گل مژه چیست؟

گل مژه (Stye or Sty or Hordeolum)، به برآمدگی قرمز رنگ که در اطراف پلک و مژه ها گاها دیده میشود می گویند. در پلک و به ویژه در اطراف مژه تعداد زیادی غدد بسیار کوچک چربی وجود دارد. پوست مرده، گرد و خاک یا چربی چشم می تواند خروجی مجاری غدد چربی را مسدود کند. زمانی که این مجاری مسدود می شوند، باکتری ها درون مجاری رشد کرده و گل مژه ایجاد می شود.

نشانه های گل مژه

  • تورم و درد
  • افزایش تولید و ترشح اشک
  • تشکیل پوسته در اطراف پلک
  • درد و خارش

اگر برآمدگی تشکیل شده دردناک نباشد احتمالا به شالازیون مبتلا هستید. درمان شالازیون و گل مژه مشابه یکدیگر است اما ممکن است طول دوره درمان شالازیون بیشتر باشد.

درمان سریع گل مژه

۱- کمپرس گرم

کمپرس گرم موثرترین روش درمانی است. گرما کمک می کند تا به طور طبیعی چرک و چربی داخل مجاری حل شده و خارج شوند. برای این کار، پد بهداشتی چشم را به مدت ۳-۲ دقیقه در آب گرم قرار دهید. مطمئن شوید که آب، بسیار داغ نباشد. سپس پد را به مدت ۱۰-۵ دقیقه روی چشم قرار دهید و ماساژ دهید. از فشردن گل مژه خودداری کنید. کمپرس گرم را روزانه ۴-۳ بار تکرار کنید.

۲- شستشوی پلک با شامپوی فاقد سولفات

پلک ها را با شامپوی ملایم بدون سولفات و آب گرم شستشو دهید. سپس با پنبه تمیز آن را خشک کنید. این کار را هر روز ادامه دهید تا گل مژه کاملا از بین برود. شستشوی روزانه پلک ها از شکل گیری مجدد گل مژه پیشگیری می کند.

۳- استفاده از چای کیسه ای

چای طبیعی حاوی ترکیباتی با خاصیت آنتی باکتریال است. مقداری آب را جوشانده و چای کیسه ای را درون آن قرار دهید و یک دقیقه صبر کنید. پس از اینکه چای کیسه ای به قدر کافی سرد شد آن را از آب خارج کرده و به مدت ۱۰-۵ دقیقه بر روی پلک قرار دهید. برای هر چشم از چای کیسه ای جداگانه استفاده کنید.

۴- از مصرف لوازم آرایش و لنز تماسی خودداری کنید.

تا زمانی که گل مژه درمان نشده است از لوازم آرایش استفاده نکنید. مواد آرایشی موجب تحریک چشم و تاخیر در درمان می شود. علاوه براین، باکتری ها می توانند به مواد و لوازم آرایش منتقل شوند و عفونت به چشم دیگر برسد.

برس های قابل شستشو را به طور مرتب بشویید. لوازم آرایشی که بیش از ۳ ماه از خرید آن ها گذشته است دور بریزید.

تا زمان بهبودی کامل از عینک استفاده کنید و لنزهای تماسی را کنار بگذارید. باکتری های روی پلک لنز را آلوده کرده و بدین صورت عفونت منتشر می شود.

۵- ماساژ اطراف پلک و مژه

می توانید ناحیه مبتلا را با پد بهداشتی به آرامی ماساژ دهید. ماساژ دادن به خروج چرک و چربی کمک می کند. زمانی که گل مژه تخلیه شد، پلک را شستشو دهید و از دست زدن به چشم ها خودداری کنید.

۶- مشورت با پزشک برای درمان گل مژه

برای درمان عفونت ممکن است پزشک کرم یا پماد آنتی بیوتیک تجویز کند. برای التهاب از داروهای استروئیدی استفاده می شود. گاهی برای خروج چرک و چربی به ویژه اگر داخل پلک را درگیر کرده باشد یا بر بینایی اثر کرده باشد به مداخلات پزشکی نیاز است.

از فشردن یا سوراخ کردن ناحیه ملتهب خودداری کنید. فشردن گل مژه موجب انتشار عفونت می شود.

پیشگیری از ایجاد مجدد گل مژه

بروز گل مژه خطر شکل گیری مجدد آن را افزایش می دهد. شمار زیاد باکتری های موجود در چرک می تواند موجب تشکیل گل مژه دیگر در داخل پلک، چشم دیگر یا حتی فرد دیگری شود.

  • به چشمان خود دست نزنید یا قبل از تماس، دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • پلک ها را با شامپوی ملایم بدون سولفات و آب گرم بشویید.
  • قبل از خواب آرایش چشم را به طور کامل پاک کنید.
  • از حوله شخصی یا حوله یکبار مصرف استفاده کنید.

چقدر طول میکشه گل مژه از بین بره؟

تورم گل مژه تا 3 روز ادامه دارد و نهایتا باز شده و محتویات آن خارج می شود. اما طول دوره درمان 10-7 روز به طول می انجامد. گل مژه به ندرت به مشکل پزشکی جدی تبدیل می شود اما می تواند آزاردهنده باشد.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.