عمل رینوپلاستی چیست؟

یکی از معمول‌ترین جراحی‌هایی که در کشور ما انجام می‌گیرد، عمل زیبایی بینی است. جراحی زیبایی بینی از عمل‌هایی سرپایی محسوب می‌شود که معمولا عوارض کمی دارد و نتیجه‌ی دلخواه بستگی به نوع بینی و مهارت جراح دارد. این که بینی گوشتی داشته باشید یا استخوانی در نتیجه‌ی عمل موثر است. در واقع نوع عمل بستگی به نوع بینی بیمار دارد. همچنین فرایند جراحی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. مثلا جراحی را می‌توان باز یا بسته انجام داد که در ادامه به معرفی هر یک از این انواع خواهیم پرداخت و درباره‌ی مزایا و معایب آن‌ها صحبت خواهیم‌کرد. 

رینوپلاستی چیست؟

ریشه کلمه رینوپلاستی در واقع یونانی است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای تغییر ساختار است. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، رینوپلاستی یک روش عمل زیبایی بینی است که می تواند بینی شما را به شکل و فرم دلخواه شما برساند. در این جراحی معمولا بینی از قسمت پایینی شکافته شده و سپس با توجه به تغییراتی که مورد نیاز است، می توان پره های بینی، غضروف، شکل و فرم استخوان بینی را تغییر داد.

رینوپلاستی را همچنین می توان برای رفع مشکلات تنفسی یا پولیپ استفاده کرد. در این جراحی استخوان تقسیم کننده داخلی بینی و غضروف آن صاف شده تا گرفتگی بینی رفع شده و فرد بتواند به خوبی و به راحتی نفس بکشد. همچنین با توجه به مشکل و نیاز بیمار، در این عمل زیبایی و درمانی بینی، پزشک معالج می تواند دیواره های کناری بینی را نیز صاف کرده تا هم بینی شکلی زیبا به خود گرفته و هم مشکلات تنفسی فرد رفع شود.

با توجه به ویژگی های جسمی و شرایط او این عمل بینی را می توان به صورت بی حسی موضعی و یا همراه با بیهوشی کامل انجام داد. در رینوپلاستی ایراد های مختلفی از بینی را می توان برطرف کرد از جمله:

  • بزرگ بودن اندازه بینی
  • قوزدار بودن بینی
  • افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه  بینی ولب
  • پهن بودن بینی
  • بزرگ بودن سوراخ های بینی
  • جعبه ای شکل بودن نوک بینی
  • زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
  • دررفتگی تیغه بینی و غیر قرینه بودن بینی
  • دو شاخه بودن نوک بینی
  • دماغ زین اسبی که در اثر ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی به وجود آمده است
  • بدشکلی های بعد از عمل جراحی

مراحل جراحی زیبایی بینی

بیهوشی درعمل رینوپلاستی

استفاده از داروها برای راحتی شما طی عمل جراحی است. بر اساس نظر پزشک، مسکن‌های وریدی یا بیهوشی عمومی برای شما توصیه می‌شود.

برش در عمل رینوپلاستی

جراحی زیبایی بینی به دو روش بسته و باز انجام می‌شود. در روش بسته، تمامی برش‌ها داخل بینی ایجاد می‌شود. در روش باز، برش در سراسر کلوملا (پوست نازک بین دو سوراخ بینی) زده می‌شود.

اکثر برش‌ها درون بینی ایجاد می‌شوند اما در برخی موارد، یک برش خارجی کوچک نیز نیاز است.با بکارگیری این روش‌ها، پوستی که استخوان‌ها و غضروف بینی را پوشانده، به آرامی بالا می‌آید و اجازه تغییر شکل ساختار بینی را به جراح می‌دهد.

شکل‌دهی مجدد ساختار بینی

اندازه یک بینی بزرگ ممکن است با حذف استخوان و غضروف کاهش یابد. گاهی اوقات عمل بینی ممکن است نیازمند پیوند غضروف باشد. برای این منظور، بیشتر از غضروف تیغه میانی بینی استفاده می‌شود. گاهی هم از غضروف گوش یا به ندرت از بخشی از غضروف دنده می‌توان استفاده کرد.

تصحیح انحراف تیغه بینی

در صورتی که تیغه بینی انحراف داشته باشد، این انحراف می‌تواند صاف شود و برآمدگی‌های درون بینی برای بهتر شدن تنفس کاهش یابند.

بستن برش

هنگامی که ساختار زیرین بینی به شکلی مطلوب تغییر یافت، پوست بینی و بافت، بخیه شده و برش‌ها بسته می‌شوند. برای تغییر اندازه بینی ممکن است برش‌های اضافی در چین‌های طبیعی حفره‌های بینی ایجاد گردد.

بهبودی

برای چند روز تا شروع بهبودی بینی، Airway و آتل از بینی جراحی شده حفاظت می‌کنند.

2 روش معمول در جراحی زیبایی بینی

روش باز (Open)

در این روش که ابتدا یک برش کوچک در ناحیه ی کلوملا ، داده می شود و پوست بینی به بالا کشیده می شود پزشک جراح در این حالت دسترسی راحت تر و همچنین قدرت مانور بیشتری خواهد داشت .

روش بسته (Close)

در این روش هیچ برشی بر روی پوست داده نمی شود و تمامی مراحل جراحی با برشی هایی که از داخل بینی داده میشود انجام می شود.

آیا عمل بینی استخوانی با بینی گوشتی فرق دارد؟

بینی گوشتی، نسبت به بینی استخوانی، جراحی سخت‌تر و دشوارتری دارد. معمولا نتایج گرفته‌شده از عمل زیبایی بینی استخوانی رضایت‌بخش‌تر از جراحی بینی گوشتی است. این به دو علت است؛ 

  • بینی گوشتی دارای غضروف بیشتری است و شکل دادن به غضروف و دوران نقاهت آن سخت‌تر و طولانی‌تر می‌گذرد. 
  • بینی گوشتی پوست ضخیم‌تری دارد و این سبب کاهش رضایت‌بخشی از نتیجه‌ی عمل می‌شود. 

بنابراین عمل بینی گوشتی معمولا عمل دشوارتری است. جراح زیبایی معمولا زمان بیشتری برای انجام عمل زیبایی بینی گوشتی صرف می‌کند و علاوه بر آن هزینه‌ی بیشتری نیز دریافت خواهد‌کرد.

مراقبت‌های بعد از عمل رینوپلاستی

بعد از انجام جراحی بینی باید برای مدتی در بستر استراحت کنید. زیر سر خود را بالاتر بگذارید تا از خونریزی و ایجاد ورم جلوگیری کنید. بینی بعد از انجام عمل زیبایی، دارای احتقان و ورم است. این به علت انجام فرایند جراحی بر روی بینی است. در بیشتر موارد، پانسمان داخلی بین 1 تا 7 روز داخل بینی باقی می‌ماند تا از خونریزی جلوگیری کند. بینی توسط پزشک چسب زده‌می‌شود تا از آسیب و ورم آن پیشگیری شود و تحت حمایت قرار گیرد. در چند روز اول، خونریزی اندک، خروج ماده‌ی مخاطی و درد طبیعی است. معمولا برای پاک شدن تمامی این ترشحات، یک عدد گاز در زیر بینی شما قرار می‌گیرد. ممکن است پزشک از شما بخواهد موارد زیر را در نظر داشته‌باشید؛

  • از انجام فعالیت‌هایی همچون دویدن، ایروبیک و سایر ورزش‌ها خودداری کنید. 
  • از دوش گرفتن بپرهیزید و در وان حمام کنید. 
  • از فین کردن خودداری کنید. 
  • برای پیشگیری از یبوست، مصرف فیبر خود را افزایش دهید. 
  • از خندیدن و لبخند زدن بیش از حد خودداری کنید. 
  • دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید تا از بالا و پایین بردن بیش از حد لب‌ها جلوگیری شود.‌
  • لباس‌های دکمه‌دار بپوشید تا از به بینی شما آسیب نرسد. 
  • از عینک زدن و یا عینک دودی زدن خودداری کنید. نشستن عینک بر روی پل بینی می‌تواند آسیب‌زننده باشد. 
  • از ضد آفتاب استفاده کنید. 
  • تا زمانی که لازم است و پزشک توصیه کرده‌است، از چسب بینی استفاده کنید. 

عوارض رینوپلاستی بینی

در صورتی که این جراحی توسط پزشک متخصص انجام نشود، علاوه بر فرم نامناسب بینی ممکن است در حس بویایی و تنفس فرد نیز تاثیر مخرب بگذارد.

کسانی که بخواهند جراحی مجدد بر روی بینی خود انجام دهند باید حتما با پزشک متخصص مشاوره کنند زیرا ساختار بینی بسیار ظریف و شکننده می‏ باشد.

برخی از ریسک های جراحی بینی

همه  جراحی ها با ریسک هایی همراه است مانند عفونت، خون ریزی یا عکس العمل بد بدن به بیهوشی.

عمل بینی ممکن است که ریسک این موارد را افزایش دهد:

  • مشکلات تنفسی
  • خون ریزی بینی
  • بی حسی بینی
  • بینی نامتقارن
  • زخم

برای کاهش ریسک های ذکر شده باید حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید و دستورالعمل های بعد از عمل را به خوبی انجام دهید.

قیمت عمل زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی هزینه‌های متفاوتی دارد و عوامل تعیین‌کننده‌ی این هزینه، محل جراحی، پزشک جراح، نوع بینی و آزمایشات لازم برای انجام جراحی هستند. اما به طور کلی هزینه‌های جراحی بینی بین 15 تا 20 میلیون تومان است. 

تفاوت هزینه عمل بینی در بیمارستان دولتی و بیمارستان خصوصی

عمل زیبایی بینی از جراحی‌های می‌باشد که مشمول بیمه نمی‌شود. تنها در صورتی می‌توان جراحی بینی را تحت پوشش بیمه انجام داد که جراحی به منظور بهبود عملکرد بینی انجام شود، نه بهترشدن ظاهر و زیبایی آن. در صورتی که پزشک معالج شما در بیمارستان دولتی جراحی انجام دهد، می‌توانید عمل زیبایی بینی خود را در بیمارستان دولتی انجام دهید. تنها هزینه‌های درمانی با بیمه انجام خواهدگرفت و تمامی هزینه‌ی جراحی زیبایی، دریافت خواهد شد و بیمارستان دولتی و یا خصوصی نقشی در آن ندارد. 

لیفت بینی چیست؟

در لیفت بینی، با استفاده از روش‌های مختلف، نوک بینی اندکی بالاتر کشیده‌شده و طول پل بینی کوتاه‌تر می‌شود. معمولا بینی کوچک‌تر به نظر خواهد رسید اما سایز آن با لیفت تغییری نخواهد کرد. 

لیفت بینی چقدر در زیبایی بینی تاثیر دارد؟

با لیفت بینی می‌توان اشکالات و ایرادهای اندک ظاهر بینی را برطرف کرد. اگر بینی دارای قوز بزرگ باشد و یا پره‌های بینی مشکلات ظاهری جدی داشته باشند، همچنین اگر فرد از سایز بینی خود راضی نباشد، نمی‌توان با استفاده از یک لیفت ساده‌ی بینی این موارد را برطرف کرد. لیفت بینی برای کسانی مناسب است که مشکل جدید ندارند اما می‌خواهند با یک تغییر کوچک در بینی ظاهر آن را بهبود ببخشند. 

زیبایی بینی با پلاسما جت

یکی از روش‌های لیفت بینی، پلاسما جت است. در این روش از دستگاهی استفاده می‌شود که بر پایه‌ی پلاسما که حالتی بین مایع و گاز دارد، فعالیت می‌کند. پلاسما جت با آسیب بافتی رساندن به بینی، باعث سوختن پوست بینی و جمع‌شدن آن می‌شود. در عین حال کلاژن سازی را در بافت تحریک‌کرده و لیفت بینی را انجام می‌دهد. 

پلکسر بینی چیست؟

پلکسر بینی یکی دیگر از روش‌هایی است که همچون پلاسما جت در لیفت بینی موثر است. تفاوت این دو روش در فاصله‌ی آن‌ها از پوست، درجه‌ی حرارت مورد استفاده و احتمال آسیب رسانی و ایجاد اسکار در بافت است. 

چسب لیفت بینی، فیلر بینی یا عمل زیبایی بینی کدام را انتخاب کنیم؟

این که کدام روش برای زیباسازی بینی شما مناسب است، کاملا بستگی به نوع بینی و انتظارات شما از نتیجه‌ی فرایند دارد. همچنین هزینه‌های انجام شده و خطراتی که ممکن است با انجام فرایند برای شما پیش بیاید، در انتخاب بهترین روش موثر است. اگر ماندگاری روش برای شما اهمیت دارد، جراحی زیبایی بینی ماندگارترین نتیجه را خواهد داشت. اگر عوارض برای شما اهمیت دارد، جراحی بیشترین عوارض را دارد و چسب بینی بدون تهاجم و عوارض است. 

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.