مقایسه ماسکهای مختلف و اثرشان در برابر کرونا

در این مطلب می خواهیم به بررسی عملکردی که هر کدام از ماسک ها دارند در برابر ویروس کوید نوزده بپردازیم. ویروس کرونا یا کوید نوزده یک ویروس تنفسی است و اصلی ترین راه انتقال این ویروس از راه تنفس است. بنابراین دهان و بینی می تواند اصلی ترین راهی باشد که این ویروس خودش را به داخل بدن ما برساند و ما را آلوده کند. پس ماسک ها اهمیت زیادی برای پیش گیری از ابتلا پیدا می کنند. به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی از همان ابتدای شیوع کرونا ماسک را به عنوان مهم ترین وسیله برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اعلام کرده است. البته این ویروس راه های سرایت دیگری هم دارد. برخی از راه های انتقال این ویروس به غیر از تنفس، انتقال از سطوح آلوده و عدم رعایت فاصله مناسب با افراد و… هستند. مجموعه راه های پیش گیری تحت عنوان پروتکل های بهداشتی عنوان شده است. اما ماسک مهم ترین است. پس انتخاب یک ماسک مناسب در این شرایط مهم است و نباید از هر ماسکی استفاده شود. در ادامه چند ماسک رایج را از نظرهای مختلف با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم.

ماسک های تنفسی سه لایه متداول ترین ماسک ها در پزشکی هستند. این ماسک ها از ورود آلودگی های میکروبی و به کلی ورود میکروارگانیسم ها به ماسک و خروج آن ها از جریان تنفسی جلوگیری می کنند. این ماسک ها را بسیار دیده ایم. ماسک هایی که یکبار مصرف هستند. بدنه اصلی آنها از سه لایه تشکیل شده است. نوع اتصال آن ها نیز کش یا بند است. لایه های بدنه را اگر بخواهیم تشریح کنیم شامل دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون می شود. لایه های اسپان باند رو و زیر و لایه ملت بلونی در وسط لایه های دیگر (به عنوان لایه وسطی و اصلی بدنه) می باشد. اسپان باند ها نرم و لطیف و ضدحساسیت هستند. البته این در مورد ماسکهای استاندارد است. ملت بلون نیز لایه ای است که وظیفه فیلترینگ را بر عهده می گیرد. لایه ملت بلون بدون بافت است و یک حالت توری یکپارچه دارد. میکروارگانیسم ها نمی توانند از ملت بلون رد شوند. بدیهی است که ماسکی که ملت بلون نداشته باشد نمی تواند از ورود و خروج میکروارگانیسم ها جلوگیری کند. پس برای حفاظت در برابر کرونا که یک بیماری تنفسی است اگر می خواهید از این ماسک ها استفاده کنید باید حتما ملت بلون دار باشد. برخی افراد متقلب ماسک های سه لایه ای را عرضه کرده اند که هر سه لایه آن از اسپان باند است و فاقد ملت بلون می باشد. این ماسک ها اثرگذاری خوبی برای کرونا ندارند. لذا در انتخاب و خرید ماسک دقت لازم صورت گیرد.

ماسک های دیگری که آن را هم زیاد دیده ایم فیلتردار ها هستند. این ماسک ها به دلیل یک فیلتر و سوپاپی که روی بدنه ماسک دارند به این نام خوانده می شوند. کار اصلی این ماسک ها فیلتراسیون هوای ورودی است. فیلتردارها بیشتر برای آلودگی هوا مناسبند. دلیلی که باعث می شود این ماسک ها برای کرونا مناسب نباشند این است که تنها هوای ورودی توسط سوپاپ این ماسک ها فیلتر می شود. اما هوای خروجی می تواند همچنان آلوده باشد و برای دیگران خطرآفرین باشد.

ماسک های تازه تری هم به بازار آمده اند که به یکباره مورد توجه قرار گرفتند. این ماسک ها ظاهری برجسته دارند و به نام ماسک سه بعدی در بازار خرید و فروش می شوند. دلیل این نامگذاری نیز مشخص است. برش ها و مدل ساخت این مدل ماسک به صورتی است که در زمان قرار گرفتن روی صورت برجسته و یا سه بعدی می شود. نام اصلی این ماسکها اما فست است. FAST MASK نام پزشکی این ماسک هاست. ویژگی مهمی که در این محصولات دیده می شود و باعث علاقه مندی به آن ها در ایام کرونایی شده است لایه های آنهاست. در این ماسک ها چهار، پنج و یا شش لایه استفاده می شود. نوع پنج لایه این ماسک ها بیشترین میزان استفاده را دارد. در همه این ماسک ها لایه های رویی و زیری از اسپان باند و تمامی لایه های میانی از جنس ملت بلون هستند. بیشتر بودن لایه های ملت بلونی در این ماسکها باعث شده سد قوی تری در برابر ویروس داشته باشند. در واقع میزان فیلتراسیون این ماسک ها بسیار بیشتر از سایر ماسک هاست. احتمال ورود و خروج ویروس از این ماسک ها تقریبا نزدیک به صفر است. پس در این شرایط خطرناک کرونایی که نمونه های بسیار جدیدتری از ویروس کرونا ظهور کرده است استفاده از این ماس ها مفید خواهد بود. این ماسک ها ایمنی خیلی خوبی دارند و انتخاب خیلی خوبی در این شرایط هستند. البته که ظاهر و قرارگیری این ماسک ها باعث می شود که بین دهان و بینی و داخل ماسک کمی فاصله باشد. همین باعث راحتی بیشتر می شود. پس در استفاده های روزمره که مجبوریم زیاد ماسک روی صورت بگذاریم و یا صحبت کنیم راحت تر از مدل های ساده تر هستند.

ماسکهای پارچه را نیز این روزها زیاد می بینیم. رنگ ها و طرح های ویژه و متفاوت این ماسک ها باعث می شود که خیلی ها این ماسک ها را استفاه کنند. پارچه ای ها از نوع پارچه های کشی و غیر کشی نخی ساخته می شوند و معمولا فقط از یک لایه پارچه ساخته می شوند. نوع اتصال آنها نیز معمولا به پشت گوش و از طریق پارچه و یا کش است. اما اگر بخواهیم اثر گذاری این ماسک ها را در برابر کرونا بررسی کنیم باید گفت اصلا نمی توانند از ورود و خروج ویروس جلوگیری کنند. شاید تعجب کنید که پس چرا خیلی ها از این ماسک ها استفاده می کنند. خیلی از فروشنده ها ممکن است با عناوینی مثل راحتی و نرمی و یا این که می شود آن ها بارها شست و مورد استفاده قرار داد بخواهند این ماسک ها را به شما بفروشند. اما بهتر است با تحقیق بیشتر ماسک استاندارد را خریداری کنید و از خرید چنین ماسک هایی پرهیز کنید. چیزی که باعث می شود ماسک های پارچه ای نتوانند از ورود و خروج ویروس جلوگیری کنند این است که شامل تار و پود هستند. همه پارچه ها از تار و پود ساخته می شوند. رشته های عمودی و افقی که با قرار گیری آنها در کنار هم پارچه ساخته می شود. در بین تارها و پودها فاصله ای خالی ایجاد می شود که می تواند باعث ورود و خروج ویروس شود. درست است که این فاصله شاید به قدری ریز باشد که با چشم به راحتی نشود آن را دید. اما توجه کنید که ویروس هم به قدری کوچک است که با چشم نمی توانید آن را ببینید. پس می تواند از این حفره رد شود. پس از استفاده از این ماسک ها برای شرایط کرونایی بپرهیزید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مژده می گوید

    مطلب خیلی خوب و کاربردی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.