درمان خانگی آنفولانزا

آنفولانزا، یک بیماری ویروسی محسوب می شود. انواع مختلفی از ویروس ها می توانند شما را به این بیماری مبتلا کنند. درمان های خانگی آنفولانزا و سرما خورگی که بتوان به کمک آن ها نشانه های آنفولانزا را در بدن کاهش داد وجود دارند. در ادامه، 10 نوع درمان در این باره به شما معرفی کرده و نحوه عملکرد و تاثیر گذاری هر یک را نیز توضیح می دهیم. این روش های درمانی می توانند روند بهبودی شما را سریعتر کنند:

درمان های خانگی آنفولانزا

نوشیدن آب و مایعات:

اگرچه نوشیدن آب کافی و حفظ رطوبت بدن همیشه مهم است اما در زمان ابتلا به آنفولانزا لازم است بیشتر از همیشه، آب و مایعات بنوشیم. این مساله در هر نوع آنفولانزایی که داشته باشید، چه آنفولانزای تنفسی و چه آنفولانزای معده (گاستروانتریت ویروسی) صدق می کند. آب، کمک می کند که رطوبت بینی، دهان و گلوی شما حفظ شود. این عمل باعث خروج خلط سینه و مخاط آلوده از بدن می شود. با توجه به اینکه بدن، در شرایط غیر بیماری هم می تواند با کمبود آب و عوارض ناشی از آن مواجه شود، به هنگام ابتلا به آنفولانزا، فرایند کم آب شدن بدن منجر به تجربه اسهال و تب (دو نشانه بارز از آنفولانزا) می شود.

برای اینکه آب بدن خود را به اندازه لازم حفظ کنید می توانید مایعاتی که نام می بریم را مصرف کنید:
آب، آبمیوه طبیعی، آب نارگیل، سوپ، چای گیاهی، آب گوشت، میوه و سبزیجات خام
چنانچه به طور پی در پی احساس ادرار داشته باشید و رنگ ادرارتان سفید یا زرد کمرنگ باشد یعنی آب و مایعات کافی مصرف کرده اید و اگر رنگ ادرار شما زرد پر رنگ و کهربایی بود می تواند به معنای کم آب شدن بدنتان باشد.
در کنار این موارد بهتر است از سیگار کشیدن دست بردارید زیرا بینی، گلو و ریه هایتان بیشتر اذیت خواهند شد.

برای درمان آنفولانزا به اندازه کافی استراحت کنید

خیلی مهم است زمانی که آنفولانزا گرفته اید، استراحت کرده و مدت زمان بیشتری بخوابید. خوابیدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. به این ترتیب به بدن خود کمک می کنید تا با قدرت بیشتری با ویروس آنفولانزا مقابله کند. کارهای روزمره خود را لغو کنید و خواب و استراحت خود را در اولویت قرار دهید تا سرپا شوید.

سوپ داغ قاطل آنفولانزا مصرف کنید

مصرف سوپ داغ مرغ و سوپی که استخوان گاو در آن باشد به حفظ آب و رطوبت بدن کمک می کند. نوشیدن سوپ، کمک می کند تا گرفتگی بینی و سینوس ها باز شود. استخوان گاو، مقدار زیادی پروتئین و املاح معدنی مانند پتاسیم و سدیم دارد. سوپ خوردن راهکار مناسبی است برای تامین نیاز بدن در هنگام ابتلا به آنفولانزا، به این دست از مواد غذایی. نکته اینجاست که مصرف پروتئین و تامین کافی آن در بدن، به بازسازی سلول های سیستم ایمنی کمک می کند.

می توانید برای سهولت بیشتر در مصرف سوپ، انواع آماده آن را خریداری و استفاده کنید اما دقت کنید که مقدار سدیم (نمک) موجود در این محصولات زیاد نباشد. خودتان هم می توانید با پختن مرغ یا استخوان گاو، سوپ تهیه کنید. همچنین می توانید با نگهداری سوپی که اضافه مانده در یخچال، چندین مرتبه آن را میل کنید.

مصرف زینک خود را بیشتر کنید بهترین دارو برای درمان آنفولانزا

زینک که از گروه املاح معدنی به شمار می آید در تقویت سیستم ایمنی بدن، موثر عمل می کند . این ماده به بدنتان کمک می کند که برای مقابله با میکروب مقدار بیشتری گلبول سفید تولید کند. شواه حاکیست زینک می تواند علائم سرما خوردگی و آنفولانزا را در بدن کاهش دهد. زینک به بدن کمک می کند که با ویروس آنفولانزا مبارزه کرده و مانع از گسترش سریع این ویروس در بدن می شود.

برای تامین زینک کافی بدن در فصولی که احتمال ابتلا به آنفولانزا زیاد می باشد می توانید مکمل زینک مصرف کنید و یا اینکه مولتی ویتامین هایی مصرف کنید که حاوی زینک هم هستند. همچنین با برخوردار شدن از یک رژیم غذایی متعادل و سالم هم می توانید مقادیر مناسبی زینک دریافت کنید. مواد غذایی سرشار از زینک می توانند شامل مواردی مانند صدف خوراکی، گوشت قرمز، نخود، لوبیا، مغزیجات، لبنیات و تخم مرغ باشند.

شست و شو با محلول آب نمک

ترکیب آب گرم با نمک که به عنوان غرغره آب نمک شناخته شده است می تواند موجب ترمیم التهاب گلو شود. این محلول همچنین می تواند ترشحات مخاطی را دفع کند. به منظور استفاده صحیح برای شست و شو و غرغره با آب نمک، لازم است آب را گرم کرده یا بجوشانید و در ادامه اجازه دهید تا دمای آب به اندازه درجه حرارت اتاق شود. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان از این آب ترکیب کنید.

محلول را به قسمت انتهایی گلوی خود برده و به مدت 10 تا 30 ثانیه غرغره کنید و در پایان آب را از دهان خارج کرده، گلو و دهان خود را بشویید. 2 تا 4 بار این عمل را تکرار کنید. از قورت دادن محول آب نمک اجتناب کنید. دقت داشته باشید که پیش از اینکه فرزندتان بتواند بطور صحیح غرغره کردن را انجام دهد این کار را به او پیشنهاد نکنید.

چای گیاهی بنوشید تا آنفولانزا را بکشید

گیاهای زیادی هستند که خاصیت ضد باکتری داشته و می توانند ویروس و میکروب را از بدن خارج کنند. گیاه بادیان ختایی که شکلی ستاره مانند دارد، اوسلتا میویر (جهت درمان عفونت حاد آنفولانزا ) از آن استخراج می شود. فسفات اوسلتا میویر که به نام تامیفلو شناخته می شود دارویی است که برای سرعت بخشیدن به درمان های خانگی آنفولانزا یا پیشگیری از ابتلای به آن کاربرد دارد.

خاصیت میکروب زدایی آن در مقابله با برخی ویروس های آنفولانزا موثر عمل می کند. سایر گیاهان و برگ های چای سبز هم فواید درمانی خوبی برای دفع میکروب ها داشته و آنتی اکسیدان مناسبی برای بدن به شمار می آیند. انواع چای های گیاهی توان مقابله با ویروس آنفولانزا را دارند. نوشیدن چای داغ گیاهی موجب ترمیم سینوس ها و گلوی شما می شود.

برای تهیه انواع چای های گیاهی می توانید از بادیان ختای و گیاهانی نظیر چای سبز و سیاه، زردچوبه، زنجبیل، میخک و سیر استفاده کنید. چای های گیاهی خود را بوسیله عسل، شیرین کنید. محصولات زنبور عسل، میکروب کش های طبیعی بوده و خاصیت ویروس کشی دارند. چای های بسته ای آماده ای که حاوی مجموعه ای از اینگونه گیاهان مفید هستند در بازار موجود می باشند.

استفاده از روغن های موثر بر درمان آنفولانزا

برخی از انواع روغن ها هستند که از بدن شما در برابر ویروس و باکتری های خاصی محافظت می کنند. بر اساس نتایج حاصل از یک مطالعه علمی مشخص شد که روغن درخت چای می تواند با کاهش یا متوقف کردن میزان گسترش ویروس در بدن، به مقابله با ویروس آنفولانزا کمک کند. بر اساس یافته های این مطالعه معلوم شد برای اینکه مصرف این روغن بتواند تاثیر بیشتری بگذارد، بهتر است در دو ساعت اولیه عفونی شدن بدن استفاده شود. در واقع به این شکل است که از انتشار ویروس در بدن جلوگیری می شود.

برای امتحان، چند قطره از روغن درخت چای را به روی مایع دستشویی که دستهای خود را با آن می شویید بریزید یا اینکه یه لوسیون بدن خود اضافه کنید. برخی تولید کننده ها هم در محصولات خود مانند دهانشویه از آن استفاده می کنند. روغن های گیاهی دیگری هم وجود دارند که به عنوان یک ضد باکتری و ویروس کش می توانند عمل کنند. این روغن ها شامل مواردی مانند روغن دارچین، نعناع، اکالیپتوس، گل عطری، آویشن و مرزنگوش می باشند.

روغن ها را درست و اصولی استفاده کنید و دقت کنید که آنها را نخورید زیرا بیشترشان سمی هستند. بیشتر این روغن ها قابل استفاده به روی پوست، پس از ترکیب شدن با روغن هایی مانند بادام و زیتون هستند. شما می توانید با اضافه کردن گیاهان خشک شده و چاشنی های تند به غذاهای مصرفی خود، به فواید مشابهی برسید. پخش کردن اینگونه روغن ها در هوا از طریق ابزار مناسب، می تواند به کشتن میکروب و ویروس ها کمک کند. بخاطر داشته باشید که عطر درمانی به روی کودکان زنان باردار، شیرده و حیوانات خانگی تاثیر گذار است.

استفاده از دستگاه بخور در خانه برای آنفولانزا

ویروس آنفولانزا در هوای خشک محیط، بیشتر زنده می ماند. همچنین، چنین هوایی سرعت انتشار آن را هم بالا می برد. درجه حرارت سرد هوای بیرون، رطوبت هوا را کم می کند. هوای درون خانه به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی یا تصفیه هوا خشک می شود. استفاده از یک دستگاه بخور در محیط خانه یا محل کار، باعث مرطوب شدن هوا شده و به این ترتیب از مقدار ویروس آنفولانزا در هوا کاسته خواهد شد.

تنفس بخور

تنفس کردن به روی بخار حاصل از کتری آب جوش، به باز شدن مجرای بینی و ترمیم گلو، سینوس ها و ریه های شما کمک خواهد کرد. بطور ساده می توان گفت که بخور گرفتن ( تنفس بخور) یا به عبارتی درمان های خانگی آنفولانزا با بخور، از بخار آب به منظور دفع ترشحات مخاط و گرفتگی تنفس استفاده می کند. هوای بخار آلود گرم، تورم بینی و ریه ها را بهبود می بخشد. بخور گرفتن بر کاهش سرفه های خشک، گرفتگی قفسه سینه و التهاب و حساسیت بینی هم تاثیر گذار است. به روش های زیر می توانید آب را برای آماده کردن بخار ،حرارت دهید:

داخل یک کتری به روی گاز
داخل پیاله یا لیوان مناسب در مایکروویو
داخل دستگاه بخور

از مصرف بخار آبی که در حال جوشیدن است خودداری کنید.پیش از بخور گرفتن به روی بخار آب، از مناسب بودن دمای آن مطمئن شوید. صورت و دستان خود را در فاصله مناسبی از بخار قرار دهید تا نسوزند. برای اضافه کردن خاصیت ضد باکتری و ویروس کش به آبی که بخارش را استفاده می کنید، می توانید چند قطره از روغن های مفید نام برده شده برای درمان های خانگی آنفولانزا را به داخل آب بریزید.

رژیم غذایی ساده برای آنفولانزا

چنانچه از آنفولانزای معده رنج می برید، در هر وعده غذایی بایست حجم کمی غذا بخورید. بهتر است به اندازه یک کف دست غذا برای هر وعده در نظر بگیرید. آنفولانزای معده می تواند منجر به تهوع و دل بهم خوردگی اسهال و انقباض معده شود. غذاهای سبک، آسانتر هضم می شوند و علائمی که در معده شما بروز می کند را کاهش می دهند. غذاهای ساده و سبکی که معده برای هضمشان کار راحتی دارد می توانند شامل موارد زیر باشند:
موز، برنج، نان تست، سس سیب، بیسکویت، غلات، سیب زمینی پخته، انواع سوپ، نوشیدنی های مقوی 
از مصرف غذاهایی که هضمشان برای معده سخت است و موجب تحریک معده می شوند، خودداری کنید. غذاهایی از قبیل: شیر، پنیر، کافئین، گوشت، غذاهای تند، غذاهای چرب و غذاهای سرخ شده

علائم آنفولانزا

آنفلونزا بطور کلی سیستم تنفسی را دچار اختلال کرده و علائم آن در بینی، گلو و ریه ها مشاهده می شود. علائم بارز آنفولانزا:

تب و لرز، سردرد، بدن درد، گرفتگی و آبریزش بینی، گلو درد، سرفه های خشک و خستگی و بی حالی
آنفولانزای معده، بیماری ویروسی است که علائم آن به شکل مشکلات گوارشی خود را نشان می دهند. ممکن است علائمی مانند تب و لرز، حالت تهوع، اسهال و استفراغ و انقباض های معده را تجربه کنید.

عوارض ناشی از آنفولانزا

عوارض ناشی از آنفولانزا

گاهی اوقات ابتلا به آنفولانزا می تواند منجر به مشکلات دیگری در رابطه با وضعیت سلامتی فرد بیمار شود. آنفولانزا می تواند عفونت ریه ها، گلو، گوش ها و سایر اندام ها را ایجاد کند. بیماری های نظیر ذات الریه، برونشیت، عفونت سیونس ها و گوش ها، التهاب مغز یا انسفالیت می توانند در اثر ابتلا به آنفولانزا، در بدن شروع به ظهور کنند. کودکان کمتر از 5 سال و افراد بالای 65 سال و کسانی که با مشکلات دیگری در زمینه سلامتی خود دست و پنجه نرم می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های ناشی از آنفولانزا می باشند.

آنفولانزا و دیگر چالش های سلامتی

چنانچه به آنفولانزا مبتلا شده اید و همزمان در شرایط نامساعد دیگری در رابطه با سلامتی خود بسر می برید بهتر است پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید. بیماری های نظیر آسم، مشکلات قلبی، دیابت و ناراحتی های ریه، سابقه سکته، بیماری های کبد و کلیه، صرع و کم خونی داسی شکل، ممکن است پزشک، داروهای ضد عفونی برایتان تجویز کند تا علائم و دوره درمان آنفولانزا را در شما کاهش دهد. بهترین تاثیر اینگونه داروها زمانیست که در دو روز اول ابتلا به آنفولانزا مصرف شوند.

در بیماری آنفولانزا زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

چنانچه درجه تب بدنتان، بیش از 38 درجه سانتیگراد است یا اگر پس از گذشت دو هفته، همچنان علائم بیماری در بدن به چشم می خورد، لازم است به سرعت نزد پزشک، ویزیت شوید. همچنین در صورت دست و پنجه نرم کردن با درد قفسه سینه، تنفس دشوار، تب و لرز و خلط چرکی، سرفه های شدید و خلط خون آلود لازم است به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت آنفولانزا و سرما خوردگی

دلیل ابتلا به سرما خورگی و آنفولانزا، ویروسی شدن بدن می باشد. در هر دو بیماری عفونی، تب به سراغ شما خواهد آمد. سرما خوردگی و آنفولانزا، علائم مشابهی را در بدن ایجاد می کنند. تفاوت اساسی میان سرما خوردگی و آنفولانزا در مقدار شدت علائم در بدن است و اینکه چه مدت زمان این علائم در بدن باقی بمانند. نشانه های ابتلا به آنفولانزا، به یکباره در بدن ظاهر شده و شدت بیشتری دارند. دوره درمان آنفولانزا یک تا دو هفته می باشد. علائم سرما خوردگی ضعیف تر ظاهر شده و یک هفته و کمی بیشتر زمان لازم است تا سرما خوردگی درمان شود.

سخت نگیرید

در بیشتر موارد، در زمان ابتلا به آنفولانزا نیاز به دکتر رفتن نخواهید داشت. در خانه بمانید و بدون اینکه ویروس بیماری خود را در محل کار یا مدرسه پخش کنید، به استراحت کردن مشغول باشید. واکسن سالیانه آنفولانزا تزریق کنید، مایعات بنوشید و خوب بخوابید.
درمان های خانگی آنفولانزا به شما کمک می کنند تا علائم آنفولانزا را در خود کم کرده و احساس راحتی بیشتری در طول دوره درمان های خانگی آنفولانزا داشته باشید و با وجود آنفولانزا، به سادگی استراحت کنید. با توجه به تاثیر بسیار مثبت استراحت کردن بر درمان سریعتر آنفولانزا، اهمیت زیاد آن مشخص می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.