رینوپلاستی چیست؟

جراحی زیبایی بینی که تحت عنوان جراحی رینوپلاستی نیز شناخته می‌شود، به اصلاح فرم بینی کمک می‌کند. البته این جراحی گاه با اهداف زیبایی و گاه با اهداف درمانی انجام می‌شود. اما این عمل برای چه افرادی مناسب است؟ قسمت فوقانی بینی استخوانی و قسمت پایینی آن غضروفی است و جراحی بینی با هدف تغییر استخوان، غضروف و پوست بینی انجام می‌شود. چگونه باید برای این فرایند آماده شد؟ در رابطه با ریسک‌های آن، چه می‌دانید؟ اگر قصد جراحی بینی خود را دارید، بهتر است با آگاهی کامل نسبت به انجام آن اقدام کنید. هر آنچه در رابطه با این جراحی شنیده‌اید را کنار بگذارید و به صورت تخصصی با فرایند جراحی بینی آشنا شوید.

چگونه خود را برای انجام جراحی رینوپلاستی آماده کنیم؟

پیش از انجام این فرایند معمولاً جلسه‌ای تحت عنوان جلسه مشاوره برگزار می‌شود که طی آن پزشک ابهامات ذهن شما در مورد فرایند جراحی را رفع می‌کند. در این جلسه اغلب در خصوص موارد زیر بحث و گفتگو می‌شود:

  • سابقه پزشکی فرد متقاضی : سابقه پزشکی مهم‌ترین موضوعی است که در این جلسه مورد بحث قرار می‌گیرد. پزشک در مورد انگیزه شما برای جراحی و اهدافتان سوال می‌پرسد. شما نیز موظف هستید که سوابق انسداد بینی، مصرف داروها و سایر جراحی‌های خود را پزشک در میان بگذارید.
  • معاینه بدنی و انجام آزمایشات مختلف :  پزشک داخل و خارج بینی فرد متقاضی را مورد بررسی قرار می‌دهد و با تجویز آزمایش‌های مختلف، از آمادگی بدن شما برای این جراحی اطمینان حاصل می‌کند. او در این مرحله پارامترهای زیر را ارزیابی می‌کند: ۱- ضخامت پوست بینی، ۲- انعطاف‌پذیری غضروف، ۳- تیغه بینی و سایر بافت‌ها جالب است بدانید که این پارامترها بر نتیجه نهایی کاشت بینی موثر هستند.
  • بحث در مورد انگیزهها و اهداف جراحی :  انتظارات خود از فرم ایده‌آل بینی را با پزشک خود در میان بگذارید. از او بخواهید که شما را در پیدا کردن فرم متناسب با صورت راهنمایی کند و در نهایت با پزشک خود درباره نتیجه نهایی کار به توافق برسید. البته قضاوت درباره فرم بینی پس از جراحی را باید به بعد از دوره نقاهت موکول کرد.

حین جراحی رینوپلاستی چه انتظاراتی داشته باشیم؟

پیش از هر چیز باید بدانید که این جراحی برای هر فرد به طور متفاوت انجام شده و شامل مراحلی مختلفی است. چرا که آناتومی و اهداف شخصی که تحت جراحی بینی قرار گرفته است، با سایر افراد تفاوت دارد. اما این جراحی شامل چه فرایندهایی است؟

رینوپلاستی اغلب با بیهوشی عمومی همراه است و البته بیهوشی یا بی‌حسی به میزان پیچیدگی این فرایند بستگی دارد. این موضوع پیش از جراحی و با نظر پزشک تعیین می‌شود. جراحی بینی یا در داخل بینی یا از طریق یک ایجاد یک برش کوچک در قسمت خارجی بینی انجام می‌شود. به این ترتیب جراح می‌تواند به استخوان و غضروف بینی دسترسی داشته باشد.پزشک بسته به فرم بینی دلخواه شما قسمت‌هایی از استخوان یا غضروف را تغییر می‌دهد. طی این فرایند حتی امکان پیوند غضروف نیز وجود دارد. ناگفته نماند اصلاح مشکلات بینی مانند انحراف تیغه بینی به منظور بهبود تنفس طی جراحی رینوپلاستی امکان‌پذیر است.

در نهایت بعد از جراحی شما به اتاق ریکاوری انتقال داده می‌شوید و تحت نظر پرستار قرار می‌گیرید. همچنین اگر نیاز به مراقبت‌های بیشتری باشد، یک شب در بیمارستان بستری خواهید ماند.

بعد از جراحی رینوپلاستی چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از جراحی به احتمال زیاد با درد، خونریزی و تورم مواجه خواهید شد. این عوارض بعد از رینوپلاستی طبیعی هستند و جای نگرانی وجود ندارد. بعد از جراحی منتظر چه اتفاقاتی باشیم؟

  • پس از جراحی به منظور کاهش خونریزی و تورم در رختخواب استراحت کنید و سر خود را در موقعیتی بالاتر از سطح سینه قرار دهید؛
  • در این زمان بینی به دلیل داشتن آتل‌ها دچار گرفتگی است، بنابراین سعی نکنید که از طریق بینی نفس بکشید؛
  • پانسمان داخلی بینی به مدت 1 تا 7 روز باید در محل خود باقی بماند؛
  • همچنین جراح به منظور محافظت هر چه بیشتر از بینی، از چسب بینی استفاده می‌کند؛
  • خونریزی جزئی و تخلیه مخاط و لخته خون به جای مانده از جراحی، بعد از برداشتن پانسمان‌ها طبیعی است.

بنابراین بعد از رینوپلاستی با مواردی که مطرح شد، مواجه می‌شوید. تورم موقت، کبودی و سیاهی زیر چشم بعد از عمل بینی ممکن است به مدت 2 تا 3 هفته به طول بیانجامد. با کاهش سدیم در رژیم غذایی خود، ورم به مرور زمان کاهش می‌کند و آثار ناشی از کبودی برطرف خواهد شد.

چگونه بعد از جراحی از بینی مراقبت کنیم؟

مراقبت‌های بعد از لیفت بینی با رینوپلاستی نقش غیرقابل انکاری در بهبودی و کسب نتیجه دلخواه دارند. بنابراین کلیه توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید و به تک‌تک آنها عمل کنید. برخی از توصیه‌های پزشکی بعد از این عمل به شرح زیر هستند:

  • از انجام فعالیت‌های سنگین، به خصوص فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن و ایروبیک پرهیز کنید؛
  • رژیم غذایی مطلوبی را پیش بگیرید و حتماً مواد غذایی حاوی فیبر مانند سبزیجات و میوه را در رژیم غذایی خود جای دهید. به این ترتیب از یبوست و وارد شدن فشار به محل جراحی پیشگیری خواهد شد؛
  • هنگام مسواک زدن دندان‌های بالایی خود به آرامی مسواک بزنید؛
  • لباس‌هایی با یقه باز یا لباس‌هایی با دکمه بسته می‌شوند را انتخاب کنید؛
  • حداقل به مدت 4 هفته بعد از جراحی، عینک آفتابی را روی بینی خود قرار ندهید؛
  • هنگام بیرون رفتن از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید تا احتمال تغییر رنگ پوست بینی به حداقل برسد.

با رعایت نکات فوق، بهبودی روند سریع‌تری به خود می‌گیرد. با این حال تورم ناشی از جراحی رینوپلاستی ممکن است حتی به مدت یک سال نیز ادامه پیدا کند. پس نمی‌توان بعد از جراحی در رابطه با “نتیجه نهایی” جراحی اظهار نظر کرد.

اگر تصور می‌کنید که رینوپلاستی یک جراحی ساده است، سخت در اشتباه هستید! برخلاف تصور عام این جراحی بینی فرایندی چالش برانگیز به حساب می‌آید و البته برای بیان این موضوع دلایل موثقی نیز وجود دارد. بینی با داشتن شکلی سه بعدی و قرارگیری در میانه صورت، نقش مهمی در زیبایی چهره افراد دارد. از این رو اعمال کوچک‌ترین تغیرات روی بینی، تغییرات فاحشی را روی زیبایی صورت به دنبال دارد. فرایندهای این جراحی ترتیب خاصی ندارند و بنا به نظر پزشک و اهداف متقاضی از این نوع جراحی مشخص می‌شود. در اینجاست که تجربه و مهارت پزشک حائز اهمیت می‌شود.

هزینه رینوپلاستی به چه صورت است؟

هزینه‌های مربوط به جراحی رینوپلاستی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. از انتخاب پزشک گرفته تا موقعیت جغرافیایی متقاضی، همگی از جمله عواملی هستند که بر هزینه نهایی این جراحی تاثیر می‌گذارند. لازم به ذکر است که صرف هزینه‌های بالا به معنای کسب نتیجه بهتر نیست. بنابراین پیش از تصمیم‌گیری حتماً فاکتورهای مختلف را در نظر بگیرید. برخی از عوامل تاثیرگذار بر هزینه نهایی رینوپلاستی شامل موارد زیر می‌شود.

پیچیدگی جراحی : جالب است بدانید که هزینه این جراحی به فرم بینی شما بستگی دارد. جراحی برخی از بینی‌های استخوانی یا گوشتی کمی دشوارتر بوده و به مهارت و تجربه بیشتری نیاز دارد.

تخصص و مهارت پزشک : در حال حاضر مهم‌ترین فاکتور تعیین کننده قیمت این جراحی تبحر و مهارت پزشک است. درواقع این پزشکان و کلینک‌های مختلف هستند که قیمت نهایی عمل رینوپلاستی را تعیین می‌کنند. موقعیت جغرافیایی و هزینه‌های مربوط به بیمارستان نیز از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت نهایی فرایند رینوپلاستی به شمار می‌آیند.

حدود هزینه رینوپلاستی در کلینیک خانه سفید تهران ۱۴ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ می باشد.

رینوپلاستی؛ جراحی پیچیده با اثرات فوق‌العاده

برخورداری از بینی بدون عیب و نقص خواسته هر یک از ماست. البته راهکارهای متنوعی برای داشتن بینی ایده‌آل وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آنها جراحی رینوپلاستی است. این جراحی پیچیده نه تنها با هدف زیبایی بلکه گاهی با اهداف درمانی نیز انجام می‌شود. طی این عمل برش‌هایی روی پوست بینی ایجاد شده و تغییراتی در غضروف یا استخوان بینی اعمال می‌شود.

ناگفته نماند که این فرایند ریسک‌ها و عوارض خاص خود را به دنبال دارد؛ اما با وجود این خطرات افراد زیادی تصمیم به انجام آن می‌گیرند. با انتخاب پزشک متبحر و باتجربه این امکان را دارید که شانس داشتن بینی رویایی خود را افزایش دهید. در نهایت نیز نوبت شماست تا با رعایت مراقبت‌های بعد از این جراحی، به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

منبع : www.whcl.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.