درمان های مفید و بی ضرر برای سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی های معمولی، راهکار مشخصی وجود ندارد اما درمان های خانگی هستند که می توانند روند بهبودی را تسریع کرده و حال بهتری در طول بیماری، به شما بدهند. به این منظور بایست درمان های مربوطه را شناخت که کدامیک موثر عمل می کنند و چه مواردی بایست نادیده گرفته شوند.

درمان سرماخوردگی به سادگی سرما خوردن هستند. شاید با خود بگویید. آیا می توانند تاثیرگذار باشند؟ درمانی برای سرماخوردگی موجود نیست اما درمان هایی که در ادامه معرفی می شوند برای کاهش علائم آن در بدن و نجات شما از بد حالی زیاد در طول دوره سرماخوردگی، کمک قابل توجهی به شمار می آیند:

درمان های مفید، بی اثر و بی ضرر برای سرماخوردگی

درمان های مفید به هنگام سرماخوردگی

خوردگی

زمانی که احساس می کنید سرما خورده اید، بایست بدانید که یک تا دو هفته این بیماری میهمان شما خواهد بود. این بدان معنا نیست که تمام این مدت در درد و رنج سپری خواهد شد. در واقع در کنار استراحتی که می کنید با دنبال کردن راهکارهایی ساده و خانگی، با احساس بهتری دوره درمان خود را طی خواهید کرد.

حفظ رطوبت بدن

آب، آبمیوه، سوپ ساده و محلول آب گرم و لیمو همراه با عسل، به رفع گرفتگی بینی کمک کرده و مانع از بی آب شدن بدن می شوند. از نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار که آب و رطوبت بدن را کاهش می دهند، خودداری کنید.

خواب و استراحت

بدن در زمان سرماخوردگی نیاز به ترمیم شدن دارد، بر همین اساس برای درمان سرماخوردگی لازم است خواب کافی داشته باشید و بیشتر و بیشتر استراحت کنید.

غرغره برای تسکین گلو درد

غرغره آب نمک می تواند بطور موقت گلو درد یا خارش و سوزش گلو را تسکین دهد. به همین منظور، یک چهارم یا نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. کودکان زیر 6 سال آمادگی و تمایل چندانی به غرغره کردن ندارند.

در مورد کودکان می توانید از اسپری های گلو، قرص مکیدنی یا آبنبات برای کودکان سرما خورده خود که از درد و خارش گلو در عذابند استفاده کنید. اگر قرص مکیدنی یا آبنبات به آنها می دهید حواستان باشد که قورت ندهند و در مورد کودکان زیر 6 سال از دادن قرص مکیدنی و آبنبات اجتناب کنید.

درمان گرفتگی بینی

اگرچه استفاده از قطره محلول آب نمک و اسپری بینی برای باز کردن گرفتگی بینی در نوزادان به خوبی عمل می کند اما پزشکان بر این باورند که راه بهتر این است که پس از چکاندن چند قطره محلول آب نمک در یکی از سوراخ های بینی، توسط سرنگ، داخل سوراخ بینی مکش ملایمی ایجاد کنید.

به این منظور نوک سرنگ را به اندازه 6 تا 12 میلیمتر، به آرامی داخل سوراخ بینی کنید. نکته آخر اینکه استفاده از اسپری و قطره بینی برای کودکان بزرگتر توصیه می شود.

کاهش درد

در مورد کودکان شش ماهه و کم سن تر، کافیست به آنها استامینوفن بدهید. در مورد کودکان بالای شش ماه می توانید در کنار استامینوفن، از ایبوپروفن هم استفاده کنید. برای رعایت اصول درست مقدار استفاده، با توجه به سن و وزن فرزند خود از پزشک کودکان راهنمایی بگیرید.

بزرگسالان ، علاوه بر مصرف استامینوفن و ایبوپروفن می توانند آسپرین هم استفاده کنند. چنانچه قصد داشتید به فرزندان نوجوان و کودکان بزرگتر خود آسپرین بدهید بایست احتیاط کنید زیرا اگرچه مصرف آسپرین در کودکان بالای 3 سال تایید شده است اما در کودکانی که از آبله مرغان رنج می برند یا نشانه های آنفولانزا در بدنشان بروز کرده است، منع می شود.

زیرا آسپرین با افزایش احتمال ابتلای کودکان به سندروم ری ( بیماری نادر خطرناک در کودکان که بر مغز و کبد اثر منفی می گذارد) که زندگی آنها را به شکلی جدی تهدید می کند، ارتباط دارد.

نوشیدن مایعات گرم

درمان موثری که در بیشتر نقاط دنیا به هنگام ابتلا به سرماخوردگی توصیه می شود مصرف غذاهای آبکی داغ و نوشیدنیهای گرم است. سوپ مرغ، چای یا آب سیب گرم، می تواند بدن را تسکین داده و از طریق افزایش جریان مخاط در بینی، گرفتگی آن را برطرف کند.

هوای محیط را بخار آلود کنید

استفاده از یک دستگاه بخور یا مرطوب کننده در محیط زندگی، می تواند هوای اتاق را بخار آلود کند که در کاهش گرفتگی بینی موثر است. لازم است روزانه آب دستگاه را عوض کرده و آن را مطابق با دستورالعمل مرکز تولیدی مربوطه ، تمیز کنید.

داروهای خانگی

بزرگسالان و کودکان بالای 5 سال می توانند بدون نسخه پزشک برای درمان گرفتگی بینی از آنتی هیستامین استفاده کنند. مصرف اینگونه داروها به بهتر شدن حال بیمار کمک می کند اما به معنای کوتاه شدن دوره درمان و یا پیشگیری از عود بیماری نیست. به علاوه، این داروها عوارضی هم در بدن به جا می گذارند.

پزشکان بر این باورند که کودکان خردسال نباید اینگونه داروها را مصرف کنند. استفاده زیاد و یا نادرست داروهایی که در خانه بدون نسخه صورت می گیرد، می تواند سلامتی را تهدید کند. بهتر است پیش از مصرف داروها توسط کودکان، با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که حتما زمانیکه قصد مصرف داروها را داشتید با دقت و طبق دستور مصرف آنها عمل کنید تا از پیش آمدن خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

درمان های بی اثر

فهرست داروهای بی اثر برای سرماخوردگی، طولانی می باشد. در ادامه برخی از این داروهای رایج بی تاثیر را نام می بریم :

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها به جنگ با میکروب ها می روند اما در درمان ویروس سرماخوردگی کاری از پیش نمی برند. توصیه ما به شما این است که از پزشک معالج خود درخواست تجویز آنتی بیوتیک نکنید یا از اینکه بخواهید از آنتی بیوتیک های قدیمی در خانه استفاده کنید، اجتناب کنید.

مصرف آنتی بیوتیک، تاثیری بر سرعت بخشیدن به روند بهبود شما نخواهد داشت و بایست شاهد اثرات مضر مصرف آن در بدن خود مانند گسترش باکتری ها و مقاومت بیشتر بدن در برابر آنها باشید.

داروهای مخصوص سرماخوردگی

داروهای رایج در بازار که به نام قرص های سرماخوردگی و نیز قرص و شربت ضد سرفه شناخته شده اند، می توانند عوارض مخرب بلند مدتی بر زندگی کودکان داشته باشند. بنابراین پیش از دادن اینگونه داروها به کودکان، حتما نزد پزشک بروید.

درمان های بی ضرری که موثر هم می توانند عمل کنند

ویتامین C

اگرچه شواهد حاکیست استفاده از ویتامین C در همه افراد مانع از ابتلا به سرماخوردگی نخواهد شد اما چنانچه در آغاز سرماخوردگی استفاده شود، علائم بیماری را با سرعت بیشتری از بدن شما خارج خواهد کرد. در کل می توان اینگونه ادعا کرد که مصرف ویتامین C در افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند مانند کودکانی که در فصل زمستان با همسالان خود در محیط مدرسه یا مکان های بازی در ارتباط می باشند، می تواند بدنشان را در برابر ویروس سرماخوردگی مقاوم تر کند .

اکیناشا ( سرخارگل از خانواده کاسنی )

نتایج مطالعاتی که نشان دهد تاثیر گیاه اکیناشا بیشتر در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی بوده یا دوره درمان آن را کوتاه می کند، چندان شفاف نمی باشند. در این میان، برخی محققان هم بر این باورند که تاثیر قابل توجهی از مصرف این گیاه به روی درمان سرماخوردگی را نمی توان تایید کرد.

در واقع برخی مطالعات نشان دهنده تاثیر مصرف این گیاه بر کاهش دوره درمان یا شدت بروز نشانه های بیماری در مواقعی است که مصرف آن در نخستین روزهای ابتلا به بیماری صورت می گیرد. همچنین، اشکال مختلفی از این گیاه که در پژوهش های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته است، نتایج گوناگونی هم به جا گذاشته است.

در ادامه

توصیه بیشتر محققان این است که در صورت تمایل به استفاده از این گیاه، درست هنگامی که متوجه بروز علائم بیماری در بدن خود شدید، بایست مصرف آن را شروع کرده و به مدت 7 تا 10 روز ادامه دهید. در صورتیکه این گیاه در بزرگسالان بدون بیماری خاص دیگری استفاده شود بی ضرر است اما تداخل مصرف آن با برخی داروها می تواند مساله ساز شود. بر همین اساس، لازم است پیش از مصرف این گیاه در کنار سایر داروهای مورد استفاده، نظر پزشک را جویا شوید.

زینک

از سالیان دور که نتایج تحقیقات به روی تاثیر زینک در پیشگیری از ابتلای افراد به سرماخوردگی مشخص شده، تا کنون بحث و گفتمان های بسیاری در این باره صورت گرفته است. برخی پژوهش ها در این خصوص، حاکی از آن است که مصرف شربت یا قرص های مکیدنی زینک می تواند روند بهبودی را سریع تر کند. به ویژه اگر در همان 24 ساعت اولیه درک نشانه های سرماخوردگی در بدن، استفاده شود. اما با توجه به اینکه مصرف خود سرانه زینک می تواند عوارض جدی بر بدن به جا بگذارد توصیه می شود بدون نظر پزشک از مصرف آن خودداری شود.

مراقبت از خود را جدی بگیرید

اگرچه دست و پنجه نرم کردن با سرماخوردگی خیلی کار غیر قابل تحمل و طاقت فرسایی نیست و درمان های ساده و طبیعی هم برای آن وجود دارد که می تواند روند بهبودی را تقویت کند اما بهترین راهکار، پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی است که اگر یاد بگیریم به خوبی از خود مراقبت کنیم به سادگی میسر خواهد شد. به همین منظور، همواره به استراحت خود اهمیت دهید، مایعات بنوشید و محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید. مهمتر از همه اینکه به طور مرتب دستان خود را بشویید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.