اصطلاحات ضروری که هنگام خرید ملک در ترکیه باید بدانیم

بخش قابل‌توجهی از معاملات خرید و فروش املاک در ترکیه توسط اتباع خارجی صورت می‌گیرد. به ویژه آنکه دولت ترکیه جهت تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار این کشور، امکان دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه را فراهم کرده است. اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، لازم است در مورد اصطلاحات تخصصی این حوزه اطلاعات لازم را یاد بگیرید.

اصطلاحات مهم و پرکاربرد خرید ملک

برای ورود به بازار خرید  و فروش ملک در ترکیه باید با اصطلاحات متداول در این بازار آشنا باشید. بخشی از این کلمات و عبارات به فرآیندهای اداری و قانونی اشاره دارند. بخش دیگری منعکس‌کننده‌ی ویژگی‌های ملک هستند.

اصطلاحات اداری و قانونی

در این بخش سراغ عباراتی می‌رویم که یا به فرآیندی اداری اشاره دارد یا سند و برگه‌ی مهمی در این فرآیند محسوب میشود.

سند تاپو

سند تاپو همان سند مالکیت است. سندی که اثبات‌کننده‌ی حق قانونی شما در مالکیت املاک و مستغلات است. تمام پروسه‌ی خرید ملک برای آن است که شما بتوانید پای این سند را امضا کنید.

سند تاپو قرمز: سند املاک مسکونی نظیر خانه، ویلا، آپارتمان

سند تاپو آبی: سند هرگونه زمین غیر مسکونی

اداره‌ی تاپو

اداره‌ی تاپو همان‌طور که به نظر می‌رسد با صدور سند تاپو مرتبط است. در واقع اداره‌ی ثبت املاک در ترکیه را اداره‌ی تاپو می‌گویند.

اداره‌ی تاپو و کاداسترو

بعد از عقد قرارداد جهت فروش یا خرید ملک در ترکیه، برای شروع پروسه‌ی اداری ثبت سند باید به اداره‌ی تاپو و کاداسترو مراجعه نمائید. این اداره دفتر رسمی ثبت و بایگانی اسناد ملکی و دارایی‌های غیر نقول است. 

اداره‌ تاپو کاداسترو زیر مجموعه‌ی اداره‌ی شهرداری هر شهری در ترکیه محسوب می‌شود. همچنین باید اشاره کنیم که این اداره تنها مرجع رسمی و قانونی است که به ثبت اسناد املاک و مستغلات می‌پردازد.  به عنوان اداره‌ی که وظیفه‌اش کنترل فرآیندهای  خرید و فروش املاک است، ضمانت قانونی و شفافیت کامل دارد. مستقیما زیر نظر دولت ترکیه اداره می‌شود.

تاپو مصرف لری

هزینه‌هایی که برای انجام مراحل مختلف دریافت تاپو باید بپرداید. بنابراین این اصلاح هم در معاملات املاک و مستغلات ترکیه زیاد شنیده می‌شود.

ورگی 

ملکی که برای فروش عرضه شده باید تسویه مالیاتی شده باشد. از طرف دیگر خود روند خرید و فروش مستلزم پرداخت مبالغ ریز و درشتی به عنوان مالیات که در ترکیه به آن ورگی می‌گویند.

دفاتر نوتر

احتمالا نام دفاتر نوتر را زیاد شنیده‌اید یا زیاد خواهید شنید. البته اگر قصد خرید ملک در ترکیه را داشته باشید. دفاتر نوتر همان دفاتر اسناد رسمی خودمان است. 

وظیفه‌ی اصلی دفاتر نوتر قانونی کردن یا تعیین مسیر قانونی برای جنبه‌های حقوقی روندهای اداری مانند خرید و فروش. تنظیم و تائید وکالت‌نامه‌ها‌، تائید ترجمه مدارک لازم برای خرید ملک در ترکیه و مواردی از این دست. دفاتر نوتر با توجه به اهمیت کاری‌شان در هر شهر و محله‌ی ترکیه به راحتی در دسترس هستند.

گزارش اکسپرتیز

وقتی قرار است اقامت ترکیه با خرید خانه را دریافت کنید، گزارش اکسپرتیز برای‌تان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اتباع خارجی برای خرید ملک در ترکیه باید این گزارش را دریافت کنند.

اما گزارش اکسپرتیز چیست و چرا مهم است؟ این گزارش توسط کارشناسان شهرداری تهیه و صادر می‌شود. هدف تهیه این گزارش ارزش‌گذاری ملک بر اساس فاکتورهایی مانند شهر، محله، سن بنا، متراژ، امکانات ملک و سایر ویژگی‌ها است. 

دلیل اهمیت این گزارش، ارزش‌گذاری واقعی است که روی ملک صورت می‌گیرد. 

ایپوتک

هر وقت با اصطلاح ایپوتک مواجه شدید دست نگه دارید. ایپوتک سندی است که در حین معامله به دلیل بدهی به بانک یا شخصی در رهن است. این نوع از اسناد تا تسویه بدهی به نام شما ثبت نخواهد شد. بنابراین یا از خرید ملک منصرف شوید یا صبر کنید تا سند از رهن خارج شود.

اصطلاحاتی نمایان‌گر مشخصات ملک

ملکی که برای خریدش اقدام می‌کنید دارای ویژگی‌هایی هستند که در قالب اصطلاحات زیر بیان می‌شوند.

  • پارسل: سهم عرصه (سهم زمین)
  • ساتیش بدلی: ارزش خرید ملک یا همان قیمت واقعی ملک که باید در سند تاپو درج شود.
  • متراژ بروت: سهم مالک از مشاعات ساختمان
  • متراژ نت: مساحت واقعی ملک خریداری شده.
  • پای: دانگ یا سهم هر فرد از مساحت ملک. 
  • DEPREMSigorta: این اصطلاح هم زیاد به گوشتان می‌خورد. هر ساختمانی در ترکیه باید بیمه‌ی زلزله اجباری داشته باشد که به آن DEPREMSigorta می‌گویند.
  • سند اسکان: این سند برای هر ملکی در ترکیه وجود دارد و نشان می‌دهد که ملک قابل سکونت است.

سخن پایانی

در زمان خرید آپارتمان در ترکیه، آگاهی داشتن از اصطلاحاتی که ذکر کردیم برای هر فردی ضروری است. البته زمانی که برای خرید ملک از موسسات بین‌المللی کمک و مشاوره می‌گیرید می‌توانید از روند صحیح و امن خرید خود مطمئن شوید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر پیرامون خرید ملک در ترکیه به آدرس  https://mtcco.net/ مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.