با بهترین خوراکی‌ها برای پرندگان آشنا شوید!

اگر می‌خواهید پرنده خانگی شما طول عمر بالا و کیفیت زندگی مناسبی داشته باشد باید به نکات مهمی در خصوص تغذیه او توجه نمایید. فراموش نکنید که پرندگان خانگی را نمی‌توانید با یک مشت دانه در روز، زنده و سلامت نگه دارید. بنابراین باید برنامه غذایی مناسب و کاملی را به تغذیه آنها اختصاص دهید. استفاده از خوراکی‌های تازه و مفید در غذای پرنده به شما کمک می‌کند تا به راحتی بتوانید از پرندگان مولد خود، جوجه بگیرید و حتی به عنوان یک پرورش دهنده به کار خود ادامه دهید. اما از کدام خوراکی‌ها باید برای تغذیه پرندگان زینتی و خانگی خود استفاده کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوال، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

استفاده از دانه لازم است اما کافی نیست!

نکته مهمی که در خرید غذای پرندگان باید در نظر بگیرید این است که گونه‌های مختلف پرندگان، نیازهای غذایی مختلفی دارند. درعین‌حال که هر پرنده زینتی ترجیحات غذایی خاص خود را دارد، همه آن‌ها باید دارای یک رژیم غذایی شامل پلت‌هایی باشند که با ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای زنده ‌ماندن پرندگان خانگی در اسارت فرموله شده‌اند. توجه کنید که دان‌ها فقط یکی از گزینه‌های موجود در خرید غذای پرنده خانگی هستند و گزینه‌های زیاد دیگری (با توجه‌ به نوع و نژاد پرنده زینتی) از جمله پلت‌ها، مکمل‌های غذایی، غلات، میوه‌ها، سبزیجات و… وجود دارند که می‌توانید در رژیم غذایی پرندگان خود بگنجانید.

بر این اساس هیچ گاه نباید غذای پرنده خود را بر یک رژیم مبتنی بر دانه خلاصه کنید. البته فراموش نکنید که این نکته به آن معنی نیست که باید استفاده از دانه را در برنامه غذایی پرنده خود کاهش داده و به صفر برسانید. بلکه به این معنا است که شما باید حداکثر نیمی از ظرف غذای موجود در قفس را به دانه‌ها اختصاص دهید و باقی این ظرف را باید با خوراکی‌های مفید دیگر پر کنید.

برای تامین ویتامین‌ها، از میوه و سبزیجات استفاده کنید

همیشه بخشی از غذای روزانه پرنده خود را به میوه‌ها و سبزیجات تازه اختصاص دهید. فراموش نکنید که با استفاده از موز، هویج، سیب و مرکبات می‌توانید انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن پرنده خود را تامین نمایید. همچنین بیشتر املاح ضروری را می‌توانید از طریق سبزیجات تازه فراهم کنید. البته در این میان بهتر است بیشتر از سبزیجات سبز رنگ و برگدار نظیر کاهو، شاهی، اسفناج و مواردی از این دست استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از سبزی‌های کم رنگ و حاوی آب فراوان نظیر ساقه کرفس، فواید زیادی برای پرنده شما ندارد. از این رو بهتر است تا جای ممکن مصرف آن را محدود نمایید.

از موادغذایی حاوی پروتئین و کلسیم غافل نشوید

استفاده از موادغذایی حاوی کلسیم و پروتئین نظیر تخم مرغ و استخوان ماهی در فصول جفتگیری و جوجه کشی پرندگان زینتی بسیار مهم است. برای این کار بهتر است با توجه به نیاز پرنده خود، هفته ای 1 تا 2 مرتبه، مقداری تخم مرغ آبپز را با غذای پرنده مخلوط نموده و آن را در قفس او قرار دهید. همچنین استفاده از استخوان ماهی به منظور تامین کلسیم برای تقویت منقار و استخوان‌های پرنده ماده و جوجه‌ها مرسوم است. از این رو می‌توانید از این ماده غذایی نیز برای تغذیه پرندگان زینتی خود کمک بگیرید.

از مغز انواع آجیل کمک بگیرید

اغلب پرندگان زینتی به ویژه طوطی سانان به خوردن مغزها علاقه نشان می‌دهند. از این رو شما می‌توانید از مغز بادام درختی و فندق به صورت خرد یا پوره شده در غذای پرنده خود استفاده نمایید. همچنین مغز تخمه آفتابگردان و تخم کدو نیز از جمله دیگر مغزهایی است که می‌توانید از آنها برای تغذیه پرندگان زینتی خود استفاده نمایید.

البته اگر از طوطی یا کاسکو نگهداری می‌کنید، می‌توانید تخمه ها را به صورت پوست نشده نیز در اختیار پرنده خود قرار دهید. چراکه شکاندن تخمه برای طوطی سانان نوعی بازی محسوب می‌شود که می‌توانید آنها را با این کار سرگرم کنید. البته بهتر است در مصرف آجیل زیاده روی نکنید چراکه با این کار سبب افزایش وزن پرنده خود و چاقی او می‌شوید.

غذای خشک آماده را فراموش نکنید

ما اغلب به پرورش دهندگان توصیه می‌کنیم که از موادغذایی و خوراکی‌های تازه، برای تامین غذای پرنده خود استفاده نمایند. اما واقعیت امر این است که تغذیه پرنده را نمی‌توان تنها به این مواد غذایی خلاصه کرد. از این رو بهتر است در برنامه غذایی پرنده خود جایی را نیز برای پلت‌ها یا همان غذاهای خشک آماده باز کنید. 

این نوع مواد غذایی که به اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند، حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی هستند که می‌توانند در رشد و تقویت قوای بدنی پرنده شما موثر باشند. البته فراموش نکنید که هر پرنده باید حتماً از پلت و مکمل‌های غذایی مخصوص به خود مصرف نماید. با این حال به طور کلی بهتر است که از پلت‌های فاقد قند و رنگ‌های خوراکی برای تغذیه پرندگان زینتی استفاده نمایید.

در پایان یادآور می‌شویم که انواع پلت، دانه و غلات ارگانیک را می‌توانید به صورت تازه و بسته بندی شده از دانه مارکت خریداری نماید. دانه مارکت، اولین فروشگاه آنلاین غلات ارگانیک در کشور است که انواع غلات انسانی و حیوانی را با بالاترین کیفیت و به صورت اینترنتی به مشتریان خود ارائه می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.