غذاهای سنتی یزد

این شهر تاریخی و کهن نیز مثل سایر شهرهای کشور خوردنی های مخصوص و غذاهای خوشمزه زیادی دارد، که از جاذبه های گردشگری یزد است و در سفر به این شهر نمیتوان از آن صرف نظر کرد. در این قسمت به معرفی غذاهای سنتی یزد، دسرهای یزد و ﺁش های محلی این شهر به همراه طرز تهیه آن ها می پردازیم:

از قیمه نخود تا آش آبغوره

قیمه نخود یا قیمه یزدی

از خورشت های اصیل و سنتی یزد است که به هر گردشگری توصیه می شود حتما این غذا را امتحان کند. این غذا تقریبا شبیه قیمه معمولی است فقط به جای لپه از نخود استفاده می شود. نخود، گوشت قرمز، پیاز خورد شده، لیمو عمانی، ادویه (زردچوبه، فلفل، نمک و دارچین)، سیب‌زمینی، هل و گاها رب گوجه فرنگی مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه هستند. برای پخت این غذا، نخود را از شب قبل در ﺁب خیس می کنند و بعد از پخت پوست نخود را کنده و گوشت تفت داده شده با پیاز را به ﺁن اضافه می کنند. سپس سه تا چهار پیمانه آب به خورشت اضافه می کنند و لیمو عمانی و نمک و ادویه را به مقدار لازم به آن اضافه می کنند. پس از دو ساعت این خورشت خوشمزه آماده می شود.

قیمه نخود از غذاهای سنتی یزد
قیمه نخود از غذاهای سنتی یزد

آش شولی

آش شولی در ایران تنوع بالایی دارد. مردم هر منطقه با کمی تغییر ﺁشی میپزند که مذاق خودشان خوب باشد. اما یزد، آش در برنامه غذایی یزدی ‌ها از اهمیت و ارج و قرب بالایی برخوردار است.

یزدی ها علاقه شدیدی به اش دارند و اغلب غذاهای سنتی یزد از ﺁش تشکیل شده است. آش شولی از معروف ترین غذاهای یزد است که مزه ترشی دارد. برای تهیه این ﺁش، ماش پخته، چغندر، اسفناج، شوید و گاهی شلغم و کدو زرد را می پزند و بعد از پخته شدن به آن ﺁرد گندم و پیاز داغ اضافه می کنند. سرکه و رب انار نیز برای ترش کردن این اش استفاده می شود.

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی یزدی یا کوفته یزدی از غذاهای سنتی یزد است که بسیار پرطرفدار است. طرز تهیه این کوفته شبیه کوفته تبریزی است ولی مواد اولیه آن متفاوت است که شامل گوشت، پیاز، آرد نخودچی، تخم‌مرغ خام و پخته، نمک، زرشک، ادویه و سبزیجات معطری مانند جعفری و تره است. این غذای خوشمزه همراه ماست، نان و سبزی خوردن و ترشی سرو می شود.

خورشت به آلو

قرار گرفتن دو طعم شیرین و ترشی در کنار هم طعم ملس خوشمزه ای به این غذا می دهد که از غذاهای بی نظیر یزد محسوب می شود. آلو، لپه، پیاز، روغن، مغز ران گوسفند یا گوساله، زردچوبه، زعفران، به، شکر، آب لیموترش، فلفل سیاه و زنجبیل مواد تشکیل دهنده این غذا هستند.

خورشت به آلو از غذاهای سنتی یزد
خورشت به آلو از غذاهای سنتی یزد

تنوع غذاهای سنتی یزد به قدری زیاد است که یکی از جاذبه های گردشگری یزد محسوب می شود. از انواع این غذاها می توان به آبگوشت گوجه بادمجان یا تماته بادمجان، کوفته لپ و کوفته کباب و کوفته هویج و قلیه کدوتنبل می توان اشاره نمود.

جدای از این غذاهای خوشمزه آش های بسیار لذیذی در این شهر طبخ می شود که در اینجا به معرفی برخی از ﺁش های یزد می پردازیم:

آش آبغوره

همان طور که از اسم این ﺁش مشخص است غوره ماده اولیه اصلی این غذاست. این آش برای سلامتی بدن بسیار مفید است که کاهش قند خون و از بین بردن عطش از خواص آن است. غوره، آبغوره، سبزی آش، بلغور گندم، عدس، لوبیا چشم ‌بلبلی، برنج، آب مرغ که برخی از افراد در صورت تمایل به جای آب مرغ از آب گوشت استفاده می کنند، نعنای خشک، نمک، فلفل و روغن مواد تشکیل دهنده این آش یزدی هستند.

آش انار

انار، عدس، لپه، سبزی برنج و مقداری گوشت مواد اولیه این ﺁش هستند.

آش انار از غذاهای محبوب یزد
آش انار از غذاهای محبوب یزد

آش کدو و آش ماش از دیگر ﺁشهای خوشمزه شهر یزد هستند. پس از معرفی غذاها و ﺁش های یزد نوبت به دسرهای این شهر رسید. کشک خیار و فالوده یزدی از دسرهای پر طرفدار یزد می باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.