13 روش طلایی افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی

افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی تا حد بسیار زیادی به نحوه استفاده از دستگاه و رعایت استانداردها بستگی دارد. به عبارت دیگر، علاوه بر کیفیت برند ماشین ظرفشویی، نحوه استفاده از آن نیز می تواند تاثیر زیادی بر افزایش کارایی و طول عمر دستگاه داشته باشد. در ادامه 13روش کاربردی برای بالا بردن عمر ماشین ظرفشویی و رهایی از هزینه های گزاف خرید دستگاه نو یا تعمیر آن ارائه خواهیم داد.

افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی از وسایل کاربردی در منازل امروزی می باشد که قیمت بالایی دارد. به همین دلیل اغلب افراد ترجیح می دهند با رعایت نکات مهم در استفاده صحیح از آن منجر به افزایش عمر ظرفشویی شوند. برای بالا بردن عمر ماشین ظرفشویی چند راهکار کاربردی زیر را بهتر است مد نظر قرار دهید:

1- سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی

یکی از مهم ترین کارهایی که اغلب افراد به آن توجه ندارند، سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی می باشد. ماشین های ظرفشویی برندهای ایرانی و خارجی با گذشت زمان ممکن است با مشکلات جزئی مواجه شوند که با رفع سریع آنها در نهایت به خرابی های مهم و هزینه بر ختم خواهند شد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم متناسب با برند محصول با تیم های تعمیر ماشین ظرفشویی مجیک و دوو و سامسونگ و غیره تماس بگیرید. دقت داشته باشید که حتما سرویس ظرفشویی توسط نمایندگی همان برند انجام شود تا نتیجه بهتری دریافت کنید.

2- افزایش طول عمر ظرفشویی با تعویض واشر

از دیگر موارد بسیار مهم در این زمینه می توان به تعویض لاستیک یا واشر دور درب اشاره کرد. لاستیک دور درب از قطعات بسیار مهم و تاثیرگذار در نحوه عملکرد ماشین های ظرفشویی می باشد که به مرور زمان دچار ترک و پارگی میشود. با بررسی مرتب ماشین ظرفشویی می توانید مشکلات واشر را مشاهده نموده و نسبت به تعویض آن در زمان مناسب اقدام کنید.

3- افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی با جرم گیری

با گذشت زمان و استفاده زیاد از ماشین های ظرفشویی تکه های باقی مانده مواد غذایی در محیط گرم دستگاه به لایه های جرم و کثیفی تبدیل میشوند. عدم توجه به از بین رفتن جرم ها در نهایت می تواند منجر به بوی بسیار بد ماشین ظرفشویی و تشکیل لایه های رسوب شود. رسوب های ایجاد شده در بازوهای آبپاش فرآیند شستشو و آبکشی ظروف را با اختلال مواجه نموده و گاها به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز پیدا خواهید کرد.

4- توجه به مقدار مواد شوینده

تفاوتی ندارد که از پودر و ژل ماشین ظرفشویی استفاده می کنید یا قرص، در هر صورت باید به مقدار آن دقت داشته باشید. استفاده بیش از اندازه از پودر و مواد شوینده به مرور منجر به خرابی دستگاه شده و طول عمر و کارایی آن را کاهش می دهد.

5- جلوگیری از خاموش بودن طولانی مدت ظرفشویی

برخلاف بسیاری از لوازم خانگی، استفاده نکردن طولانی مدت از ماشین ظرفشویی باعث خرابی دستگاه میشود. لایه ها رسوب ایجاد شده در بخش های مختلف ظرفشویی، تاثیر منفی باقی مانده های مواد شوینده بر آن همگی با استفاده نکردن طولانی مدت از آن رخ می دهند. به همین دلیل بهتر است حداقل هفته ای یک مرتبه ماشین ظرفشویی را روشن و از آن استفاده کنید.

6- تمیز کردن ظروف قبل از قرار دادن در ظرفشویی

تکه های باقی مانده غذاها بعد از ورود به ماشین ظرفشویی و در حین فرایند شستشو و آبکشی ممکن است وارد بازوهای آبپاش شود. این مواد می توانند مسیر عبور آب را مسدود نموده و شستشو و آبکشی به درستی انجام نشود. به همین دلیل بهتر است حتما تکه های باقی مانده روی ظروف را تمیز نموده و سپس آنها را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید.

7- استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی بهتر است در کنار مواد شوینده از نمک های مخصوص استفاده کنید. این نمک ها تاثیر بالایی بر افزایش کارایی سیستم کاهش درجه سختی آب داشته و رزین های آن را احیا می کنند. دقت داشته باشید که هر نوع نمک نمی تواند برای ماشین ظرفشویی مناسب باشد و نوع استاندارد آنها را انتخاب و استفاده کنید.

8- روشن کردن ظرفشویی در خارج از ساعات اوج مصرف

یکی از موارد بسیار مهم که توجه نکردن به آن باعث نیاز به تعمیرات لوازم خانگی می گردد، ساعت روشن شدن وسایل برقی می باشد. ساعات اوج مصرف برق با نوسان بسیار زیاد ولتاژ روبرو هستیم که این می تواند به وسایل برقی آسیب های جدی وارد کند. لذا به منظور کاهش هزینه های مصرف انرژی و همچنین بالا بردن طول عمر ماشین ظرفشویی بهتر است در ساعات اوج مصرف برق آنها را روشن نکنید.

 9- حفظ کارایی ظرفشویی با مواد شوینده مناسب

مواد شوینده ماشین ظرفشویی دارای انواع مختلفی بوده و برندهای متعدد محصولات گوناگونی را در این زمینه ارائه می دهند. برخی از این مواد کیفیت بالایی داشته و شستشو را بدرستی انجام داده و تشکیل رسوب نمی دهند. در مقابل برخی دیگر ممکن است کارایی ماشین های ظرفشویی را کاهش دهند. به همین دلیل برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی بهتر است حتما از مواد شوینده مناسب و استاندارد استفاده کنید.

10- نصب صحیح ماشین ظرفشویی

بعد از خرید ماشین های ظرفشویی باید آنها را در محل مناسب و به شیوه استاندارد نصب کنید. متاسفانه به دلیل کمبود فضا در آشپزخانه به محل قرارگیری ظرفشویی توجه نشده و این کار می تواند عمر دستگاه را کاهش دهد. قرار گرفتن ماشین های ظرفشویی در مسیرهایی با تردد بالا و احتمال برخورد ضربه به آنها عمر دستگاه را به شدت کاهش می دهد. علاوه براین، سعی کنید روی ماشین ظرفشویی نیز وسایل اضافه قرار ندهید تا کارایی آن با کاهش مواجه نشود.

11- استفاده از محافظ برق

قطع و وصل های ناگهانی و نوسان ولتاژ به شدت بر قطعات داخلی لوازم برقی آسیب وارد می کند و گاها منجر به سوختگی موتور و سایر اجزای آنها خواهد شد. لذا پیشنهاد می کنیم حتما ماشین های ظرفشویی را به محافظ برق متصل کنید تا از آسیب های جدی به سیستم داخلی آن جلوگیری شود.

12- تنظیم صحیح درجه سختی آب

علیرغم تصفیه آب در تصفیه خانه ها، املاح بسیار زیادی در آنها وجود داشته و به همین دلیل درجه سختی آب را بالا میبرند. املاح موجود در آب نه تنها روی ظرف لکه های سفی ایجاد می کنند، بلکه خاصیت صابونی بودن مواد شوینده را نیز کاهش داده و لایه های رسوب روی بخش های مختلف ظرفشویی بوجود می آورند. برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی بهتر است درجه سختی آب را بدرستی تنظیم نمایید تا روند شستشو و استفاده از نمک تعیین گردد.

13- توجه به ظرفیت ماشین ظرفشویی

به عنوان یکی دیگر از روش های مناسب برای بالا بردن کارایی ماشین های ظرفشویی می توان به قرار دادن ظروف به اندازه ظرفیت دستگاه اشاره کرد. هر یک از ماشین های ظرفشویی دارای ظرفیت مشخصی بوده و سنگین کردن طبقات آن به سبدها آسیب وارد می کند. علاوه براین شستشوی تعداد زیاد ظروف به موتور ماشین ظرفشویی فشار بالایی وارد می کند و عمر آن را کم خواهد کرد.

علاوه بر موارد فوق، چیدمان صحیح ظروف، استفاده مرتب و دوره ای از سرکه و لیمو برای رسوب زدایی، شستشو و تعویض به موقع فیلتر از دیگر راهکارهای مناسب برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی به شمار می روند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.