خواص چای سبز

چای سبز green tea در صورتی که برگ تازه‌ی چای را به سرعت خشک کنند، چای سبز به ‌دست می ‌آید. در این شرایط اجازه‌ی تخمیر به چای داده نمی ‌شود

فواید چای سبز

  • از چای سبز برای افزایش هوشیاری ذهنی، بدلیل کافئینی که درخود دارد، استفاده می نمایند.
  • پیشگیری از سرگیجه هنگام بلندشدن و ایستادن در افراد مسن
  • پیشگیری از سرطان مثانه، تخمدان، مری و پانکراس (لوزالمعده)
  • کاهش خطر و یا بتعویق انداختن ظهور بیماری پارکینسون
  • بهبود فشارخون پایین بعد از غذاخوردن در افراد مسن
  • کاهش سطح بالای چربی خون از قبیل کلسترول و تریگلیسیرید
  • کاهش رشد غیرطبیعی سلول های غیرطبیعی در گردنه رحم که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی رخ می دهد چای سبز حاوی 2 تا 4 درصد کافئین بوده که برهشیاری و تفکر تاثیر می گذارد، میزان خروج ادرار را افزایش داده و قادر به بهبود پیام رسان های مغز که در بیماری پارکینسون مهم هستند، می باشد. بنظرمی رسد که آنتی اکسیدان ها و سایر مواد موجود در چای سبز نیز به محافظت از قلب و عروق کمک می نماید.

مضرات استفاه از چای سبز

به خاطر داشتن کافئین، جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصا آهن می‌کند. خانم های باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلبشان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.
مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می دهد. زیاده روی در مصرف این چای می‌تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.
مصرف روزانه پنج فنجان و یا بیشتر از چای سبز، زیاده روی محسوب شده و عوارض جانبی دارد. مصرف روزانه زنان باردار و شیرده نباید بیشتر از 2 فنجان باشد.
مصرف چای سبز در افراد کم خون می تواند باعث بدتر شدن کم خونی آنها شود. کافئین موجود در چای سبز می تواند باعث بدتر شدن اضطراب شود. کافئین می تواند باعث افزایش خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده شود.

طریقه مصرف چای سبز

برای هر نفر ۱ قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، ۱ لیوان آب داغ با دمای ۸۰ تا ۸۵ درجه به آن اضافه کرده و درب قوری را به مدت ۷ تا ۸ دقیقه بگذارید. سپس آن را بنوشید. چای سبز مانند چای سیاه نیازی به دم کردن روی حرارت ندارد.

ترکیبات چای سبز

از مواد تشکیل‌دهنده برگ چای :  مواد سلولزی، مواد صمغی، دکسترین، بکتین، اسیدگالیک، اسید اگزالیک، کورستین، فیبر، مواد معدنی، ترکیب‌های معطر و آنزیم‌ها 

کافئین موجود در چای سبز چقدر است؟

میزان سرومقدار کافئین چای سبز
100 ml7.6 mg
8 fl oz cup (236 ml)20 mg
16 fl oz cup (473 ml)36 mg
Source: https://caffeinepark.com/green-tea-caffeine-6761/

5 فواید شگفت انگیز چای سبز برای پوست

1. التهاب پوست را کاهش می دهد

چای سبز به آرام کردن التهاب و کاهش سوزش کمک می کند. به پاک کردن آکنه و سایر بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک می کند، زیرا حاوی آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است. چای سبز همچنین به بهبود زخم ها و جای زخم ها کمک می کند. از محصولات چای سبز در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید تا پوستی شفاف و درخشان داشته باشید!

2. به آرامی لایه برداری می کند

این به شما کمک می کند تا از شر سلول های مرده پوست خلاص شوید و از جوش های آینده جلوگیری کنید. همچنین هرگونه آلودگی و چربی را از روی پوست پاک می کند و از ظاهر شدن مجدد آن ها جلوگیری می کند. تنها چیزی که نیاز دارید یک قطره از محصول است و آماده رفتن هستید!

3. پوست را آبرسانی می کند

ویتامین E یک آنتی اکسیدان موجود در چای سبز است که از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از پیری زودرس و چین و چروک جلوگیری می کند. همچنین ظاهر نواحی مستعد آکنه را کاهش می دهد. چای سبز همچنین سرشار از پلی فنول است که به حفظ سطح کلاژن کمک می کند. کلاژن پروتئینی است که مسئول سفت و صاف نگه داشتن پوست ما است. وقتی کلاژن به دلیل افزایش سن یا استرس شروع به تجزیه شدن می کند، باعث ایجاد خطوط ریز در اطراف چشم، دهان و پیشانی می شود.

4. شرایط التهابی پوست را تسکین می دهد

چای سبز حاوی آنتی اکسیدانی به نام اپی گالوکاتچین گالات یا EGCG است که به مبارزه با التهاب کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن چای حاوی 1 گرم EGCG در هر فنجان ممکن است علائم روزاسه را کاهش دهد، به خصوص اگر سه فنجان در روز بنوشید.

با استفاده از اسکراب صورت با عصاره چای سبز می توانید اثر مشابهی داشته باشید. و اگر روزاسه شما زمانی که استرس دارید شعله ور می شود، سعی کنید روزانه 2 گرم EGCG را به مدت دو هفته قبل از هر تغییر اساسی در زندگی مصرف کنید. چای سبز همچنین به تسکین درماتیت آتوپیک، نوعی اگزما که باعث قرمزی، خارش، سوزش و لکه های خشک می شود، کمک می کند.

5. آکنه را درمان می کند

چای سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد. حاوی آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد میکروبی است که می تواند از پوست شما در برابر عفونت محافظت کند. چای سبز به خوبی به کاهش علائم آکنه از جمله جوش های سرسفید و سر سیاه کمک می کند. همچنین با کاهش التهاب در منافذ به جلوگیری از جوش های بعدی کمک می کند. نوشیدن سه فنجان چای سبز در روز به طور طبیعی توانایی بدن شما را برای دفع باکتری ها و سایر پاتوژن های مضر افزایش می دهد و در نتیجه از شما در برابر عفونت ها محافظت می کند.

بیشتر بخوانید:

منبع geekbloggers.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.