بیماری ژنیکوماستی

بیماری ژنیکوماستی چیست؟ ژنیکوماستی یک بیماری رایج در مردان و اغلب بزرگسالان است که ۳۶ درصد از مردان را درگیر کرده است. در بیماری ژنیکوماستی سینه ها متورم می شوند و به طور غیر طبیعی بزرگ می شوند. بزرگ شدن غده سینه در مردان ممکن است در نوزادی، در دوران بلوغ و مردان مسن رویت گردد. در دوران بلوغ و نوجوانی این بیماری به احتمال ۹۰ درصد تا بزرگسالی برطرف می شود.

بزرگ شدن سینه آقایان ممکن است در یکی از پستان ها و یا در هر دو پستان به وجود آید . میزان رشد بیماری در هر دو پستان می تواند متفاوت باشد و لزوما یکسان نیست.

بیماری ژنیکوماستی چیست؟

در تعریف علم پزشکی بیماری ژنیکوماستی عدم تعادل هورمونی است که بعضی اوقات در سینه های مردان ایجاد می شود. این بیماری به عنوان ژنیکوماستی شناخته می شود که در اثر تورم بافت سینه در مردان به وجود می آید.

اگر فرد به صورت منظم برای چند ماه ورزش های گسترده انجام دهد، این تورم به میزان کم کاهش پیدا کرده و کوچک تر می شود. اما چنانچه تمایل دارید سریع تر به بهبودی دست یافته و درمان شوید، می توانید برای جراحی ژنیکوماستی مردانه و یا همان عمل کوچک کردن سینه مردان اقدام کنید.

علل ایجاد ژنیکوماستی

ژنیکوماستی زمانی ایجاد می شود که نسبت ترشح هورمون تستوسترون به استروژن کاهش پیدا کند . این کاهش می تواند در نتیجه عواملی باشد که تأثیر تستوسترون در بدن را متوقف می کنند ، میزان تستوسترون بدن را کاهش می دهند ، و یا سطح استروژن بدن را افزایش می دهند . از جمله عواملی که سبب ایجاد ژنیکوماستی می شوند عبارت اند از :

  • تغییرات طبیعی هورمونی : بسیاری از افراد تصور می کنند که استروژن یک هورمون کاملا زنانه است اما این هورمون در بدن مردان نیز به مقدار کم ترشح می شود . بالا بودن بیش از حد نسبت استروژن به تستوسترون در مردان سبب بزرگ شدن سینه ها یا به اصطلاح ژنیکوماستی می شود .
  • مصرف برخی از دارو ها
  • مصرف الکل و مواد مخدر : مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و برخی از مواد مخدر شامل آمفتامین ها ، ماریجوانا ، هروئین ، و متادون می تواند سبب ژنیکوماستی شود .
  • سایر بیماری ها : برخی از بیماری ها می توانند سبب اختلالات هورمونی و در نتیجه ژنیکوماستی شوند . بیماری هایی مانند سیروز کبدی ، تومور های سرطانی ، پرکاری تیروئید و سوء تغذیه .

علائم ژنیکوماستی

  • تورم غیرعادی بافت سینه
  • بزرگ‌ شدن یکی از سینه ها و یا هر دو
  • حساسیت نسبت به تماس فیزیکی
  • احساس درد در ناحیه سینه
  • تجمع چربی به صورت موضعی
  • ترشح مایعات از نوک سینه
  • پوست اضافه

3 روش درمان ژنیکوماستی

1.ورزش برای درمان ژنیکوماستی 

برای درمان ژنیکوماستی سه روش وجود دارد . اگر این عارضه تنها به علت افزایش بافت چربی در سینه باشد می توان با انجام فعالیت ورزشی آن را درمان کرد . بنابراین در این صورت درمان ژنیکوماستی با ورزش امکان پذیر است .

2.درمان ژنیکوماستی با دارو

چنانچه این عارضه در مدت زمان کوتاهی ایجاد شده باشد درمان از طریق دارو پیشنهاد می شود . در این حالت فرد می تواند با مصرف برخی دارو ها ژنیکوماستی را درمان کند . لازم به ذکر است درمان دارویی برای ژنیکوماستی ای که علت آن تغییرات هورمونی باشد موثر خواهد بود نه ژنیکوماستی ناشی از تجمع چربی دربافت سینه ؛ در این صورت فرد باید ازجراحی لیپوماتیکو یا لیپوساکشن جهت خارج کردن چربی استفاده کند .

دارو هایی که برای درمان ژنیکوماستی توصیه می شوند:

  • آندروژن ها
  • آنتی استروژن ها
  • مهار کننده های آروماتاز

3.عمل جراحی ژنیکوماستی

ژنیکوماستی معمولاً بدون هیچگونه معالجه برطرف می شود ، اما اگر یک در یک بیمار زمینه های عمیق بیماری وجود داشته باشد، ممکن است به درمان نیاز داشته باشد. این امکان وجود دارد که این بیماری با استفاده از دارو ها مخصوص درمان گردد. در این روش بیمار پس از استفاده ی دارو به مدت کوتاهی با نتایج رو به بهبود مواجه شده و فرم عادی سینه هایش باز خواهد گشت.

اما اگر در طی ۲ سال این بیماری برطرف نشود، یا موجب خجالت، درد یا حساسیت شود ، ممکن است نیازمند جراحی ژنیکوماستی باشد.

عمل جراحی ژنیکوماستی چگونه انجام می شود؟

امروزه جراحان زیبایی می توانند تعداد فزاینده ای از بیماران ژنیکوماستی را با استفاده از لیپوساکشن معالجه کنند. این جراحی تا حدودی ناشی از پیشرفت در فناوری لیپوساکشن است که منجر به انتخاب گسترده تری از تکنیک هایی شده است که کمتر تهاجمی بوده و شخص بیمار سریع درمان خواهد شد.

با این وجود باز هم مهارت جراح نقش مهمی در جراحی ژنیکوماستی دارد. نحوه انتخاب جراح زیبایی که به صورت تخصصی در زمینه لیپوساکشن آموزش دیده و دارای تجربه خاصی این زمینه است، اهمیت فوق العاده بالایی دارد.

روش جراحی ژنیکوماستی با لیپوساکشن به طور معمول با استفاده از بی حسی موضعی با آرام بخش یا بیهوشی عمومی انجام می شود.

در این جراحی از ایجاد برش کوچکی در هر طرف سینه استفاده می شود. بسته به نیاز بیمار و نوع غده و همچنین تکنیک جراح زیبایی، برش ها ممکن است در قسمتی از لبه زیر بغل ایجاد شود. از طریق این برش ها، جراح زیبایی چربی و یا بافت غده ای اضافی را از برداشته و فرم مناسب سینه را به مردان بر می گرداند.

مراقبت های قبل از عمل جراحی ژنیکوماستی

بیمار باید اقدامات را جهت احتیاط قبل از عمل انجام دهد تا روند درمان بدون هیچ گونه مشکلی ادامه یابد. این اقدامات به شرح زیر می باشد.

  •  بیمار باید تمام تست های اجباری قبل از عمل را انجام داده و به نتایج را به اطلاع پزشک برساند.
  • همچنین قبل از عمل موهای زائد سینه و زیر بغل کاملاً تراشیده شده باشد.
  • یمار باید ۶ ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کند.
  • شخص بیمار باید در روز عمل جراحی ژنیکوماستی لباس راحت بپوشد.
  • در اقدام نهایی نیز یک شخص مسئول باید در کنار بیمار به کلینیک دکتر شیرزادگان مراجعه نماید.

روند بهبودی پس از جراحی لیپوساکشن بسیار قابل تحمل است. در این جراحی اغلب پس از عمل برای چند هفته اول، پوشاک فشرده سازی به بیمار داده می شود. این پوشاک کمک می کند تا تورم به حداقل رسیده و از بافت های بهبودی پشتیبانی شود.

در حالی که ورزش شدید به طور معمول حدود ۳ هفته از حد خارج است ، بسیاری از مردان طی چند روز پس از انجام مراحل عمل به محل کار یا مدرسه برمی گردند. با این حال ، مهم است که درک کنیم که همه با یک سرعت منحصر به فرد شفا می یابند. جراح زیبایی شما برای بهبودی دستورالعمل های فردی را ارائه می دهد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی به عنوان یک جراحی زیبایی که اهمیت آن فراتر از جراحی های زیبایی عادی است، به مراقبت های ویژه ای بعد از عمل نیاز دارد تا تکمیل بهبود بیمار حاصل گردد. در این بخش به چندین مورد از مراقبت های بعد از عمل جراحی ژنیکوماستی اشاره می نماییم که باید شخص بیمار آن ها را رعایت کند.

  • شخصی که عمل جراحی ژنیکوماستی انجام داده است، پس از عمل جراحی، بر روی زخم یک پانسمان کوچک خواهد داشت. علاوه بر این پانسمان از یک پوشاک فشاری نیز برای به حداقل رساندن تورم و حمایت از کانتور تازه قفسه سینه استفاده می شود. شخص باید طبق توصیه پزشک و مدت زمانی که بیان کرده است، از پانسمان و پوشاک فشاری استفاده نماید.
  • بیمار پس از انجام عمل جراحی و با چندین ساعت فاصله می تواند استحمام کند و پانسمان خود را بردارد. اما توصیه ی بهتر این است که تا ۲۴ ساعت از مرطوب کردن بدن خودداری نماید.
  • برای بیمار توسط پزشک هفت روز آنتی بیوتیک تجویز می شود که بیمار باید به صورت مرتب مصرف کرده تا بخارات ۱۰-۱۴ روز پس از عمل برداشته می شود.
  •  شخص بیمار پس از عمل باید از رانندگی بلافاصله خودداری کند. بیمار می تواند بعد از یک تا دو روز زندگی عادی را از سر گرفته و ورزش را شروع نماید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.