درمان پا پرانتزی در نوزادان و کودکان

کودکان یا نوزادان پا پرانتزی یکی از اختلالات دفرمیتی پا است. در این وضعیت، زمانی که مچ پاهای فرد کاملا در کنار هم هستند، زانوها فاصله زیادی از هم خواهند داشت. پای پرانتزی همچنین می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای یا مشکلی مانند کمبودهای تغذیه‌ای، کمبود ویتامین D، مسمومیت با فلوراید، شکستگی استخوان و رشد غیرطبیعی استخوان‌ها باشد.

پا معاینه به موقع و زودهنگام در کنار درمان‌های مناسبی مانند ورزش، می‌توان این مشکل را برطرف نمود. معمولاً پاهای پرانتزی باعث آزار کودکان نمی‌شود زیرا این عارضه باعث بروز درد و ناراحتی نمی‌شود. والدین ممکن است در مورد ظاهر پاهای کودکان خود یا الگوی راه رفتن وی نگران باشند اما در نوزادان پا پرانتزی تأثیری بر توانایی کودکان در چهار دست و پا راه رفتن یا دویدن آنها ندارد.

نوزادان پا پرانتزی را اگر به موقع تشخیص دهیم می توانید به درمان به موقع آن بپردازیم.

نوزادان پا پرانتزی

اگر نوزاد پاهای پرانتزی داشته باشد، این موضوع کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. پرانتزی بودن پاها زمانی غیر عادی است که کودک رشد کند و بزرگ شود اما همچنان پاهای او پرانتزی باشد. تمامی نوزادان به خاطر حالت خمیده‌ای که دررحم مادر داشته‌اند، پاهای پرانتزی دارند. زمانی که کودک بیشتر از 18 ماه دارد، شروع به راه رفتن می‌کند و پاهای او به تدریج صاف می‌شود تا وزن او را به خوبی تحمل کند. زمانی که کودک به سن سه سالگی می‌رسد، در حالت ایستاده، زانوهای او با هم در تماس هستند و مچ پاهای او از هم فاصله دارند. اگر این حالت رخ ندهد، بدین معناست که کودک به پای پرانتزی مبتلاست.

دلایل پرانتزی شدن پاهای کودک

راشیتیسم

هرگاه بدن کودک ویتامین D دریافت نکند، یا به علت اختلالات ژنتیکی قادر به جذب و یا استفاده کافی و صحیح از ویتامین D نباشد، بیماری راشیتیسم کودک را درگیر می کند. در چنین مواردی، استخوان‌ها ظریف می‌شوند و می‌توانند باعث پرانتزی شدن پاهای کودک شوند.

مسمومیت با سرب یا فلورید

از عمده ترین تأثیرات مسمومیت سرب یا فلوراید بر بافت استخوان، افزایش میزان استئوئید استخوان (استخوان غیر معدنی) است. این مساله می‌تواند پای کودکان را به شکل پرانتزی درآورد.

دیسپلازی استخوان

دیسپلازی استخوان را می توان ناشی از مشکلات ارثی غیر معمول دانست که بر استخوان‌ ها و مفاصل تاثیر می‌گذارد و از رشد طبیعی کودک جلوگیری می‌کند. استخوان‌های بلند پاها معمولا تحت تأثیر قرار می‌گیرند و منجر به مشکل و نوزادان پا پرانتزی می‌شوند.

ژنتیک

ژنتیک یکی از شایع‌ترین عوامل بروز نوزادان پا پرانتزی است. اگر والدین این مشکل را داشته‌اند، به احتمال بسیار زیاد کودک نیز این مشکل را خواهد داشت. در این مورد، می‌توان این مشکل را حتی از سن زیر سه سال نیز مشاهده کرد.

تشخیص پاهای پرانتزی در نوزادان

بطور معمول، پزشکان تنها با مشاهده و معاینه فرزند شما می‌توانند وجود پاهای پرانتزی را تشخیص دهند. علاوه بر این، آزمایش‌های مختلفی هم در اختیار آنهاست تا با استناد بر آنها، تشخیص پای پرانتزی را اعلام کنند:

  • اندازه گیری فاصله بین زانوها در حالی که کودک به پشت دراز کشیده است.
  • بررسی نحوه راه رفتن؛ ممکن است الگوی راه رفتن کودک کمی متفاوت از سایرین باشد.
  • انجام آزمایشات خون به منظور بررسی ویتامین D یا کمبود کلسیم
  • استفاده از اشعه ایکس جهت بررسی هر گونه مشکل در رشد استخوان پا و یا آگاه شدن از هر گونه علائم بیماری بلانت

در صورتی که این مشکل یک طرف پای کودک را تحت تاثیر قرار می دهد یا با گذشت زمان بجای بهتر شدن، شدت پیدا می کند، زمان آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید. اگر یک پا بیشتر از پای دیگر پرانتزی شد، انگشتان پای کودک در حین راه رفتن به سمت داخل کشیده می شود، قد کودک شما کوتاه است، نمی تواند به راحتی راه برود، نمی تواند به راحتی صاف بایستد و چنانچه زاویه زانوها یا پاها منجر به درد پا در کودکان و بروز مشکل درحین راه رفتن می شود، لازم است که کودک خود را برای ویزیت، نزد پزشک متخصص مربوطه ببرید.

روش های درمانی پای پرانتزی در نوزادان

مصرف ویتامین D

کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به مشکل پای پرانتزی شود. بنابراین برای درمان نوزادان پا پرانتزی، باید غذاهای حاوی ویتامین دی یا مکمل‌های ویتامین دی را مصرف کنید. توصیه می‌شود که کودکان یکساله هر روز بین 400 تا 1000 واحد ویتامین دی مصرف کنند.

ماساژ درمانی

چنانچه کودک به پای پرانتزی مبتلا شود، انجام ماساژ درمانی مخصوص توسط پزشک متخصص می‌تواند راهکار درمانی موثری برای صاف شدن پاهای کودک باشد. طی این جلسات ماساژ درمانی، پزشک به صورت مکرر و طی بازه ‌های زمانی طولانی، پاها را به سمت عقب و جلو حرکت می‌دهد. این گونه درمان ها که با کمک دست انجام می شوند، در رفع دفرمیتی پاها تاثیرگذار عمل می کنند.

برای درمان نوزادان پا پرانتزی می توانید از روش ماساژ درمانی با کمک پزشک استفاده کنید.

حفظ وزن مناسب

داشتن وزن اضافه به بدتر شدن این مشکل کمک می کند، پس مراقب باشید کودکی که مشکل پاهای پرانتزی دارد، دچار اضافه وزن یا چاقی نشود.

جراحی پا پرانتزی

با عمل جراحی می توان پرانتزی بودن پای کودک را اگر به دلایل فیزیولوژیک باشد و میزان بدشکلی و خمیده بودن پاها شدید باشد را برطرف نمود. در کودکان مبتلا به بیماری بلانت که تجربه استفاده از بریس مخصوص را داشته اند اما خمیدگی پاها پیشرفت کرده، می توان با رسیدن کودک به سن 4 سالگی عمل جراحی انجام داد و پیشروی روند پرانتزی شدن پاها را متوقف کرد ومانع از آسیبی شد که پرانتزی بودن پاها می تواند به صفحات رشد استخوان ساق پای کودک وارد کند.

راهکار های پیشگیری

هر آنچه که فضای درون رحم را کاهش دهد (دوقلوها، بزرگ بودن نوزاد، دیابت مادر)، می تواند باعث نوزادان پا پرانتزی شود. چاقی در کودکان نیز ممکن است باعث افزایش پرانتزی بودن پاهای آنها شود. حفظ وزن سالم و مصرف مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D، اقدامات موثری برای پیشگیری از ابتلا، شناخته شده اند.

تقویت پاهای کودک برای راه رفتن

یک توپ در دو طرف بدن کودک قرار دهید تا بتواند با پای خود به آن ضربه بزند.

همراهی کودک به هنگام راه رفتن

پشت کودک خود بایستید و دست خود را دور بالای بازوی او بگیرید و او را بالا بکشید تا در حالت ایستاده قرار گیرد. به آرامی یک بازوی او را به سمت جلو بکشید و سپس بازوی دیگر را زمانی که او لگن خود را می‌چرخاند، پاهای او نیز به طور طبیعی این حرکت را دنبال می کنند.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.