لیزر پرتوان برای زانو درد

لیزر درمانی یکی از بهترین روش‌های درمانی موثر و غیرتهاجمی در حوزه پزشکی به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر برای درمان بیماری‌های سیستم اسکلتی و عضلانی بدن از جمله زانو درد نیز کاربرد زیادی دارد. در اکثر کلینیک‌های فیزیوتراپی از دستگاه لیزر پرتوان استفاده می‌شود. لیزر‌های پرتوان در گذشته فقط برای اعمال جراحی استفاده می‌شد؛ اما امروزه برای ترمیم آسیب سلول‌ها و از بین بردن دلیل درد با نفوذ به بافت زانو و سایر قسمت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فتوبیومدولاسیون یا لیزرتراپی فوتون‌ها با نفوذ به بافت محل درد و تاثیر روی سلول‌های میتوکندری، متابولیسم و روند بهبود بافت را افزایش داده و باعث کاهش التهاب و درد بیماران اسکلتی عضلانی می‌شوند‌. در این مقاله قصد داریم درباره مزایای استفاده از لیزر پرتوان برای درمان زانو درد صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: فواید لیزر پرتوان

لیزر پرتوان چیست و چه کاربردی دارد؟

لیزر پرتوان یکی از بهترین روش‌های درمانی برای درمان زانو درد است و بدون ایجاد هیچ‌گونه عوارض جانبی با ارسال امواج، دلیل اصلی زانو درد را درمان و سیگنال‌های درد را مسدود می‌کنند. قدرت لیزر پرتوان نسبت به لیزرهای دیگر بسیار زیاد است و به‌راحتی می‌تواند به عمق سلول‌های زانو نفوذ پیدا کند. در این روش فیزیوتراپیست با تخصص بالایی که دارد؛ در دوره لیزر درمانی در قیطریه طی چند جلسه برای  درمان آسیب های زانو با لیزر اقدام می‌کند. قدرت لیزرهای پرتوان تقریبا 24 برابر لیزرهای کم‌توان است و تا عمق چهار سانتی‌متری زانو نفوذ می‌کند. در حالی که میزان نفوذ لیزر کم‌توان فقط نیم سانتی‌متر می‌باشد. لیزرتراپی به‌عنوان یک روش غیرتهاجمی این روزها یک جایگزین بسیار مناسب برای درمان‌ تهاجمی به‌شمار می‌رود و باعث کاهش تورم و التهاب زانو می‌شود. آسیب‌هایی که به مفصل زانو وارد می‌شود؛ هم باعث ایجاد درد بسیار شدید و هم باعث محدود شدن حرکات بیمار می‌شود. بنابراین بیماران هر چه سریع‌تر باید برای درمان آسیب های زانو با لیزر اقدام کنند تا مشکلات حرکتی آن‌ها نیز برطرف شود. شایع‌ترین دلایل بیماری زانو درد در افراد مختلف، شامل کشیدگی و پارگی رباط‌ها و منیسک‌های زانو، التهاب تاندون‌ها، آسیب کشکک زانو، تاندونیت پاتلا، پارگی بورس‌های زانو، نرم شدن غضروف زانو، شکستگی، آرتروز، فشار زیاد روی زانو، فعالیت سنگین ورزشی، نشستن غیر صحیح، ایستادن یا نشستن پشت میز به مدت بسیار طولانی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: مقاله جامع علل و درمان زانو درد

درمان زانو درد با لیزر پرتوان چه مزایایی دارد؟

  • نفوذ اشعه لیزر به عمق بافت زانو و عدم نیاز به جراحی باز.
  • تاثیر بسیار زیاد در کاهش درد زانو.
  • سرعت بخشیدن به روند ترمیم بافت آسیب دیده زانو.
  • بهبود درد مفاصل زانو.
  • کمک به درمان سریع صدمات و پارگی عضلات.
  • درمان آسیب‌های ناشی از حرکات ورزشی سنگین روی زانو.
  • افزایش سرعت متابولیسم و رشد سلول‌ها در بافت زانو.
  • کمک به کاهش شدید التهاب مفاصل.
  • کمک به درمان سریع رباط‌های آسیب دیده زانو.
  • درمان کردن برآمدگی‌ها.
  • تسکین بخشی به دردهای مزمن.
  • بهبود عملکرد سلول‌های عصبی.
  • افزایش دادن جریان خون و اثر مثبت روی گردش خون شریان‌ها و عروق زانو.
  • تسکین درد و کاهش دادن دوران نقاهت بیماری زانودرد.
  • افزایش انعطاف پذیری زانو و کاهش خشکی عضلات.
  • درمان مفید اسپاسم عضلانی.
  • تقویت عملکرد مفاصل ضعیف.

مهمترین کاربرد مفید لیزر پرتوان در درمان زانو درد چیست؟

با وجود تمام مزایایی که در بخش قبلی مقاله برای استفاده از لیزر پرتوان در درمان زانو درد ذکر کردیم؛ مهمترین کاربرد مفید درمان آسیب های زانو با لیزر درمان مشکلات عضلاتی اسکلتی با نفود به عمق بافت زانو می‌باشد. قبل از گسترش استفاده از لیزرهای پرتوان مشکلات زانودرد را با عمل جراحی باز، درمان می‌کردند و دوران نقاهت بیماری مدت زیادی طول می‌کشید. نفوذ لیزر به بافت زانو هیچ عارضه‌ای به همراه ندارد و بیمار به سرعت بهبود پیدا می‌کند.

در چه مواقعی نمی‌توان از لیزر پرتوان استفاده کرد؟

استفاده از لیزر پرتوان برای برخی از افراد ممنوع است‌. برای زنان باردار و کودکانی که در سن رشد هستند؛ نباید از لیزرتراپی با استفاده از دستگاه لیزر پرتوان استفاده کرد. در صورت وجود خونریزی یا سوختگی در محل آسیب دیده و ملتهب نیز نباید از این روش درمانی استفاده کرد. زیرا باعث افزایش سطح سوختگی و زخم خواهد شد. این روش درمانی برای افراد مبتلا به بیماری سرطان، تورمورهای بدخیم پوستی، بیماری‌های مزمن عفونی و کسانی که از ضربان ساز مصنوعی قلب استفاده می‌کنند؛ ممنوع است.

دوره لیزر درمانی برای زانو درد چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به اینکه نوع آسیب‌های به وجود آمده در زانوی افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ نمی‌توان زمان مشخصی را برای تعداد جلسات لیزر درمانی تعیین کرد. اما به‌طور کلی تعداد این جلسات معمولا بین 3 هفته الی 15 هفته متغیر است. برای برخی از بیماری‌های زانو مانند آرتریت، درمان قطعی وجود ندارد. اما با استفاده از لیزر پرتوان می‌توان حداقل علائم این بیماری‌ها را مقداری کاهش داد. کسانی که با استفاده از این روش برای درمان زانو درد خود اقدام می‌کنند؛ معمولا پس از اتمام جلسات درمانی می‌توانند به فعالیت‌های روزانه و ورزش‌ سبک بپردازند. لیزرهای پرتوان از طریق روش مداوم و روش پالسی بافت زانو را تحریک و ترمیم می‌کنند. در روش پالسی، فرکانس اشعه لیزر قطع و وصل خواهد شد. اما در روش مداوم اشعه لیزر، بدون قطع و وصل شدن به صورت مداوم در یک فرکانس ثابت به بافت زانو تابانده می‌شود‌. متاسفانه بیمه هیچ مسئولیتی در قبال هزینه‌های لیزردرمانی در قیطریه و مناطق دیگر قبول نمی‌کند و بیمار باید تمام هزینه‌ها را از جیب خود بپردازد‌.

 درمان زانو درد با لیزر پرتوان در کلینیک دایان

افرادی که از درد زانو رنج می‌برند و به‌دنبال یک کلینیک برتر ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی و لیزر تراپی برای درمان بیماری خود هستند؛ بهتر است به سایت کلینیک دایان با آدرس اینترنتی http://www.dayanphysiotherapy.com مراجعه کنند. در این کلینیک بسیار پیشرفته از جدیدترین متدهای درمانی و بهترین تجهیزات پزشکی روز دنیا مانند لیزرهای پرتوان، شاک ویو، آی اف، مگنت، وازوترین، بیوفیدبک، الکتروتراپی، الکترواکوپانکچر و غیره استفاده می‌شود. در کلینیک فیزیوتراپی دایان آقایان و بانوان دارای کابین‌های جداگانه برای درمان و فعالیت هستند. اعضای کادر درمان از بین بهترین و باتجربه‌ترین فیزیوتراپیست‌ها و پزشکان مجرب انتخاب شده‌اند. یکی از مهمترین مزایای کلینیک دایان ارائه خدمات فیزیوتراپی با بهترین کیفیت در منزل می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه‌های درمانی این کلینیک و نحوه رزرو وقت با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید تا تیم پشتیبانی سایت راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.