طرز تهیه کیک یزدی در آون توستر

تهیه انواع کیک‌ها در خانه همیشه پرطرفدار بوده و به نوعی یک سرگرمی به حساب می‌آید. کیک یزدی، یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که بسیار خوشمزه بوده و مخصوص شهر یزد است و طرز تهیه آسانی دارد. علاوه بر آن معمولا در برخی مراسم‌ها از کیک یزدی برای پذیرایی استفاده می‌شود. برای طرز تهیه کیک یزدی در آون توستر به مواد اولیه و دستور پخت آن نیاز دارید.

این کیک یکی از محبوب‌ترین کیک‌هایی است که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید و مواد اولیه آن همیشه در دسترس قرار دارد. کیک یزدی یک عصرانه سالم و دل‌چسب برای کودکان است که می‌توانند همراه با چای میل کنند.

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی:

  • آرد سفید ۲۰۰ گرم
  • تخم‌مرغ ۲ عدد
  • شکر ۱ پیمانه
  • روغن مایع ۱/۲ پیمانه
  • ماست یک پیمانه سر خالی
  • جوش‌شیرین ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • بکینگ‌پودر ۱ قاشق چای‌خوری
  • وانیل ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری
  • کاغذ مخصوص کیک یزدی به تعداد لازم

بهتر است از نیم ساعت قبل تمامی مواد لازم را از یخچال بیرون بیاورید تا هم دمای محیط شود، با این کار کیک با کیفیت‌تری را خواهید داشت و پف بیشتری را روی کیک می‌بینید. همچنین سعی کنید از شکر دانه ریز در مواد اولیه آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید بافت کیک یزدی شما کمی نرم باشد در مواد اولیه می‌توانید بجای ماست از ۱/۲ پیمانه شیر پرچرب استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید بافت کیک کمی ترد به نظر برسد از ماست استفاده کنید.

مقدار موادی که گفتیم برای تهیه شش عدد کیک یزدی مناسب است، با توجه به تعدادی که می‌خواهید تهیه کنید و تناسب مواد، می‌توانید به آن اضافه کنید. بجای وانیل یا عصاره وانیل می‌توانید از همان مقدار گلاب استفاده کنید که این مورد کاملا سلیقه‌ای است.

طرز تهیه کیک یزدی

دقت کنید که در طرز تهیه کیک یزدی در آون توستر بهتر است المنت‌ها به صورت جداگانه روشن شوند. آون توسترهایی که المنت بالا و پایین همزمان با هم روشن می‌شوند، برای تهیه انواع نان و غذا مناسب هستند و زیاد مناسب پخت کیک و شیرینی نیستند.

قدم اول

تخم‌مرغ‌ها را در داخل ظرفی مناسب می‌شکنیم و پودر هل و شکر را به تخم‌مرغ‌ها اضافه می‌کنیم، سپس با هم‌زن شروع به هم‌زدن می‌کنیم تا مواد ما کرمی رنگ و کشدار شود. اگر می‌خواهید از عصاره وانیل استفاده کنید، آن را در همین مرحله به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید. همچنین دقت کنید که ابتدا از دور کند هم‌زن استفاده می‌کنیم و کم‌کم دور آن را بالا می‌بریم تا مواد خوب با هم مخلوط شوند.

وقتی تخم‌مرغ‌ها با شکر و پودر هل خوب هم زده شد، ماست و روغن را به این مواد اضافه می‌کنیم و دوباره این مواد را با هم مخلوط می‌کنیم تا جایی که کاملا یکدست شود. خرید آون توستر، بهترین را برای تهیه آسان کیک یزدی است.

قدم دوم

اکنون نوبت به تهیه مواد خشک می‌رسد؛ در ظرفی جداگانه آرد و بکینگ‌پودر را ۳ بار الک می‌کنیم تا کاملا بافت نرمی داشته باشند. سپس آن‌ها را کم‌کم به مخلوط ماست و تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم و همچنان با دور کند، مخلوط می‌کنیم تا مایع کیک ما کاملا یکدست باشد و در پایان هم جوش‌شیرین را به این مخلوط اضافه می‌کنیم. اگر از پودر وانیل استفاده می‌کنید در این مرحله آن را به مواد خشک اضافه کنید.

قدم سوم

پس از این که مایع کیک کاملا مخلوط و آماده شد، قالب‌های کیک یزدی را با کمی روغن چرب می‌کنیم و مقداری آرد داخل آن می‌پاشیم تا کیک به کف قالب نچسبد. آن‌ها را داخل سینی توستر قرار می‌دهیم و سپس با استفاده از قیف یا قاشق قالب‌ها را از مایع کیک نیمه‌پر می‌کنیم تا کیک در موقع پخت از قالب سرریز نشود. اگر قالب‌ها را تا بالا پر کنید کیک شما ظاهر بدی پیدا می‌کند و پف لازم را نخواهد داشت.

قدم چهارم

توستر را از یک ربع قبل با دو المنت بالا و پایین روشن می‌کنیم تا گرم شود. پس از گرم شدن، سینی توستر را در طبقه وسط قرار می‌دهیم و المنت بالا را خاموش می‌کنیم. تا ۱۰ دقیقه اول درجه توستر را روی ۲۰۰ و بعد از آن روی ۱۶۰ می‌گذاریم، زمان پخت آن حدود ۳۵ دقیقه است تا روی کیک‌ها طلایی شود. بعد از پخت، توستر را خاموش کنید و سینی کیک را خارج کنید تا سرد شود. برای تزیین می‌توانید از مقداری شکر دانه درشت و پودر پسته استفاده کنید تا ظاهر کیک شما زیباتر شود.

راز پف کیک یزدی چیست؟

در طرز تهیه کیک یزدی در آون توستر، هم می‌توانید با رعایت چند نکته، کیکی با پف زیاد مانند کیک‌ یزدی بیرونی تهیه کنید. اولین نکته مقدار روغن استفاده شده در تهیه مایع کیک است که نباید مقدار آن زیاد باشد، روغن بیشتر، نه تنها کیک شما را خوشمزه نمی‌کند بلکه از پف کردن آن جلوگیری می‌کند.

نکته بعدی یکسان بودن موادی است که برای تهیه کیک یزدی استفاده می‌کنید. همچنین از نیم تا یک ساعت قبل همه مواد را بیرون از یخچال قرار دهید تا دمای آن‌ها یکسان باشد. رعایت همین نکته‌های کوچک می‌تواند در پف کیک شما بسیار موثر باشد. همچنین از استاندارد بودن دمای توستر خود مطمئن باشید تا به پف دلخواه خود برسید.

از کجا بفهمیم که کیک ما آماده است؟

مانند روشی که برای کیک‌های دیگر استفاده می‌کنیم تا متوجه شویم کیک ما آماده شده یا نه، در تهیه کیک یزدی هم همان روش را پیش می‌گیریم. با استفاده از یک خلال دندان یا چنگال این کار را انجام دهید، به این صورت که نوک خلال یا چنگال را داخل کیک فرو ببرید اگر از مواد کیک به آن چسبید کیک شما آماده نیست اما اگر کیک به خلال یا چنگال نچسبید کیک شما آماده شده است. همچنین رنگ طلایی روی کیک نشان‌دهنده این است که کیک شما پخته شده و آماده است. و در آخر، جهت خرید یک آون توستر، راهنمای انتخاب بهترین آون توستر را می‌توانید در سایت‎‌های معتبر و پر طرفدار دیده و مطالعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.