چرا پرسنل خدماتی از شغل خود نارضایی دارند؟

چند سالی است که در حوزه آموزش نیرو‌های خدماتی مشغول به فعالیت است هستم و در بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی به آموزش منابع انسانی  این ارگان‌ها مشغول بوده ام.

آنچه که به صورت مشترک در بین کلیه کارکنان خدماتی دیده می‌شود عدم رضایت شغل پرسنل خدماتی است . در ابتدای آموزش مجبور هستم که اهمیت شغل آن‌ها را توجیه کنم .

لذا به این موضوع می‌پردازم که هر کس در زمینه فعالیت خود، در پیشبرد اهداف یک سازمان به چه میزانی مهمتر است.

شباهت‌های مهمانداران هواپیما و آبدارچی اداری

یک مهماندار هواپیما باید در بدو ورود به مسافران به آن‌ها خوش‌آمدگویی کند بعد توسط یک نوشیدنی و یا  خوراکی که ما اصطلاح نوشیدنی خوش آمد گویی را برای آن استفاده می‌کنیم از مسافران پذیرایی کند دقیقا  این کار توسط آبدارچی یک سازمان یا شرکت هم انجام می‌شود .

در طول مسافرت مهمانداران از مسافران پذیرایی می‌کنند و بعد از آن به جمع‌آوری ظروف و زباله‌ها می‌پردازند و ما می‌بینیم که این مهم توسط کادر پذیرای شرکت‌ها و ادارات هم در زمان ورود یک ارباب رجوع و یا مهمان انجام می‌گیرد .

در صورتی که مسافری سرویس بهداشتی را به هر دلیل کثیف نمایند این وظیفه مهماندار است که به نظافت سرویس بهداشتی بپردازد که باز هم این بخش نیز وظیفه پیشخدمت اداری است .با تمام این تفاسیر چرا نام مهماندار هواپیما برای افرادی که این وظیفه را به عهده دارند غرور آفرین است اما نام آبدارچی خیلی مثبت به نظر نمی‌رسد .

به طور حتم دلیل این موضوع هم این بوده که شغل آبدارچی به عنوان یک فعالیت کارگری استفاده می‌شود اما شغل مهماندار هواپیما یک فعالیت تشریفاتی است .لذا ما بر آن شدیم تا برای اولین بار به جای کلمه آبدارچی از کلمه مهماندار اداری استفاده نمائیم تا شاید با تعییر این نام بتوانیم انگیزه تشریفاتی بودن را در میان کارکنان خدمات به وجود بیاوریم

مهمترین دلایل نارضایتی پرسنل خدمات

  1. این گروه از منابع انسانی با یک اجبار بیکاری به این شغل روی آورده اند .
  2. پرسنل خدمات در بدو استخدام آموزش ندیده و نسبت به فعالیت‌ها و شرح وظایف خود بی‌اطلاع هستند
  3. نوع رفتار برخی از کارکنان و سرپرستان با این گروه به صورت ارباب- رعیتی است
  4. نیروهای خدماتی باید کار فیزیکی انجام دهند اما سایر کارکنان پشت میز خود نشسته و کار فکری انجام می‌دهند که این موضوع بسیاری از پرسنل را عصبی می‌کند
  5. کارکنان چون کار فیزیکی انجام می‌دهند فکر می‌کنند باید یا حقوق هسان یا اینکه از حقوق و مزایای بالاتری برخوردار باشند
  6. دیده نشدن فعالیت کارکنان از طرف سرپرستان و یا رفتار همسان با کلیه کارکنان خدمات از طرف سرپرست

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.