سیب زمینی و خانه داری

کاربرد سیب زمینی چیست؟ 

سیب زمینی ماده ی غذایی پر کاربرد در آشپزخانه است، با آن می توان انواع غذاها را درست کرد.

شما سال ها با سیب زمینی انوع غذاهای خوشمزه را درست کرده اید بدون این کامل آن را بشناسید. و با ترفند های استفاده از آن را بدانید.

سیب زمینی چیست؟

برخلاف تصور رایج، سیب زمینی مانند گیاهان ریشه ای مانند هویج ، شلغم یا چغندر نیست. در حقیقت ، این خانواده کاملاً متفاوت است.

سیب زمینی متعلق به خانواده Solanaceae یاNightshade است که شامل گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی نیز می شود.

تاریخچه سیب زمینی

قدمت این گیاه به ۷۰۰۰ هزار سال پیش برمی‌گردد سیب زمینی برای اولین بار در پرو کاشته شده بود بعد از آن در طول زمان به سراسر دنیا انتقال یافت.

انواع سیب زمینی

در دنیا حدود ۴۰۰۰ نوع سیب زمینی وجود دارد. متداول ترین نوع سیب زمینی، سیب زمینی قرمز ، سیب زمینی سفید ، سیب زمینی زرد ، سیب زمینی بنفش و سیب زمینی انگشتی است.

گیاه سیب زمینی

گیاه سیب زمینی دارای ساقه چوبی با برگهای سبز و گلهای بنفش است.

قسمت قابل تشخیص و خوراکی سیب زمینی غده زیرزمینی آن است. وقتی گیاه سیب زمینی شروع به گل کرد ، غده های آن آماده برداشت هستند. معمولاً سیب زمینی در بهار کاشته می شود و در پاییز نیز برداشت می شود. حالا وقتشه اینو بخونی :   تاثیر رنگ بر احساسات!

سیب زمینی به دلیل عطر و طعم خنثی ، تقریباً با هر غذای بی نظیر از سالاد  گرفته تا سوپ، گوشت ، مرغ یا ماهی جفت و جور می شود.

خواص پزشکی سیب زمینی

سیب زمینی منبع باورنکردنی پتاسیم است و به عملکرد طبیعی بدن کمک می کند. فقط یک سیب زمینی کوچک ۷۴۰ میلی گرم پتاسیم دارد که این بیشتر از مقدار پتاسیم موجود در سبزیجات است.

سیب زمینی سرشار از ویتامین B6 است که به تنظیم سوخت و ساز کمک می کند. هنگام پخت و پز سیب زمینی ، روشهای سالم تری در نظر بگیرید که ارزش غذایی آن حفظ شود.

کاربرد های سیب زمینی در خانه داری

از بین بردن زنگ زدگی

برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات کافی است یک سیب زمینی را از وسط نصف کنید و روی آن جوش شیرین بپاشید و سپس روی ناحیه زنگ‌زده بکشید خواهید دید که زنگ زدگی آن پاک خواهد.

درمان آفتاب سوختگی

برای درمان آفتاب سوختگی که مخصوصاً در ایام تابستان بسیار شایع‌تر است کافی است یک سیب زمینی متوسط را پوست گرفته و رنده کنید و سپس آن را حدود ۱۰ یا ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود بگذارید و سپس با آب سرد صورتتان را بشویید.

این کار تا حد زیادی از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند و برای مواقعی مناسب است که برای مدت زیادی در آفتاب بوده و دچار آفتاب سوختگی شده باشید .

اگر در اثر آفتاب علائمی مثل قرمزی و سوزش پوست داشته باشیم با گذاشتن سیب زمینی برای پوست تان این علائم خیلی زود بهبود پیدا می کنند.

از بین بردن لکه

برای از بین بردن لکه پارچه و یا هر چیز دیگری کافی است آب سیب زمینی را بگیرید و سپس یک پارچه را با آن مرطوب کنید و روی لکه بکشید.

روشن شدن پوست

سیب زمینی برای روشن شدن پوست بسیار مفید است. هر روز رنده شده سیب زمینی یا ورقه های سیب زمینی را بر روی پوست خود به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید. این کار را می توانید برای روشن شدن ناحیه هایی از بدن که تیره شده مانند زیر بغل و کشاله ران انجام دهید

پاک کردن  شیشه عینک

اگر شیشه عینک تان کثیف شده یا زمانی که چای یا قهوه می خورید بخار آن ها شما را اذیت می‌کند فقط کافی است یک سیب زمینی و از وسط نصف کنید و روی شیشه عینک بکشید و با پارچه تمیز کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.