درمان گرفتگی گردن

برای درمان گرفتگی گردن راه‌های زیادی وجود دارد. اما علت گرفتگی در نوع درمانی که باید به کار برده شود نیز مؤثر است. گرفتگی گردن ممکن است در اثر عواملی مانند ضربه، طرز غلط نشستن و استرس ایجاد شود. محققان دریافتند به دلیل تعدد اعصاب در ناحیه گردن در حدود 60 درصد از گرفتگی گردن ناشی از استرس است.

راههای درمان گرفتگی گردن کدامند؟

یکی از راه‌های درمان گرفتگی گردن توجه به زاویه سر و بدن در حین نشستن است. در زمان مطالعه به دلیل خم شدن سر فشار زیادی به مهره‌های گردن وارد می‌شود که باعث درد و گرفتگی گردن می‌شود؛ بنابراین با رعایت طرز صحیح نشستن می‌توان تا حد زیادی از بروز گردن درد جلوگیری کرد.

سرما و گرفتگی گردن

برخورد سرما با گردن در فصول سرد باعث گرفتگی گردن می‌شود. استفاده از شال گردن در این فصول برای جلوگیری از سرما پیشنهاد می‌شود. در این شرایط به جای استفاده از داروهای مسکن می‌توان با استفاده از گرم کردن گردن به رفع گرفتگی گردن کمک کرد. گرما باعث باز شدن رگ‌ها و استراحت تاندون‌ها می‌شود.

ماساژ گردن برای درمان گرفتگی گردن

از روش‌های مؤثر برای از بین بردن گرفتگی گردن می‌توان به ماساژ دادن اشاره کرد. اگر عضلات سمت چپ گردن دچار گرفتگی شده بود از دست چپ استفاده کنید و اگر عضلات سمت راست گرفته بود از دست راست برای ماساژ استفاده کنید. با انگشت روی ناحیه ای که درد و گرفتگی دارد فشار بیاورید، این فشار باید جهت دار باشد.

فشار نقطه ای توصیه نمی‌شود. همراه با فشار سر را در سمت مخالف بچرخانید و چانه را به سمت زیر بغل ببرید. این حرکت را 20 بار انجام دهید تا عضلات نرم شده و حالت گرفتگی از بین برود.

می‌توانید از اسانس نعنا برای ماساژ گردن استفاده کنید. نعنا دارای متانول است که به درمان گرفتگی عضلات کمک می‌کند، به همین دلیل ماساژ همراه با اسانس نعنا در از بین رفتن درد و التهاب مؤثر است.

حرکات کششی

انجام حرکات کششی می‌تواند در تسکین درد گردن مؤثر باشد. با کشیدن عضلات گردن می‌توانید آنها را نرم کرده و درد را کاهش دهید. برای انجام حرکات کششی ابتدا صاف بنشینید سپس ده مرتبه و هر بار دو کتف خود را منقبض کرده و رها کنید. سپس شانه‌ها را 10 مرتبه به سمت پایین و عقب بچرخانید.

در مرحله بعد گوش‌ها را ده بار به سمت شانه نزدیک کنید. سپس سر را از سمت پشت به دستها فشار دهید. یک راه برای جلوگیری از درد گردن یا درمان سریع آن وقتی هنوز شدت نیافته، نرمش گردن است. برای نرمش گردن کافیست که سر را به‌طور آهسته بچرخانید. سر را به سمت عقربه‌های ساعت چرخانده و دوباره به آرامی به حالت اول برگردانید.

از دیگر نرمش‌ها برای درمان گرفتگی گردن بالا و پایین آوردن گردن است. ابتدا سرتان را به سمت قفسه سینه پایین آورده و سپس آن را به سمت شانه چپ و شانه راست ببرید. دقت داشته باشید که تمام این نرمش‌ها به آرامی و بدون وارد شدن فشار به گردن انجام شود.

حمام نمک

می‌توانید با استفاده از حمام نمک به درمان گرفتگی گردن کمک کنید. برای اینکار ابتدا درون وان را پر از آب گرم کنید سپس مقدار دو فنجان نمک به آب بیفزایید. نمک حمام حاوی منیزیم سولفات است که در درمان گرفتگی عضلات مؤثر است. همچنین به گردش بهتر خون نیز کمک می‌کند. باید به مدت 20 دقیقه در وان دراز بکشید و آب با گردنتان تماس داشته باشد.

حرارت درمانی

همان‌طور که گفته شد سرما یکی از دلایل گرفتگی عضلات گردن است که از طریق گرم کردن گردن می‌توان آن را درمان کرد. استفاده از حرارت در کاهش درد گردن، حرکت بهتر گردن، افزایش گردش خون و انعطاف‌پذیری آن مؤثر است. استفاده از کمپرس گرم به مدت بیست دقیقه در رفع درد گردن مؤثر است. در هنگام استفاده از روش حرارت درمانی مراقب باشید که پوست گردن آسیب نبیند و از دمای مناسب استفاده کنید.

نکاتی برای جلوگیری از گرفتگی گردن

یکی از مواردی که باعث گرفتگی گردن می‌شود نحوه خوابیدن است. قبل از خوابیدن حالت سر و بدن خود را تنظیم کنید. یکی از بهترین حالت‌های خوابیدن به پشت یا پهلو می‌باشد که در آن فشار کمی به گردن وارد می‌شود.

استفاده از بالش مناسب نیز می‌تواند در درمان گرفتگی گردن مؤثر باشد. نرمی و سفتی بالش همچنین ارتفاع آن از عواملی است که در میزان گرفتگی گردن نقش دارند. استفاده از بالش بلند باعث خمیدگی و انحنا بدن می‌شود.

چند دقیقه ایی را در طول روز صرف نرمش و ورزش کنید. نرمش باعث انعطاف عضلات شده و از گرفتگی آنها جلوگیری می‌کند. پیاده‌روی یا نرمش گردن می‌تواند در جلوگیری از گرفتگی اندام‌ها در برابر سرما یا سایر عوامل مقاوم باشد. گفتنی است که ورزش کردن در آب نیز روی اندام‌ها تأثیر خوبی گذاشته و باعث تقویت آنها می‌شود.

منبع : نصرینو

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.