نحوه نگارش پایان نامه در رشته های تحصیلی مختلف

نگارش پایان نامه یکی از مراحل مهم تحصیلی است که دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و حتی در برخی موارد دانشجویان کارشناسی باید پشت سر بگذارند. به عبارت دیگر یکی از مهمترین واحدهای درسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا شامل نگارش پایان نامه است که همه دانشجوها باید بتوانند برای دریافت مدرک تحصیلی خود این واحد را با موفقیت پشت سر بگذارند.

پایان نامه چیست؟

پایان نامه شامل یک گزارش مکتوب است که دانشجو با توجه به تحقیقاتی که در رابطه با موضوعی مرتبط با رشته تحصیلی خود انجام داده و به دانشگاه ارائه می دهد. دانشجویان باید تحقیقات خود را زیر نظر یک استاد راهنما انجام دهند و تمامی مراحل انجام این کار را متناسب با استانداردهای تعریف شده برای این منظور سپری کنند.

روش نگارش پایان نامه حقوق

روش نگارش پایان نامه حقوق بر اساس ویژگی های این رشته مراحل خاص خود را دارد. به طور کلی دانشجویان رشته حقوق در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای تهیه یک پایان نامه ایده آل و قابل قبول به باید نکات زیر توجه داشته باشند.

جامعه آماری

دانشجویان حقوق برای نگارش پایان نامه حقوق باید یک جامعه آماری گسترده را در نظر بگیرند. البته جامعه آماری نباید زیاد از حد هم بزرگ باشد، زیرا در این صورت احتمال سردرگم شدن مخاطب و همچنین بروز خطا بیشتر خواهد شد

توجه به نیاز جامعه

موضوع انتخابی برای نگارش پایان نامه حقوق باید با توجه به نیاز جامعه انتخاب شود و دانشجو موظف است به سراغ موضوعاتی برود که در رابطه با آنها تحقیقات کمتری صورت گرفته است.

تحقیق میدانی

دانشجویان حقوق برای نگارش مقاله حتماً باید تحقیقات میدانی داشته باشند. به عبارت دیگر باید از نزدیک با افراد مختلف مرتبط با موضوع مورد تحقیق خود روبرو شود تا بتوانند از این طریق پرسشنامه های کامل و جامع تری را تهیه کنند.

داشتن شناخت کافی در رابطه با موضوع مورد مطالعه

دانشجویان باید در هنگام انتخاب موضوع به سراغ مواردی بروند که نسبت به آن اشراف کامل دارند و حتماً موضوع پایان نامه خود را با تکیه بر قابلیت ها و مهارت های خود انتخاب کنند. زیرا در غیر این صورت در یک مسیر سخت و دشوار قرار خواهند گرفت و همچنین کیفیت پایان نامه آنها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

فراگیر بودن محتوا

معمولاً در جلسه دفاعیه از دانشجو سوال های زیادی توسط اساتید و همچنین حاضرین پرسیده می شود. به همین دلیل برای آنکه دانشجو بتواند به تمامی سوالاتی که از او پرسیده می شود تسلط کامل داشته و به آنها پاسخ های صحیح و قانع کننده ارائه دهد باید همه جزئیات در مقاله خود به صورت کامل و روشن مطرح کند تا جایی برای تردید و سوال باقی نماند.

پیش مطالعه

دانشجو برای نگارش بهتر و همچنین راحت تر پایان نامه خود باید برخی از پایان نامه ها و همچنین کتب و مقالات مرتبط با موضوع انتخابی خود را مورد بررسی قرار داده و از آنها یادداشت برداری کند. این ترفند به او کمک می کند تا مقاله ای کاملاً به روز و همچنین با کیفیت تهیه کند

تمرکز روی موضوع

دانشجو باید موضوع خود را به طور کامل مشخص کرده و به طور کامل روی موضوع اصلی خود تمرکز کنند.

استفاده از سازمان ها

گاهی اوقات ممکن است دانشجو نتواند برای مقاله خود عنوان مناسبی را پیدا کند. در چنین شرایطی می تواند از سازمان ها، درخواست کمک کند تا از این طریق بتواند به کارآمدترین موضوعی که جامعه درگیر آن است دسترسی پیدا کند.

استفاده از منابع معتبر

دانشجو حتماً باید برای انجام تحقیقات خود به سراغ منابع موثق و معتبر برود. همچنین برای دریافت راهنمایی و مشاوره نیز باید از بهترین و با تجربه ترین اساتید فعال در این حوزه کمک بگیرد.

داشتن اطلاعات مناسب درباره مسائل حقوقی

دانشجو برای آنکه بتواند پایان نامه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و برای این منظور به مشکل خاصی برخورد نکند حتماً باید در رابطه با مسائل مختلف حقوقی به اندازه کافی اطلاعات داشته باشد.

توجه به جنبه روانشناختی موضوع

آن دسته از دانشجویانی که موضوعات مرتبط با جرایم کیفری را برای پایان نامه خود انتخاب می کنند، باید جنبه های روانشناختی افراد مرتکب جرایم مختلف را نیز در نظر بگیرند. برای این منظور لازم است که آنها به صورت مستقیم و همچنین رودررو با مرتکبان جرم صحبت کنند تا بتوانند پاسخ پرسش های مختلف خود را پیدا کنند. حتی بهتر است دانشجویان برای دسترسی به نتایج بهتر با وکلای مجرمان نیز ارتباط برقرار کنند و در رابطه با فرد مرتکب تمامی جزئیات را به دست آورد.

روش نگارش پایان نامه شیمی

برای نگارش پایان نامه شیمی موضوعات مختلفی وجود دارد که دانشجویان این رشته می توانند بر اساس گرایش و همچنین مهارت های خود موضوع مناسب را برای این منظور انتخاب کنند. به صورت کلی رشته شیمی یکی از رشته های جذاب است که تحقیق و پژوهش در رابطه با آن برای علاقمندان به این رشته جذابیت های خاص خود را دارد. اما با این حال نگارش پایان نامه رشته شیمی نیز دارای حساسیت های خاص خود است و دانشجویانی که در این حوزه تحصیل می کنند برای انجام یک پایان نامه قابل قبول باید نکات زیر را مد نظر قرار دهند.

داشتن شناخت کافی در رابطه با رشته مهندسی شیمی

معمولا رشته های مرتبط با صنایع شیمی با تغییرات فیزیکی بیولوژیک و شیمیایی مواد خام و فرآوری آنها در ارتباط است. دانشجویان باید برای نگارش یک پایان نامه ایده آل و قابل قبول با تمامی زیر مجموعه های مرتبط با این رشته آشنا باشند تا بتوانند با توجه به آنها یک پایان نامه مناسب را تدوین کنند.

شناخت نرم افزارهای مرتبط

داشتن شناخت کافی در رابطه با نرم افزارهای پرکاربرد و قابل استفاده جهت انجام پایان نامه شیمی در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد نیز اهمیت زیادی دارد و دانشجویان برای انجام بهتر پایان نامه شیمی، باید با برنامه‌های کاربردی برای این منظور آشنا باشند.

دریافت راهنمایی و مشاوره از موسسات

از آنجایی که رشته شیمی پیچیدگی های خاص خود را دارد نوشتن پایان نامه برای این رشته بدون دریافت مشاوره و کمک از افراد و موسسات آشنا با این فرایند موجب سردرگمی دانشجویان خواهد شد. به همین دلیل یکی از بهترین راهکارهای موجود در پیش روی دانشجویان این است که برای انجام درست و اصولی پایان نامه خود از موسسات و کارشناسان با تجربه فعال در این حوزه کمک و مشاوره بگیرند.

انجام صحیح مراحل نگارش پایان نامه

به طور کلی انجام پایان نامهشیمی نیز طی مراحل مختلفی انجام می شود که دانشجویان باید این فرایند مهم را مطابق با مراحل تعریف شده و استاندارد برای این منظور انجام دهند. به طور کلی مراحل انجام پایان نامه شیمی به شرح زیر است

  • انتخاب موضوع مناسب و همچنین متناسب با سلیقه و مهارت دانشجو
  • بررسی موضوع و کسب اطمینان خاطر از تکراری نبودن آن
  • نوشتن پروپوزال مطابق با دستورالعمل های دانشگاه
  • فصل بندی پایان نامه
  • نگارش مقدمه
  • درج پیشینه تحقیق
  • بیان روش های پیشبرد پایان نامه
  • اعمال دستاوردهای تحقیق و نتایج به صورت منطقی با جدول و نمودار
  • بیان واقعیت های درست و منطقی نتایج تحقیق
  • دفاع از پایان نامه
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.