همه چیز درباره پایه فون عکاسی

راهنمای خرید پایه فون عکاسی

امروزه رشد و گسترش استفاده از چندرسانه‌ای مسائلی جدید را پیش و روی افراد در مشاغل قرار داده است و خرید پایه فون عکاسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اشخاصی است که معمولاً در حوزه‌های عکاسی، ولاگ و… فعالیت می‌کنند. ازاین‌رو ابتدا کمی در مورد فون صحبت می‌کنیم. در واقع فون یک صفحه به رنگ‌های مختلف است که معمولاً به‌عنوان پس‌زمینه پشت سوژه قرار می‌گیرد. ممکن است در ابعاد مختلفی باشد. اما مسئله ما ابعاد نیست.

در مقابل به همراه فون پایه‌ای نیز خریداری می‌شود که کار آن نگه‌داشتن فون روی یک قسمت مشخص و ایجاد بک‌گراند برای تصویر است. در واقع باید به‌گونه‌ای پایه فون را انتخاب کنید موجب ایجاد حواس‌پرتی در اطراف و محیط عکاسی نشود. تمرکز اصلی روی سوژه باشد و سبب ایجاد خمش و یا شکل گرفتن آن نگردد. از یک‌سوی دیگر باید فون عکاسی به شما کمک کند که بتوانید از حداقل خلاقیت برای ثبت تصاویر بهتر استفاده کنید.

 خرید پایه فون عکاسی
خرید پایه فون عکاسی

انواع فون‌های عکاسی

هرکدام از مواردی که به شما معرفی کردیم در شرایط و کاربردهای خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد و نمی‌توانیم برتری میان آن‌ها قائل شویم و شما باید نخست در مورد خودتان یک نیازسنجی کلی انجام دهید. معمولاً رنگ‌های سبز و سفید می‌توانند گزینه‌های مناسب و ایده آلی برای پروژه‌های عکاسی، گالری‌ها و استودیوها باشند.

طیف رنگ وسیعی وجود دارد البته شما برای عکاسی خوب نیازی به‌تمامی این رنگ‌ها ندارید. رنگ مشکی و سفید معمولاً برای عکاسی سه‌درچهار و در گالری‌ها استفاده می‌شود. احتمالاً وقتی برای عکاسی پرسنلی به یک آتلیه مراجعه می‌کنید متوجه این مسئله می‌شوید که فون پشت سر شما یکی از این رنگ‌ها را داراست. البته رنگ مشکی آن باید نمونه بسیار خوبی باشد. همین‌طور لازم است بدانید که رنگ‌های سفید و مشکی از جمله مهم‌ترین، پرکاربردترین و اصلی‌ترین مواردی هستند که توسط خریداران انتخاب می‌شوند.

ابعاد موردنیاز فون‌های عکاسی استاندارد

بستگی به این که فضای آتلیه شما بزرگ یا کوچک است می‌توانید فون‌ها را در هر متراژی خریداری کنید. تقریباً بیشتر پرده سبزهایی که در بازار موجود هستند طولشان 3 متر بوده و سایر استاندارد آن نمونه‌های 2*3 و 3*5 می باشد. در هنگام انتخاب باید به این مسئله توجه کنید که بیش از حد نزدیک شدن به سوژه ممکن است باعث بازتاب نور های مصنوعی شود. در نتیجه کمی با فاصله عکاسی انجام شده و از قابلیت های فوکوس و زوم در دوربین های دیجیتال استفاده خواهد شد. پس در این شرایط بهتر است که فون عکاسی خود را کمی بزرگ تر انتخاب کنید که کل بخش ها را پوشش دهد.

برای کسانی که به دنبال راه‌اندازی آتلیه هستند. معمولاً خرید دوربین و تجهیزات عکاسی از جمله دغدغه‌هایی است که مدام درگیر مسائلی چون قیمت و کیفیت خواهند بود. اول این که در هنگام شروع کار شما امکان خرید دوربین دست‌ دوم را خواهید داشت. پس از آن فون عکاسی یکی از واجبات هر عکاس و آتلیه‌ای خواهد بود. فون‌های عکاسی معمولاً از کتان، کرباس، برزنت و … ساخته شده و یا این که نمونه مخملی هستند. خود فون‌های مخملی نیز در یک دسته‌بندی جداگانه قرار می‌گیرند و یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از این فون‌ها در عکاسی پرتره و درون استودیویی است.

مزایای خرید پایه فون عکاسی پرتابل

پایه فون‌ها در نمونه‌های قابل‌حمل و مدل‌های ایستاده در بازار موجود هستند. باید در هنگام خرید پایه فون عکاسی و نگه‌دارنده به ابعاد و متراژ فون خود نیز توجه داشته باشید. مسئله این است که امروزه نمونه‌های پرتابل و قابل‌حمل به‌مراتب امکانات بهتری را به شما ارائه می‌دهند و خیلی راحت می‌توانید آن‌ها را جابه‌جا کنید. از طرفی سبک هستند.

در پکیج‌های پرتابل مدل‌هایی با دوپایه نگه‌دارنده فون، میله‌های اتصال و کیف مخصوص حمل در دسترس مشتری قرار می‌گیرند. شما می‌توانید فون عکاسی 2*3 را روی فون های های پرتابل 803 نصب کنید. البته امکان نصب فون هایی با عرض 3*5 روی مدل 806 نیز وجود دارد.

کاربردهای پایه فون T شکل

علاوه بر مدل‌های متفاوتی که در بازار می‌بینید. نمونه T شکل آن نیز یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین گزینه‌هایی است که از یک‌پایه نگه‌دارنده و میله افقی تشکیل شده است. معمولاً از این مدل در شرایطی استفاده می‌شود که فون ما وزن کمی دارد یا این که عرض آن کوتاه‌تر از مدل‌های نرمال است. وقتی قصد استفاده از پایه فونتی شکل را دارید. باید توجه کنید که حتماً وزن آن کم تر باشد. معمولاً از این پایه فون‌ها برای مدل‌های کاغذی استفاده خواهد شد. گاهاً امکان تهیه پایه فون عکاسی به‌صورت دست‌دوم نیز وجود دارد.

بهترین پایه فون‌های بازار
بهترین پایه فون‌های بازار

بهترین پایه فون‌های بازار

پایه نگهدارنده فون ایلکین iA-BS2 یکی از بهترین و محبوب‌ترین مدل‌هایی است که در بازار یافت می‌شود. این پایه فون مناسب عکاسی در آتلیه‌ها و استودیوها خواهد بود. شما می‌توانید مدل‌های 3*5 و 2*3 را روی آن نصب کنید و حداکثر ارتفاعی که برای این فون در نظر گرفته می‌شود 280 سانتی‌متر خواهد بود. نصب و نگه‌داری فون روی این مدل توسط میله نگه‌دارنده انجام شده و جنس آن بسیار باکیفیت و مقاوم در برابر ضربه و فشار تا حد معمول و آلومینیوم تقویت شده خواهد بود.

مکث شاپ یکی از معتبرترین فروشنده‌های فون، پایه فون و انواع دوربین‌های عکاسی است.

نکات مهم در مورد انتخاب پایه فون عکاسی

در واقع پایه فون عکاس باید قابل‌استفاده در هر محیط استودیویی با هر متراژی باشد. برخی از پایه فون‌ها محدودیت ارتفاع ایجاد می‌کنند و اگر استودیوی شما خیلی کوچک است در هنگام خرید به این مسئله دقت کافی داشته باشید. مسئله بعدی امکان حمل و سرهم‌بندی آسان در پایه‌های فون است. ضمن این که پایه فون نباید سبب ایجاد خط روی فون شود. در غیر این صورت یا ضربه دیده است و یا این که کیفیت لازم را نخواهد داشت و اساس انتخابی اشتباه برای شما خواهد بود.

ضمن این که فون عکاسی شما وقتی روی برد یا پایه نصب می‌شود باید قابلیت حرکت جزئی در محدوده دو طرف را داشته باشد. همین‌طور پایه فونی مناسب عکاسی آتلیه‌ای، حرفه‌ای و صنعتی خواهد بود که جلوی جذب نور را نگیرد. همین‌طور گاهی ممکن است استند فون عکاسی شما دچار مشکل شده و یا یکی از قطعات آن گم شود. در این وضعیت باید محصول از برندی معتبر بوده و لوازم جانبی و قطعات آن در دسترس باشد که غیرقابل‌استفاده نشود. خرید پایه فون عکاسی برای تصویربرداران صنعتی و حرفه‌ای یک ضرورت است.

اجزای پایه نگه‌دارنده قابل‌حمل

معمولاً پایه نگه‌دارنده فون پرتال دارای یک‌پایه اصلی، کیت شامل دو سه‌پایه به جهت نگه‌داشتن و حفظ شکل ظاهری فون و همین‌طور میله اتصال‌دهنده و دوپایه و کیف برای حمل خواهد بود. معمولاً پایه فون‌های پرتابل در استانداردهای 806 و 803 شناسایی می‌شوند. مدل 803 تنها در ابعاد فون 3*2 قابل استفاده بوده و اگر مدل بزرگ‌تری می‌خواهید نمونه 806 به شما امکان نصب فون تا سایز 5*3 را می دهد.

 اگر در حال حاضر صاحب فون کوچک‌تری هستید و قصد شما خرید یک فون بزرگ در ابعاد 5*3 است. بهترین گزینه 806 خواهد بود چون امکان نصب هر دو سایز فون روی آن وجود دارد. بهتر است به‌هیچ‌عنوان فون را با چسب به دیوار نچسبانید. چون پس از مدتی نیاز به جداسازی خواهد بود. و در این وضعیت شما امکان تغییر حالت، زاویه و انتقال به محیط دیگری را نخواهید داشت. گاهی هم از بریل‌ها استفاده می‌شود. بریل در مدل خودکار و دستی در بازار موجود است. اما اگر می‌خواهید کنترل بهتری روی سوژه، نور پس‌زمینه و بک‌گراند داشته باشید. پیشنهاد ویژه ما به شما خرید پایه فون عکاسی می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.