نظافت کامل منزل در کمتر از ۸ ساعت

نظافت منزل و آلودگی‌زدایی بخش‌های مختلف آن، از جمله رسوم ارزشمندی است که در روز‌های قبل از نوروز توسط بسیاری از افراد به شدت دنبال می‌شود. اما در دنیای شلوغ امروز با وجود گرفتاری‌های متعدد زندگی و مشغله‌های کاری فراوان، به طور معمول افراد در تمیزکاری کامل منزل خود، قبل از نوروز دچار استرس و هیجان شده و نمی‌توانند تصمیم‌گیری درستی را در خصوص شروع این تمیز کاری اخذ نمایند. در این زمان نیاز است هر شخص با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی متناسب، نظافت منزل خود را به سرعت و با کیفیت آغاز نماید تا پس از سال نو، حس خوبی را از قرار گرفتن در منزلی تمیز به همراه داشته باشد. اگر شما هم به دنبال یک برنامه‌ریزی درست و منظم برای تمیزکاری بخش‌های مختلف منزل خود در فرصتی کوتاه هستید، با ما همراه باشید تا با آموزش گام به گامی که در این متن در نظر گرفتیم بتوانید به خواسته‌ی خود دست‌یابید.

اولویت‌بندی در انجام نظافت

یکی از موضوعاتی که در سرعت‌بخشی روند تمیزکاری و نظم بیشتر نظافت منزل به شدت تأثیر‌گذار است، اولویت‌بندی بخش‌های مختلف منزل جهت تمیز کاری بهتر آن می‌باشد. این کار علاوه‌بر اینکه افراد را از آشفتگی فراوان فکری و استرس‌هایی که در این امر وجود دارد نجات می‌دهد، می‌تواند کیفیت تمیزکاری را نیز افزایش دهد. بنابراین اگر هنوز تمیزکاری منزل خود را شروع نکردید توصیه می‌کنیم دست به کار شده و با برداشتن یک کاغذ و قلم و یا در ذهن خود به اولویت‌بندی بخش‌های مختلف منزل خود جهت تمیزکاری بپردازید. عدم توجه به یک برنامه‌ریزی درست و منظم در جهت تمیزکاری منزل می‌تواند موجب بهم‌ریختگی کلیه‌ی بخش‌های آن شده و در نتیجه‌ی مدت زمان نظافت منزل را افزایش دهد. به طوری‌که گاهی افراد از شدت کلافگی، بخشی از تمیزکاری را ر‌ها کرده و آن را به روز‌های بعد موکول می‌کنند.

تقسیم کار کنید

پس از اولویت‌بندی بخش‌های مختلف منزل خود، می‌توانید با تقسیم‌بندی بخشی از وظایف بین اعضای خانواده، به روال انجام نظافت منزل سرعت بالاتری ببخشید. تمیزکاری منزل اگرچه در ظاهر امری به شدت خسته‌کننده به نظر می‌رسد، اما درصورتی‌که به واسطه‌ی همکاری اجزای خانواده صورت پذیرد، می‌تواند در کنار سرعت‌بخشی به نظافت بخش‌های مختلف منزل، حس صمیمیت و تعامل و همکاری بیشتری را بین اعضای خانواده ایجاد کند. توجه کنید که در این تمیزکاری حتی کودکان نیز می‌توانند نقش مؤثری را ایفا کنند. بنابراین با سپردن کار‌های کوچک مثل مرتب نمودن اسباب‌بازی‌ها و اتاق خواب و.. حس مفید بودن را به آن‌ها القا کنید.

تمیزکاری منزل خود را از اتاق خواب خود شروع کنید

اتاق‌های منازل امروزی علاوه‌بر اینکه محیطی برای استراحت و رفع خستگی را فراهم می‌آورند، به عنوان اتاق لباس و اتاق کار نیز به ایفای نقش پرداخته و به همین سبب از وسایل متعدد و متنوعی بهره‌منداند. بنابراین از جمله بخش‌های مهمی که در نظافت منزل می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، اتاق‌ خواب‌ها‌ی آن‌ها می‌باشند.

تمیز و مرتب نمودن تخت و شست‌وشوی روتختی و پرده‌ی اتاق خواب و حتی فرش اتاق شاید بهترین گام برای شروع یک تمیزکاری اساسی در اتاق خواب باشد. در ادامه‌ی این تمیزکاری می‌توانید به سراغ کشوی لباس‌های خود رفته و با کنار گذاشتن برخی از لباس‌های بلااستفاده فضای بیشتری را در کمد یا کشو برای قراردادن لباس‌های جدید سال نو ایجاد نمایید. در گام بعدی بلافاصله به سراغ کتابخانه و میز تحریر خود رفته و وسایل اضافی که سبب نامرتب شدن بخش‌های مختلف میز می‌شود را دور بریزید تا وسایل را با سهولت بیشتری بتوانید مرتب قرار دهید. خرید وسایل نظم دهنده‌ی کشو معمولاً کمک زیادی به جلوگیری از بهم‌ریختگی مجدد کشو‌ها داشته و کمک می‌کند تا نتیجه‌ی این تمیزکاری را در طولانی مدت حفظ نمایید.

گام بعدی نظافت اتاق نشیمن

اتاق نشیمن بخش مرکزی هر منزلی محسوب شده و محل پذیرایی از میهمانان می‌باشد. از همین نظر می‌بایست به شکل کاملاً اساسی آلودگی‌زدایی و نظافت شود. تمیزکاری این بخش نیز می‌تواند از پرده و فرش‌های آن آغاز شده و سپس به سمت شست‌وشوی تخصصی مبل‌ها توسط مراکز فعال در این حیطه کشیده شود.

پس از سپردن پرده و فرش و مبل به مراکز شست‌وشودهنده، بهتر است دست به کار شده و به تمیزکاری سرامیک‌ها و رفع غبار و آلودگی‌هایی که در زیر مبل و مراکز مختلفی که عموماً به صورت هفتگی به تمیزکاری آن نمی‌پردازید، اقدام نمایید. با اتمام تمیزکاری سرامیک برای اینکه فشار چندانی به خود نیاورده و هم نظافت منزل را متوقف نکرده باشید، خوب است که با محلول مخصوص شست‌وشوی صفحه‌ی تلویزیون یا دستمال‌های مخصوصی که جهت تمیزکاری آن طراحی شده به رفع غبار و نظافت این بخش از منزل بپردازید. در انتهای تمیزکاری اتاق نشیمن، حتماً به سراغ پنجره‌ها رفته و با درآوردن پنجره و شست‌وشوی آن و یا استفاده از شیشه پاک‌کن کلیه‌ی بخش‌های داخلی وخارجی آن را با احتیاط هرچه تمام‌تر تمیز نمایید.

نظافت سرویس بهداشتی

اگرچه بسیاری از افراد در طول هفته بار‌ها سرویس بهداشتی را شست‌وشو می‌دهند و معمولاً این فضا تمیز است، اما برای این که اصول نظافت منزل را رعایت کرده باشید، خوب است که با استفاده از مواد و مایع مخصوص شست‌وشوی این مراکز بهتر از قبل به رفع جرم‌های تشکیل شده بر روی دیوار‌ها و آلودگی‌هایی که ممکن است روی آن وجود داشته باشد، بپردازید.

نظافت آشپزخانه آخرین گام در نظافت کلی فضای داخلی منزل

نظافت آشپزخانه که معمولاً به علت تجمع بسیاری از وسایل پذیرایی و آشپزی و البته حضور میزان زیادی از چربی بر روی وسایل مختلف، غول مرحله‌ی آخر در نظافت منزل شناخته می‌شود، می‌تواند با تدبیر درستی که در تمیزکاری آن اخذ می‌شود، با سهولت بیشتری انجام شود. برای تسریع در روند تمیزکاری فضای آشپزخانه، توصیه می‌کنیم که از مواد اسپری یا کرمی چربی‌زدا حتماً برخوردار باشید تا بتوانید غبار و چربی نشسته بر روی گاز، بالا و اطراف یخچال، و دیوار‌های آن را به راحتی زدوده و برطرف نمایید همچنین ترکیب آبلیمو و نمک می‌تواند در پاک‌سازی و رفع لکه‌های روی شیر آب یا لوازمی که در آن‌ها استیل به کار برده شده است، کمک فراوانی کند.

اما زدودن چربی و غبار نشسته بر روی بخش‌های مختلف، همه‌ی تمیزکاری فضای آشپزخانه نمی‌باشد. بلکه در نظافت منزل و آشپزخانه، حتماً تمامی کشو و وسایل موجود در آن، مجدداً می‌بایست بررسی شود، تا وسایل پذیرایی و آشپزی بلااستفاده کنار گذاشته شده تا فضای بیشتری برای قرار‌گیری بهتر و مرتب‌تر و راحت‌تر وسایل درون بخش‌های مختلف کابینت ایجاد شود.

راه حل سرعت‌بخشی به تمیزکاری‌های قبل سال نو

علاوه‌بر برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی نظافت منزل، روش‌های دیگر چون درخواست کارگر نظافت منزل از شرکت‌های خدماتی و تمیزکاری مداوم در طول سال، می‌تواند در روند نظافت منازل سرعت بیشتری بخشد. بنابراین حتی اگر هرروز نمی‌توانید به تمیزکاری بخش‌های مختلف منزل خود بپردازید، حتماً یک روز در هفته که از مشغله کمتری برخوردارید را به دلخواه انتخاب کرده و به رفع آلودگی و گرد و غبار یا مرتب نمودن بخش‌های مختلف منزل خود از جمله فضای آشپزخانه و یا کشو‌های اتاق خواب بپردازید.

تمیزکاری فضای بیرون منزل

تمیزکاری فضای بیرون منزل به عوامل بسیار متفاوتی چون ویلایی یا آپارتمانی بودن منزل، میزان فرصتی که در اختیار دارید تا قبل از سال نو و…. بستگی دارد. به طوری‌که اگر از فرصت کافی برای تمیزکاری بخش بیرونی منزل خود برخوردار نیستید و یا درمنازل آپارتمانی زندگی می‌کنید، خوب است که پس از نظافت منزل ، از شرکت نظافتی، برای تمیزکاری راه‌پله یا نمای ساختمان کمک بگیرید تا در کنار نظافت فضای داخلی منزل از تمیزی دیگر ابعاد آن نیز احساس رضایت بیشتری را به عمل آورده باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.