بهبود روابط خانوادگی با چند تکنیک

چگونه روابط خانوادگی خوبی داشته باشیم؟

روابط موفق خانوادگی، به فرزندان حس امنیت و دوست داشته شدن می‌دهد. والدین خانواده هم احساس خوبی را تجربه می‌کنند. می‌توان روابط خوب را در خانواده‌ها از طریق سپری کردن زمان مناسب با یکدیگر، گفتگوهای مؤثر، فعالیت‌ها و تجربه‌های مشترک و تحسین و قدردانی بنا کرد. بر همین مبنا به رهنمودهای زیر دقت فرمایید:

اختصاص دادن زمان کافی به روابط خانوادگی

در هر جایی می‌توان با خانواده خود وقت گذراند. مهم این است که کیفیت مدت زمان با هم بودنتان را هرچه بیشتر کنید. شما را در این زمینه راهنمایی می‌کنیم :همه زمان‌های با هم بودنتان را در طول روز، سرگرم صحبت کردن و خوشگذرانی با هم باشید.

زمان‌هایی که کنار هم غذا می‌خورید، در سفر هستید یا با ماشین دررفت و آمدهای روزانه هستید، بهترین فرصت برای گپ زدن و شوخی کردن و خندیدن است.

با تک تک اعضاء خانواده گفتگوهای اختصاصی ترتیب داده و جداگانه وقت بگذرانید تا رابطه شما با هر یک از آنها صمیمانه پیش برود. بطور مثال می‌توانید با تنها پنج دقیقه صحبت پیش از خواب فرزندتان، این کار را انجام دهید. گاهی اوقات هم با همسر خود و بدون حضور فرزندان وقت بگذرانید و اجازه دهید فرزندان متوجه این موضوع شوند که چنین خلوت‌هایی برای بهبود رابطه شما و همسرتان لازم است زیرا هرچه پیوند شما عمیق‌تر و محکم تر باشد روابط کل خانواده هم کیفیت بالاتری پیدا می‌کند.

تمام اعضاء خانواده کنار هم به تفریح بپردازید و برای انجام فعالیت‌های مفرح در کنار هم برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ها می‌تواند شامل توپ بازی کردن با فرزندان یا تماشای یک فیلم کمدی در حالیکه همگی کنار هم هستید، باشد. برای مناسبت‌های خاص مانند روزهای تولد با توافق و همفکری هم تصمیم‌گیری کنید. هریک از فرزندان شما حتی کم سن‌ترین آنها هم می‌توانند بخشی از این تصمیم‌گیری باشند.

انجام گفتگوهای موثر و سازنده و نقش مثبت آن در روابط خانوادگی

گفتگوی مؤثر و سازنده یعنی اینکه برای شنیدن صحبت‌های یکدیگر زمان در نظر گرفته، بدون قضاوت صحبت‌های هم را بشنوید و به راحتی احساسات و افکار شخصی خود را با هم در میان گذارید. زمانیکه گفتگوهای مؤثر در خانواده برقرار باشد هریک از افراد احساس درک شدن، با ارزش شمرده شدن و مورد احترام قرار گرفتن کرده و روابط بین اعضاء پررنگ تر و گرم تر خواهد شد. به منظور شکل گرفتن چنین مکالماتی رهنمودهای زیر را دنبال کنید:

زمانیکه یکی از افراد خانواده شروع به صحبت کردن می‌کند دست از کار کشیده و با تمام توجه خود به او گوش دهید. به او فرصت دهید تا همه ایده‌ها و احساسات خود را بیان کند. در عین حال زمانی هم که سکوت کرده و تمایلی به هم صحبت شدن ندارند بایستی آنها را راحت بگذارید و برای این خواسته آنها احترام قائل شوید.

در مورد تمام چالش‌های موجود میانتان با هم صحبت کنید. مواردی نظیر خطاهایی که در قبال یکدیگر مرتکب شده‌اید تجربه احساساتی مانند خشم، ترس، عصبانیت و ناامیدی نسبت به هم. فقط دقت کنید که صحبت کردن دربارهٔ این مسایل با اینکه درگیر آنها شوید و مجدد آنها را تجربه کنید فرق دارد.

برای صحبت‌های بدون هماهنگی و غیرقابل پیش‌بینی هم، آماده باشید مانند زمان‌هایی که یکی از افراد خانواده مسئله خاصی را تجربه کرده و بایستی با شما در میان گذارد. به یکدیگر با کلام سرشار از قدردانی، تحسین، عشق، نرمی، توجه و تأیید صحبت کنید. این کار می‌تواند به سادگی گفتن یک دوستت دارم هرشب در کنار بیان شب به خیر، به یکدیگر باشد.

در کنار ارتباط کلامی، نمی‌توان نقش ارزنده رابطه غیر کلامی را نادیده گرفت بنابراین با گرفتن دستان هم، نوازش یکدیگر، نگاه پرمحبت بهم انداختن، بوسیدن و در آغوش کشیدن هم و موارد مشابه، هرچه بیشتر به هم نزدیک شوید.

انجام فعالیت های مشترک و کسب تجربه کنار هم

زمانیکه اعضاء یک خانواده در کنار هم فعالیت ها و تجربه های مشترک دارند، احساس حمایت و همدلی در قبال هم دارند. به این ترتیب سطح توقعات آنها از هم منطقی بوده و روابطشان داخل چارچوبی منطقی پیش خواهد رفت. به این منظور می توان موارد زیر را اجرا کرد :

تقسیم انجام کارهای خانه و سپردن هر بخش از این کارها به عهده یکی از افراد خانواده می‌تواند روش مفیدی برای پدیدآوردن تجربه‌های مشترک باشد. شرکت در میهمانی‌های خانوادگی، تصمیم گیریهای خانوادگی، سپری کردن تعطیلات در کنار هم و در بیرون از خانه.

سفر کردن و انجام تفریحات و فعالیت‌های هیجان بخش، تعیین قوانین خانوادگی با به اشتراک گذاشتن نظر و پیشنهادات همه افراد خانواده، حل و فصل کردن مشکلات و دغدغه‌های موجود و پیدا کردن راه حل در زمان بحران‌ها و پشت سر گذاشتن موانع و گرفتاریها، همه فرصت‌هایی هستند برای خلق تجربه‌های مشترک و مؤثر در روابط.

قدردان و سپاسگزار هم بودن و تحسین کردن یکدیگر در روابط خانوادگی

با ارزش شمردن یکدیگر، یکی از ارکان اساسی در خلق رابطه موفق خانوادگی محسوب می‌شود. برای در پیش گرفتن این عملکرد ارزنده، روش‌های زیر می‌توانند مؤثر باشند: به علاقه مندیها و هیجانات هم توجه نشان دهید. به این منظور می‌توانید بطور مثال در تماشای مسابقات ورزشی، بازدید از گالری نقاشی و کنسرت‌های مورد علاقه هم، یکدیگر را همراهی کنید.

علاوه بر اینها می‌توانید یکدیگر را از رخدادهای روزمره زندگی شخصیتان باخبر کنید و راجع به احساسات و تجربه‌های هر روز خود با هم گفتگو کنید. نشان دهید که هر آنچه برای طرف مقابل مهم و دوست داشتنی است برای شما هم قابل توجه و محترم می‌باشد. برای هم خاطره تعریف کنید و از داستان‌ها، شنیده‌ها و دیده‌هایتان با هم صحبت کنید.

دستاوردها، هدف‌ها، امیال و رویاهای خود را با یکدیگر در میان گذارید. با هم درد دل کنید. تفاوت‌ها و نقاط مشترک یکدیگر را بشناسید و درمورد توانمندیها و استعدادهایتان برای هم حرف بزنید. حسن‌های هم را به یکدیگر یادآور شوید.

رضایتمندی و دلگرم بودن به هم را بازگو کنید. مشوق، حامی، همدل، هم صحبت، همراه، رفیق و سنگ صبور هم باشید و در تمام لحظات و شرایط، از وجود یکدیگر قدردانی کرده، از هم تشکر کنید و تأیید عشق میانتان را همواره به یاد داشته باشید.

منبع: چندوچون

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.