تفاوت بین بالابر و آسانسور

آسانسور وسیله حمل و نقلی است که کیفیت زندگی روزمره ما را بهبود می‌بخشد و زندگی ما را آسان می‌کند. در سراسر جهان، میلیون‌ها نفر تقریباً 4 بار در روز از آسانسور استفاده می‌کنند. این مجموع آن را به بیش از 325 میلیون جا به جایی آسانسور در روز می رساند.

آسانسورها و بالابرها وسیله حمل و نقلی هستند که جا به جایی را برای ما راحت‌تر می‌کنند. اولین نمونه‌های اولیه آسانسور در قرون وسطی ظاهر شدند و از آن‌جا به انواع مختلفی از آسانسورها تبدیل شدند که امروزه به آن‌ها نیاز داریم.

بالابر چیست

اولین بالابرها ابتدا در قرن سوم قبل از میلاد ظاهر شدند و اغلب از سیستمی از طناب‌ها و قرقره‌ها برای بلند کردن افراد یا اشیاء بزرگ مانند قطعات سنگ و چوب برای استفاده در ساختمان‌سازی استفاده می‌کردند. بدون بالابرها، بسیاری از بناهای باستانی امروزه وجود نداشتند.

بالابرها غالبا برای جابه‌جایی بار و بسته در انبارها، فروشگاه‌ها، کارخانجات و… استفاده می‌شوند. بالابرها دارای پله یا سطحی هستند که افراد یا بسته‌ها به راحتی روی آن قرار می‌گیرد. با توجه به نوع نیاز فروشگاه ساخته می‌شوند و درجهت بالا و پایین و گاها شیب دار حرکت می‌کنند.

آسانسور چیست

آسانسور ماشینی است که افراد یا محموله‌ها را بین سطوح یا طبقات یک ساختمان جابجا می‌کند. آسانسورها معمولاً به کمک کابل، سیلندر هیدرولیک یا به کمک مسیر غلتکی کار می‌کنند.

در گذشته کارگران از آسانسور برای جابجایی مواد در کارخانه‌ها، انبارها و معادن استفاده می‌کردند. در سال 1852، الیشا گریوز اوتیس اولین دستگاه ایمنی آسانسور را ایجاد کرد و یک شرکت آسانسور راه اندازی کرد. شرکت آسانسور Otis در حال حاضر بزرگترین شرکت در صنعت آسانسور است.

مزایای آسانسور

اجسام سنگین مانند چمدان یا بسته ها را بین طبقات حمل می‌کند.

برای راحتی شما سواری نرم و آرامی از طبقه به طبقه دیگر فراهم می‌کند.

کودکان و افراد مسن می‌توانند با خیال راحت بین طبقات مختلف بدون آسیب احتمالی پله یا پله برقی حرکت کنند.

آسانسورها همچنین برای بیماران پزشکی، مهمانان هتل، سالمندان و کودکان خردسال مفید هستند.

A close-up of an escalator

انواع آسانسور

همانطور که گفتیم، آسانسور در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، بیمارستان‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها و حتی گاهی کتابخانه‌ها برای حمل و نقل اشیاء مربوطه استفاده می‌شود. همه این آسانسورها مکانیسم‌های خاصی دارند که انواع آن‌ها را مشخص می‌کند. در ادامه انواع آسانسور را گرد هم آورده‌ایم.

آسانسورهای کششی

آسانسورهای کششی با کمک طنابی که از روی چرخ می‌گذرد کار می‌کنند. این چرخ به یک موتور الکتریکی متصل می‌شود و هنگام روشن شدن موتور، چرخ به حرکت در می‌آید و طناب را می‌کشد و کابین آسانسور را به طبقات مورد نظر می‌رساند. چرخ معمولاً در اتاق ماشین قرار می‌گیرد که در بالاترین طبقه ساختمان ساخته می‌شود. سرعت هماهنگی چرخ و طناب با اضافه کردن یک وزنه تعادل به یک سر دیگر طناب (یک سر آن به ماشین متصل است) افزایش می‌یابد.

آسانسورهای هیدرولیک

آسانسور هیدرولیکی دارای مکانیزم کمی کندتر است که شامل یک پیستون در پایین آسانسور است. این پیستون توسط یک موتور الکتریکی کنترل می‌شود و وظیفه آن فشار دادن کابین آسانسور به بالا یا پایین با فشار دادن دکمه‌های طبقه است. حداکثر سرعت جابه‌جایی ۲۰۰ فوت در دقیقه است. موتور الکتریکی بر خلاف آسانسورهای کششی در دسته ماشین آلات قرار می‌گیرد که در پایین‌ترین سطح ساختمان ساخته شده است. این نوع اسانسورها برای ساختمان‌های کوچکتر با کمتر از ۱۰ طبقه استفاده می‌شوند.

آسانسورهای پنوماتیک

آسانسورهای پنوماتیکی با فشار هوا در داخل شفت بالا و پایین می‌روند. اختلاف فشار هوا در بین ناحیه بالا و زیر کابین آسانسور یک خلاء ایجاد می‌کند که آسانسورها را با هوا منتقل می‌کند. آسانسور توسط توربین‌ها یا یک پمپ خلاء کار می‌کند که آسانسور را به سمت بالا می‌کشد و فشار را آزاد می‌کند تا آسانسور بتواند پایین بیاید. آسانسورهای پنوماتیکی با طراحی فشرده و مناسب برای کاربردهای آسانسورهای مسکونی هستند. برای نصب آسانسورهای پنوماتیکی نیازی به راه‌اندازی اتاق ماشین یا حفاری گودال نیست.

آسانسورهای مغناطیسی

آسانسورهای مغناطیسی به جای اینکه به طناب‌ها و قرقره‌ها متصل شوند، در میان شفت‌هایی که میدان‌های الکترومغناطیسی را در خود جای داده‌اند قرار گرفته‌اند و به عنوان محرک‌های خطی شناخته و باعث بالا و پایین رفتن کابین می‌شوند. یک سیم پیچ مغناطیسی که در امتداد این شفت‌ها قرار دارد، آهنرباهای موجود در کابین آسانسور را دفع می‌کند و باعث می‌شود که معلق شود. شفت‌ها قابلیت چرخش دارند و میتوانند به آسانسورها اجازه دهند به صورت افقی نیز حرکت کنند.

آسانسورهای هیبریدی

آسانسور هیبریدی ترکیب دو مکانیزم آسانسور کششی و هیدرولیکی است که هم با موتور و هم پیستون به بالا و پایین رفتن کابین کمک می‌کند و در این نوع آسانسورها ایمنی و امنیت به درجه بالایی می‌رسد. نوع حرکت این اسانسورها ترکیبی از پیستون و سیم بکسل است که با استفاده از جک قرقره‌ای متصل می‌شود، به این صورت که سیم بکسل از قرقره عبور کرده و یک سر آن به کابین و سر دیگر آن به زمین متصل می‌شود. در نتیجه دیگر احتیاج به حفر چاه برای پیستون نیست و در هزینه‌ها نیز صرفه جویی می‌شود. سرعت آسانسور هیبریدی مانند آسانسورهای هیدرولیکی است، اما در ارتفاع دو برابر استفاده می‌شود.

تفاوت‌های بین بالابر و آسانسور

Two elevators in a building

بالابرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظرفیت آن‌ها معمولا یک نفر است این درحالی است که آسانسورها نسبت به توان موتور در ظرفیت‌ها 4 نفر به بالا طراحی می‌شوند.

هر دو می‌توانند افراد یا وسایلی را جا به جا کنند، اما معمولا از بالابر ها برای نصب در فضا و ارتفاع کمتر استفاده می‌کنند.

سرعت آسانسور از ۰/۷ متر بر ثانیه شروع و بیشتر می‌شود اما سرعت بالابرها از ۰/۲ متر بر ثانیه تا ۰/۴۵ متر بر ثانیه دارای محدودیت است.

آسانسور ها باید دارای سیستم‌های امنیتی ضد سقوط باشند بنابراین هزینه نصب و راه اندازی بالایی دارند.

بالابر‌ها نیازی به تایید نصب برای گرفتن نشان استاندارد ندارند اما می‌توانید آن را بیمه کنید. در صورتی که آسانسور‌ها بعد از نصب نیاز به گرفتن استاندارد دارند و باید بیمه شوند.

هزینه خرید و نصب بالابرها نسبت به آسانسورها به مراتب کمتر خواهد بود.

مصرف برق در بالابرها نسبت به آسانسورها کمتر میباشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.