درمان سریع گرفتگی صدا

گرفتگی صدا یک بیماری نیست بلکه یک علامت است. نشانه تغییر غیرمعمول صدا در هنگام سرماخوردگی، صدا خشن، خراش دار و خفه است و تن صدا تغییر می کند. این تغییرات با اختلالات تارهای صوتی و تارهای صوتی همراه است.

دلایل زیادی در گرفتگی صدا نقش دارند، اما اگر علائم آنقدر شدید نباشد، در مدت زمان کوتاهی برطرف می شود. زمان بیش از دو هفته باید تحت نظر پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی درمان شود. این به این دلیل است که گرفتگی صدا بلند مدت می تواند نشانه ای از سرطان حنجره باشد.

6 مهمترین علل گرفتگی صدا

  1. سرما خوردگی، عفونت ویروسی مجاری تنفسی و یا لارنژیت مزمن
  2. صحبت کردن زیاد: هنگامی که با صدای بسیار بلند، و یا به مدت طولانی صحبت کنید.
  3. مصرف سیگار و دخانیات
  4. خونریزی تارهای صوتی
  5. ضایعات توموری خوش خیم و بدخیم
  6. آلرژی، مشکلات تیروئیدی، اختلالات عصبی، آرتریت روماتوئید و آسیب حنجره
درمان گرفتگی صدا در منزل
درمان گرفتگی صدا در منزل

6 راه تشخیص گرفتگی صدا چیست؟

  1. سابقه گرفتگی صدا و سلامت بدنی فرد را بررسی می کند.
  2. به بررسی حنجره و بافت های اطراف، با استفاده از یک ابزار مخصوص معاینه حنجره، به نام لارنگوسکوپ، می پردازد.
  3. کیفیت صدا را ارزیابی می کند:
  4. تنفس صدا دار (ضعف عملکرد تارهای صوتی)، که اغلب در اثر تومور های خوش خیم، پولیپ و یا سرطان حنجره ایجاد می شوند.
  5. صدای خشن (کلفت شدن تارهای صوتی)، به علت تورم و التهاب در پی عفونت، از کار افتادگی تارهای صوتی و محرک های شیمیایی
  6. تست های آزمایشگاهی، مانند بیوپسی، اشعه ایکس و عملکرد غده تیروئید، بر اساس یافته های معاینات فیزیکی، انجام می شود.

درمان گرفتگی صدا بر اساس علت آن

درمان گرفتگی صدا به علت گرفتگی آن بستگی دارد. بیشتر دردها به راحتی درمان می شوند. برای درمان گرفتگی صدا افراد سیگاری باید سیگار را ترک کرده و تار های صوتی خود را آرام کنند. البته ترک سیگار یا پرهیز از دود سیگار به همه بیماران توصیه می شود. در صورت وجود بر آمدگی یا پولیپ در تارهای صوتی، جراحی لازم است.

9 راه درمان سریع خانگی برای گرفتگی صدا

  1. مصرف گل گاوزبان و عناب و همچنین شربت شیرین بیان می‌تواند گرفتگی صدا را در افراد سرما خورده رفع کند و سلامتی تارهای صوتی را به انسان باز گرداند.
  2. در زمان سرماخوردگی می توان روش های درمان خانگی سرماخوردگی را به کار برد. برای درمان گرفتگی صدا در زمان سرماخوردگی نیز می توان از روش های درمان خانگی بهره برد. 
  3. مصرف گل گاوزبان و عناب و همچنین شربت شیرین بیان می‌تواند گرفتگی صدا را در افراد سرما خورده رفع کند و سلامتی تارهای صوتی را به انسان باز گرداند.
  4. دمنوش گل گاوزبان و عناب را باید روزی دو بار مصرف کرد تا اثربخشی آن در خود سرماخورده دوچندان شود و می‌توان شربت شیرین بیان را برای بهبودی کامل گرفتگی صدا روزانه یک استکان قبل از غذا استفاده کرد.
  5. مخلوط گل زوفا، بنفشه کاکوتی و آویشن می‌تواند به صورت دمنوش گرفتگی صدا را با تقویت تارهای صوتی و رفع عفونت گلو از بین ببرد و این یک روش قدیمی و سنتی برای درمان گرفتگی و دورگه‌ای صدا در زمان عارضه سرماخوردگی است.
  6. وقتی مبتلا به بیماری لارنژیت هستید، باید مایعات زیادی بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری کنید. آب برای جلوگیری از کم‌آبی بدن بهترین است. با این حال، فرد همچنین می‌تواند مایعات گرم مانند شربت عسل طبیعی و دمنوش بنوشد که می‌تواند به آرامش حنجره کمک کند.
  7. داروهای بدون نسخه می‌تواند به کاهش درد علائم مرتبط با حنجره به علت عفونت کمک کند. استامینوفن یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن می‌تواند به علائم دیگری مانند سردرد، درد یا تب کمک کند.
  8. از بخار استفاده کنید، به عنوان بخشی از بخار درمانی، روغن عصاره ای زنجبیل می‌تواند به آرامش گلو کمک کند. استنشاق بخار به افزایش رطوبت در مجاری تنفسی و تسکین مخاط و ترشحات آن کمک می‌کند.
  9. بسیاری از افراد با غرغره آب گرم و نمک، از التهاب حنجره رهایی می‌یابند. نمک به بهبود بافت‌های تحریک شده کمک می‌کند. یک قاشق چای خوری نمک به یک لیوان آب اضافه کنید و چند بار در روز غرغره کنید تا علائم برطرف شود.

6 راه پیشگیری از گرفتگی صدا

  1. کنار گذاشتن مصرف سیگار
  2. عدم مصرف مشروبات الکلی و کافئین
  3. مصرف زیاد آب
  4. مرطوب نگه داشتن محیط
  5. حذف غذاهای تند و ادویه دار از رژیم غذایی
  6. مراجعه به پزشک در صورت آسیب تارهای صوتی

برای درمان گرفتگی صدا چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

لارنژیت معمولاً به هیچ درمان خاصی نیاز ندارد. این بیماری معمولاً خودکران (بیماری که خودبخود از بین می‌رود) است و باید بدون مداخله برطرف شود. اگر لارنژیت در طی دو هفته برطرف نشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. بعد از این مدت، لارنژیت می‌تواند مزمن شود. پزشک ممکن است آزمایش تشخیصی را انجام دهد و در صورت لزوم فرد را به متخصص ارجاع دهد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.