چیلر چیست و چگونه کار می کند؟

چیلر چیست و چگونه کار می کند؟ چیلر یک اصطلاح کلی برای دستگاهی است که با به گردش درآوردن مایعی مانند آب یا محیط گرمایی به عنوان مایع خنک کننده که دمای آن توسط سیکل مبرد تنظیم می‌شود، دما را کنترل می‌کند. علاوه بر حفظ دمای دستگاه‌های مختلف صنعتی و ابزارآلات آزمایشگاهی، تجهیزات و دستگاه‌ها در سطح ثابت، برای تهویه مطبوع ساختمان‌ها و کارخانجات نیز کاربرد دارد. از آن به عنوان “چیلر” یاد می‌شود زیرا اغلب برای خنک کردن استفاده می‌شود.

چیلر صنعتی یک سیستم تبرید است که برای کاهش دمای ماشین آلات، فضاهای صنعتی و سیالات پردازشی با حذف گرما از سیستم و انتقال آن به جای دیگر استفاده می‌شود. چیلرهای صنعتی برای تنظیم دما در چندین فرآیند صنعتی مانند قالب گیری تزریقی، آبکاری فلزات، تولید میدان نفتی و فرآوری مواد غذایی ضروری هستند.

اجزای اصلی چیلر

اجزای چیلر مرکزی شامل موارد زیر است:

  • کندانسور
  • کمپرسور
  • اواپراتور
  • دریچه های انبساط
  • واحد قدرت
  • واحد کنترل
  • جعبه های آب

هر چیلر از پنج بخش اساسی زیر تشکیل شده است:

  • کمپرسور

کمپرسور واحد محرک هر سیستم چیلر است. این شیب فشار لازم برای فشار دادن مبرد به اطراف واحد چیلر برای رسیدن به خنک سازی فرآیند را ایجاد می‌کند. کندانسورهای مختلفی در دسترس هستند که محبوب‌ترین آنها از جمله کمپرسورهای گریز از مرکز، پیچی و رفت و برگشتی است.

  • کندانسور

عملکرد واحد کندانسور چیلر حذف گرما از مبردی است که در واحد چیلر به گردش در می‌آید. این امر با گردش آب بین برج خنک کننده و کندانسور برای انواع خنک شونده با آب یا دمیدن هوای خنک روی لوله‌های کندانسور برای واحدهای چیلر هوا خنک به دست می‌آید.

  • شیر انبساط (دریچه گاز)

دریچه‌های انبساط حرارتی که بین کمپرسور و اواپراتور قرار گرفته‌اند، برای انبساط مبرد عبوری از آنها استفاده می‌کنند. این عمل باعث کاهش فشار و بهبود حذف گرما از اواپراتور می‌شود.

  • اواپراتور

یک اواپراتور بین شیر انبساط قرار می‌گیرد و کندانسور گرما را از هر فرآیند مرتبط به مبرد در گردش خارج می‌کند. سپس بسته به پیکربندی چیلر به یک برج خنک کننده هدایت می‌شود یا با هوا خنک می‌شود.

  • جعبه های آب کندانسور

این دستگاه ها ممکن است بر روی اواپراتور سیستم چیلر یا کندانسور آب خنک آن نصب شوند. هدف آنها هدایت موثر جریان آب است.

چیلر از یک سیستم بسته پر از مبرد تشکیل شده است. هنگامی که چیلر کار می‌کند، مبرد توسط یک کمپرسور به اطراف پمپ می‌شود و از گاز به مایع و بالعکس تبدیل می‌شود. به طور خلاصه، فناوری تبرید یک فرآیند طبیعی تراکم و تبخیر است.

مبرد گازی توسط کمپرسور مکیده می‌شود که گاز (سمت دما و فشار پایین) را به فشار و دمای بالاتر (سمت گاز فشرده با فشار بالا) فشرده می‌کند. از آنجا مبرد به کندانسور می‌رود، جایی که مبرد به طور غیر مستقیم توسط هوای محیط خنک می‌شود. در مورد چیلر آب خنک، مبرد به جای هوا، به طور غیر مستقیم توسط آب خنک می‌شود.

با سرد شدن مبرد، گرما را به هوای محیط منتقل می‌کند و مبرد را به مایع (مایع پرفشار) تبدیل می‌کند. این مایع سپس به سمت شیر ​​انبساط (دریچه گاز) گردش می‌کند که به مایع اجازه می‌دهد از یک مایع پرفشار به یک مایع با فشار و دمای پایین منبسط شود که سپس از طریق اواپراتور می‌گذرد. جداسازی فشار بالا و پایین توسط دریچه گاز (شیر انبساط) به دست می‌آید. در طرف دیگر اواپراتور، جریان آبی که باید خنک شود و مایع فرآیندی که باید خنک شود (در بسیاری از موارد آب خنک کننده) یا هوا، در مورد اتاق خنک کننده، به گردش در می‌آیند. با استخراج گرما از هوا (اتاق خنک کننده) یا سیال فرآیند، سرما در هر دو حالت افزایش می‌یابد. سپس مبرد گازی توسط کمپرسور مکیده می‌شود و چرخه دوباره شروع می‌شود.

چیلرهای صنعتی بر اساس اصول عملکرد زیر کار می کنند.

تغییر فاز: هنگامی که خنک‌کننده مایع گرم می‌شود، تغییر فاز به گاز تبدیل می‌شود و زمانی که خنک‌کننده گازی فوق‌سرد شود، دوباره به مایع تبدیل می‌شود.

جریان گرمایی: انرژی گرمایی همیشه از ناحیه‌ای با غلظت بالا به ناحیه‌ای با غلظت پایین‌تر جریان می‌یابد.

نقطه جوش: کاهش فشار روی یک مایع باعث کاهش نقطه جوش آن و افزایش فشار باعث افزایش نقطه جوش آن می‌شود.

کاربرد چیلر در صنعت

در زمینه صنعتی، ماشین آلات منبع حرارت بسیار کارآمد و بسیار دقیق که می‌توانند مقدار زیادی آب را در دمای آب پایدار تامین کنند، برای بهبود کیفیت و راندمان تولید مورد نیاز هستند و تقاضا برای این ماشین آلات منبع حرارتی در سطح وسیعی وجود دارد. مجموعه‌ای از امکانات مانند کارخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، امکانات تفریحی، هیدروپونیک و مزارع آبزی پروری.

سرمایش مورد نیاز برای فرآیند تولید، مانند سرکوب تولید گرما در ماشین‌های تولید و فرآوری، محصولات خنک‌کننده و تنظیم دمای آب مورد نیاز برای تولید، به عنوان خنک‌کننده فرآیند نامیده می‌شود و این به ویژه برای کارخانه‌هایی که آب سرد و کم تولید می‌کنند استفاده می‌شود. ماشین آلات منبع حرارت دما چیلر برای خنک کردن محصولات، ماشین آلات و ماشین آلات کارخانه از طیف گسترده ای از صنایع استفاده می‌شود و محتویات آن به طور تقریبی به “خنک کننده تجهیزات” و “خنک کننده کالا” تقسیم می‌شود.

هدف از خنک سازی تجهیزات، سرکوب تولید گرما در اثر عملکرد تجهیزات پردازش و جلوگیری از نقص عملکرد و کاهش دقت پردازش است و در طیف گسترده‌ای از کاربردها مانند خنک سازی تجهیزات تولید نیمه هادی، تجهیزات پزشکی مانند CT و MRI استفاده می‌شود. ، چاپگرها و ماشین آلات پردازش لیزری و تجزیه و تحلیل قطعات.

انواع چیلر

یک چیلر مواد را از دستگاه مورد نظر می کشد و آن را خنک می کند. گرمای حذف شده باید توسط خود چیلر تخلیه شود و به عنوان یک روش اگزوز حرارتی، مواردی وجود دارند که از کلروفلوئوروکربن‌هایی به نام مبرد و آنهایی که از مدارهای آبی تشکیل شده‌اند که آب را به گردش در می‌آورند، استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از روش های خنک کننده وجود دارد، از جمله نوع خنک کننده با هوا و نوع خنک کننده با آب.

چیلر هوا خنک

این نوعی سیستم است که باد را به مبدل حرارتی می‌فرستد و مبرد را با هوا خنک می‌کند. در داخل چیلر یک موتور فن تعبیه شده است و نصب آن آسان است، اما از آنجایی که گرمای اگزوز در اتاق تولید می‌شود، ممکن است در فضاهای تنگ به تجهیزات اگزوز نیاز باشد. گاز فشرده شده با فریزر (کمپرسور) توسط کندانسور (رادیاتور) خنک شده و به مایع تبدیل می‌شود. از یک چرخه گاز مبرد و یک چرخه آب در گردش تشکیل شده است و گاز مبرد به عنوان یک محیط گرمایی برای خنک کردن آب در گردش استفاده می‌شود.

چیلر آب خنک

این یک نوع سیستم است که از یک برج خنک کننده برای خنک کردن آب استفاده می‌کند. آب خنک کننده برای یخچال مورد نیاز است، اما مزایایی مانند راندمان خنک کننده عالی را ارائه می‌دهد و گرمای اگزوز را در اتاق ایجاد نمی‌کند.

چیلر آب خنک که از آب فعال در زمینه تهویه مطبوع در مقیاس بزرگ به عنوان مبرد استفاده می‌کند، چیلر طبیعی (چیلر جذبی) نامیده می‌شود و به عنوان یخچال منبع حرارتی برای تهویه مطبوع مرکزی استفاده می‌شود. تجهیزات تهویه مطبوع برای ساختمان‌های متوسط و بزرگ. پیکربندی سیستم از اواپراتور، جاذب، احیا کننده و کندانسور تشکیل شده‌است و با چرخاندن مبرد مهر و موم شده در تجهیزات (دستگاه گردش آب خنک کننده) آب سرد (آب گرم) با کنترل فشار تولید می‌کند.

شرکت ایرتمپ با ارائه محصولات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع با ضمانت کارخانجات صنعتی جنرال همواره در تلاش است با کیفیت‌ترین محصولات و خدمات را به بازار ارائه دهد.

چیلرتراکمی (مینی چیلر) در انواع آب خنک و هواخنک تولید شرکت هایتما ایتالیا، فن کویل سقفی، فن کویل کانالی، پکیج آب گرم، دیگ آب گرم از محصولات شرکت ایرتمپ می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.