک استراتژی محکوم به شکست می باشد. مقصر جلوه دادن او در حال بد خود و اوضاع نابسامان رابطه زناشویی، او را از اینکه دوباره به این رابطه بازگردد منع می کند زیرا احساس خوشایندی را تجربه نمی کند. به جای اینکه خود را درمانده نشان دهید، غرور جریحه دار شده تان را ترمیم کنید.

مزیت هایی که کنار شما بودن در یک رابطه زناشویی خلق می کند را ابراز کنید . در عمل و نه در کلام، قابلیت های مثبت خود را نشان دهید. دقت کنید که در عمل نه در کلام، زیرا قدرت رفتار شما بسی بلند تر از کلام شماست و تاثیرگذارتر عمل خواهد کرد. کلام تحسین گر خود را برای تعریف و تمجید از او نگه دارید نه در وصف خوبیهای خود. با تحسین همسر  و قدردانی کردن از او تا می توانید انرژی مثبت و خوب از خود به او ببخشید. به او لبخند زده و با هم گفتگو کنید.برای هم جک تعریف کنید و بخندید . از خود هیجانات مثبت بروز دهید و حسن ها و نقاط قوت همسرتان را برایش بازگو کنید.

مشخص کنید که نیاز به تغییر چه مسایلی دارید (حل مشکل و عدم طلاق)

فهرستی از موارد منفی تهیه کنید که همسرتان از شما نقل کرده و در حال حاضر می توانید آنها را در جهت پیشگیری از طلاق بازنگری کنید. تمام اعتراضات، انتقادات و نظرات تلخی که همسرتان نسبت به شما روا داشته را در فهرست خود بگنجانید تا متوجه مسایلی شوید که همسرتان را به سمت طلاق سوق داده است. پس از اینکه مطمئن شدید موردی از قلم نیفتاده است با صدای بلند و بدون حس قربانی بودن فهرست را برای خود بخوانید. به همه این موارد فکر کرده، ارزیابیشان کرده  و دلایل ابراز آنها را در خود پیدا کنید. چنانچه عادات و رفتارهایی هستند که بایستی اصلاح شوند، به سرعت برای تغییر آنها برنامه ریزی کرده و اولین قدم عملی را بردارید تا رفتارها و عادات صحیح و مناسب را جایگزین آنها کنید.

به ظاهر خود برسید (یکی از عوامل پیشگیری از طلاق)

برای هرچه زیباتر کردن ظاهر خود و رسیدن به نهایت زیباییتان تلاش کنید. ظاهر خوب و جذاب می تواند یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در پیشگیری از طلاق باشد. وزن خود را به حد مطلوب برسانید . مدل موی خود را به بهترین شکل درآورید. به لباس پوشیدن خود بسیار دقت کنید که در جذب همسرتان اهمیت زیادی دارد.

لباس ها و کفش های به درد نخور و کهنه را دور بیندازید . برای همسر خود نهایت جذاب بودنتان را به نمایش گذارید. برای اینکه درک بهتری از جذاب بودن داشته باشید می توانید به لباسهای زیبا و فریبنده فروشگاه های مطرح، نگاهی بیندازید یا با سرک کشیدن به صفحات شخصی اشخاص مشهور در فضای مجازی، با نحوه پوشاک و سبک  آراستگی آنها آشنا شده و با الهام گرفتن از آنها بهترین سبک لباس پوشیدن و آرایش و مدل مو را برای خود انتخاب کنید.

برای طلاق نگرفتن رنجش های گذشته را التیام ببخشید

به دنبال شناخت رنجش ها و احساسات زخم خورده ای باشید که همسرتان از شما در خود احساس می کند و او را به فکر طلاق انداخته است. فهرستی از احساسات و خاطرات تلخ و آزاردهنده که از شما در ذهن همسرتان است  و بالعکس تهیه کنید. در ادامه در کنار همسر خود و با هم تک تک  موارد را بازبینی کنید تا متوجه علت آنها شوید.

به عبارتی هریک  از شما سهم و نقش خود را در هریک از تلخکامیها  شناسایی می کنید. تمام سوء  برداشت ها و خطاها را درک می کنید. توجه داشته باشید که هدف، مقصر پیدا کردن و توبیخ یکدیگر نیست.

نشانه هایی را دنبال کنید که خواسته یا ناخواسته موجب رنجش شما از یکدیگر شده. به خاطر تمام خطاهای عمدی و غیر عمدی از هم عذرخواهی کرده، دلجویی کنید و در مقام جبران باشید. به هم متذکر شوید که با قبول هر اشتباهی، درسی برای یادگیری شما وجود دارد که می توانید با تغییر عملکردهایتان، اوضاع رابطه را بهبود ببخشید.

به خود و توانتان برای بهبود رابطه باور داشته باشید و به طلاق فکر نکنید

برای اینکه بتوانید در طول دوره ای که پیش رو دارید، برای قدم برداشتن جهت بهبود رابطه زناشویی روحیه خود را  حفظ کنید، به خود گویی های مثبت مشغول شوید یعنی دائما به خود عباراتی نظیر من می توانم من از پس این کار بر می آیم بگویید .چنانچه در اعماق وجودتان بر این باور باشید که شایسته عشق ورزیده شدن نیستید باید این طرز فکر را تغییر دهید.

به این منظور می توانید عباراتی مانند من لایق عشق و محبت هستم، من دوست داشتنی ام، من باید دوست داشته شوم و عباراتی نظیر این را بگویید. به این ترتیب نگرش ذهنیتان را از عبارات منفی با عبارات مثبت جایگزین می کنید. اینکار را مدت ها تکرار کنید تا اعتماد به نفس و خودباوریتان تقویت شود.

مهارت هایی که هر کسی بایستی برای موفقیت در زندگی زناشویی بلد باشد را یاد بگیرید.

نمی توانید انتظار داشته باشید که بدون آمادگی و مهارت لازم، در کاری موفق شوید. حال با خود فکر کنید که چه اندازه برای مقام همسر بودن و رابطه زناشویی آموزش دیده و مهارت کسب کرده اید؟ قطعا خیلی کم، در حالیکه برای موفقیت در چنین رابطه حساس و پیچیده ای نیاز به مهارت زیادی می باشد.

چهار مهارتی که کوتاه از آنها نام می بریم را فرا گرفته و تمرین کنید تا به نقش حیاتی آنها در خلق رابطه موفق پی برده و رابطه خود را بتوانید نجات دهید. مهارت هایی شامل : گفتگوی همراه با همدلی و همزبانی، تصمیمات بر مبنای برنده- برنده بودن، پیشگیری از خشم و عصبانیت  و افکار مثبت به یکدیگر بخشیدن . به این منظور می توانید برخی کتاب های خودیاری مرتبط را مطالعه کنید یا اینکه دوره های مخصوص را بگذرانید. گاهی اوقات هم یک مشاور و راهنمای خوب می تواند کمک قابل توجهی به شما کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.