چگونه جای لکه زخم را از بین ببریم؟

روش های از بین بردن جای زخم شامل موارد مختلفی می شوند که به شما کمک می کنند تا تیرگی و اسکارهای ناشی از هر گونه زخم، خراشیدگی، بخیه و … را تا حدی از روی پوستتان محو نمایید. البته با توجه به عمق زخم، نوع پوست، روش انتخابی و … مدت زمان درمان اسکار زخم متغیر خواهد بود.

در این مطلب برای شما توضیح می دهیم که چگونه جای لکه زخم را از بین ببریم و بهترین روش های مختلف خانگی و کلینیکی را برای رفع این مشکل نام ببریم. پس پیشنهاد می کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

بهترین روش های از بین بردن جای زخم در خانه

بر اثر آسیب دیدن لایه میانی پوست یا درم، بدن به طور طبیعی به تولید رشته های کلاژن می پردازد تا بتواند موجب ترمیم پوست شود؛ در واقع این مسئله باعث بروز اسکار روی پوست خواهد شد. برخی از روش های رایج برای از بین بردن جای زخم خانگی عبارتند از:

بهترین پماد برای از بین بردن جای زخم

یکی از بهترین روش های از بردن جای زخم خانگی، استفاده از کرم های ترمیم کننده پوست است. این محصولات توسط برندهای مختلفی به بازار عرضه می شوند و هر یک خواص منحصر به فردی دارند. در ادامه برخی از بهترین آن ها را معرفی خواهیم کرد:

لافارر، از بین بردن جای زخم دست و صورت

کرم ترمیم کننده لافارر به عنوان بهترین پماد برای از بین بردن جای زخم معرفی می شود. این محصول برای ترمیم اسکارهای برآمده و بخیه انواع پوست مناسب بوده و ضمن تسریع ترمیم زخم و جلوگیری از ایجاد گوشت اضافی، برآمدگی های احتمالی اسکار را نیز کاهش خواهد داد.

ترمیم کننده لافارر برای صورت و بدن قابل استفاده است و موجب حفظ رطوبت پوست، تقویت سیستم دفاعی آن، رفع التهاب و قرمزی و محافظت از جای زخم در برابر آسیب های باکتریایی خواهد شد.

وچه، از بین بردن جای زخم زونا و آبله مرغان

کرم ترمیم کننده وچه نیز محصولی حرفه ای برای ترمیم جای زخم و بخیه و آبله مرغان است که سبب افزایش کلاژن سازی در پوست و رفع تدریجی اسکار آن خواهد شد. این محصول برای کودکان و بزرگسالان قابل استفاده بوده و با داشتن روغن های آرگان و کالاندولا به همراه موم عسل، تاثیر بسزایی در روشن شدن جای زخم دارد.

برخی از مزایای این کرم به شرح زیر هستند:

  • فاقد هیدروکینون، پارابن و سیلیکون
  • جلوگیری از رشد قارچ و باکتری در زخم
  • جلوگیری از خشکی و کشیدگی زخم با آبرسانی به آن
  • رفع سوزش و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی یا سوختگی های سطحی

اون، از بردن جای زخم دست، صورت و بدن

بدون شک یکی از نمونه های بهترین پماد برای از بین بردن جای زخم، ژل و کرم سیکالفیت اون است که موجب التیام سریع پوست می شود. این محصولات مورد تایید متخصصین پوست قرار دارند و در هر ناحیه ای از بدن، اعم از صورت و بدن قابل استفاده خواهند بود.

ورقه ها و ژل های سیلیکونی

یکی از بهترین روش های خانگی برای از بین بردن جای زخم زونا، بخیه و سایر اسکارها، استفاده از ورقه ها یا ژل های سیلیکونی است که به تدریج موجب بهبود وضعیت پوست خواهند شد. برای تهیه این محصولات نیازی به نسخه پزشک نخواهید داشت.

نحوه ی از بین بردن جای زخم با این محصولات بسیار ساده بوده و معمواتً توصیه می شود به مدت 3 ماه روزانه 12 ساعت ورق سیلیکونی را روی جای زخم خود قرار دهید. این روش بسیار ساده، فاقد درد و دارای عوارض جانبی بسیار کمی می باشد.

از بین بردن جای زخم خانگی با آلوئه ورا

اگر به هر دلیلی قصد استفاده از کرم های ترمیم کننده را ندارید، پیشنهاد می کنیم ژل تازه آلوئه ورا را امتحان نمایید. این گیاه دارای خواص ضد التهابی بوده و ضمن کمک به کاهش تحریک پوست، اثر زیادی در جلوگیری از تشکیل اسکار و بازسازی سلول های پوستی دارد.

کافیست مقداری از ژل تازه آلوئه ورا را به صورت دورانی روی محل زخم ماساژ داده و بعد از گذشت 30 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

از بین بردن جای زخم خانگی با عسل

طبق مطالعات انجام شده، عسل خام حاوی ترکیباتی است که ضمن تحریک بازسازی بافت آسیب دیده، موجب از بین رفتن جای زخم خواهد شد؛ به همین دلیل در بسیاری از کرم های ترمیم کننده از عسل یا موم آن استفاده می شود.

شما می توانید برای از بین بردن جای زخم روی ساق پا یا دیگر نواحی بدن، لایه ای عسل را روی زخم مالیده و با باند روی آن را بپوشانید. اجازه دهید در طول شب باند روی پوست باقی بماند و هنگام صبح نیز پس از برداشتن آن، ناحیه را با آب گرم بشویید.

از بین بردن جای زخم با روغن نارگیل

یکی دیگر از روش های از بین بردن جای زخم، به کمک روغن نارگیل ارگانیک انجام می گیرد. این روغن حاوی ویتامین ها و انتی اکسیدان هایی است که با تقویت رشد سلول ها و بافت پوست، موجب رفع جای زخم خواهد شد.

کافیست مقدار مناسبی از روغن نارگیل را روی محل زخم به مدت 10 دقیقه ماساژ داده و سپس حدود یک ساعت صبر کنید تا روغن جذب پوستتان شود. این کار را روزانه دو تا چهار بار تکرار نمایید تا به تدریج شاهد از بین رفتن اسکار پوست باشید.

برای از بین بردن جای زخم عمیق چه کنیم؟

روش هایی که در بالا نام بردیم ممکن است برای از بین بردن جای زخم عمیق و اسکارهای شدید چندان کارآمد نباشند. به همین دلیل در این بخش به روش های کلینیکی رایج در این زمینه خواهیم پرداخت:

نحوه ی از بین بردن جای زخم با لیزر

معمولاً لیزر درمانی برای از بین بردن اسکارهایی که با کلوئید و پوست اضافه همراه هستند به کار می رود. در این روش، مطابق با تشخیص پزشک باید یک یا چند جلسه تحت درمان قرار بگیرید و نتیجه کار نیز به پوست شما و شدت جراحت بستگی دارد.

میکرودرم ابریژن

لایه برداری شیمیایی یا میکرودرم ابریژن در واقع نوعی لایه برداری شیمیایی است که برای رفع انواع اسکار عملکرد فوق العاده ای دارد. در این روش سلول های مرده و آسیب دیده سطح پوست از بین می روند و ضمن نمایان شدن لایه سالم تر زیرین، روند بازسازی پوست نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره از بین بردن جای زخم روی ساق پا، دست، صورت و کل بدن با شما عزیزان صحبت کردیم و روش های ساده ای را در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید به بهبود وضعیت پوستتان کمک نمایید. امیدواریم با مطالعه آن بتوانید پاسخ تمامی سوالات خود را در این زمینه گرفته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.