تکنیکال سئو چیست؟

سئو تکنیکال به بهینه‌سازی وب‌سایت و سرور اشاره دارد. این نوع سئو به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را بررسی کنند، به طور مؤثرتری بخزند و برای کمک به بهبود رتبه‌بندی ارگانیک، آن را ایندکس کنند. در نهایت هم به کاربران به صورت موثرتری نمایش دهند و در کل میتوان گفت سئو تکنیکال از موارد مهم در سئو داخلی است.

موتورهای جستجو در نتایج جستجو به وب‌سایت‌هایی که ویژگی‌های فنی خاصی را رعایت کنند توجه مثبت نشان می‌دهند. مثلا از اتصال ایمن استفاده کرده باشند، طراحی واکنش‌گرا باشد یا زمان بارگذاری سریع داشته باشند. سئو تکنیکال کاری است که باید انجام دهید تا مطمئن شوید وب‌سایتتان این استانداردهای مهم را دارد. از این عنوان به ظاهر فنی و تخصصی نترسید! از اجرای آن هم فرار نکنید. 

در ادامه فهرستی از مراحل مهمی را که می‌توانید برای اطمینان از پیشرفت سئوی فنی خود انجام دهید، مشاهده خواهید کرد. با پیروی از این دستورالعمل‌ها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که امنیت و ساختار سایت شما انتظارات الگوریتم‌های موتورهای جستجو را برآورده می‌کند و بر این اساس در نتایج جستجو پاداش می‌گیرد.

البته در این نوع سئو، نه تنها باید مورد علاقه الگوریتم‌های جستجوی گوگل باشیم، بلکه کاربران هم باید سایت ما را دوست داشته باشند تا زمان بیشتری از آن استفاده کنند. اجرای این نوع سئو به تکنیک‌های مورد استفاده یک تیم فنی وابسته است.

چرا سئو تکنیکال برای سایت مهم است؟

اگر سایت خوبی طراحی کرده باشید، مطالب و اطلاعات مفیدی آماده کرده باشید که هم یکتاست و هم به دردبخور، اما مخاطبی برای آن وجود نداشته باشد، چه می‌کنید؟ آیا اشکال از محتوای شماست؟ اشکال از کاربران هستند که قدر شما ر انمی‌دانند؟ مشکل چیست؟

بله مشکل این است که شما همه کارهای لازم را برای این سایت انجام داده‌اید ولی گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری نتوانسته این را ببیند، ذخیره کند، رتبه دهد و در نهایت در معرض دید همگان قرار دهد!

همانطور که از نام سئو تکنیکال مشخص است، با قسمت‌های فنی سر و کار دارد. یعنی قسمت‌های فنی سایت، طبق قوانین اجرا شده و موتورهای جستجو بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط درستی بین آنها ایجاد شود، کاربران بیشتری سایت را بازدید کرده و از آن رضایت خواهند داشت. برای همین اهمیت سئو تکنیکال نمایان می‌شود.

در سئو تکنیکال به چه مواردی توجه می‌شود؟

برای اجرای سئو تکنیکال باید سراغ فاکتورهای مهم رفت. مثلا

  • سرعت: اگر سرعت سایت خوب یاشد و سریع بارگزاری شود، امتیاز مثبت است اما اگر سرعت بارگزاری کند باشد، دیگر نمی‌توانید امتیاز مثبت از ربات‌های موتور جستجو بگیرید و همچنین کاربران ناراضی خواهند بود. پس باید موارد فنی سایت به گونه‌ای دستکاری و اجرا شود که این نیاز کاربران برطرف گردد.
  • ساختار سایت: وقتی از ساختار سایت صحبت می‌شود، منظور مسائل فنی آن است. هر سایت برای نمایش ساختار و دستورات فنی دارد که باید این موارد به ربات‌های گوگل شناسانده شود. یکی از این روش‌ها، فایل robot.txt  است که در هاست قرار داده می‌شود تا با گوگل حرف بزند. 
  • به حداقل رساندن لینک‌های شکسته سایت: هیچ چیز بدتر از این نیست که کاربر با خطای: “صفحه مورد نظر شما پیدا نشد”، رو به رو شود. به این صفحاتی که در دسترس نیستند یا آدرس آنها عوض شده، لینک شکسته می‌گویند. چرا که شکسته شده و به جایی وصل نیستند! در سئو تکنیکال، این نوع لینک‌ها ترمیم می‌شوند.
  • محتوای تکراری را پاک کنید: وجود عناوین یا صفحات تکراری در سایت می‌تواند امتیاز منفی زیادی برای شما داشته باشد و سایت شما را از چشم گوگل بیندازد.
  • توجه به امنیت سایت: اگر هک شوید، رتبه سایت به شدت افت خواهد کرد. پس تدابیر امنیتی برای گوگل و همچنین آبروی سایت شما ضروری است. اجازه ندهید افراد تازه وارد به خصوصی‌ترین بخش‌های وبسایت سرک بکشند و خرابکاری کنند!
  • دستور داده‌های سایت: الگوریتم‌های گوگل به صورت مداوم به روز رسانی می‌شوند. گوگل چک لیستی برای محتوا دارد که با هر بار سرک کشیدن به سایت؛ آن را تیک می زند مثل: یکتا بودن متن، به روز بودن، تصاویر، متن و … یک متخصص سئوی حرفه‌ای با استفاده از استراکچرهای دیتا می‌تواند این موارد را از طریق کد نویسی بیشتر به گوگل نشان دهد.
  • آدرس: آدرس صفحات برای گوگل بسیار مهم هستند. کوتاه بودن، یکتا بودن و …. امتیاز دارد.
  • واکنش‌پذیری سایت: واکنش‌پذیری یا ریسپانسیو بودن سایت، به معنای این است که سایت شما در انواع مانیتورها، گوشی‌ها، تبلت‌ها و … در دسترس باشد. اگر نباشد، امتیاز منفی از گوگل خواهید گرفت.

و سایر فعالیت‌هایی که در سئو تکنیکال باید مورد توجه قرار گیرد.

چطور می‌توان سئو تکنیکال سایت را انجام داد؟

برای انجام سئو تکنیکال، نیاز به متخصصان سئو است. متخصصانی که نه فقط با دانش فنی بلکه از جان و دل برای ارتقای سایت شما، دلسوزانه کار کنند. وقتی به صورت حرفه‌ای روی سئو سایت شما کار شود، ربات‌ها و الگوریتم‌های موتورهای جستجو سایت و مطالب شما را شناسایی کرده، دسته‌بندی و رتبه‌بندی می‌کنند. وقتی کاربر عبارت مورد نظر خودش را جستجو کند، هر سایتی که امتیاز بیشتری گرفته باشد، پاداش آن این است که در لینک‌های بالاتری از صفحات جستجو قرار می‌گیرد. کاربر روی آن کلیک کرده و از مطالب استفاده می‌کند. 

درست است که انجام سئو تکنیکال هزینه‌بر است اما نتایج فوق العاده‌ای نصیب کسب و کارتان خواهد شد چرا که گوگل از شما راضی بوده و در نتیجه تعداد کاربران بیشتری را روانه سایت شما خواهد کرد. با استفاده کاربران از سایت شما، مجددا رتبه سایت بهبود یافته و این چرخه مثبت به صورت مداوم تکرار خواهد شد.

خبر خوب اینکه تیم سئوی حرفه‌ای الوکانتنت در این مسیر جذاب همراه شما هستند و با اجرای سئو تکنیکال، سایتی مورد پسند موتورهای جستجو و همچنین مورد رضایت کاربران را به شما تقدیم خواهند کرد.

منبع backlinko.com bigcommerce
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.