مهاجرت به کانادا از طریق ویزای استارتاپ

یکی از گزینه های مناسب برای زندگی و مهاجرت کشور کانادا است. دلایل زیادی برای تایید این ادعا وجود دارد به عنوان مثال افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند میتوانند از بیمه درمانی رایگان برخوردار شوند و دیگر نگرانی بابت هزینه های سنگین درمان نخواهند داشت. دلایل دیگری که می توان ذکر کرد وجود توازن مناسب بین کار و تعطیلات، مرخصی زایمان از 36 تا 61 هفته است. اما شاید مهم ترین نکته در این بین مهاجر پذیر بودن کانادا است که بسیاری از افراد از سراسر دنیا این مقصد را برمی گزینند.

از بین مسیرهای مختلفی که برای مهاجرت به کانادا وجود دارد در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویزای استارتاپی آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

ویزای استارتاپ چیست؟

برنامه ی ویزای استارتاپ کانادا که با حروف اختصاری SUV شناخته می شود، امکان اقامت دائم این کشور را برای کارآفرینان مهاجری که توانایی ایجاد موقعیت های کاری جدید را دارند فراهم میکند. این موقعیت های کاری باید:

  1. نوآورانه باشند.
  2. برای کانادایی ها موقعیت شغلی فراهم کنند.
  3. می توانند در مقیاس جهانی رقابت کنند.

هدف این برنامه این است که کارآفرینان نوآور را با سرمایه گذاران بخش خصوصی در کانادا متصل کند که این امر منجر به راه اندازی کسب و کارهای استارتاپی شود. داوطلبان این نوع ویزا می توانند ابتدا با دریافت اجازه ی کار با حمایت سرمایه گذاران مستقر در کانادا، قبل از اینکه واجد شرایط اقامت دائم شوند، پا به این کشور بگذارند.

اگر ایده ی مبتکرانه ای برای تجارت دارید ممکن است بتوانید برای آن از یکی از سازمان های تعیین شده پشتیبانی بگیرید و به کانادا مهاجرت کنید.

نکته ای که در همین ابتدا باید به آن توجه کنید این است که استان فرانسوی زبان کبک برنامه های مهاجرت تجاری مخصوص به خود را دارد که در این مقاله هدف ما نیست.

چه کسانی میتوانند برای این ویزا اقدام کنند؟

برای اینکه واجد شرایط شرکت در برنامه ی ویزای استارتاپ باشید ویژگی های زیر را باید دارا باشید:

  1. کسب و کار واجد شرایط
  2. دریافت نامه ی پشتیبانی از یک سازمان مشخص
  3. الزامات زبان انگلیسی
  4. پول کافی برای اقامت

کسب و کار واجد شرایط

برای اینکه بیزینس شما مورد تایید قرار گیرد باید حداقل 10% یا بیشتر، از سهام آن شرکت به نام شما باشد. البته تا حداکثر پنج نفر هم میتوانند به عنوان شرکای این بیزینس درخواست مالکیت دهند. همچنین شما و یا شرکایتان به همراه سازمان تعیین شده ای که قرار است از آن پشتیبانی و حمایت مالی دریافت کنید باید بیش از 50% از کل سهام شرکت را در اختیار داشته باشید.

مدتی بعد از اینکه شما کسب و کارتان را در کشور کانادا راه اندازی کردید امکان دریافت اقامت دائم را دارید. اما به شرطی که در آن زمان حتما مدیریت این بیزینس بصورت فعال از جانب شما و نیز در خاک کانادا باشد. می توانید بخشی از کسب و کارتان را به خارج از مرزهای این کشور ببرید اما توجه داشته باشید که باید قسمت اساسی و اصلی فعالیت های تجاری تان باید در داخل کشور باشد. واضح است که این بیزینس باید در کانادا بصورت رسمی ثبت شده باشد.

دریافت تاییده ی پشتیبانی از یک سازمان مشخص

به عنوان فردی که ایده ی استارتاپی از آن اوست باید تاییدیه ای از یکی از سازمان های مشخص شده از طرف دولت کانادا دریافت کنید. این سازمان یک گروه تجاری برای سرمایه گذاری و حمایت مالی کسب و کار است.

برای اطلاع از شرایط لازم برای جلب حمایت باید با شرکت مورد نظر مکاتبه کنید و آن ها را متقاعد نمایید که این ایده ارزش پشتیبانی و سرمایه گذاری را دارد. اگر طرح توجیهی شما قابل قبول باشد از طرف سرمایه گذاران تاییدیه دریافت می کنید.

توجه داشته باشید که فرآیند طرح ایده های نوآورانه برای هر شرکت با هر خط مشی متفاوت است و باید الزامات خاص آن ها را در برگیرد. به عنوان مثال ممکن است از شما بخواهند فقط مفهوم ایده ی خود را بیان کنید و یا حتما یک برنامه ی تجاری دقیق ارائه دهید.

اگر با سازمان تعیین شده به توافق برسید، آن ها نامه ی پیشتیبانی شما را ارسال می کنند. هنگام ارسال درخواست خود به سفارت کانادا باید این نامه را همراه داشته باشید. این مدرکی است که نشان می دهد صندوق سرمایه گذاری این شرکت ها از ایده تجاری شما پشتیبانی می کنند.

الزامات زبان انگلیسی

توانایی برقراری ارتباط و کار به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا هردو به موفقیت کسب و کارتان در این کشور کمک می کند. برای درخواست ویزای استارتاپی، باید نشان دهید که در 4 مهارت اصلی یعنی Listening, Reading, Writing  و   Speaking حداقل نمره ی 5 بر مبنای معیار زبان کانادایی (CLB) را کسب کرده اید.

پول کافی برای اقامت

دولت کانادا از مهاجرانی که با ویزای استارتاپی وارد این کشور می شوند حمایت مالی نمی کند. پس باید در هنگام ورود به این کشور اثبات کنید که مبلغ لازم برای تامین هزینه های زندگی خود و افراد تحت تکفل خود را دارید و به هیچ عنوان نمی توانید این پول را از شخص دیگری قرض بگیرید.

در جدول زیر میتوانید با جزئیات میزان تمکن مالی را مشاهده کنید.

چگونه اپلای کنیم؟

  1. فرم درخواست (اپلیکیشن) را دریافت کنید.
  2. هزینه ی درخواست را پرداخت کرده.
  3. اپلیکیشن را ارسال کنید.

شما باید تمام فرم ها، مدارک پشتیبانی، امضاها، تاریج آزمون زبان و مدرکی که نشان می دهد هزینه ی پردازش را پرداخت کرده اید را درج کنید. اگر هر یک از این موارد وجود نداشته باشند، درخواست شما ناقص است و اداره ی مهاجرت کانادا بدون آنکه موارد بعدی را پردازش کند درخواستتان را رد میکند.

تمام پاسخ های شما باید کامل و درست باشد. اگر متوجه شوند که اطلاعات غلطی داده اید یا جزئیات مهم را فراموش کرده اید:

  1. درخواستتان رد می شود.
  2. به عنوان گزینه ی غیرقابل قبول شناخته می شوید.
  3. به مدت پنج سال اجازه ی ورود به این کشور را ندارید.

اگر چندین نفر به عنوان شریک در یک کسب و کار واجد شرایط اقامت دائم (RP) درخواست کنند، تا زمانی که تمام درخواست ها ارسال نشده باشد، هیچ یک پردازش نمی شود. هر شریک تجاری باید درخواست خود را جداگانه ارائه دهد. به هیچ عنوان همه ی اپلیکیشن ها را در یک پاکت ارسال نکنید.

پرداخت اپلیکیشن فی

در بیشتر موارد، وجه پرداختی شما شامل وجه لازم برای بررسی شرایط شما و افراد همراهتان، وجه حق اقامت دائم، بایومتریک و هزینه های شخص ثالث است.

بایومتریک

در بیشتر مواقع، شما باید وجه بایومتریک را زمانی که اپلیکیشن خود را ارسال کرده اید، واریز کنید. در غیر اینصورت، ممکن است که مراحل کارتان دچار تاخیر شود. وجه بایومتریک هزینه ی عکس دیجیتال و اثر انگشت را پوشش می دهد. بعد از اینکه وجه را به همراه اپلیکیشن کامل شده ی خود پرداخت کردید، سفارت برایتان نامه ای ارسال خواهد کرد که در آن کاملا مشخص شده که به چه صورت و در کجا باید بایومتریک های خود را وارد کنید. حتما به یاد داشته باشید که این نامه را همراه خود داشته باشید.

هزینه های شخص ثالث

بسته به وضعیت شما، ممکن است نیاز به این هزینه ها باشد:

  1. آزمایش های پزشکی
  2. گواهی نامه رانندگی
  3. تست زبان

پس از اپلای

اثر انگشت و عکس پرسونلی خود را بگیرید.

اگر بین 14 تا 79 سال دارید، برای هر درخواست اقامت دائمی که ارسال می کنید، باید اثر انگشت و عکس (بیومتریک) خود را تحویل دهید. حتی اگر در گذشته بیومتریک خود را داده باشید و همچنان هم معتبر باشد.

  1. هنگام ارائه درخواست خود باید هزینه ی بیومتریک را پرداخت کنید. در غیر اینصورت ممکن است فرآیند کارتان دچار تاخیر شود.
  2. این کار را به محض دریافت نامه از سوی سفارت انجام دهید.
  3. از تاریخ ارسال نامه 30 روز فرصت دارید تا این مرحله را به اتمام برسانید.

چگونه اپلیکیشن ویزای استارتاپ شما تایید خواهد شد؟

بعد از اینکه اپلای کردید، در صورت رعایت موارد زیر، درخواست شما را تایید خواهد شد:

  1. فرم اپلیکیشن خود را به درستی پر کرده و امضا کنید.
  2. هزینه ی پردازش را پرداخت کنید.
  3. مدارک مورد نیاز را فراهم کرده باشید.

مدت زمان پردازش

در حدود 12 تا 16 ماه

ممکن است لازم باشد بیومتریک را با درخواست خود ارائه دهید. این زمان پردازش شامل زمانی است که شما برای ارائه ی بیومتریک خود نیاز دارید.

با رعایت موارد زیر میتوانید از تاخیر جلوگیری کنید:

  • به اداره ی مهاجرت در مورد هرگونه تغییر در اطلاعات شخصیتان، مانند آدرس، شماره تلفن، یا ایمیل یا اضافه شدن یک عضو به خانواده را اطلاع دهید.
  • با دفتر اداره ی مهاجرت تماس هاس غیر ضروری نگیرید (بیش از یکبار تماس برقرار نکنید).

اگر شما مشکلات کیفری یا امنیتی داشته باشید که نیاز به بررسی بیشتر و دقیق تر باشد و یا وضعیت خانوادگی تان روشن نباشد، شامل طلاق یا فرزندخواندگی و یا حضانت فرزند که هنور تکمیل نشده ممکن است باعث تاخیر در پاسخ دهی شود. البته دلیل دیگری هم که وجود دارد این است که برای تایید اطلاعات شما باید یکی از دفاتر مهاجرتی در کانادا یا خارج از این کشور پاسخ دهند. این مکاتبات اداری ممکن است در روند کارهایتان وقفه بیاندازد.

آزمایشات پزشکی

قبل از ورود به کانادا باید یک معاینه ی پزشکی داشته باشید. اعضای خانواده شما نیز باید این معاینات را انجام دهند حتی اگر همراه شما نباشند. اگر شرایط سلامت شما برای بخش ایمنی و سلامت عمومی کانادا خطر محسوب شود و یا وضعیت جسمانی تان به گونه ای باشد که هزینه های زیادی بر روی خدمات درمانی این کشور وارد کند مانع ورود شما می شوند.

گواهی نامه های پلیس

اگر سابقه ی کیفری داشته باشید یا جز افرادی باشید که خطری برای امنیت کانادا محسوب می شوند مجاز به ورود به خاک این کشور نیستید.

برای مهاجرت به این کشور، شما و اعضای خانواده بالای 18 سالتان باید گواهی پلیس را در صورت درخواست ویزا ارائه دهید. باید از هر کشور یا منطقه ای که از 18 سالگی به مدت 6 ماه یا بیشتر به مدت متوالی در آن زندگی کرده اید، یک گواهی پلیس دریافت کنید. اکیدا توصیه می شود برای جلوگیری از تاخیرهای بعدی در حال حاضر برای گرفتن گواهینامه های پلیس خود گام بردارید.

اگر همه ی موارد گفته شده در بالا را داشته باشید شما یه شخص واجد شرایط هستید و اداره ی مهاجرت کانادا پس از بررسی مدارکتان تاییدیه ای ارسال میکنند که با آن از سفارت درخواست ویزا می دهید.

تایید اقامت دائم

اگردرخواست شما تایید شود برایتان ویزای اقامت دائم کانادا صادر خواهد شد. این ویزا شامل تایید اقامت دائم (COPR) و ویزای ورود شما می باشد.

COPR شما شامل اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی هستید و همچنین عکس شما خواهد بود. این اطلاعات باید مطابق با اطلاعات درج شده داخل پاسپورتتان باشد پس حتما بعد از دریافت برای اطمینان از صحت آن با جزئیات آن را مطالعه کنید. اگر در COPR شما خطایی رخ داده است، می توانید از طریق حساب خود به اطلاع سفارت برسانید.

هنگام ورود به کانادا باید COPR و ویزای خود را داشته باشید. نکته ی مهمی که در مورد COPR وجود دارد این است که به هیچ عنوان تمدید نمی شود پس حتما قبل از اینکه تاریخ انقضای آن سر برسد از آن استفاده کنید.

به احتمال زیاد شما از خارج از کانادا درخواست ویزا و اقامت می دهید، در این حالت زمانی که وارد خاک کانادا شدید، یک افسر آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) از شما استقبال می کند.

هنگام ورود باید موارد زیر را به همراه داشته باشید:

  • گذرنامه ی معتبر و یا مدارک سفر
  • پاسپورت شما باید یک گذرنامه ی معمولی و شخصی باشد. با گذرنامه ی دیپلماتیک، خدمات دولتی یا امور عمومی نمیتوانید به کانادا مهاجرت کنید.
  • ویزای اقامت دائم معتبر و تایید اقامت دائم (COPR)
  • افسر مطمئن خواهد شد که شما قبل یا در تاریخ انقضای ویزایتان وارد کانادا شده اید.
  • اثبات اینکه پس از ورود به کانادا به اندازه ی کافی پول برای تامین هزینه ی زندگی خود و خانواده خود دارید.

افسر چند سوال از شما می پرسد تا اطمینان حاصل کند که هنوز شرایط لازم برای مهاجرت به کانادا را دارید. این سوالات مشابه همان هایی هستند که در زمان اپلای پاسخ داده اید.

اگر اطلاعات نادرست یا ناقص بدهید و یا اگر افسر را قانع نکنید که شرایط ورود به کانادا را دارید اجازه ی ورود نخواهید داشت.

در صورتی که شرایط را داشته باشید، افسر به شما اجازه می دهد با عنوان اقامت دائم وارد کانادا شوید. آنها همچنین آدرس پستی کانادایی شما را تایید کرده و کارت اقامت دائمتان را به آن آدرس ارسال می کنند.

اگر ظرف مدت 180 روز از ورود به کانادا آدرس خود را تغییر دهید، باید به اداره ی مهاجرت اطلاع دهید.

در آخر نکته ی مهمی که حتما باید به آن توجه داشت این است که در زمان ورود به کشور کانادا اگر بیش از 100.000 دلار کانادا همراهتان است باید به افسر CBSA اطلاع دهید. در غیر اینصورت جریمه شده و وجوه شما نیز توقیف می شوند.

این وجوه می توانند به صورت پول نقد، اوراق بهادار، چک، حواله و… باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.