آشنایی با انواع عسل موجود در ایران و خواص آنها 

وقتی صحبت از عسل طبیعی می‌شود، یعنی در مورد عسلی صحبت می‌کنیم که زنبور برای تهیه آن از شهد گل‌ها و گیاهان تغذیه کرده است و عسل به دست آمده حاصل تغذیه از مواد قندی نیست.

چنین عسلی خواص خیلی زیادی دارد، در حقیقت وقتی از خواص عسل صحبت می‌شود، منظور خواص عسل طبیعی است نه سایر عسل‌ها، در این مطلب هر آنچه باید در خرید عسل طبیعی مد نظر داشته باشید را به شما خواهیم گفت.

اما از آنجایی که شهد مورد تغذیه زنبور همیشه از یک گیاه نیست، در نتیجه عسل‌های طبیعی در انواع مختلفی هستند، وقتی زنبور عمدتا از شهد گیاه آویشن استفاده می‌کند، عسل به دست آمده عسل آویشن نام دارد و زمانی که از شهد گیاه گون تغذیه می‌کند، عسل به دست آمده عسل گون نام دارد.

آیا همه خواص عسل طبیعی واقعی هستند؟

واقعیت این است که همه خواص عسل طبیعی که به شما گفته شده است، پشتوانه علمی محکمی ندارند و بیشتر به صورت تجربی هستند، اما برخی از خواص هم پشتوانه علمی محکم تری دارند و چند آزمایش روی آنها انجام شده است.

دقت داشته باشید که برخی از خواص درمانی عسل طبیعی بین تمامی عسل‌ها مشترک است و در انواع عسل طبیعی یافت می‌شود، اما برخی از خواص هم در هر نوع عسل با توجه به نوع گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده است متفاوت است.

آشنایی با انواع عسل طبیعی و خواص آنها:

به همان میزان که گل و گیاه در ایران تنوع دارند، به همان اندازه هم عسل طبیعی تنوع دارند، چرا که عسل طبیعی حاصل تغذیه زنبور از شهد همین گیاهان است. با این حال عسل‌های طبیعی موجود در بازار آنهایی هستند که حاصل تغذیه زنبور از گل‌ها و گیاهان با فراوانی بیشتر در کشور موجود هستند.

  1. عسل گون طبیعی و خواص آن

عسل گون حاصل تغذیه زنبور از گیاه گون است، گیاهی در مناطق مختلفی از کشور وجود دارد اما در کردستان، لرستان، آذربایجان، اصفهان و… بیشتر دیده می‌شود. 

عسل گون از نظر مشخصات ظاهری رنگ نسبتا زرد روشن دارد و عطر و طعم ملایم تری دارد، در واقع عسل گون شیرینی کاملا ملایمی دارد و به همین جهت خرید عسل گون برای این افراد بسیار مناسب است.

عسل گون خواص بسیار زیادی دارد که از مهمترین آنها تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن است که در تحقیقات مختلفی این موضوع اثبات شده است، هرچند که نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری است. 

  1. عسل آویشن طبیعی و خواص آن

عسل آویشن حاصل تغذیه زنبور از گیاه آویشن است، گیاه آویشن در مناطق مختلفی از کشور وجود دارد و یک مدل از آنها به آویشن شیرازی هم معروف است. خیلی در مورد گیاه آویشن صحبت نمی‌کنیم، اما در همین اندازه بدانید که آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است و در عسل آویشن این خواص آنتی اکسیدان به دلیل وجود این خواص در خود عسل، چندین برابر می‌شود و به این ترتیب است که عسل آویشن خواص آنتی اکسیدانی خیلی بالاتری از سایر عسل‌ها دارد و برای سرماخوردگی و میکروب کشی بسیار مفید است.

عسل آویشن طبیعی معمولا رنگ تیره ای دارد هرچند که به نوع آویشن هم وابسته است، از نظر عطر و بو هم به خوبی عطر آوینش از آن استشمام می‌شود، هرچند که باید مراقب باشید که فروشنده به یک عسل نامرغوب اسانس آویشن اضافه نکرده باشد.

  1. عسل چهل گیاه و خواص آن

وقتی کندوها در منطقه ای قرار دارند که پوشش گیاهی متنوعی در آن منطقه وجود دارد و زنبور از شهد چندین نوع گل و گیاه مختلف استفاده می‌کند، عسل به دست آمده مرتبط با یک نوع گیاه خاص نیست و اصطلاحا عسل تگ گل نیست، در چنین شرایط عسل را چهل گیاه یا چند گیاه می‌نامند، عسلی که بخشی از خواص همه عسل‌ها را در خود دارد.

دقت داشته باشید که عسل چهل گیاه مناطق مختلف به دلیل متفاوت بودن پوشش گیاهی آن مناطق، باهم متفاوت هستند و نباید انتظار داشته باشید که همه عسل‌های چهل گیاه یک طعم، عطر و بو داشته باشند.

عسل چهل گیاه از نظر خواص، همانطور که گفته شد ترکیبی از خواص همه عسل‌هاست، در واقع خواص عسل چهل گیاه همان خواص عمومی عسل طبیعی است که زیاد به گوش خورده است.

  1. عسل کنار و خواص آن

عسل کنار حاصل تغذیه زنبور از شهد شکوفه های درخت کنار است، درخت کنار را با نام درخت سدر هم می‌شناسند، درختی که برگ‌های همان برگ سدر است که در تولید شامپو هم از آن استفاده می‌شود، این درخت در مناطق جنوبی مانند خوزستان، بوشهر و شیراز زیاد به چشم می‌خورد.

عسل کنار از نظر مشخصات ظاهری نسبتا تیره رنگ است و کمی به قرمزی می‌زند، نسبت به سایر عسل‌ها شیرینی بیشتری دارد و عطر و بوی کنار هم به خوبی از آن استشمام می‌شود. عسل کنار تنها عسلی که است که حتی اگر طبیعی باشد، بازهم در آزمایش عسل ساکارز آن بالای 5 درصد است، در حالی که در سایر عسل‌ها، ساکارز بالای 5درصد به معنی غیر طبیعی بودن عسل است، اما در عسل کنار اینطور نیست.

عسل طبیعی از کجا بخریم؟

متاسفانه تنها را دقیق تشخیص عسل طبیعی از تغذیه‌ای، انجام آزمایش است، هرچند که شاید با نگاه و کمی تجربه بتوانید عسل تقلبی و مصنوعی را تشخیص دهید، اما تشخص عسل تغذیه‌ای از عسل طبیعی به راحتی ممکن نیست، زیرا هر دو توسط زنبور تولید شده اند.

از سوی دیگر انجام آزمایش عسل هم برای همه خریداران به دلیل هزینه بالا ممکن نیست، در چنین شرایطی توصیه ما خرید از فروشنده معتبر و مورد اعتماد است.

فروشنده مورد اعتماد هم کسی است که محصولاتش را با ضمانت بازگشت وجه عرضه می‌کند، چنین فروشنده‌ای نسبت به محصولاتش اطمینان دارد و از مورد آزمایش قرار گرفتن محصولاتش نگرانی ندارد.

ما در مجموعه آویشا عسل طبیعی را از بهترین و مطمئن ترین زنبورداران ایران به دست مصرف کنندگان می‌رسانیم، عسل های آویشا همگی طبیعی و خام هستند و با ضمانت بازگشت وجه به فروش می‌رسند، حتی اگر از طعم عسل راضی نبودید، می‌توانید درخواست بازگشت وجه کنید.

 عسل ارگانیک چیست؟

تعریف عسل ارگانیک با عسل طبیعی تفاوت دارد، عسلی که طبیعی باشد، لزوما ارگانیک نیست. عسل ارگانیک عسلی است که در درجه اول طبیعی باشد، یعنی حاصل تغذیه زنبور از شهد گلها باشد و در درجه دوم فاکتورهایی که مربوط به ارگانیک بودن است در آن رعایت شده باشند.

فاکتورهای ارگانیک بودن یک ماده بسیار سخت گیرانه هستند، به طور مثال کندوها در منطقه‌ای باشند که هیچ گونه آلودگی در آن منطقه وجود نداشته باشد.

به طور کلی صفت ارگانیک به عسلی اطلاق می‌شود که در فرآیند تولید، فرآوری و بسته بندی آن، از هیچگونه ماده‌ی شیمیایی استفاده نشده باشد و عسل عاری از هر گونه مواد شیمیایی و صنعتی باشد.

هرچند که وقتی عسل طبیعی باشد، یعنی در محیطی قرار دارند که همه گل‌ها و گیاهان طبیعی در آن وجود دارد و مسلما به دور از منطقه شهری است، اما واقعا چه کسی تا شعاع 5 کیلومتری اطراف کندو را بررسی می‌کند و تک به تک گیاهان را بررسی می‌کند تا مطمئن شود هیچ گیاهی آلوده به مواد شیمیایی نیست؟


با این تعریف می‌توان گفت که هر عسل ارگانیکی قطعا طبیعی است اما عکس آن صادق نیست و عسل طبیعی می‌تواند ارگانیک باشد یا نباشد.

به همین دلیل به ندرت می‌توان به عسل ارگانیک دسترسی پیدا کرد، حتی اگر یک برداشت عسل از کندو از نظر ارگانیک بودن بررسی شود، بازهم لازم است برداشت بعدی به صورت جداگانه بررسی شود، به طور کلی عسل ارگانیک در ایران به هیچ وجه یافت نمی‌شود و در سطح جهان هم به ندرت افراد به آن دسترسی دارند.

اما از نظر خواص هر دو عسل خواص یکسانی دارند و اینطور نیست که عسل ارگانیک یک ماده شگفت انگیز باشد، این سخت گیری ها صرفا برای یدک کشیدن نام ارگانیک است.

فراموش نکنید که هیچگونه ارگان یا نهاد تخصصی برای سنجش میزان ارگانیک بودن، لااقل در کشور ما وجود ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.