با انواع آرتروز آشنا شوید!

آرتروز (Osteoarthritis) درواقع همان التهاب در بدن است که با بالا رفتن سن، درد در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود، البته در سنین کودکی و نوجوانی هم به این بیماری مبتلا می شوند اما در سنین میانسالی شایع تر است. با این حال اگر سنتان کم است اما در مفصل یا مفاصل خود درد همیشگی دارید به خواندن این مطلب ادامه دهید. در بخش های بعدی، اسمونی به شرح بیماری آرتروز و انواع آن می پردازد.

تشخیص آرتروز

از کجا بفهمیم آرتروز داریم؟! متاسفانه باید بگوییم افرادی که شغلشان یا فعالیت های روزانه شان بصورت یکسان و تکراری است بیشترین درصد ابتلا به بیماری ارتروز را دارند، شغل هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین، نقاشی، یا حتی استفاده بیش از حد از موبایل یا کامپیوتر و مشابه آنها.

ممکن است نخستین بار دردی را در مفصل خود حس کنید، اما اگر به این دردهایی که کم کم دائمی می شوند بی اهمیت شوید، مفصل دچار تورم می شود. بنابراین به علائم ارتروز توجه کنید. علائم اولیه آرتروز همان درد همیشگی در مفصل است؛ اما اگر به این علائم بی توجهی کردید، علائم بیشتری مانند موارد زیر ایجاد می شود:

  • تورم مفصل
  • سفت شدن مفصل
  • درد ثابت در مفصل
  • حرکت دشوار مفصل
  • گرم شدن و قرمز شدن مفصل
  • خشکی مفصل بعد از بیدارشدن از خواب

البته این علائم، در افراد مختلف بایکدیگر فرق دارند.

آرتروز گردن چیست؟

آرتروز گردن، یک بیماری است که 4 بخش متفاوت را درگیر می کند: 

  1. دیسک ها
  2. استخوان ها
  3. رباط ها
  4. مفاصل گردن 
علائم آرتوروز گردن 
علائم آرتوروز گردن 

علائم آرتوروز گردن 

  1. سردردهای پی در پی
  2. درد در ناحیه کتف و شانه
  3. سفتی گردن
  4. درد گردن
  5. سرگیجه
  6. احساس شنیدن صدا هنگام حرکت گردن
  7. محدود شدن حرکت در گردن

این روزها افراد زیادی به  خاطر درد گردن به پزشک مراجعه می کنند و با تشخیص پزشک کاشف به عمل می آید که به آرتروز گردن مبتلا شده اند. علت آرتروز گردن در بیشتر مواقع استفاده بیش از حد از تلفن همراه است. برای کار با تلفن همراه سر خود را نباید زیاد خم کنید، همچنین بطور پیوسته از آن استفاده نکنید، بلکه هر از گاهی آن را کنار گذاشته و به گردن خود استراحت دهید. کار با کامپیوتر در پشت میز هم به همین صورت است. افرادی که کارمند هستند باید هر 1 ساعت، به مدت 5 دقیقه از جای خود بلند شوند و حرکات نرمشی مناسب گردن و مفاصل انجام دهند.

آرتروز مچ دست

آرتروز مچ دست هم مانند آرتروز در مفصل های دیگر ایجاد می شود. یعنی اگر از دستان خود برای فعالیت تکراری به مدت طولانی استفاده می کنید احتمال ابتلا به ارتروز مچ دست هم بیشتر می شود. افرادی مانند قالی بافان که معمولاً بیشتر وقت خود را برای حرکات تکراری دست شان صرف می کنند باید حین کار نرمش های مناسبی را برای مچ دستان خود انجام دهند.

انواع آرتروز

آرتروز یکی از بیماری های رماتیسمی است. جالب است بدانید آرتروز بیش از 100 نوع دارد!

در بخش زیر، معروف ترین انواع آرتروز را معرفی می کنیم:

6- آرتریت روماتوئید

این بیماری، یک بیماری خودایمنی است که در زنان باردار بیشتر شایع است. بدین صورت که سیستم ایمن بدن برای مقابله با عفونت، به مفاصل بدن آسیب می رساند و آرتروز را ایجاد می کند.

5- نقرس

نقرس زمانی اتفاق می افتد که اوریک اسید بیش از حد استاندارد شود. اوریک اسید اضافی، در مفاصل ذخیره می شود و باعث آرتروز خواهد شد.

4- روماتیسم مفصلی نوجوانی

متاسفانه این نوع رماتیسم مخصوص کودکان است. رماتیسم مفصلی نوجوانی مشکلاتی را در انجام کارهای روزانه کودکان و نوجوانان ایجاد می کند.

3- فیبرومیالژی

استخوان های بدن توسط این نوع ارتروز درگیر می شوند و فرد با درد می تواند حرکات خود را انجام دهد و همچنین بر روی کیفیت خواب فرد تاثیر می گذارد.

2- آرتروز عفونی

همانطور که از نامش پیداست، بیماری لایم (در اثر باکتری یا ویروس عفونی) باعث ایجاد این نوع آرتروز می شود. با مصرف آنتی بیوتیک های مخصوص که توسط پزشک تجویز می شود می توان از 

1- آرتروز پسوریاتیک

این نوع آرتروز یک نوع بیماری و اختلال پوستی است که مفصل های انگشتان دست ها و پاها را نشانه می گیرد.

علت آرتروز چیست؟
علت آرتروز چیست؟

علت آرتروز چیست؟

  1. چاقی
  2. دفرمه بودن مفصل
  3. آسیب به مفصل
  4. مشاغل سخت و دارای حرکات یکنواخت

آيا آرتروز قابل درمان است؟

در گام نخست، برای درمان آرتروز باید حتما به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک ارتوپد با توجه به علائم و وضعیت جسمانی تان، آزمایش و عکس های رادیولوژی می نویسد تا نوع آرتروز و شدت آن مشخص شود. 

برخی از افراد متاسفانه برای دردهای مفصلی و حرکتی خود به پزشک مراجعه نمی کنند و درعوض از قرص مخصوص آرتروز دیگران برای درمان خود استفاده می کنند. این کار نه تنها هیچ فایده و درمانی را ایجاد نمی کند بلکه شدت پیشرفت بیماری شما بیشتر خواهد شد.

اگر در مرحله اول، بتوانید به دردهای مفصلی خود توجه کنید و به پزشک مراجعه کنید قطعاً با استفاده از انجام ورزش های مخصوص، می توانید بر این بیماری و دردهای آن غلبه کنید. اما اگر معالجه را پشت گوش انداختید نه تنها ورزش تاثیری در درمان ارتروز ندارد بلکه نیاز به جراحی خواهید داشت.

منبع: بخش سلامت آسمونی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.