دلایل بو بد پا چیست؟ 12 روش قطعی برای رفع بوی بد پا

دلایل بو بد پا چیست؟ 12 روش قطعی برای رفع بوی بد پا

گاهی کل روز را کفش به پا دارید و حس درآوردن آنها حس خوبی را برای به همراه خواهد داشت. اما بوی بد پا باعث ایجاد حس بدی برای شما خواهد شد. بوی بد پا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که بیشتر از آنها بدون مراجعه به پزشک و با روش های خانگی درمان می شود. در ادامه همراه ما باشید تا دلایل و راهکارهای رفع بوی بد پا در خانه را باهم بررسی کنیم.

برومودوز

 بوی بد پا با نام دیگر برومودوز از مشکلات شایع است که در بعضی از افراد این مشکل شدیدتر خواهد بود. دلیل این امر تعریق پا و وجود باکتری ها بوده که احساس بد و خجالت را به همراه دارد.

هایپر هیدروزیس

گاهی اوقات تعریق در پا و یا بدن به شکل زیاد و غیرعادی می شود که به هایپر هیدروزیس معروف می باشد. این مشکل معمولا با دارو درمان می شود.

هایپر هیدروزیس به دلایل زیادی مانند دیابت، تیروئید، اختلالات سیستم عصبی، عفونت، یائسگی و… ایجاد می شود.

دلایل ایجاد و بروز بوی بد پا چیست؟

یکی از اصلی ترین دلیل بوی بد پا عرق کردن پاها بوده که باعث ایجاد باکتری ها در کفش و پا خواهد شد. عرق کردن پا هم به دلایل زیادی مانند آب و هوا، ورزش، افزایش وزن، بیماری های ویروسی و…می باشد.

دلایل بو گرفتن پا
دلایل بو گرفتن پا

تعریق باعث خنک شدن پاها شده و با افزايش دمای بدن باعث تحریک غدد تعریق می شود. همچنین زنان باردار و نوجوانان بدلیل هورمون های مختلف بیشتر هم عرق می کنند.

راهکارهای رفع بوی بد پا

در اکثر مواقع درمان بوی بد پا به درمان های پیچیده و دارو نیست و با راهکارهایی می توانید این مشکل را رفع کنید. در این قسمت به چند روش درمانی اشاره خواهیم کرد.

بهداشت و تمیزی پا

همانطور که گفته شد یکی از دلایل بوی بد پا ایجاد باکتری و میکروب خصوصاً در بین انگشتان است. برای تمیز کردن پاها از اسکراب و صابون استفاده کنید و سریع خشک کنید. همچنين ناخن های پا را هم همیشه کوتاه و تمیز نگه دارید.

جوراب ها را هم عوض کرده و هر روز بشویید. معمولا جوراب هایی که طولانی مدت استفاده نمی شوند منبع اصلی رشد میکروب و باکتری هستند.

روش های شستشوی پا

برای شستشوی پاها ترکیبی از آب و نمک درست کرده و به مدت 10 تا 20 دقیقه پاهای خود را درون آن قرار دهید.

ترکیب بعدی آب و سرکه ی سفید و یا سیب است و پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن قرار دهید.

نکته ای که در مورد این ترکیب وجود دارد این است که در صورت داشتن زخم و یا برش در پاها از این روش استفاده نکنید.

در حمام کامل پاها و لابه لای انگشتان خود را تمیز کرده و کاملاً خشک کنید.

خشک کردن پاها

بوی بد پاها بدلیل رطوبت می باشد. بنابراین همیشه بعد از خیس شدن پاها، جوراب و کفش آن ها را کاملاً خشک کنید. بعد از عرق کردن جوراب را تعویض کنید.

همچنین استفاده از جوراب های پنبه ای و کفش چرم باعث کاهش رطوبت می شود.

تغییر کفش و استفاده از کفش باکیفیت

سعی کنید یک جفت کفش را پشت سر هم استفاده نکنید و بعد از پوشیدن کفش بعد از 24 ساعت اجازه دهید که کاملاً خشک شود و از ایجاد و رشد باکتری ها جلوگیری شود.

همچنین بهتر استاز کفش با کیفیت با رویه و کفی مناسب استفاده کنید. برندهای معتبر و مناسب علاوه بر زیبایی و کیفیت بالا در جلوگیری از بوی بد پا هم عملکرد خوبی دارند که در این قسمت به چند مورد از این برندها اشاره خواهیم داشت.

برند نایک ایر جردن

یکی از برندهای معتبر در تولید کفش های با کیفیت برند جردن می باشد. جردن طراح و تولید کننده ی کفش در دو مدل ساق دار و بدون ساق و در مدل ها و رنگبندی متنوع می باشد. این برند دارای فناوری های خاص از جمله کوسن و بالشتک است که مانع از ايجاد هرگونه آسیب به پا خواهد شد. همچنين در کتونی جردن از کفی هایی استفاده شده که از بوی بد پا جلوگیری خواهد کرد.

محصولات برند جردن اصل و فیک
محصولات برند جردن اصل و فیک

برند ونس اولداسکول

از برندهای مشهور و اصیل دیگر در تولید کفش های با کیفیت برند ونس می باشد. کتونی ونس در دو مدل بند دار و بدون بند تولید می شوند و بسیار سبک، زیبا و محبوب در بین جوانان می باشد. از خصوصیات این کفش ها مقاومت بالا، زیره کشسانی و اصطکاک مناسب است. همچنین کفی های استفاده شده در آن از بوی بد پا جلوگیری می کند.

استفاده از کفی مموری

کفی مموری یک کفی هوشمند و حافظه دار است. این کفی ها از مواد پلیمری و پلی یورتان بوده و برای بهبود تعریق پا و جلوگیری از بوی بد پا، مراقبت از پا در برابر فشار، ضربه، افزایش بازدهی، کاهش خستگی و.. مفید و مؤثر است.  کفی کفش مموری فوم هوشمند در حال حاضر برای بسیاری از برندها قایل استفاده می باشد.

استفاده از جوراب ضد بو

جوراب نپوشیدن بوی بد پا را افزایش می دهد. استفاده از جوراب هایی که دارای خلل بوده و تهویه ی خوبی دارند در جلوگیری از بوی بد پا بسیار مفید و مناسب است. در حال حاضر جوراب هایی هم تولید می شوند که ضد بو هستند.

ضد عفونی کردن کفش‌ها

برای تمیز کردن کفش ها از اسپری ضدعفونی کننده استفاده کنید. اسپری هایی که دارای اتانول باشند باکتری ها را از بین می برد. اگر کفی کفش شما جابجا می شود آن را درآورده و اسپری را استفاده کنید و 24 ساعت بعد کفی را سرجای خود قرار دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین از مواد ساده ی پرکاربرد می باشد. از جوش شیرین برای رفع بوی بد پا هم استفاده می شود. برای این منظور کمی از آنها را در کفش های خود ریخته و به مدت یک شبانه روز به آن زمان دهید. این کار برای رفع بوی بد پا فوق العاده ای است.

سرکه سیب

همانطور که گفته شد یکی از دلایل بوی بد پا، رطوبت و وجود باکتری ها می باشد.  سرکه سیب هم به دلیل خواص آنتی باکتریال و ضد قارچ بسیاری از باکتری ها را از بین می برد. برای این منظور نصف لیوان سرکه و آب را با هم ترکیب کرده و به داخل کفش اسپری کنید. این ترکیب به صورت کوتاه مدت بوی بد پا را از بین می برد.

با محلول های مخصوص پای خود را ضد عفونی و از وجود باکتری تمیز کنید
با محلول های مخصوص پای خود را ضد عفونی و از وجود باکتری تمیز کنید

قرار دادن کفش ها در معرض نور خورشید

راهکار دیگر برای رفع باکتری و بوی بد پا قراردادن کفش به مدت یک ساعت در برابر نور خورشید است. بدلیل اینکه بیشتر قسمت باکتری ها را آب تشکیل داده، نور خورشید در نابودی آن ها مؤثر می باشد. البته باید بگوییم که از این روش برای کفش سفید استفاده نکنید.

استفاده از الکل

یکی از روش های مؤثر برای رفع بوی بد پا استفاده از الکل است. الکل خاصیت ضد عفونی کننده داشته و باکتری های داخل کفش و بوی بد پا را از بین می برد. برای این منظور کمی الکل به پاها، انگشتان و داخل کفش اسپری کنید.

چای کیسه ای

جالب است بدانید که چای کیسه ای به صورت خشک و یا خیس از راهکارهای مؤثر برای از بین بردن بوی بد پا می باشد. برای این منظور می توانید چای کیسه ای خشک را یک روز درون کفش گذاشته تا جذب کننده ی بوی بد پا باشد. روش بعدی این است که چای کیسه ای را در کتری آب جوشانده و بعد از چند دقیقه به مدت یک تا دو ساعت درون کفش قرار دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.