آبریزش بینی کودک و نحوه درمان آن

آبریزش بینی کودک ناشی از خروج مقدار بیشتری از مخاطی است که درون بینی وجود دارد. این مسئله میتواند ناشی از  تغییرات دمای هوای بیرون، سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی باشد. درمان این اختلال نیز میتواند بسته به ‌دلیل بروز آن با نوشیدن مایعات زیاد به خصوص آب یا حتی استراحت کافی صورت بگیرد و در مواردی که به دلیل بیماریهای حاد ایجاد شود نیارمند مراجعه به پزشک است.

دلایل آبریزش بینی در کودک

برای آنکه درمان آبریزش بینی کودک به خوبی انجام شود، باید در ابتدا علتش را مشخص کنیم. معمولا برای بسیاری از کودکان مواجهه با سرما و گریهکردن از موارد طبیعی آبریزش بینی هستند که نیاز به درمان خاصی ندارد. موارد زیادی وجود دارد که میتواند باعث شود بینی کودک شما دائما در حال آبریزش باشد. 

به طور کلی روند تنفس هر فردی از بینی شروع شده و هوا از طریق بینی وارد ریهها میشود. در این حالت مسیر تنفس به فیلترشدن، ایجاد رطوبت و گرم یا خنککردن هوای واردشده کمک میکند تا از این طریق هوایی که به ریههای فرد میرسد تمیز باشد.

پوشش خاصی از مخاط یا یک بافت مرطوب، ناحیه داخل بینی را میپوشاند و از غدد تولیدکننده مخاط زیادی تشکیل شده است. با ورود باکتریها، آلرژنها، گردوغبار یا سایر ذرات مضر به بینی، مخاط آنها را به دام میاندازد و از آنجایی که حاوی آنتیبادیها یا آنزیمهایی است، میتواند باکتریها و ویروسهای ناخواسته را از بین ببرد.

نقش پوشش مخاطی

پوشش مخاطی که از دلایل آبریزش بینی کودک خواهد بود، همچنین شامل مژکها یا همان ساختارهای ریز مومانند است. مژکها به طور مداوم در حرکت هستند و ذرات مضر جمعآوریشده و مخاط را از طریق بینی به پشت گلو منتقل میکند. در نهایت در صورت بلعیدن مواد مضر توسط اسید موجود در معده از بین میروند، البته مخاط و ذرات را میتوان با سرفه یا عطسه خارج کرد.

وقتی دمای هوای بیرون سرد میشود یا مسائل دیگری بروز میکند سرعت این فرآیند کاهش مییابد، در بسیاری از مواقع مخاط در بینی باقی میماند و سپس بیرون میریزد که فرد دچار آبریزش میشود. دلایل بروز این عارضه از مسائل رایج مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونتهای سینوسی، رینیت آلرژیک گرفته تا مسائل ساختاری از جمله بزرگشدن آدنوئیدها و نقصهای مادرزادی را شامل میشود.

حتی امکان دارد دلایلی که کمتر رایج است مانند پولیپ بینی، اجسام خارجی در بینی یا کیست و تومور نیز سبب بروز چنین حالتی برای کودک شود. در ادامه برخی از دلایل بروز این عارضه را بررسی میکنیم اما برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دلایل آبریزش بینی کودک این لینک را همین الان اینجا چک کنید.

آلرژی فصلی و آبریزش بینی کودک

گفته میشود که آلرژی فصلی از هر ده کودک یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در دنیای پزشکی این اختلال  به عنوان رینیت آلرژیک شناخته میشود، یکی از نشانههای آن ممکن است آبریزش بینی باشد. آلرژیهای فصلی بیشتر شایع هستند و عمدتا در بهار یا تابستان رخ میدهند و واکنشی است که نسبت به گردههای خاص ایجاد میشود.

کودک شما ممکن است در تمام طول سال تب یونجه را تجربه کند که در این صورت به آن تب یونجه چند ساله میگویند. محرکهای رایج برای این نوع آلرژی معمولا گردوغبار، خز حیوانات خانگی یا گرده انواع گلها هستند. علائم در کودکان مختلف ممکن است متفاوت‌ باشد اما معمولا نشانههای زیر دیده می‌شود:

  • آبریزش بینی کودک و گرفتگی بینی
  • عطسههای مداوم
  • خارش سقف دهان، بینی، گوشها و چشمها
  • خروپفکردن
  • گلودرد
  • سرفه زیاد
  • سردرد

اگر فکر میکنید کودک شما ممکن است آلرژی داشته باشد و آبریزش بینی او بیشتر به خاطر این مسئله بروز میکند بهتر است او را نزد متخصص اطفال ببرید.

سرماخوردگی

کودکان ممکن است در طول سال چندین بار به سرماخوردگی مبتلا شوند که این مسئله کاملا طبیعی به نظر میرسد. کودکان خردسال گاهی اوقات بیشتر از بزرگسالان سرما میخورند؛ زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز در حال رشد است.

از آنجایی که آبریزش بینی کودک جزئی از علائم بروز سرماخوردگی محسوب میشود بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در صورت ابتلای کودک به این بیماری ویروسی، ترشحات مخاطی بینی او افزایش پیدا میکند.

سرماخوردگی کودکان
سرماخوردگی کودکان

عفونتهای سینوسی و بزرگشدن آدنوئیدها

در مواقعی تجمع موکوس و خلط تولید‌شده در سینوس‌ها در صورت عدم تخلیه آنها در بینی موجب سینوزیت و آبریزش بینی کودک می‌شود. لوزه‌های سوم که بهعنوان آدنوئید نیز شناخته میشود ممکن است دچار عفونت و تورم شود که با علائم شبیه به عفونتهای سینوسی همراه خواهد بود.

وجود جسم خارجی در بینی کودک

انسداد راه هوایی در پی واردکردن جسم خارجی به بینی، معمولا خود را با سرفه و تنگی نفس ناگهانی نشان می‌دهد، اما بعضی اوقات جسم خارجی راه هوایی را کاملا مسدود نمی‌کند. در صورتی که جسم خارجی در بینی گیر کرده ‌باشد بعد از مدتی علائم آن می‌تواند به ‌صورت خروج ترشحات چرکی یا آبکی از حفره‌های بینی بروز کند.

رفلاکس معده

یکی دیگر از عواملی که ممکن است در بروز آبریزش بینی کودک نقش داشته باشد رفلاکس یا برگشت محتویات معده به حلق است. در صورت بروز چنین عارضهای با توجه به خاصیت اسیدی مواد برگشتخورده ناحیه حلق و بینی تحریک میشود که چنین وضعیتی میتواند با گرفتگی و آبریزش بینی ظاهر شود.

آترزیکوان

آترزی‌کوان یکی از نقایص بدو تولد در نوزادان است. کودکی که دچار چنین نقصی شده ‌باشد حفره بینی او از درون بسته است که البته درجات سوراخنشدن حفره داخلی بینی میتواند متفاوت باشد. در بعضی نوزادان هر دو حفره بینی بسته شدهاند و با توجه به اینکه نوزادن به طور کلی از بینی نفس می‌کشند، در همان لحظات اول زایمان مشکلات تنفسی خود را نشان می‌دهد.

 اما نوع دیگری از اختلال آبریزش بینی کودک وجود دارد که به شکل بستهبودن یک‌طرفه بینی بروز میکند و ممکن است در سنین کودکی خودش را نشان ندهد. نشانههای آترزی‌کوان یک طرفه به ‌این صورت است که از یک حفره بینی دائما ترشحات خارج می‌شود.

درمان آبریزش بینی در کودک

برای برطرفکردن این عارضه در کودکان در ابتدا باید علت اصلی بروز آبریزش بینی مشخص شود، اگر بر اثر آلرژی باشد کافیاست کودک را از مواد حساسیتزا دور نگه دارید. در صورت بروز سرماخوردگی یا رفلاکس معده نیز با درمانهای پزشکی و مراقبتهای خانگی امکان برطرفشدن علائم وجود دارد.

اگر جسم خارجی در بینی باشد نیز پزشک با معاینه بینی و درصورت لزوم تصویربرداری، وجود جسم خارجی را تشخیص داده و آن را با دستگاه مخصوص خارج میکند. 

هنگام مشاهده آبریزش بینی کودک برای درمان عفونتهای ویروسی و بزرگشدن آدنودیدها کودک به تجویز آنتی‌بیوتیک توسط پزشک و در صورت مزمنشدن به جراحی لوزه (آدنکتومی) یا تخلیه عفونت سینوس‌ها نیاز پیدا خواهد کرد. آترزیکوان نیز باید با معاینه پزشک و تصویربرداری مناسب تشخیص داده شود و درمان این اختلال در اکثر موارد نیازمند جراحی است.

درمان خانگی آبریزش بینی

مواردی برای درمان خانگی و کمک به کودکانی که دچار آبریزش بینی هستند وجود دارد که عبارتند از:

  • زیر سر فرزندتان را با قراردادن یک بالش زیر تشک بالا بیاورید.
  • هنگام درمان آبریزش بینی کودک، بیشتر به او مایعات بدون قند بدهید. 
  • میتوانید یک دستگاه بخور را امتحان کنید، اما از ایجاد رطوبت بیش از حد در اتاق خودداری کنید.
  • دوش آب گرم برای بهبود وضعیت آنها مناسب است.
  • شستوشوی بینی میتواند به حذف مخاط از بینی کودک شما کمک کند.

جمعبندی

آبریزش بینی کودک میتواند بر اثر عوامل مختلفی بروز کند، برخی از بیماریها مانند سرماخوردگی، رفلاکس معده و آترزیکوان امکان بروز این عارضه را بالا میبرد. از دیگر عوامل بروز این اختلال میتوان به وجود جسم خارجی در بینی و آلرژی اشاره کرد.

برای درمان این عارضه نیز در ابتدا باید علت اصلی ایجاد آن را پیدا کرد سپس با از بین بردن علت، آبریزش نیز برطرف میشود. برخی روشهای خانگی نیز میتواند به روند درمان این عارضه در کودکان کمک کند.

منبع https://www.care.com/c/poor-baby-runny-nose-again/ https://www.mountsinai.org/health-library/symptoms/stuffy-or-runny-nose-children
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.