معرفی روش‌های موثر در درمان ریزش مو

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که دچار ریزش مو شده و از این موضوع نگرانید باید بدانید که در حال حاضر با پیشرفت علم راه‌های فراوانی وجود دارد که با کمک گرفتن از این روش‌های درمانی می‌توانید این مشکل را برطرف نمایید. اما پیش از هر چیز لازم است بدانید که دلیل ریزش موهای شما چیست؟ پس از رسیدن به پاسخ، می‌توانید درمان اصولی و مناسب را به کار گیرید. اگر شرایط فعلی موهای شما به این صورت است که تنها با ریزش آن روبرو شده‌اید پس نیاز به کاشت مو ندارید و با سایر روش‌های درما‌نی از قبیل مصرف داروی فیناستراید، ماینوکسیدیل و .. می‌توانید ریزش مو و همچنین طاسی‌های سکه‌ای را درمان نمایید. اما اگر میزان ریزش مو شما زیاد است و یا می‌خواهید نتیجه درمان در مدت زمان کمتری حاصل شود، می‌توانید از روش مزوتراپی و prp برای درمان ریزش مو خود استفاده نمایید. در ادامه این مطلب بیشتر به دلایل ریزش مو پرداخته و راه‌های درمانی مناسب را معرفی خواهیم کرد. 

دلایل ریزش مو چیست؟

پیش از آن که به بررسی دلایل ریزش مو بپردازیم لازم است بدانید که طبق نظریه پزشکان متخصص ریزش روزانه 50 تا 100 عدد تار مو طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر ریزش مو شما به صورت دسته‌ای است و یا شما در یک مدت کوتاه شاهد کم شدن موها در برخی قسمت‌های سر، ریش و یا ابروی خود شده‌اید باید به این موضوع حساس شوید و علت آن را توسط یک پزشک متخصص پیگیری نمایید. ریزش مو دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی چند مورد اصلی‎تر خواهیم پرداخت.

وراثت

یکی از بارزترین دلایل ریزش مو را می‌توان در ژن‌هایی دانست که از طرف پدر و مادر به ما ارث می‌رسند. هر چند که نوع ریزش مو در زنان و مردان متفاوت است اما به هر حال برخی از موارد ریزش مو، طاسی و یا کم مویی می‌تواند دلایل ارثی و ژنتیکی داشته باشد. بنابراین هنگامی که خانم‌ها با کم شدن حجم موها و آقایان با نشانه‌هایی همچون ریختن موها در قسمت بالای سر و همچنین عقب رفتن موها در ناحیه پیشانی مواجه شدند، می‌توانند وراثت را اولین نشانه برای این امر در نظر گیرند.

وجود مشکل در کارکرد غده‌ تیروئید

وظیفه غده تیروئید آن است که وضعیت متابولیسم بدن را کنترل نماید. حال اگر این غده بیش از اندازه و یا کمتر از میزان مورد نیاز بدن، هورمون ترشح نماید، رشد موها دچار اختلال شده و آرام آرام نازکتر شده و رشدشان متوقف می‌شود. بنابراین لازم است با درمان کم‎کاری یا پرکاری تیروئید مشکل ریزش موها برطرف گردد.

استرس و افسردگی

استرس میزان ترشح هورمون کورتیزول را در بدن افزایش داده و در طی آن بدن مقدار زیادی منیزیم، روی، ویتامین ث، B6 و B5 را که توسط مواد غذایی دریافت کرده را از دست داده و بدن دچار خستگی مفرط، استرس، عصبانیت و در نهایت افسردگی و ریزش مو شود.

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

کاهش کیفیت مواد غذایی و همچنین تغییر در سبک زندگی می‌تواند تاثیر بسیاری در کاهش ویتامین‌های بدن داشته باشد. هنگامی که بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود مانند ویتامین D و یا ویتامین‌های گروه B را دریافت نکند و یا مواردی مانع جذب آن‌ها شود، ریزش مو اتفاق می‌افتد. بنابراین هنگامی که دچار ریزش مو می‌شوید بهتر است در اولین قدم با انجام آزمایش،‌ میزان مواد معدنی و ویتامین‌ها را در بدن مورد بررسی قرار دهید تا پزشک بتواند مکمل‌های دارویی برای شما تجویز نماید.

راه‌های درمان ریزش مو

در سال‌های اخیر راه‌های متعددی برای درمان ریزش مو شناخته شده است که تاثیرات بسیار خوبی را نیز به همراه داشته و مانع از طاسی سر در آقایان و کم شدن حجم موها در بانوان شده است. در ادامه به بررسی چند روش درمان دارویی خواهیم پرداخت.

فیناستراید

قرص فیناستراید که امروزه به عنوان دارویی جهت درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد در گذشته برای درمان مشکلات پروستات و رفع مشکل تکرر ادرار و دفع آن تجویز می‌شد. وقتی افراد مبتلا از این دارو استفاده کردند متوجه کم شدن ریزش مو خود و یا رویش مجدد آن‌ها شدند. پس از آن محققان دریافتند که استفاده از دوز 1 میلی‌گرم از این قرص به صورت روزانه می‌تواند در درمان ریزش مو مفید و اثرگذار باشد. چنانچه پزشک پس از انجام معاینات و آزمایش‌ها قرص فیناستراید را تجویز نمود بهتر است طی یک دوره 3 تا 6 ماهه این دارو را مصرف کنید تا تاثیر درمانی آن را ببینید.

اما یک نکته مهم در خصوص داروی فیناستراید وجود دارد که باید به آن توجه نمود. این دارو بیشتر برای کنترل ریزش مو تجویز می‌شود و تا حد زیادی منجر به رشد مجدد موها شده و طاسی‌های خفیف را درمان می‌کند. اما می‌توان گفت اگر سر دچار طاسی کامل شده است این روش درمانی نمی‌تواند تاثیری که دنبالش هستید را به شما ارائه نماید.

ماینوکسیدیل

از دیگر داروهایی که در حال حاضر برای درمان ریزش مو تجویز می‌شود و تا حد زیادی توانسته در درمان این مشکل موثر باشد، داروی ماینوکسیدیل است. این دارو که بیشتر برای درمان ریزش مو موضعی و یا ریزش مو سکه‌ای تجویز می‌شود به شکل محلول تهیه شده و در دو نوع 2 درصد و 5 درصد موجود است. در حال حاضر علاوه بر محلول، ماینوکسیدیل نوع فوم آن نیز موجود است. مصرف این دارو با تجویز و زیرنظر پزشک می‌تواند در درمان ریزش مو موثر واقع شود.

مزوتراپی

مزوتراپی درمانی به شیوه تزریقی است و می‌تواند تا حد بسیار زیادی در درمان ریزش مو خفیف تا شدید و درمان طاسی‌های مختلف اثربخش باشد. کلمه مزوتراپی از دو بخش مزو و تراپی تشکیل شده است. همان طور که می‌دانید در قسمت پوست لایه مزودرم لایه میانی پوست را تشکیل می‌دهد و تراپی نیز به معنای درمان است و این دو کلمه در کنار هم به این معناست که شیوه درمانی مزوتراپی روی لایه دوم پوست اثر می‌گذارد. در این روش داروهایی مانند ویتامین‌ها، هورمون‌ها و فاکتورهای موثر در رشد مو به قسمت‌هایی از پوست سر که دارای ریزش زیاد هستند و یا منجر به طاسی شده‌اند تزریق می‌شود. از آن جا که پیاز مو در این لایه قرار دارد، با استفاده از این روش تزریقی، ترکیبات مورد نیاز به فولیکول مو می‌رسد و اثر بهتر و بیشتری را نسبت به استفاده از قرص فیناستراید و یا محلول ماینوکسیدیل نشان خواهد داد.

Prp

روش پی آر پی یکی از روش‌های درمان ریزش مو به شمار می‌آید که مانند روش مزوتراپی روشی تزریقی است و دارو با استفاده از سرنگ به ناحیه‌ای از پوست سر که دچار ریزش مو و یا طاسی شده است تزریق می‌شود. اگر بخواهیم روش درمانی prp را به صورت ساده شرح دهیم باید گفت در این روش از فردی که برای درمان ریزش مو خود اقدام کرده، خون گرفته می‌شود سپس خون دریافت شده در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار گرفته و بخش‌های مختلف آن مانند پلاسما و پلاکت و .. جدا می‌شود. در روش prp ، پلاسمای سرشار از پلاکت که دارای مواد مغذی فراوانی است با تزریق در اختیار فولیکول‌های مو قرار گرفته و بر رشد آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت. این روش به راحتی و بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود و ممکن است نیاز باشد تا چند تزریق انجام شود. اما نتیجه prp به سرعت نشان داده می‌شود و موها رویشی طبیعی خواهند داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.